Αυτοί οι οικείοι ξένοι της ζωής, αυτές οι φιγούρες που μυστικά, ψέματα, ψυχολογικές διαταραχές ή γιατί όχι και ή ίδια η συνθήκη της ζωής τους κρατούν ολοκληρωτικά ξένους. Οι γονείς. Πατέρας και μητέρα. Η έκθεση “Intimate Strangers”, μια έκθεση δυνατών και πολύ προσωπικών φωτογραφιών και βίντεο από εικαστικούς καλλιτέχνες που έχουν τοποθετήσει έναν ή περισσότερους γονείς ως κεντρικά θέματα σε ένα έργο τους, παρουσιάζεται στην Gallery Yancey Richardson από τις 12 Ιουλίου έως τις 18 Αυγούστου 2023 στη Νέα Υόρκη.
Σκόπιμα -και μερικές φορές ακούσια- οι εικόνες στο Intimate Strangers αντανακλούν ποικίλα και σημαντικά κοινωνικά ζητήματα, από την αναζήτηση του αμερικανικού ονείρου και το στίγμα της γήρανσης μέχρι τις ανησυχίες των LGBTQ+, καθώς και θέματα που σχετίζονται με τη μετανάστευση, τη μαύρη αρρενωπότητα και τον εθισμό.
Οι 16 καλλιτέχνες που παρουσιάζονται στην έκθεση περιλαμβάνουν τους: Deanna Dikeman, Jess T. Dugan, Mitch Epstein, LaToya Ruby Frazier, David Hilliard, Lisa Kereszi, Tommy Kha, Justine Kurland, Jarod Lew, Marilyn Minter, Zora J Murff, Sage Sohier, Leonard Suryajaya, Mickalene Thomas, D’Angelo Lovell Williams και Larry Sultan.
Το φωτογραφικό πορτρέτο προϋποθέτει συνεργασία ανάμεσα στον φωτογράφο και το πρόσωπο, και στην περίπτωση πολλών από τους καλλιτέχνες, οι γονείς τους συμμετείχαν ενεργά στη σύνθεση των σκηνών που κατασκευάστηκαν.
Θέματα ταυτότητας, γήρατος, ομορφιάς αλλά και αποξένωσης
Για τους David Hilliard, Mickalene Thomas, D’Angelo Lovell Williams και Leonard Suryajaya, η φωτογραφία χρησιμοποιείται ως μέσο γεφύρωσης της σχέσης μεταξύ ενός ετεροφυλόφιλου και ενίοτε αποξενωμένου γονέα και του queer ενήλικου παιδιού του.
Για τον Tommy Kha και τον Jarod Lew, και οι δύο παιδιά μεταναστών, η διαδικασία της δημιουργίας εικόνων βοηθά στην αποκάλυψη της ιστορίας του παρελθόντος ενός γονέα του οποίου η προηγούμενη ζωή ήταν κρυφή. Στην περίπτωση του Lew, ανακάλυψε ότι η μητέρα του ήταν αρραβωνιασμένη με τον Vincent Chin, όταν αυτός δολοφονήθηκε σε ένα ιστορικό έγκλημα μίσους κατά των Ασιατών.
Με το έργο των Mitch Epstein, Larry Sultan και Marilyn Minter, ο καλλιτέχνης εξετάζει μέσα από τον φωτογραφικό φακό την ευαλωτότητα ενός ηλικιωμένου ή άρρωστου γονέα.
Ο Larry Sultan πέρασε μια δεκαετία φωτογραφίζοντας τους γονείς του, εξερευνώντας ταυτόχρονα τις αποχρώσεις της καθημερινής δυναμικής τους και την απάτη της οικογενειακής μυθοποίησης.
Η φωτογραφία του Mitch Epstein για τον 82χρονο πατέρα του, τοπικό επιχειρηματικό ηγέτη στο Holyoke της Μασαχουσέτης, του οποίου η οικογενειακή επιχείρηση κατέρρευσε λόγω πτώχευσης, εκθέτει επίσης την ευάλωτη πλευρά του γηραιού πατέρα του, φωτογραφίζοντάς τον από ψηλά – φαλακρό, γκρίζο και με επίδεσμο.
