5 εκθέσεις στο εξωτερικό που ξεχωρίζουμε για το 2024 – Vol. 2

Επιλέγουμε εκθέσεις τέχνης που έρχονται το 2024 και πιστεύουμε ότι θα είναι οι πιο συναρπαστικές για τη νέα χρονιά

Από την 150ή επέτειο από τη γέννηση του κινήματος των Ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι, μέχρι το Όσλο και την έκθεση αφιερωμένη στο Μουνκ, την περίοδο από το 1880 έως το 1950, και από εκεί στη Φλωρεντία και την αναδρομική έκθεση του Anselm Kiefer, για να καταλήξουμε στο Λονδίνο με τις δύο εκθέσεις γυναικών, της Γιόκο Όνο και των φωτογράφων Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron, δύο από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία της φωτογραφίας.

Σε αυτό το άρθρο παραθέτουμε μια δεύτερη επιλογή από τις εκθέσεις τέχνης που πιστεύουμε ότι είναι οι πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές που έχουν προγραμματιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

 

[ 1 ]

Paris 1874: Inventing Impressionism – Μουσείο Ορσέ

 

Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872. © Musée Marmottan Monet, Paris / Studio Baraja SLB. Courtesy of Musée d’Orsay.

 

Γιορτάζοντας την 150ή επέτειο από τη γέννηση του κινήματος της πρωτοπορίας, η έκθεση “Paris 1874: Inventing Impressionism” συγκεντρώνει σχεδόν 130 έργα από εξέχοντες καλλιτέχνες της περιόδου, όπως ο Claude Monet, η Berthe Morisot και ο Pierre-Auguste Renoir.

Η έκθεση ανιχνεύει τις πολιτικές και πολιτιστικές συνθήκες που οδήγησαν αυτή τη νέα γενιά δημιουργών να απορρίψει τον συντηρητικό ακαδημαϊσμό και να επιλέξει να επικεντρωθεί σε καθημερινές σκηνές, στη σύγχρονη ζωή όπως θα την ορίσει, σε τοπία, σε πίνακες plein-air, σε ανάλαφρα χρώματα και σε πιο ονειρικές τεχνικές. Συναισθήματα, αισθήσεις, η παρούσα στιγμή, τα συνθήματα αυτών των καλλιτεχνών.

 

Edgar Degas Répétition d’un ballet sur la scène, 1874 Musée d’Orsay Legs comte Isaac de Camondo, 1911 © Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

 

Berthe Morisot Le berceau, en 1872 Musée d’Orsay Achat, 1930 © Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

 

Αναδυόμενος σε ένα κλίμα που καθορίστηκε από την εκβιομηχάνιση και τις συγκρούσεις (κυρίως τον γαλλογερμανικό πόλεμο του 1870 και την Παρισινή Κομμούνα που τον ακολούθησε), ο ιμπρεσιονισμός παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό σε μια έκθεση που εγκαινιάστηκε στις 15 Απριλίου 1874. Το κίνημα εγκαινίασε μια νέα εποχή της τέχνης, στην οποία οι πιο χαλαρές και μικρότερες πινελιές και η ζωγραφική en plein air μετέφεραν τις παροδικές πτυχές του περιβάλλοντος των καλλιτεχνών, όπως οι αλλαγές στο φως και την ατμόσφαιρα.

Θα παρουσιαστούν έργα ιμπρεσιονιστών, καθώς και έργα τέχνης εκτός ιμπρεσιονισμού που έκαναν το ντεμπούτο τους την ίδια χρονιά και τα οποία καταδεικνύουν πόσο ριζοσπαστικό ήταν αυτό το νέο στυλ εκείνη την εποχή. Η έκθεση διοργανώνεται από το Musée d’Orsay, το Musée de l’Orangerie και την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον, όπου θα παρουσιαστεί από τις 8 Σεπτεμβρίου 2024 έως τις 20 Ιανουαρίου 2025.

Έκθεση Paris 1874: Inventing Impressionism – Musée d’Orsay, Παρίσι. Από τις 24 Μαρτίου έως τις 24 Ιουλίου 2024

[ 2 ]

Edvard Munch: Horizons – Μουσείο Μουνκ

 

 

Η ζωή και η καριέρα του Έντβαρτ Μουνκ συνέπεσε με μια περίοδο σημαντικών αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο η τέχνη απεικόνιζε τον κόσμο. Ήταν ενεργός για περισσότερα από εξήντα χρόνια, από τη στιγμή που έκανε το ντεμπούτο του τη δεκαετία του 1880 μέχρι τον θάνατό του το 1944. Ο Μουνκ ήταν μέλος του συμβολιστικού κινήματος τη δεκαετία του 1890 και πρωτοπόρος της εξπρεσιονιστικής τέχνης από τις αρχές της δεκαετίας του 1900 και μετά.

