Τα τελευταία αριστουργήματα του Βαν Γκoγκ σε περιοδεία στο Παρίσι και στο Άμστερνταμ

«Ο Βαν Γκογκ στο Ωβέρ: Οι τελευταίοι του μήνες» είναι η πιο ολοκληρωμένη έκθεση αφιερωμένη στην περίοδο του ζωγράφου στο Ωβέρ, μια έντονη παραγωγική περίοδος εξίσου σημαντική με εκείνη στην ηλιόλουστη Προβηγκία

Μετά την παραμονή του στη νότια Γαλλία, στην Αρλ και στη συνέχεια στο ψυχιατρικό νοσοκομείο του Saint-Rémy de Provence, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ εγκαταστάθηκε στο Ωβέρ-συρ-Ουάζ, ένα χωριό 30 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Παρισιού. Παρά το γεγονός ότι πάλευε με συναισθήματα αποτυχίας, μοναξιάς και μελαγχολίας, ο Βαν Γκογκ συνέχισε να εργάζεται.

Εγκαθίσταται στο κέντρο του χωριού, στο πανδοχείο Ραβού, και εξερευνά όλες τις πτυχές του νέου κόσμου που του προσφέρεται, ενώ παλεύει με πολλαπλές ανησυχίες που σχετίζονται με τις κρίσεις του, την υγεία του, τη σχέση του με τον αδελφό του, τη θέση του στον κόσμο της τέχνης. Η ζωγραφική αποτελούσε μια μορφή θεραπείας, δίνοντάς του έναν σκοπό στη ζωή. Δυστυχώς, οι προσπάθειές του δεν αναγνωρίστηκαν, τουλάχιστον όσον αφορά στις πωλήσεις, κατά τη διάρκεια της ζωής του. Είναι γνωστό ότι πούλησε μόνο έναν αναγνωρισμένο πίνακα σε ολόκληρη την καριέρα του.

Ο αδελφός του Τεό, ανησυχώντας για την υγεία του, τον ενθάρρυνε να συναντήσει τον γιατρό Πολ Γκασέτ, ζωγράφος και ο ίδιος, ο οποίος δέχτηκε να τον φροντίσει. Κατά τη διάρκεια των δύο μηνών που μεσολάβησαν από την άφιξή του στο Ωβέρ στις 21 Μαΐου 1890 έως τον θάνατό του στις 29 Ιουλίου, ο καλλιτέχνης δημιούργησε περίπου εβδομήντα καμβάδες, περισσότερους από έναν την ημέρα, και πολυάριθμα σχέδια.

Παρά τη μικρή διάρκεια αυτής της περιόδου, μια καλλιτεχνική αναγέννηση σημειώθηκε, με το δικό της ύφος και εξέλιξη, που χαρακτηρίστηκε από την ψυχική ένταση που τον διακατείχε.

Μια έκθεση με αυτούς τους τελευταίους πίνακες του Βίνσεντ βαν Γκογκ θα παρουσιαστεί στο Άμστερνταμ και στη συνέχεια στο Παρίσι με τίτλο: Ο Βαν Γκογκ στο Ωβέρ: Οι τελευταίοι του μήνες. Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη έκθεση αφιερωμένη στην περίοδο στο Ωβέρ, μια έντονη παραγωγική περίοδος εξίσου σημαντική με εκείνη στην ηλιόλουστη Προβηγκία. 

Vincent Van Gogh Portrait of the artist In 1889 Oil on canvas H. 65.0; L. 54.2 cm. Don Paul and Marguerite Gachet, 1949 © Musee d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

Το Μουσείο Βαν Γκογκ και το Musée d’Orsay κατάφεραν να δανειστούν 48 από τους 74 πίνακες που ολοκλήρωσε στο Ωβέρ, καθώς και 25 από τα 57 σχέδια (γέμισε επίσης ένα μικρό σημειωματάριο με πρόχειρα σκίτσα). Μια κίνηση που σίγουρα αποτελεί μεγάλη επιτυχία λόγω της σπανιότητας παρόμοιων δανεισμών.

Ανάμεσα στα αριστουργήματα αυτής της περιόδου συγκαταλέγονται τα έργα Σιταροχώραφα με κοράκια (Μουσείο Βαν Γκογκ), Το πορτρέτο του γιατρού Πολ Γκασέτ (από τη συλλογή του Musée d’Orsay) και το έργο Η εκκλησία του Ωβέρ (Musée d’Orsay), ο μοναδικός πίνακας με θέμα τη συγκεκριμένη εκκλησία.

Vincent Van Gogh Doctor Paul Gachet , in 1890 Musée d’Orsay Gift of Paul and Marguerite Gachet, children of the model, 1949 © Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

Ο γιατρός Πολ Γκασέτ, μια πρωτότυπη προσωπικότητα, αποτέλεσε αναπόσπαστη φιγούρα της τελευταίας περιόδου της ζωής του Βίνσεντ στο Ωβέρ. Ομοιοπαθητικός γιατρός που ενδιαφερόταν για τη χειρομαντεία, αλλά το πραγματικό του πάθος ήταν οι τέχνες. Ήταν ο ίδιος καλός χαράκτης και διατηρούσε σχέσεις με πλήθος καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων ο Μανέ, ο Μονέ, ο Ρενουάρ και ο Σεζάν.

Η εκκλησία του Ωβέρ, χτισμένη τον 13ο αιώνα σε πρώτο γοτθικό ρυθμό, πλαισιωμένη από δύο ρομανικά παρεκκλήσια, γίνεται, κάτω από το πινέλο του καλλιτέχνη, ένα φανταχτερό μνημείο που μοιάζει έτοιμο να διαλυθεί κάτω από την πίεση του εδάφους και των δύο μονοπατιών που το περικλείουν.

Vincent Van Gogh The church of Auvers-sur-Oise, seen from the chevet , in 1890 Musée d’Orsay Acquired with the assistance of Paul Gachet and an anonymous Canadian donation, 1951 © Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt

Αν συγκρίνουμε αυτόν τον πίνακα με τους καθεδρικούς ναούς του Κλοντ Μονέ, που δημιουργήθηκαν λίγο αργότερα, γίνεται αμέσως αντιληπτό η διαφορετική προσέγγιση του Βαν Γκογκ από εκείνη των ιμπρεσιονιστών. Σε αντίθεση με τον Μονέ, δεν επιδιώκει να αποδώσει την εντύπωση του παιχνιδιού του φωτός πάνω στο μνημείο. Ακόμη και αν η εκκλησία παραμένει αναγνωρίσιμη, ο καμβάς προσφέρει στον θεατή μια λιγότερο πιστή εικόνα της πραγματικότητας.

Info εκθέσεων

Ο Βαν Γκογκ στο Ωβέρ: Οι τελευταίοι του μήνες | 12 Μαΐου – 3 Σεπτεμβρίου – Μουσείο Van Gogh, Άμστερνταμ & Musée d’Orsay, Παρίσι | 3 Οκτωβρίου – 4 Φεβρουαρίου 2024

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.