#ΒraveNewGreece: Πόσο αλλάζει η άνοδος της τεχνολογίας τον κλάδο της φιλοξενίας;

Το επεισόδιο #BraveNewHospitality της τηλεοπτικής εκπομπής #BraveNewGreece θα μεταδοθεί, σε πρώτη προβολή, την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, στον ΑΝΤ1

Πόσο αλλάζει η άνοδος της τεχνολογίας τον κλάδο της φιλοξενίας; «Το μέλλον της φιλοξενίας είναι ταυτόχρονα high tech και low tech. Η τεχνολογία σίγουρα μας δίνει πολλές διαφορετικές δυνατότητες ώστε να εμπλουτίσουμε την εμπειρία του επισκέπτη. Από την άλλη, οι διακοπές πάντοτε θα αποτελούν μια ευκαιρία επανασύνδεσης των ανθρώπων μεταξύ τους, με τη φύση και τα έθιμα του κάθε τόπου, άρα πάντοτε θα έχουν και low tech χαρακτήρα, κάτι που δεν νομίζω ότι θα αλλάξει. Αυτό που είναι βέβαιο πάντως, είναι ότι το μέλλον του τουρισμού θα είναι low carbon», λέει η Ελένη Ανδρεάδη, Διευθύντρια Αειφορίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του ξενοδοχειακού Ομίλου Sani/Ikos, που εδώ και χρόνια πρωτοστατεί στον τομέα της αειφορίας, μιλώντας στο νέο επεισόδιο της σειράς docuseries #ΒraveNewGreece για τον τουρισμό.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Sani Resort, το εμβληματικό θέρετρο του Ομίλου στη Χαλκιδική, αναδείχθηκε για τέταρτη συνεχή χρονιά «Κορυφαίο Περιβαλλοντικό Ξενοδοχειακό Συγκρότημα» στον καταξιωμένο θεσμό των World Travel Awards, όντας το μόνο θέρετρο παγκοσμίως που κατακτά τη διάκριση αυτή τόσες φορές συνεχόμενα.

Ελένη Ανδρεάδη

Όμως, τι σημαίνει βιώσιμος τουρισμός; Θα μπορέσουν, άραγε, οι τουριστικοί προορισμοί, όπως η Ελλάδα, να διαχειριστούν τη μαζική αύξηση των επισκεπτών με όχημα την αειφορία; Η τεχνολογία μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο θα αναπτύξουμε τον τομέα της φιλοξενίας στη χώρα μας προς αυτή την κατεύθυνση;

«Ο τουρισμός είναι ιδιαίτερα σημαντική βιομηχανία για την ανθρώπινη βιομηχανία και τις οικονομίες. Στόχος, λοιπόν, δεν είναι να σταματήσουμε τον τουρισμό, αλλά να τον κάνουμε βιώσιμο», επισημαίνει ο Jeffrey D. Sachs, Πρόεδρος του Δικτύου Λύσεων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών – Οικονομολόγος και Καθηγητής στη Σχολή Διεθνών και Δημοσίων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου της Κολούμπια.

Το Ξενοδοχείο του Μέλλοντος θα Εξυπηρετεί τις Πραγματικές μας Ανάγκες

Αν βάλουμε στη συζήτηση αντί της λέξης τουρισμός μια άλλη λέξη, και συγκεκριμένα εκείνη της φιλοξενίας –από το «φιλώ (δηλαδή αγαπώ) τον ξένο», που αναφέρεται στην πράξη της φροντίδας ενός ξένου στο σπίτι κάποιου–, θα μας αποκαλυφθεί μια άλλη οπτική και προοπτική.

Η ίδια η ετυμολογία της λέξης φανερώνει πόσο σημαντικός παράγοντας στην εξίσωση αυτή είναι οι άνθρωποι, αλλά και πόσο απλόχερα μας έχει χαριστεί, εδώ στην Ελλάδα, ένα «σπίτι»… προικισμένο όσο λίγα.

«Το γεγονός ότι επί δεκαετίες δεν επενδύσαμε ουσιαστικά σε υποδομές του τουρισμού, μας δίνει τη δυνατότητα να το κάνουμε σήμερα με όρους βιωσιμότητας που δεν υπήρχαν πριν από 20 και 30 χρόνια», επισημαίνει ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός.

