Ένα βάζο με παπαρούνες, μια μύτη και ένα αυτί δια χειρός Βαν Γκογκ

Επαναχρησιμοποιούσε για λόγους οικονομίας τους καμβάδες τους προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα

Μια νεκρή φύση με παπαρούνες που ήταν κρυμμένη σε μια αποθήκη για περισσότερα από 30 χρόνια στο Μουσείο Τέχνης Wadsworth Atheneum στο Χάρτφορντ του Κονέκτικατ, αναγνωρίστηκε τελικά ως έργο του Βαν Γκογκ. Το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ όχι μόνο υπέγραψε την αυθεντικότητα του πίνακα αλλά αποκάλυψε και πως κάτω από τη ζωγραφισμένη επιφάνεια υπάρχει ένα άλλο σχέδιο, μιας μύτης και ενός αυτιού που διακρίνονται πιο καθαρά και μάλλον είναι μέρος ενός πορτραίτου άνδρα του Ολλανδού ζωγράφου. Ο Βαν Γκογκ είναι γνωστό ότι επαναχρησιμοποιούσε για λόγους οικονομίας τους καμβάδες τους προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα.

Vincent Van Gogh, Poppies, c. 1886-87, Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT, Bequest of Anne Parrish Titzell, 1957.617

Οι ειδικοί στο μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ εξέτασαν τον καμβά, τα στρώματα των χρωμάτων, το χρώμα και το στιλ του πίνακα και αποφάνθηκαν ότι δημιουργήθηκε στις αρχές του καλοκαιριού του 1886, λίγους μήνες μετά την άφιξη του καλλιτέχνη στο Παρίσι. Οι παπαρούνες συνήθως ανθίζουν εκεί τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Στις αρχές του φθινοπώρου της ίδιας χρονιάς ο Βαν Γκογκ έγραψε στον φίλο του Horace Livens, εξηγώντας του ότι «δεν είχε χρήματα για την πληρωμή μοντέλων». Είχε συνεπώς περάσει το καλοκαίρι κάνοντας «μια σειρά από έγχρωμες μελέτες ζωγραφικής με απλά λουλούδια, κόκκινες παπαρούνες, μπλε λουλούδια καλαμποκιού…»

Το έργο «Βάζο με Παπαρούνες» κληροδοτήθηκε στο Wadsworth το 1957 από την Anne Parrish Titzell, μια μυθιστοριογράφο του Κονέκτικατ. Μερικά χρόνια αργότερα οι επιμελητές του μουσείου αποφάνθηκαν ότι αυτό δεν ήταν το στιλ με το οποίο ζωγράφιζε ο Βαν Γκογκ και το έργο δεν εμφανίστηκε στο μουσείο από τη δεκαετία του ’80.

Το έργο κάτω από τον καμβά φανερώνει καθαρά τη μύτη και το αυτί στο πορτραίτο ενός άνδρα.

Παρόλο που το έργο είχε συμπεριληφθεί στους καταλόγους “Van Gogh” από τον de Faille (1970) και τον Hulsker (1977), απορρίφθηκε από δύο άλλους ειδικούς, την Bogomila Welsh-Ovcharov (1976) και τον Walter Feilchenfeldt (1993 και 2013). Όσο προχωρά η έρευνα για τον Βαν Γκογκ έρχονται και περισσότερα στοιχεία για έργα του και για την τεχνοτροπία του που απαντούν σε πολλά ερωτήματα.

Τα απομνημονεύματα του περίφημου εμπόρου τέχνης Ambroise Vollard, ο οποίος χειρίστηκε το έργο του Βαν Γκογκ από τη δεκαετία του 1890, περιείχαν μια αναφορά σε ένα καμβά που είχε εκθέσει με τίτλο “Coquelicots” (παπαρούνες), κάτι που θα μπορούσε να ανταποκρίνεται σε αυτή την εικόνα. Ο Βολάρ ίσως το έχει αποκτήσει από έναν από τους Παριζιάνους φίλους του Βαν Γκογκ, καθώς οι ζωγράφοι συχνά αντάλλασσαν μεταξύ τους έργα. Επίσης υπάρχουν αποδείξεις ότι ο πίνακας είχε εκτεθεί στο Armory Show της Νέας Υόρκης το 1913, από τον έμπορο Stephan Bourgeois, ο οποίος πρόσφατα είχε μετακομίσει από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη.

Το έργο θα εκτεθεί από τις 27 Απριλίου 2019.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.