Αφήνοντας το μυαλό του να περιπλανηθεί και τις αισθήσεις του να τον καθοδηγήσουν, ο Stipan Tadic κουβαλώντας βαθιά μέσα του την εμπειρία του ως μετανάστης στη μεγαλούπολη της Νέας Υόρκης, απορρόφησε κάθε νέα τοποθεσία, αδιάφορη και άσχετη από τις προσωπικές του ρίζες, ενεργοποιώντας τη φαντασία του για να αποκαλύψει τις μικροκουλτούρες που ενυπάρχουν στα στιγμιότυπα της πόλης.
Τοπόσημα όπως το νεκροταφείο Greenwood και το θέατρο Apollo διασταυρώνονται με στοιχεία από τη θρησκευτική εικονογραφία, τη λαϊκή τέχνη και τα βιντεοπαιχνίδια – μια τοπογραφία απλωμένη σε χρώματα, καθημερινή, και συνάμα αλληγορική.
Δίχως επαναστατική διάθεση και αποφεύγοντας την καταγγελία και την ανοιχτή αντιπαράθεση, o Tadic υιοθετεί μια δική του οπτική γλώσσα για να αναφερθεί σε ευαίσθητα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα που σχετίζονται με την τάξη, τη φυλή και τον πόλεμο, αλλά και τα συναισθήματα ελευθερίας, της μοναξιάς και της στέρησης των δικαιωμάτων.
Μια σειρά από 36 πίνακες με τίτλο Metropolis: 36 Views of New York, θα φιλοξενήσει τις επόμενες ημέρες η γκαλερί James Fuentes στη Νέα Υόρκη. Παίρνοντας τον τίτλο της από την ομώνυμη ταινία του Φριτς Λανγκ του 1927 και παραπέμποντας στη σειρά ξυλογραφιών του Χοκουσάι Τριάντα έξι όψεις του όρους Φούτζι, η σειρά, όπως και το όνομά της, αποτελεί ένα μωσαϊκό αναφορών και στιγμιότυπων μέσα σε μια πόλη διαρκώς σε κίνηση, λουσμένη στο χρώμα, στο φως και στους ανθρώπους της.
Σε όλους τους 36 πίνακες που παρουσιάζονται, ο Tadic χαρτογραφεί τις γειτονιές που περιβάλλουν το τρένο της γραμμής D από το Μπρονξ στο Coney Island. Η σειρά είναι το αποτέλεσμα ενός ετήσιου περιπάτου, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Tadic κατέγραψε πατροπαράδοτα και λιγότερο γνωστά αστικά τοπία, φωτογραφίζοντας, συλλέγοντας ιστορικές αναφορές και παρατηρώντας τους περαστικούς.
36 απόψεις της Νέας Υόρκης περιέχουν τον ξεχωριστό αφηγηματικό ρυθμό μιας ιστορίας που προωθείται από προσωπικές εντυπώσεις, αστεία και συναισθήματα, επικαλυπτόμενες από σουρεαλιστικές οδηγίες που προέρχονται από τον σχεδιασμό παιχνιδιών, από σύμβολα πλοήγησης μέχρι εικονίδια ποσοστού μπαταρίας και ανακοινώσεις δημόσιων υπηρεσιών.
Η συνθετική προσέγγιση του Tadic περιλαμβάνει τόσο εναέριες απόψεις όσο και μονοσήμαντες προοπτικές. Αυτές εφαρμόζονται -μερικές φορές με ευφάνταστο τρόπο- για να απεικονίσουν ολόκληρες γειτονιές, ψιλικατζίδικα, διαμερίσματα και θέατρα, μεταξύ άλλων, σηματοδοτώντας μια προσπάθεια οπτικής για να συλλάβει την εσωτερική δομή της πόλης. Εικόνες που επιχειρούν να αναλύσουν την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων αλλά και του ίδιου του αστικού ιστού.
Με καταγωγή από την Κροατία και υπόβαθρο στο σχέδιο και στα κόμικς ο Tadic συνθέτει ατμοσφαιρικά φόντα γύρω από σκηνές εξαιρετικά λεπτομερείς και παιχνιδιάρικες – θυμίζοντας τις πλακάτ εικόνες των κινουμένων σχεδίων της δεκαετίας του 1980 που μεγάλωσε παρακολουθώντας. Για τον Tadic, η αισθητική των κινουμένων σχεδίων είναι ένα μέσο για την επίτευξη αναγνωσιμότητας μέσω ενός είδους αφαίρεσης, δημιουργώντας μη συγκεκριμένους χαρακτήρες στους οποίους το κοινό του μπορεί να προβάλει τον εαυτό του ή να το απορροφήσει.
Πέρα από τον όξινο-πράσινο ουρανό και τις φθορίζουσες νησίδες των μποντέγκα, η Νέα Υόρκη του Tadic είναι ταυτόχρονα απόκοσμη και οικεία – μια εμβληματική αμερικανική πόλη που αποδίδεται με μια δική του οπτική γλώσσα.
Λίγα λόγια για τον Stipan Tadic
Ο Stipan Tadic γεννήθηκε στο Ζάγκρεμπ το 1986. Ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στο Columbia University, School of the Arts, Visual Arts program το 2020 και αποφοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ζάγκρεμπ το 2011.
Η πρώτη του ατομική έκθεση έγινε το 2009 και από τότε έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Από το 2012 κάνει τοιχογραφίες σε δημόσιους χώρους σε όλη την Ευρώπη. Το 2014 δημοσίευσε το πρώτο του βιβλίο κόμικς με τίτλο Parisian Nightmares. Είναι συνδιοργανωτής της διετούς έκθεσης του Antisalon που ιδρύθηκε το 2012, μια διετής έκθεση που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ο Tadic έχει τιμηθεί με το Βραβείο Καλύτερου Νέου Καλλιτέχνη από το HDLU του Ζάγκρεμπ το 2013, με το 1ο Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς στο Lodz της Πολωνίας και με πολλά άλλα, εγχώρια και διεθνή.