«Οι Χωρικοί» της Ντορότα Κομπιέλα: Η επίσημη πρόταση της Πολωνίας στα Όσκαρ για το 2024 έρχεται στους κινηματογράφους

Ένα υπερθέαμα που μετατρέπει χιλιάδες ελαιογραφίες σε κινούμενες εικόνες για τη μεταφορά του βιβλίου του βραβευμένου με Νόμπελ Βλάντισλαβ Ρέιμοντ

 Η νέα ταινία της ομάδας που μας δημιούργησε το ”Loving Vincent” με τίτλο «Οι Χωρικοί» παρουσιάζεται στους κινηματογράφους από τις 4 Ιανουαρίου.

Σύνοψη

Μια νεαρή επαρχιώτισσα αναγκάζεται να παντρευτεί έναν πολύ μεγαλύτερό της πλούσιο κτηνοτρόφο, παρά τον έρωτά της για τον γιο του. Σύντομα, θα γίνει αντικείμενο ζήλιας και έχθρας από τους υπόλοιπους χωρικούς και θα χρειαστεί να παλέψει για να διαφυλάξει την ανεξαρτησία της. Με φόντο την Πολωνία των αρχών του 20ου αιώνα, οι ιστορίες των χωρικών ξεδιπλώνονται καθώς οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη.

©Vladimir Vinkic

Σημείωμα σκηνοθέτιδος Ντορότα Κομπιέλα

Ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με το βιβλίο Οι Χωρικοί στο λύκειο, σε ηλικία 17 ετών, γιατί διδάσκεται σε όλα τα σχολεία της Πολωνίας. Το ξανασυνάντησα πολλά χρόνια αργότερα, ακούγοντας ένα audiobook ενώ ζωγράφιζα ένα πλάνο για την προηγούμενη ταινία μου, Loving Vincent. Το να το ακούς ως ενήλικας ήταν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία.

Αυτό που με εντυπωσίασε ως animator και σκηνοθέτιδα ήταν τα στοιχεία που δεν με εντυπωσίασαν ως έφηβη: η ηρωική περιγραφή μιας χρονιάς στην κοινοτική ζωή, η ποιητική απεικόνιση της φύσης, και οι περήφανοι και σκληροί αγώνες των χαρακτήρων, διανθισμένοι με σχολαστικές στιγμές τρυφερότητας και συγκλονιστικές προσωπικές τραγωδίες.

©Malgorzate Kuznik

Φαντάστηκα το πώς θα μπορούσα να σεβαστώ αυτό που είχε δημιουργήσει ο Βλάντισλαβ Ρέιμοντ με τόση ευσέβεια και αγάπη: πώς να δείξω αυτές τις περίπλοκες περιγραφές της φύσης, αυτή την απόλαυση στη ζωή, τη φύση, τη γη και την ανθρώπινη φύση: μετατρέποντάς τες ξανά σε μια ταινία μεγάλου μήκους με την τεχνική της ζωγραφικής κινουμένων σχεδίων.

Ενθουσιάστηκα με την ιδέα να προσαρμόσω αυτό το βιβλίο σε αυτή την τεχνική, η οποία θα επέτρεπε τόσο την αφήγηση της ιστορίας όσο και τις αποχρώσεις των λεπτομερών ποιητικών περιγραφών της φύσης που είναι τόσο σημαντικές στο μυθιστόρημα, και αποτελούν τόσο μεγάλο μέρος του έργου. Τα γυρίσματα μιας ταινίας μεγάλου μήκους με ηθοποιούς και στη συνέχεια η ζωγραφική από πάνω καρέ-καρέ στο post-production θα επέτρεπε και τις δύο αυτές πτυχές –τεταμένα προσωπικά δράματα και ζωγραφικά οράματα– να συνδυαστούν με συνεκτικό τρόπο.

