Ο συλλέκτης στιγμών Steven Shearer μέσα από την έκθεση “Sleep, Death’s Own Brother” στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου

Aφετηρία το έργο Sleep II (2015), ένα μνημειώδες κολάζ αποτελούμενο από χιλιάδες εικόνες κοιμισμένων ανθρώπων

Ένας εντυπωσιακός τοίχος σε σπρώχνει να βουλιάξεις στον καναπέ απέναντί του και να τον περιεργάζεσαι με τις ώρες. Μικρές φωτογραφίες συραμμένες, κάποιες τυχαία και κάποιες άλλες με φροντίδα και σκέψη ενωμένες, συνθέτουν ένα μνημειώδες κολάζ αποτελούμενο από χιλιάδες εικόνες που έχει βρει ο καλλιτέχνης σε αναζητήσεις του στο διαδίκτυο. Εικόνες ανθρώπων άγνωστων που κοιμούνται ή είναι νεκροί; κάποιος εύλογα θα ρωτούσε. Η απάντηση είναι πως τη στιγμή που η μορφή τους απαθανατίστηκε, ήταν απλώς κοιμισμένοι.

Ο Steven Shearer είναι ένας συλλέκτης στιγμών από το 1990 μέχρι και το 2015 οπότε και ολοκλήρωσε το φωτογραφικό κολάζ. Το έργο, ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα που ισορροπεί το χρώμα, την κλίμακα, τη σύνθεση και τη θεματική, είναι ένα εκτεταμένο μωσαϊκό που αποτυπώνει μια μεγάλη γκάμα κατάστασης ύπνου, από την ξεκούραση και την ηρεμία, το χιούμορ έως την έκσταση και το εντελώς μακάβριο.

Κάποιες στιγμές διαπνέονται από μια κωμική ελαφρότητα, με στιγμές βαθιά προσωπικές αλλά και άλλες που θυμίζουν μεγάλες ιστορικές στιγμές ή πρόσωπα από εικόνες όπως εκείνο της Μαρίας της Μαγδαληνής. Ένα masterpiece κυριολεκτικά και μεταφορικά από έναν παρατηρητή της ζωής όπως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο Steven Shearer.

 

Steven Shearer, The Green Collector, 2021. Λάδι σε λινό, 46.4 x 33.9 εκ © Steven Shearer/ Ευγενική παραχώρηση Galerie Eva Presenhuber και David Zwirner Gallery

 

Η έκθεση Steven Shearer: Sleep, Death’s Own Brother έχει ως αφετηρία το έργο Sleep II (2015), ενώ ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από ένα στίχο από το επικό ποίημα Θεογονία του ποιητή του 8ου αιώνα π.Χ. Ησίοδου (Επιβλαβής Νύχτα, καλυμμένη σε ένα πέπλο ομίχλης, κουβαλά στην αγκαλιά της τον Ύπνο, τον αδερφό του Θανάτου), και περιστρέφεται γύρω από αυτή την άβολη εγγύτητα μεταξύ ύπνου και θανάτου.

Η έκθεση ξεδιπλώνεται σε τρεις ορόφους μέσα στο καταπληκτικό, από άποψης αρχιτεκτονικής κτίριο στο οποίο και στεγάζεται η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου και περιλαμβάνει ένα σημαντικό αριθμό έργων ζωγραφικής και έργων σε χαρτί του Steven Shearer που ανήκουν στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, σε μια απόπειρα προσέγγισης του έργου του καλλιτέχνη, από την ανατρεπτική σκοπιά του άψυχου σώματος, που κάποιες φορές είναι πραγματικά νεκρό, ενώ άλλοτε απλώς μοιάζει νεκρό.