Οι σπάνιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Marilyn Minter με τη μητέρα της τραβήχτηκαν το 1969, όταν ήταν φοιτήτρια στη σχολή καλών τεχνών. Όταν οι συμφοιτητές της είδαν για πρώτη φορά τις εικόνες, αντέδρασαν σοκαρισμένοι αναφωνώντας: «Θεέ μου. Αυτή είναι η μητέρα σου;!». Δεν είχε συνειδητοποιήσει πόσο έντονη απήχηση θα είχαν οι εικόνες, καθώς η μητέρα της, τοξικομανής που έπασχε από αγχώδη διαταραχή, ζούσε με νυχτικό και σπάνια έβγαινε από το σπίτι. Η Minter δεν ξαναέδειξε το έργο μέχρι το 1994.
Ο D’Angelo Lovell Williams και η Zora J Murff δημιουργούν και οι δύο εικόνες που εξετάζουν τη μαύρη αρρενωπότητα και τη δυναμική της εξουσίας μεταξύ πατέρων και παιδιών. Στο Daddy Issues, 2019, ο Williams φωτογραφίζει τον εαυτό του σε έναν διαγωνισμό πάλης με τον πατέρα του, σε μια σπάνια κοινή τους εμφάνιση. Στην εικόνα Gas Money, 2019, η Murff δείχνει ένα διπλωμένο χαρτονόμισμα των 20 δολαρίων να παραδίδεται από έναν άνδρα σε έναν νεότερο.
Από το 1998 έως τον θάνατο του πατέρα του από COVID το 2020, ο David Hilliard δημιούργησε μια σειρά από περίεργα, αφηγηματικά tableaux με πρωταγωνιστή τον ετεροφυλόφιλο, εργατοϋπαλληλικό γονέα του. Ως queer καλλιτέχνης γιος που αναγνωρίζει την καταγωγή του, αναπαρήγαγε το τατουάζ στο στήθος του πατέρα του στο δικό του σώμα. Οι δύο άνδρες υποδηλώνουν οπτικά ο ένας τον άλλον στο τρίπτυχο πατέρα και γιου του Hilliard, Rock Bottom, 2008.
Η μητέρα της Sage Sohier ήταν επαγγελματίας μοντέλο στα νεανικά της χρόνια και η ώριμη γυναίκα που απεικονίζεται στις φωτογραφίες της διατηρεί ακόμα την αίγλη και τη χάρη εκείνης της εποχής. Στη σειρά της Witness to Beauty, η Sohier αναδημιουργεί αναμνήσεις από την παιδική της ηλικία από τη ρουτίνα ομορφιάς της μητέρας της, που σχεδιάζονται και εκτελούνται σε συνεργασία με ένα στοργικό ειρωνικό χιούμορ.
Ο Leonard Suryajaya, ένας queer Κινέζος Ινδονήσιος καλλιτέχνης, μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 2006 για να σπουδάσει θέατρο. Στις περίτεχνα σκηνοθετημένες φωτογραφίες του με τους γονείς, την αδελφή και τον σύζυγό του, ο καλλιτέχνης συνδυάζει την περφόρμανς, την εγκατάσταση και τη φωτογραφία σε ένα παράλογο αλλά στοργικό μοντάζ, το οποίο αμφισβητεί την οικογενειακή εξουσία και ταυτόχρονα επιβεβαιώνει την ταυτότητά του. Το ντύσιμο και η πόζα για την κάμερα γίνεται μια πράξη παιχνιδιού ρόλων, παρέχοντας ένα χώρο για να συσχετιστούν οι γονείς και τα αντικομφορμιστικά παιδιά τους.
Το βίντεο Letter to My Father του queer nonbinary καλλιτέχνη Jess T. Dugan προσφέρει μια πλατφόρμα για να μιλήσει ο καλλιτέχνης απευθείας στον αποξενωμένο πατέρα του για τον πόνο της μη αποδοχής.