Στα τέλη του 19ου αιώνα και στο πρώτο μισό του 20ού, πολλοί καλλιτέχνες αναζητούσαν διαφορετικούς τρόπους αναπαράστασης τόσο του ορατού κόσμου όσο και της εσωτερικής ζωής. Αυτή η έκθεση παρουσιάζει μερικά από τα σημαντικά ρεύματα στην τέχνη που ήταν σε εξέλιξη κατά την περίοδο που ο Μουνκ ήταν εν δράσει και στα οποία συμμετείχε και ο ίδιος.

Οι εικόνες γίνονταν όλο και πιο αφηρημένες και οι καλλιτέχνες πειραματίζονταν με τη μορφή και το χρώμα. Η σύγχρονη αστική ζωή παρήγαγε συναισθήματα αποσύνδεσης και αποπροσανατολισμού, καθώς και όνειρα για τη φύση. Για να εξερευνήσουν αυτές τις άγνωστες ψυχολογικές καταστάσεις, οι καλλιτέχνες ανέπτυξαν ξεχωριστές ατομικές εκφράσεις και προσωπικό στυλ.

Καλύπτοντας μια περίοδο από το 1880 έως το 1950 περίπου, η έκθεση αυτή παρουσιάζει μια επιλογή τάσεων στην ευρωπαϊκή τέχνη και τοποθετεί το έργο του Μουνκ μέσα σε αυτή την ιστορία. Οι επισκέπτες θα δουν διάφορους τρόπους με τους οποίους οι καλλιτέχνες διεύρυναν το εκφραστικό τους εύρος. Οι ζωγράφοι πειραματίστηκαν με «αφύσικα» χρώματα, απλοποιημένες μορφές και γραμμές, ξυλογραφίες, εργάστηκαν με αντισυμβατικά υλικά και αντιμετώπισαν τον καμβά ως διακοσμητική δισδιάστατη επιφάνεια.

Αντιπαραβάλλει το έργο του Μουνκ με το έργο Ευρωπαίων καλλιτεχνών όπως οι Karl Schmidt-Rottluff, Alexej von Jawlensky, Emil Nolde, Oscar Kokoschka, Else Alfelt, Asger Jorn, Gabriele Münter, Erich Heckel και Raoul Dufy, καθώς και Νορβηγών καλλιτεχνών όπως ο Gustav Vigeland, Henrik Sørensen, Ludvig Karsten, Håkon Bjærke, Erik Harry Johannessen, Olaf Lange, Bjarne Engebret, Axel Revold, Per Krohg, Rolf Nesch, Sigurd Winge, Olav Strømme, Reidar Aulie, Arne Ekeland, Jakob Weidemann, Kai Fjell και Teddy Røwde.

Έκθεση Edward Munch: Horizons – Munch Museet, Όσλο, Από τις 13 Απριλίου

 

[ 3 ]

Francesca Woodman and Julia Margaret Cameron: Portraits to Dream | Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων του Λονδίνου 

 

Sadness (Ellen Terry), 1864 by Julia Margaret Cameron, Albumen silver print, The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

 

Οι φωτογράφοι Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron είναι δύο από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία της φωτογραφίας. Έζησαν με διαφορά ενός αιώνα – η Κάμερον εργαζόταν στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σρι Λάνκα από τη δεκαετία του 1860 και η Γούντμαν στην Αμερική και την Ιταλία από τη δεκαετία του 1970.

Και οι δύο γυναίκες εξερεύνησαν την προσωπογραφία πέρα από την ικανότητά της να καταγράφει την εμφάνιση – χρησιμοποιώντας τη δική τους δημιουργικότητα και φαντασία για να προτείνουν τις έννοιες της ομορφιάς, του συμβολισμού, της μεταμόρφωσης και της αφήγησης ιστοριών.

 

Polka Dots #5, 1976, by Francesca Woodman © Courtesy Woodman Family Foundation/DACS London


Παρουσιάζοντας περισσότερες από 160 σπάνιες vintage εκτυπώσεις, η έκθεση Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron: Portraits to Dream In καλύπτει τη σταδιοδρομία και των δύο καλλιτεχνών – και προτείνει νέους τρόπους για να δούμε το έργο τους και τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκε το φωτογραφικό πορτρέτο τον 19ο και τον 20ό αιώνα.