Και ο αρχιτέκτονας Θωμάς Δοξιάδης περιγράφει το ξενοδοχείο του μέλλοντος ως «κάτι το οποίο θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων, κάτι το οποίο δεν θα είναι απρόσωπο, όσο γίνεται. Και κάτι το οποίο θα έχει πάρα πολύ καλή σχέση με το περιβάλλον του, δηλαδή όχι ένα κουτί αποκομμένο».

Θωμάς Δοξιάδης

Είναι αλήθεια, ωστόσο, πως «για πάρα πολλά χρόνια οι ξενοδόχοι βλέπαμε αμυντικά την τεχνολογία. Αυτή η τάση δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει. Άρα γι’ αυτό έχουμε κάνει αυτήν τη στροφή», θα πει ο Αλέξανδρος Βασιλικός.

Αλέξανδρος Βασιλικός

Στον Δρόμο προς το Net Zero

Τι σημαίνει βιώσιμος τουρισμός; Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, βιώσιμος είναι ο τουρισμός που λαμβάνει υπόψη την τωρινή, αλλά και τη μελλοντική του επίδραση στο περιβάλλον, την οικονομία, αλλά και την κοινωνία.

«Η ομπρέλα των δράσεων και πολιτικών που εντάσσονται κάτω από την έννοια του βιώσιμου τουρισμού είναι πάρα πολύ ευρεία. Ξεκινά από το πώς κατασκευάζεται ένα ξενοδοχείο, από τον σχεδιασμό του ίδιου του ξενοδοχείου, από τη λειτουργία του, την εφοδιαστική αλυσίδα και φυσικά ο ευρύτερος αντίκτυπος της επιχείρησης στην κοινωνία και στο τοπικό περιβάλλον», αναφέρει η Ελένη Ανδρεάδη.

Ένας από τους βασικούς πυλώνες της βιωσιμότητας στον τομέα της φιλοξενίας είναι σίγουρα η διαχείριση της κατανάλωσης ενέργειας. Ο Sustainability Facilities Manager του Ομίλου Sani/Ikos, Δημήτρης Γκουτζαμάνης, λέει πως «μόνο μέσω αυτής μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους του Net Zero», δηλαδή της μηδενικής κατανάλωσης άνθρακα. Ο ξενοδοχειακός όμιλος έχει θέσει ως στόχο να κατακτήσει το «καθαρό μηδέν» έως το 2030, πολύ νωρίτερα από τον αντίστοιχο στόχο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Πώς, όμως, μπορεί να επιτευχθεί ένας τόσο φιλόδοξος στόχος;

Μέσα από πολλές δράσεις, σημειώνει ο κ. Γκουτζαμάνης, όπως οι σημαντικές επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), η εξοικονόμηση ενέργειας, ο εξηλεκτρισμός των εγκαταστάσεων και του στόλου οχημάτων των ξενοδοχείων Sani και Ikos. Ήδη, όλα τα θέρετρα του Ομίλου είναι ανθρακικά ουδέτερα και ηλεκτροδοτούνται με ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές εγγυημένης προέλευσης.

Δημήτρης Γκουτζαμάνης

«Μέσω ειδικού συστήματος, παρακολουθούμε καθημερινά εκατοντάδες δεδομένα, τα οποία σχετίζονται με την κατανάλωση ενέργειας και μπορούν να μας αποκαλύψουν διάφορα μοτίβα, τάσεις ή ακόμα και βλάβες ή ανωμαλίες του συστήματος», θα συμπληρώσει η Ελένη Καραγιάννη, ESG Engineer του Ομίλου.

Παράλληλα, ο Όμιλος Sani/Ikos δουλεύει εντατικά ώστε να εξαλείψει πλήρως τα πλαστικά μίας χρήσης και να παράγει μηδενικά απόβλητα προς υγειονομική ταφή μέχρι τα τέλη του 2024.

Τα Ξενοδοχεία ως Θεματοφύλακες του Φυσικού Περιβάλλοντος

Στο πλαίσιο της στρατηγικής αειφορίας του, ο Όμιλος Sani/Ikos φροντίζει και για την προστασία της τοπικής βιοποικιλότητας, σε συνεργασία με επιστημονικά ινστιτούτα και μη κυβερνητικές οργανώσεις, όπως η Ορνιθολογική Ελληνική Εταιρεία, η Bee Camp και η iSea, που μελετά τους τοπικούς πληθυσμούς δελφινιών. Μάλιστα, η όλη προσπάθεια έχει ενταχθεί και στην εμπειρία του επισκέπτη, που μπορεί να συμμετάσχει σε ειδικά σχεδιασμένες δράσεις.

