”Arcadia”: Η έκθεση του Χάρη Γαβρήλου (1957-1995) στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

''Arcadia'' Χάρης Γαβρήλος Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Ο πρόωρα χαμένος καλλιτέχνης - πέθανε μόλις 38 ετών - κατάφερε να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ελληνική τέχνη

30 Ιουνίου 2022
- 25 Σεπτεμβρίου, 2022

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει την έκθεση ”Arcadia” του Χάρη Γαβρήλου (1957-1995), στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων από τις 30 Ιουνίου έως τις 25 Σεπτεμβρίου. Η έκθεση που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων περιλαμβάνει μια επιλογή από λάδια μεγάλων διαστάσεων (1985-1995), μια σειρά μεγάλα σχέδια (1984-1991), καθώς και πολλά μικρά σχέδια-σπουδές σε προθήκες που καλύπτουν την περίοδο 1978-1987.

Ο τίτλος της έκθεσης είναι «Αρκαδία». Εκτός από γενέθλιος τόπος του καλλιτέχνη, η Αρκαδία είναι ένας τόπος ονειρικός, ειδυλλιακός, ουτοπικός. Ποιητικός όρος που υποδηλώνει ευδαιμονία και γαλήνη, αλλά και πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες ανά τους αιώνες, η Αρκαδία φαντάζει ως ο πλέον κατάλληλος τίτλος για να αποδώσει το έργο ενός χαρισματικού ζωγράφου, ο οποίος αναζητούσε στη ζωγραφική του την έννοια της χαράς.

Παρότι εν πολλοίς άγνωστος, ο πρόωρα χαμένος καλλιτέχνης – πέθανε μόλις 38 ετών – κατάφερε να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ελληνική τέχνη. Αφομοίωσε όσο λίγοι την αισθητική της εποχής του και τη μεταβόλισε δημιουργικά στο έργο του. Αν χρησιμοποιούσαμε μουσικούς όρους, θα λέγαμε ότι η ζωγραφική του είναι post-punk ή ethereal darkwave.

”Arcadia”: Χάρης Γαβρήλος Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Haris Gavrilos,Untitled, acrylic on canvas, 1988, 190x230cm

Είναι μια ζωγραφική ρευστή, αέρινη, ρομαντική, σκοτεινή, μελαγχολική και ερωτική. Η νεοεξπρεσιονιστική ζωγραφική του Γαβρήλου εμπεριέχει συγκαλυμμένες αναφορές στα Φαγιούμ και σε πρωτοπόρους καλλιτέχνες διαφορετικών εποχών, όπως ο Θεοφάνης ο Έλληνας, ο El Greco και ο Φώτης Κόντογλου.

Η ζωγραφική του Χάρη Γαβρήλου είναι ”post” με την έννοια ότι διαδέχεται ή αντιμάχεται τη ζωγραφική των δασκάλων του στη Σχολή Καλών Τεχνών. Σε αντίθεση με τους καλλιτέχνες των δεκαετιών του ’60 και του ’70, δεν τον ενδιαφέρει τόσο ο χώρος (μέσα στον χώρο) όσο ο χρόνος και οι έννοιές του. Η συμφιλίωση με την πολλαπλότητα και τις αναδιπλώσεις του χρόνου έχει άμεσο αντίκτυπο στο σχέδιο του Γαβρήλου, το οποίο χαρακτηρίζεται από αβίαστες γραμμές, όπως στα αγγεία της αρχαιότητας.

Ο καλλιτέχνης δεν ξεκινά από μια συγκεκριμένη ιδέα ή εικόνα, δεν τον ενδιαφέρει η αναπαράσταση καθαυτή. Οι μορφές που σχεδιάζει είναι φασματικές, εμβρυακές, ανάερες, εκτοπλασματικές, εξαϋλωμένες όπως εκείνες των αγίων στη Βυζαντινή ζωγραφική. Αν στα έργα της δεκαετίας του ’80 οι φιγούρες του μοιάζουν με σκιές, παραπέμποντας σε σχηματικές μορφές της αρχαίας γλυπτικής, στους τελευταίους πίνακες είναι εμφανώς πιο σχηματοποιημένες, άρα και πιο ανθρώπινες: τώρα πια έχουν πρόσωπο και ευδιάκριτα χαρακτηριστικά, αγκαλιάζονται ασφυκτικά και ονειρεύονται αδιάκοπα, και μάλιστα σε διαφορετικούς χρόνους.

”Arcadia”: Χάρης Γαβρήλος Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Haris Gavrilos, Untitled, oil on canvas
Haris Gavrilos, Untitled, oil on canvas, detail

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

30 Ιουνίου – 25 Σεπτεμβρίου

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή: 11:00 – 19:00

Σάββατο – Κυριακή: 10:00 – 15:00

Έναρξη έκθεσης: Πέμπτη 30 Ιουνίου | 18:00-22:00

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ

Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, Αθήνα 10436

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.