Έκθεση Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron: Portraits to Dream In, National Portrait Gallery London, Από τις 16 Μαρτίου έως τις 26 Ιουνίου 2024

 

[ 4 ]

Anselm Kiefer: Fallen Angels | Fondazione Palazzo Strozzi, Φλωρεντία

 

 

Γνωστός για τα έργα του με μεγάλη απήχηση, τα οποία μέσω της ζωγραφικής, της γλυπτικής και των εγκαταστάσεων διερευνούν τα θέματα της μνήμης, του μύθου, του πολέμου και της ύπαρξης, ο Anselm Kiefer παρουσιάζει στο Palazzo Strozzi ένα ταξίδι μέσα από ιστορικά έργα και νέες παραγωγές, σε έναν πρωτότυπο διάλογο με την αναγεννησιακή αρχιτεκτονική.

Η έκθεση Anselm Kiefer: Fallen Angels εγκαινιάζεται με αφορμή την κυκλοφορία του 2023 του Anselm, του τρισδιάστατου ντοκιμαντέρ αφιερωμένου στον καλλιτέχνη από τον διάσημο Wim Wenders, ο οποίος γεννήθηκε την ίδια χρονιά με τον Kiefer και μεγάλωσε στη μεταπολεμική Γερμανία.

Ο Anselm Kiefer γεννήθηκε το 1945 στο Donaueschingen της Γερμανίας, και είναι είναι ένας από τους σημαντικότερους και πιο ευέλικτους καλλιτέχνες του σήμερα. Η καλλιτεχνική του πρακτική καλύπτει ποικίλα μέσα, όπως ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ξυλογραφία, βιβλία καλλιτεχνών, εγκαταστάσεις και αρχιτεκτονική.

 

Anselm Kiefer, 2022. Photo Georges Poncet

 

Έκανε το ντεμπούτο του στη γερμανική καλλιτεχνική σκηνή στα τέλη της δεκαετίας του 1960 με έργα που, μεταξύ των πρώτων, σηματοδότησαν έναν προβληματισμό για την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και για τη συναισθηματική και πολιτιστική κληρονομιά της Γερμανίας. Από εδώ ξεκίνησε ένα καλλιτεχνικό ταξίδι στο οποίο ο μύθος, η θρησκεία, ο μυστικισμός, η ποίηση και η φιλοσοφία συναντιούνται και συγχέονται.

Έκθεση Anselm Kiefer: Fallen Angels, Fondazione Palazzo Strozzi, Φλωρεντία, Από 22 Μαρτίου έως 21 Ιουλίου 2024

 

[ 5 ]

“Yoko Ono: Music of the mind” | Tate Modern

 

Yoko Ono, Fly, 1970. Courtesy the artist

 

Μια τεράστια έκθεση τέχνης αφιερωμένη στη Yoko Ono αναμένεται να ανοίξει τις πόρτες της τους επόμενους μήνες και σίγουρα θα είναι μεταξύ των κορυφαίων γεγονότων του 2024 στην Tate Modern του Λονδίνου.

Aναμένεται μεγάλων διαστάσεων καθώς πρόκειται για μια ολόκληρη αναδρομική έκθεση, που θα καλύπτει επτά δεκαετίες και όλες τις σημαντικές στιγμές της καριέρας της, συμπεριλαμβανομένων των χρόνων της στο Λονδίνο από το 1966 έως το 1971, όπου γνώρισε τον John Lennon.

Η έκθεση εξερευνά μερικά από τα πιο πολυσυζητημένα έργα τέχνης και περφόρμανς της Ono, από το Cut Piece (1964), όπου οι άνθρωποι καλούνταν να κόψουν τα ρούχα της, μέχρι το απαγορευμένο Film No.4 (Bottoms) (1966-67).

Παράλληλα με τις πρώιμες περφόρμανς της, τα έργα σε χαρτί, τα αντικείμενα και τη μουσική, το κοινό θα ανακαλύψει μια επιλογή από τα ακτιβιστικά της προγράμματα, όπως το PEACE is POWER και το Wish Tree, όπου οι επισκέπτες μπορούν να συνεισφέρουν προσωπικές ευχές για την ειρήνη.

Έκθεση: Yoko Ono: Music of the mind | Tate Modern, Λονδίνο Aπό τις 15 Φεβρ. – 01 Σεπτ.

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.