©Kateryna Ocheredko

Μετά από χρόνια δουλειάς σε μια ταινία για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ένιωθα επίσης έντονα την ανάγκη να πω μια ιστορία για τις γυναίκες: να δείξω τους αγώνες και το πάθος και τη δύναμή τους. Η Γιάγκνα και η Χάνκα είναι και δύο πολύ ξεχωριστοί και σημαντικοί χαρακτήρες στην πολωνική λογοτεχνία, η καθεμία αντιπροσωπεύει διαφορετικές αξίες, αλλά συνδέονται με τους αγώνες τους σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία.

Το βιβλίο του Ρέιμοντ ξεχωρίζει από άλλα ρεαλιστικά μυθιστορήματα, διότι όχι μόνο αφηγείται τις δυσκολίες της αγροτικής ζωής αλλά δείχνει και κάτι περισσότερο. Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εποχών στις οποίες εκτυλίσσεται η ιστορία, συμβαίνουν πολλές τραγωδίες τόσο σε μεμονωμένους χαρακτήρες όσο και σε ολόκληρο το χωριό. Οι αγρότες προστατεύουν τα δικαιώματά τους με μεγάλο πάθος. Παρόλο που αγωνίζονται άνισα και συχνά βρίσκονται στην πλευρά των χαμένων, προσπαθούν πάντα να υπερασπιστούν την ελευθερία τους και το δικαίωμα να είναι κύριοι της μοίρας τους.

Οι χωρικοί
©Dominika Andrzejewska

Ωστόσο, ο Ρέιμοντ απέχει πολύ από το να εξιδανικεύει τους Πολωνούς αγρότες. Δείχνει ότι μπορεί να είναι άπληστοι, περήφανοι, μικροπρεπείς, ζηλιάρηδες και μισαλλόδοξοι. Από ιστορική σκοπιά, αυτά τα χαρακτηριστικά καθόρισαν συχνά τη μοίρα του έθνους μας.

Οι Χωρικοί είναι ένα υπέροχο μυθιστόρημα που αξίζει μια εξαιρετική και πρωτοποριακή προσαρμογή. Αξίζει να ανακαλυφθεί εκ νέου όχι μόνο σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο, καθώς πρόκειται για ένα από τα σπουδαία έργα της ευρωπαϊκής πεζογραφίας.

©Julia Spiwakowa

Βιογραφικό σκηνοθέτιδος

Απόφοιτος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βαρσοβίας, τέσσερις φορές βραβευμένη με την υποτροφία του Υπουργού Πολιτισμού για τα επιτεύγματά της στη ζωγραφική και τα γραφικά. Μετά την αποφοίτησή της, το ενδιαφέρον της στράφηκε στον κινηματογράφο και στο animation, και είχε σκηνοθετήσει 5 μικρού μήκους πριν την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, το υποψήφιο για Όσκαρ Loving Vincent.

Συντελεστές

Σενάριο | Σκηνοθεσία: Ντορότα Κομπιέλα, Χιού Βέλχμαν
Φωτογραφία: Ράντοσλαβ Λάτζουκ, Καμίλ Πόλακ, Σιμόν Κουριάτα
Διεύθυνση animation: Πιότρ Ντομίνιακ
Μοντάζ: Ντορότα Κομπιέλα, Πατρίσια Πιρόγκ, Μίκι Βέσελ
Διεύθυνση παραγωγής: Ελβίρα Πλούτα
Κοστούμια: Καταρζίνα Λεβίνσκα
Μουσική: Λούκας “L.U.C.” Ροστκόφσκι
Ήχος: Μίκαλ Γιανκόφσκι
Μακιγιάζ: Βάλντεμαρ Ποκρόμσκι, Μιροσλάβα Βόζτσακ
Παραγωγή: Σον Μπόμπιτ, Χιου Βέλχμαν

Με την υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe MEDIA της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Πρωταγωνιστούν: Καμίλα Ουρζεντόφσκα, Ρόμπερτ Γκουλάτσικ, Μιροσλάβ Μπάκα

Cover photo ©Malgorzate Kuznik

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.