Ξεσήκωσε τους Βενετούς το έργο του Μανόλο Βαλντές στην Πλατεία Αγίου Μάρκου στη Βενετία

Το δημόσιο έργο τέχνης του Ισπανού καλλιτέχνη Μανόλο Βαλντές περιλαμβάνει 13 μπρούτζινα γλυπτά εμπνευσμένα από τον πίνακα Las Meninas του Βελάσκεθ

Οι επισκέπτες της 60ής Μπιενάλε της Βενετίας αυτόν τον μήνα θα αντικρίσουν μια δραματική και συνάμα εντυπωσιακή έκθεση στην πλατεία του Αγίου Μάρκου, η οποία ωστόσο έχει επικριθεί από μεγάλο μέρος των Βενετών. Το δημόσιο έργο τέχνης, του Ισπανού καλλιτέχνη Μανόλο Βαλντές, περιλαμβάνει 13 μπρούτζινα γλυπτά που παρατάσσονται κοντά στο Παλάτι των Δόγηδων στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας εμπνευσμένα από τον περίφημο πίνακα Las Meninas του Ντιέγκο Βελάσκεθ του 1656 και επιβλέπεται από την Contini Art Gallery με έδρα τη Βενετία.

Μέχρι τις 15 Ιουνίου 2024, δώδεκα Reina Mariana και μια μνημειώδης Infanta Margarita θα υποδέχονται τους επισκέπτες. Τα εμβληματικά χάλκινα γλυπτά που δίνουν πλαστικά σώματα στα διάσημα πορτρέτα αναπαριστούν τη Μαρία Άννα της Αυστρίας και τη Μαργαρίτα Τερέζα των Αψβούργων.

Courtesy: Contini Art Gallery

Τα μαύρα αυτά ομοιώματα δεν χαίρουν της υποδοχής όλων των Βενετών. Μια από τις πλέον αυστηρές κριτικές προήλθε από τον ιστορικό σύλλογο Italia Nostra-Venezia με βασικό μέλημά του την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο οποίος έκανε λόγο για τη «μεταμόρφωση της Βενετίας σε βιτρίνα» σε μια ανάρτηση στη σελίδα του στο Facebook που συνοδευόταν από φωτογραφίες των 13 γλυπτών.

«Θα έπρεπε να χαιρόμαστε με αυτή την συνεχή προβολή εκθέσεων τέχνης που ξεπηδούν, όχι μόνο των προσωρινών – έχουμε δει ολόκληρα παλάτια να παραδίδονται σε συλλέκτες; Κλείνουμε τα μάτια στις συνέπειες αυτής της ακραίας μπιεναλικοποίησης της πόλης. Η κυκλοφορία των πολιτών είναι αδύνατη, κάθε λειτουργία για τους πολίτες εξαφανίζεται και κατά συνέπεια οι πολίτες εξαφανίζονται. Και η πόλη εξαφανίζεται».

Courtesy: Contini Art Gallery

Περισσότερο από τα ίδια τα έργα, αυτό που φαίνεται ωστόσο να διχάζει περισσότερο είναι η σειριακή τοποθέτησή τους, «μοιάζουν να κάνουν ουρά για να μπουν στη βασιλική», παρατήρησε κάποιος στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Ωστόσο ήδη όλα τα βλέμματα έχουν στραφεί στις μαυροφορούσες γυναίκες, οι τουρίστες βγάζουν ήδη πολλές φωτογραφίες των έργων, ένα από τα αποτελέσματα που σίγουρα επιθυμούσε ο καλλιτέχνης και η γκαλερί που διοργάνωσε την έκθεση. Φήμες αναφέρουν ότι η γκαλερί πλήρωσε 122.000 ευρώ στη δημοτική θυγατρική VE.LA. S.p.A. για αυτή την έκθεση. Οι selfies που αναρτώνται στα κοινωνικά δίκτυα θα κάνουν το γύρο του κόσμου.

Σε ανακοίνωσή της, η Contini Art Gallery αναφέρει ότι η έκθεση παρουσιάζεται σε συνεργασία με τον Δήμο της Βενετίας, τον επόπτη καλών τεχνών του Δήμου της Βενετίας και τη VE.LA. S.p.A., θυγατρική εταιρεία της πόλης της Βενετίας. Όταν η έκθεση ολοκληρωθεί στις 15 Ιουνίου, ένα από τα γλυπτά του Βαλντές θα δωριστεί στην πόλη της Βενετίας.

Courtesy: Contini Art Gallery

 

Courtesy: Contini Art Gallery

 

Ο Μανόλο Βαλντές και η διάσημη σειρά γλυπτών του

Ο Ισπανός καλλιτέχνης Μανόλο Βαλντές ξεκίνησε την καλλιτεχνική του καριέρα σε ηλικία 15 ετών, χρησιμοποιώντας την πλούσια ιστορία της τέχνης της Ισπανίας, επηρεασμένη από ευρωπαϊκές και αφρικανικές μορφές, για να διαμορφώσει τα πρώτα του έργα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, συνίδρυσε την Equipo Crónica, μια καλλιτεχνική ομάδα που χρησιμοποίησε την ποπ αρτ για να αμφισβητήσει τη δικτατορία του Φρανθίσκο Φράνκο, ο οποίος κατέστειλε την κοινωνική και πολιτιστική ζωή της χώρας του μεταξύ 1939 και 1975. Αφού η ομάδα διαλύθηκε το 1981, ο Βαλντές επαναπροσδιόρισε το έργο του δημιουργώντας το παραστατικό, εκφραστικό στυλ με επίκεντρο τα ιστορικά μοτίβα της τέχνης στο σχέδιο, τη ζωγραφική, τη χαρακτική και τη γλυπτική.

Η Reina Mariana (Βασίλισσα Μαριάννα) αποτελεί μέρος της πιο διάσημης σειράς γλυπτών του Βαλντές, βασισμένη στο έργο του Ισπανού καλλιτέχνη Ντιέγκο Βελάσκεθ ”Las Meninas” (1652-1653), ένα πορτρέτο της δεύτερης συζύγου του Felipe IV. Ο Βελάσκεθ ήταν ο χρονικογράφος της αυλικής ζωής του βασιλιά και της οικογένειάς του, αποτυπώνοντάς τους σε μια εποχή που η αυτοκρατορική δύναμη της Ισπανίας εκτεινόταν σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο πίνακας πιστεύεται ότι απεικονίζει ένα δωμάτιο στο βασιλικό Αλκαζάρ της Μαδρίτης κατά τη διάρκεια της βασιλείας του βασιλιά Φίλιππου Δ΄ της Ισπανίας και παρουσιάζει διάφορες μορφές, οι περισσότερες αναγνωρίσιμες από την ισπανική αυλή, αποτυπωμένες σε μια συγκεκριμένη στιγμή σαν σε στιγμιότυπο. Ορισμένες από τις μορφές κοιτάζουν έξω από τον καμβά προς τον θεατή, ενώ άλλες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Η πεντάχρονη  Μαργαρίτα Θηρεσία περιβάλλεται από τη συνοδεία της, αποτελούμενη από παράνυμφους, συνοδό, σωματοφύλακα, δύο νάνους και έναν σκύλο. Ακριβώς πίσω τους, ο Velázquez απεικονίζει τον εαυτό του να εργάζεται σε έναν μεγάλο καμβά.

Ο Βαλντές αποτίει φόρο τιμής σε έναν από τους πιο εμβληματικούς ζωγράφους της χώρας του. 

Με πληροφορίες από την https://www.veneziatoday.it/

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.