«Η βιοποικιλότητα μειώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Η μεγαλύτερη απειλή είναι ο ίδιος ο άνθρωπος και μαζί ο τουρισμός και η οικιστική ανάπτυξη», θα πει ο Γιάννης Γιώβος, Θαλάσσιος Βιολόγος και Γενικός Διευθυντής της οργάνωσης iSea.

«Γι’ αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό παραθαλάσσια θέρετρα να εναρμονίζονται με την αειφόρο ανάπτυξη και να υποστηρίζουν πρωτοβουλίες για την προστασία της βιοποικιλότητας. Έχουμε τη χαρά, τα τελευταία τρία χρόνια να έχουμε τη στήριξη του Sani Resort στην υλοποίηση του προγράμματος Θερμαϊκός Dolphin Project».

Το πρόγραμμα δεν είναι μόνο ερευνητικό, αλλά περιλαμβάνει και εκπαιδευτικές δράσεις για οικογένειες και παιδιά.

Η Εντοπιότητα και η Γαστρονομία Πρωταγωνιστές στον Χάρτη της Φιλοξενίας

Η τεχνολογία είναι προφανές ότι και στον κλάδο της φιλοξενίας δημιουργεί ευκαιρίες. Πόσο πιθανό είναι, όμως, να εξαλείψει τον ανθρώπινο παράγοντα;

«Δεν μπορείς να ταξιδέψεις, να διασχίσεις τον μισό πλανήτη για να πας να συζητήσεις με ένα ρομπότ. Ο τουρισμός έρχεται να συνδέσει τον κόσμο. Έρχεται να φέρει πιο κοντά διαφορετικούς λαούς, να φέρει πιο κοντά διαφορετικές νοοτροπίες», λέει ο Αλέξανδρος Βασιλικός.

Άλλωστε, το ζητούμενο είναι, αναφέρει ο Θωμάς Δοξιάδης, «το destination branding, πώς θα συνδέσεις έναν τόπο με ένα είδος brand, δηλαδή μια εμπορικά αναγνωρίσιμη ταυτότητα».

Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Όμιλος Sani/Ikos αξιοποιεί και προβάλλει τα τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας παράλληλα και την τοπική κοινωνία. «Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η εντοπιότητα, τα τοπικά προϊόντα, η καθαρή παραγωγή, η μείωση της συσκευασίας και η μείωση των πλαστικών», θα πει ο Ηλίας Σιντούδης, Executive Chef του Ikos Oceania, στη Χαλκιδική. «Η ίδια προσπάθεια γίνεται και για το προσωπικό μας. Να βρίσκουμε δηλαδή άτομα από τις τοπικές κοινωνίες». Η εντοπιότητα είναι κάτι που ενδιαφέρει και τους επισκέπτες ολοένα περισσότερο.

Ηλίας Σιντούδης

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι η διαχείριση των απορριμμάτων στην κουζίνα. Σε αυτόν τον τομέα βοηθά πολύ η τεχνολογία και μάλιστα η τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence), που χρησιμοποιούν τα ξενοδοχεία του Ομίλου στις κουζίνες τους ώστε να μειώνουν τη σπατάλη. «Έχουμε φτάσει να μειώσουμε τη σπατάλη τροφίμων στα 20 γραμμάρια σε κάθε μερίδα φαγητού», σημειώνει ο Ηλίας Σιντούδης.

Όμως, πόσο ρεαλιστικά είναι όλα αυτά για το μέσο ελληνικό ξενοδοχείο;

Τα μικρά καταλύματα «μπορούν ίσως να εφαρμόσουν πιο εύκολα κάποια quick wins, όπως την εξάλειψη του πλαστικού ή την τοποθέτηση μικρής κλίμακας φωτοβολταϊκών συστημάτων ή να προωθήσουν τον οικοτουρισμό ευκολότερα. Από την άλλη, μια ολιστική στρατηγική βιωσιμότητας απαιτεί πόρους, απαιτεί ομάδες αφιερωμένες σε αυτό, κάτι το οποίο μπορεί σίγουρα να υλοποιήσει καλύτερα μία μεγαλύτερη επιχείρηση», θα πει η Ελένη Ανδρεάδη.