Οι ζωγραφικοί πίνακές τους έρχονται σε αντιδιαστολή με το φωτογραφικό του κολάζ. Φαντασία, έντονα χρώματα, σουρεαλισμός αλλά και μια βαθιά εσωτερικότητα αλλά και γνώση. Κάθε πίνακάς του απαιτεί πολύ χρόνο από τον καλλιτέχνη. Παίζει με τις χρωματικές παλέτες, αναδημιουργεί φιγούρες, εστιάζει στο παρόν αλλά με μια φευγάτη πάντα ματιά. Οι ανθρωπογραφίες του δεν έχουν γήινα χρώματα αλλά ψυχεδελικές παλέτες, είναι ανδρόγυνες μορφές με μακριά μαλλιά.

Ένα από τα πρώτα του έργα που περιλαμβάνεται στην έκθεση είναι το Man Sitting (2006). Πηγή του πίνακα μια ασπρόμαυρη φωτογραφία με έντονο κόκκο ενός ημίγυμνου ντράμερ με μακριά μαλλιά πίσω από ντραμς, την οποία ο Shearer μεταμορφώνει σε ένα ιερατικό πορτρέτο ενός νέου σε περισυλλογή, καθισμένου σε ένα κλειστοφοβικό εσωτερικό χώρο με παραληρηματική ηχώ στον κόσμο του Edvard Munch. Η ίδια αυτή θλίψη του Munch ενυπάρχει και στο πορτρέτο του The Sickly Fauve (2014).

Ο Steven Shearer, γεννήθηκε το 1968 στο New Westminster του Καναδά, αλλά ζει και εργάζεται στο Βανκούβερ. Σπούδασε στο Emily Carr στο Βανκούβερ (1992) και στο NASCAD New York Summer Studio Programme (1991). ‘Εγινε γνωστός στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με μια σειρά έργων ορμώμενων από το προσωπικό του ενδιαφέρον για τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του ’70 και την προλεταριακή αισθητική του διεθνούς metal underground.

Τα έργα του κατασκευάζουν έναν συνεπή διάλογο μεταξύ της ανατροφής του και εκείνης της ποπ και του χέβι μέταλ των αρχών της δεκαετίας του 1970. Αντλεί από θέματα εφηβικής επανάστασης, επιπόλαιης ενέργειας και αγωνίας των έφηβων αγοριών. Κάτω από μια εικονική αισθητική επιφάνεια, ο κόσμος του είναι ένας κόσμος αποξένωσης και απώθησης της καθημερινής ύπαρξης.

Ενδεικτικά έργα του με αναφορές στη metal underground μουσική κουλτούρα, μπορεί να θαυμάσει κανείς στον δεύτερο όροφο της έκθεσης, όπως στο σχέδιο με στυλό Band (2004), το οποίο βασίζεται στο θρυλικό πορτρέτο του heavy metal συγκροτήματος Οbituary, στο οποίο τα μέλη του φαίνονται κρεμασμένοι από θηλιές.

Σε δύο από τους πιο φιλόδοξους πρόσφατους πίνακες του Shearer, το Atheist’s Commission (2018) και το Potter (2021), αναφορές στον Χριστό μετριάζουν τις αναφορές στην ποπ κουλτούρα, θυμίζοντάς μας ότι η εγγύτητα μεταξύ ύπνου και θανάτου είναι μια από τις βασικές αρχές της ιστορίας του Χριστού. 

Την έκθεση επιμελήθηκε ο Dieter Roelstraete σε στενή συνεργασία με τον καλλιτέχνη και την Skarlet Smatana, Διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου. Μια έκδοση με κείμενα του Roelstraete, του Nicholas Cullinan και της Silvia Montiglio συνοδεύει την έκθεση.

Πληροφορίες για την Έκθεση

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 18 Ιουνίου 2023 έως τον Μάρτιο του 2024 στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου, Λεωφόρος Κηφισίας 80, 15125 Μαρούσι.

Οι ώρες λειτουργίας είναι Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10 πμ έως τις 6 μμ., και Τετάρτη έως τις 8μμ. Για περισσότερες πληροφορίες ή εικόνες, παρακαλώ επικοινωνήστε με την Caroline May στο +30 210 8090566 ή στο

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.