5 φωτορεπόρτερ που αξίζει να μάθουμε και να ακολουθήσουμε στα τολμηρά βήματά τους στην Ουκρανία

Φωτογραφικά ντοκουμέντα από αξιόπιστους φωτορεπόρτερ που ρισκάρουν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή στο όνομα της αλήθειας

«Όλος ο πόλεμος βασίζεται στην παραπλάνηση»Σουν Τζου

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην ανεξάρτητη Ουκρανία όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω της. H αγωνία της διεθνούς κοινότητας κορυφώνεται. Πολιτικοί αναλυτές, κυβερνήσεις, οργανισμοί, επιχειρήσεις παρακολουθούν και όλοι μαζί καταστρώνουν τα σχέδια για την επόμενη ημέρα. Κυρώσεις, οργανωμένη ανθρωπιστική βοήθεια, διπλωματία όπου είναι ακόμα εφικτό.

Εμείς οι απλοί πολίτες διαβάζουμε, ανατρέχοντας σε διάφορες πηγές ο καθένας ανάλογα με την εξοικείωσή του με την πολιτική σκηνή για πληροφορίες και φυσικά την αναζήτηση της αλήθειας, όσο αυτό είναι δυνατό. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει με εικόνες και βίντεο από πηγές που ισχυρίζονται αντικειμενικότητα. Πόσο είμαστε αλήθεια σε θέση να κρίνουμε την αλήθεια τους; Γνωρίζουμε καλύτερα από ποτέ πόσο εύκολα μπορεί να μεταποιηθεί η αλήθεια μέσω προπαγανδιστικών χειρισμών. Και σήμερα περισσότερο από ποτέ, η ταχύτητα μετάδοσης ψευδών ειδήσεων είναι κάτι περισσότερο από συνταγή επιτυχίας για να κερδίσεις μια άδική μάχη ή έναν ολόκληρο πόλεμο.

Το φιλτράρισμα του γνήσιου από το επινοημένο, η επεξεργασία του τι είναι ανεξάρτητο, επαληθεύσιμο και ηθικό και τι είναι διακυβευμένο, κομματικό και ανακριβές— αυτό θα είναι μέρος της κατανόησης του πολέμου και αναπόσπαστο στοιχείο για τον τρόπο με τον οποίο μια δυτική συμμαχία μπορεί να ελπίζει να συμβάλει σε ειρηνική επίλυση.

Το φωτογραφικό ντοκουμέντο από φωτορεπόρτερ αξιόπιστους που ρισκάρουν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή στο όνομα της αλήθειας είναι μια, ίσως η σημαντικότερη πηγή επαλήθευσης της πραγματικότητας. Ακόμα και αν έχει αμφισβητηθεί η αξία του ως αποτύπωση της αλήθειας, εξακολουθεί να ρίχνει φως σε περιόδους όπου αυτό απαιτείται.

«Η πρώτη απώλεια όταν έρχεται ο πόλεμος είναι η αλήθεια» – Philip Snowden

Ακολουθεί μια μικρή λίστα με μερικούς από τους κορυφαίους επαληθευμένους φωτορεπόρτερ που αναφέρουν αυτή τη στιγμή από το έδαφος και από την πρώτη γραμμή του πολέμου, εκπροσωπώντας μερικούς από τους πιο σεβαστούς οργανισμούς μέσων ενημέρωσης στον κόσμο. Μέσω των προσωπικών τους προφίλ αλλά και των συνεργαζόμενων μέσων ενημέρωσης μας στέλνουν τις δικές τους εικόνες, τα δικά τους κλικ παρουσιάζοντας το ανθρώπινο αφήγημα, το δράμα, τη φρικαλεότητα ενός πολέμου που ασχέτως τελικής εκβάσεως πάντα θα έχει για θύμα της τους ανθρώπους.

Μην έχοντας παραιτηθεί, πολίτες-δημοσιογράφοι και καθημερινοί πολίτες της Ουκρανίας παράλληλα, μας στέλνουν τις δικές τους εικόνες με τα κινητά τους για να μοιραστούν όλα όσα συμβαίνουν δημιουργώντας και εκείνοι συχνά απίστευτες εικόνες, ξεδιπλώνοντας λεπτό προς λεπτό τις τραγικές στιγμές τους στα καταφύγια, στα σπίτια ή όπου έχουν καταφέρει να κρυφτούν.

Άρης Μεσσήνης

Ο «δικός μας» Άρης Μεσσήνης (αν μας επιτραπεί αυτή η περιγραφή), από την πρώτη στιγμή έτρεξε με τη φωτογραφική του μηχανή στην Ουκρανία δίνοντάς μας μερικές από τις πιο συγκλονιστικές φωτογραφίες όπως αυτή με το πορτρέτο της τραυματισμένης στο πρόσωπο Ουκρανής γυναίκας.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο Κίεβο και απαθανατίζει τα μέλη των ουκρανικών δυνάμεων και τους ένοπλους πολίτες που περιπολούν στους δρόμους κοντά στην πλατεία Μαϊντάν.