Περισσότερο ή λιγότερο εύκολο, «πρέπει να κάνουμε τον τουρισμό να λειτουργήσει», θα επιμείνει ο Jeffrey D. Sachs. «Ο τουρισμός είναι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι απολαμβάνουν την ποικιλομορφία του κόσμου και συνδέονται με άλλα μέρη, μαθαίνουν ιστορία, βλέπουν την ομορφιά. Η Ελλάδα έχει τόση ομορφιά, τόσο μεγάλη κληρονομιά».

#BraveNewGreece: Μια Εκπομπή για το Μέλλον… Σήμερα

Το #BraveNewGreece είναι μια τηλεοπτική σειρά για την Ελλάδα που έρχεται. Ένα docuseries για ένα μέλλον όπου άνθρωπος, φύση και τεχνολογία συνυπάρχουν αρμονικά.

Τα 16 25λεπτα explainers της πρώτης σεζόν, σε παραγωγή αθηΝΕΑς και ελc productions, αποτελούν μια βιβλιοθήκη γνώσης για να καταλάβουμε καλύτερα τι μας περιμένει. Πλούσια, γρήγορα και καλειδοσκοπικά, με ξεναγό τη Μαριάννα Σκυλακάκη, δίνουν βήμα σε κορυφαίους ειδικούς, επιστήμονες, thought-leaders και innovators, οι οποίοι μιλούν για τις νέες τάσεις που θα διαμορφώσουν το αύριο.

Μαριάννα Σκυλακάκη

Γιατί το μέλλον δεν είναι εκεί μόνο για να μας προβληματίζει. Είναι εκεί για να μας προκαλεί ενθουσιασμό. Να μας κάνει να ονειρευόμαστε νέα όρια για το τι είναι εφικτό. Για το πώς θα κάνουμε καλύτερη τη ζωή μας. Αρκεί να το καταλάβουμε καλύτερα. Αρκεί να δούμε πώς θα προκύψει μέσα από τις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της Ελλάδας του σήμερα.

Με την υποστήριξη του Ομίλου Sani/Ikos.

Ο Όμιλος Sani/Ikos είναι ένας καινοτόμος, δυναμικά αναπτυσσόμενος ξενοδοχειακός όμιλος, με συγκροτήματα πολυτελείας σε μοναδικούς παραθαλάσσιους προορισμούς της Μεσογείου. Μέσω των εμπορικών σημάτων του Sani Resort και Ikos Resorts, λειτουργεί 12 ιδιόκτητα ξενοδοχειακά συγκροτήματα στην Ελλάδα και την Ισπανία, τα οποία συγκαταλέγονται στα κορυφαία resorts πολυτελείας παγκοσμίως, ενώ σχεδιάζει την επέκταση των Ikos Resorts στην Ελλάδα (Κρήτη) και την Πορτογαλία (Αλγκάρβε) μέσα στα επόμενα χρόνια.

Στόχος του Ομίλου Sani/Ikos είναι να συνεχίσει την ανάπτυξη των εμπορικών σημάτων Sani Resort and Ikos Resorts στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, προσφέροντας απαράμιλλη φιλοξενία στους επισκέπτες του και δημιουργώντας προοπτικές ανάπτυξης για τους ανθρώπους του, σημαντικά οφέλη για τα οικοσυστήματα που περιβάλλουν τα ξενοδοχεία του, αλλά και αξία για τους μετόχους του. Πρωτοπόρος σε θέματα βιώσιμου τουρισμού, ο Όμιλος έχει αναπτύξει ένα φιλόδοξο στρατηγικό πλάνο αειφορίας (ESG), ενώ είναι μέλος του Οικουμενικού Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών για τις επιχειρήσεις (UN Global Compact).

Περισσότερες πληροφορίες: https://www.saniikos.com

 

Το επεισόδιο #BraveNewHospitality της τηλεοπτικής εκπομπής #BraveNewGreece θα μεταδοθεί, σε πρώτη προβολή, την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, στον ΑΝΤ1.

tags / ANT1

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.