Βραβευμένος με το «όσκαρ των φωτορεπόρτερ» Bayeux-Calvados, έχει απαθανατίσει δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες που καταφθάνουν στη Λέσβο, για λογαριασμό του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1977 περνώντας δύο εβδομάδες σε ένα σκάφος ΜΚΟ που διέσωζε μετανάστες από τη Λιβύη που προσπαθούσαν να διασχίσουν τη Μεσόγειο με γεμάτες φουσκωτές λέμβους.

Ακολουθήστε τον στο Instagram

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Aris Messinis (@aris.messinis)

Εmilio Morenatti

Ο Εmilio Morenatti, Ισπανός και Πορτογάλος, επικεφαλής φωτογράφος του Associated Press με το οποίο και συνεργάζεται από το 2004 έχει καλύψει ως φωτορεπόρτερ τον πόλεμο στη Γάζα, το Πακιστάν και το Αφγανιστάν όπου και έχασε το πόδι του σε έκρηξη το 2009.

Βραβευμένος με Pulitzer αλλά και το Διεθνές Βραβείο Φωτογραφίας συνεχίζει να δίνει τις δικές του μάχες πίσω από τον φακό του. Συγκλονίζει η φωτογραφία του με τις οικογένειες που βρίσκουν καταφύγια στους σταθμούς του τρένου αλλά και της Natali Sevriukova που ξεσπά σε κλάματα μετά την καταστροφή του σπιτιού της.

Ακολουθήστε τον στο Instagram

Vadim Ghirda

Εντάχθηκε στο AP το 1990 σε ηλικία μόλις 18 ετών καθώς ο κομμουνισμός κατέρρεε σε όλη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ο Ghirda ξεκίνησε καλύπτοντας την περίπλοκη κοινωνική και πολιτική αναταραχή που προκλήθηκε από τη μετάβαση από την ολοκληρωτική εξουσία στη δημοκρατία.

Βρέθηκε στη Ρουμανία, σε εμφύλιες αναταραχές, εξεγέρσεις ανθρακωρύχων, στην κήρυξη ανεξαρτησίας της Μολδαβίας από τη Σοβιετική Ένωση, και κάλυψε τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ στη Σερβία το 1999, τις διαδηλώσεις κατά του Μιλόσεβιτς στο Βελιγράδι και πρόσφατα έστρεψε τον φακό του στη Μέση Ανατολή, στη Συρία και το Ισραήλ.

Έχει βραβευτεί με πληθώρα βραβείων. Από το Κίεβο αυτές τις ημέρες αναμεταδίδει με τον δικό του τρόπο το πρόσωπο της φρίκης.

Ακολουθήστε τον στο Instagram

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Vadim Ghirda @apnews (@vadimghirda)

Lynsey Addario

Η Lynsey Addario θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές φωτορεπόρτερ της γενιάς της συνεισφέροντας τακτικά στο National Geographic και στους New York Times. Είναι κάτοχος πολλαπλών βραβείων Pulitzer.

Έχει καλύψει σχεδόν κάθε μεγάλη πολεμική σύγκρουση και ανθρωπιστική κρίση των τελευταίων δύο δεκαετιών, αποκαλύπτοντάς μας την ωμή αλήθεια. H γυναίκα στις φωτογραφίες της έχει σημαντικά τον πρώτο ρόλο. Αυτές τις ημέρες στο Κίεβο μας δίνει βαθιά συγκινητικές εικόνες ανάμεσά τους και αυτή με την Ουκρανή δασκάλα Julia που εθελοντικά παίρνει τα όπλα και στέκεται δίπλα στους στρατιώτες.

Ακολουθήστε την στο Instagram

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lynsey Addario (@lynseyaddario)

Wolfgang Schwan

Με έδρα τη Φιλαδέλφεια ο Wolfgang Schwan βρίσκεται συχνά πίσω από τις μεγαλύτερες μάχες είτε πρόκειται για συνοικιακούς δρόμους είτε για μεγάλές παγκόσμιες αναταραχές. Μέλος του National Press Photographers Association και του ουκρανικού πρακτορείου Anadolu Images πολύ συχνά αναλαμβάνει φωτογραφικές αποστολές για μεγάλες εφημερίδες και περιοδικά όπως The Wall Street Journal, The Times, Telegraph, Vanity Fair, The Atlantic, The Literary Supplement, Bloomberg, The Guardian, Al Jazeera, BBC, CNN.

Ακολουθήστε τον στο Instagram

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Wolfgang Schwan (@wolfgang_schwan)

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.