Η Έλενα Σύρακα στο ελculture.gr

«Αν το κόσμημα μείνει μόνο στο σχεδιασμό θα είναι αποτυχία. Έχει τεράστια σημασία η κατασκευή»

Είναι μεγάλη χαρά να μιλάς με δημιουργούς που διατηρούν και ανανεώνουν ολοένα το πάθος τους για τη δουλειά τους: Είναι μεταδοτικό και δεν μπορεί παρά να σε παρασύρει! Η Έλενα Σύρακα ανήκει σίγουρα σ’ αυτή την κατηγορία, με τη μακρόχρονη και πετυχημένη πορεία της στο χώρο του κοσμήματος και ταυτόχρονα με τον ενθουσιασμό της πρώτης δημιουργίας. Αυτό που ίσως δε γνωρίζουν πολλοί είναι ότι η Έλενα δεν ξεκίνησε με το κόσμημα, αλλά με το ρούχο. Αποφοίτησε από τη Σχολή Βελουδάκη, πήρε το πρώτο βραβείο στην Euromode-Textilia στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε ενδυματολογία και σχεδιασμό κοσμήματος στην ESMOD στο Παρίσι. Για όσα την εμπνέουν, το ελculture μίλησε μαζί της πριν από λίγες ημέρες στο Opera House Yard του Καΐρου που φιλοξένησε τη συλλογή της «Nour» υπό την αιγίδα του Υπουργού Πολιτισμού της Αιγύπτου, της Ελληνικής Πρεσβείας και του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου του Καΐρου.

ελc: Έλενα, τι ήταν αυτό που σε τράβηξε τελικά στο κόσμημα;
Έλενα Σύρακα:
Πάντα με ενδιέφερε η εμφάνιση συνολικά, όχι μόνο το ρούχο. Αρχικά με ενέπνευσε ένας καθηγητής μου στο Παρίσι, ο οποίος με ενθάρρυνε να δείχνω την εκάστοτε συλλογή μου στα τμήματα της σχολής. Αυτό με έκανε να αγαπήσω και να εξελίξω το κόσμημα, καθώς κάθε φορά που δούλευα σχεδιαστικά μια συλλογή, την τελειοποιούσα ώστε να βγει προς τα έξω. Πέραν τούτου, στο ρούχο κάνω μεν το σχεδιασμό, αλλά όχι τη ραπτική, ενώ με το κόσμημα ξεκίνησα απευθείας τη δημιουργία με τα υλικά που διέθετα. Μετά το σχεδιασμό στο χαρτί, έβλεπα το αποτέλεσμα και τα τεχνικά θέματα και προσπαθούσα να το τελειοποιήσω. Ήταν μαγικό για μένα. Αν το κόσμημα μείνει μόνο στο σχεδιασμό θα είναι αποτυχία. Έχει τεράστια σημασία η κατασκευή. Το λάτρεψα λοιπόν το κόσμημα και αφοσιώθηκα σε αυτό!

ελc: Είναι χαρακτηριστικοί οι συνδυασμοί με τα υλικά που πάντα επιλέγεις…
Ε.Σ.:
Αρχικά χρησιμοποιούσα ανορθόδοξα υλικά: σύρματα ή ξύλα και καρφιά. Είμαι ένας άνθρωπος που ποτέ δε λέω ότι δεν μπορώ να κάνω κάτι. Ούτε ποτέ δίστασα όταν συναντούσα δυσκολίες με κάποιο σχέδιο. Πάντα προσπαθούσα να βρω λύσεις, ακόμα και με ανορθόδοξο τρόπο. Αυτό με κάνει να εξελίσσομαι και να δημιουργώ ελεύθερα και ανοικτά. Δεν κατέφυγα ποτέ σε συνηθισμένα μέσα, όπως πετονιά, αλυσίδα κ.λπ, αλλά δούλεψα με σύρματα από καλώδια τηλεφώνου, δέρματα με ιδεογράμματα, αλουμίνιο με φτερά… πιο ιδιαίτερα κι ασυνήθιστα υλικά.

ελc: Οι συλλογές σου επηρεάζονται από την εποχικότητα;
Ε.Σ.:
Πάντα έκανα κολεξιόν, όπως στα ρούχα. Το κόσμημά μου όμως δεν είναι εμπορικό, αλλά εικαστικό. Πάντα βέβαια προσανατολισμένο στη μόδα, αλλά με άποψη και έμπνευση. Αρχικά, όταν συνεργαζόμουν με καταστήματα υπήρχαν οι σεζόν, η προσαρμογή του κοσμήματος ανάλογα με τις εποχές. Αυτό όμως με άγχωνε και, για να είμαι ειλικρινής, αισθανόμουν ότι με αδειάζει σαν καλλιτέχνη. Είναι τρομερό άγχος να κάνεις κάτι εποχικό, το οποίο ήδη ακυρώνεται μόλις πάει στα μαγαζιά, και να ξεκινάς αμέσως για το επόμενο. Όταν έχεις κάνει κατάθεση ψυχής κι έχεις δει το αντικείμενό σου με καλλιτεχνική ματιά κι όχι κατά εμπορική παραγγελία, αυτή η διαδικασία σε ακυρώνει. Πλέον πάντως τα καταστήματα με τα οποία συνεργάζομαι, όπως στη Νέα Υόρκη, ζητούν κοσμήματα από τις συλλογές μου.

ελc: Πότε ξεκίνησες με τις συλλογές και εκθέσεις που εμπνέονται από την ελληνική τέχνη και ιστορία;
Ε.Σ.:
Το 2007 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ο σχεδιασμός της σειράς μου “Idols” ήταν στοχευμένος στην ελληνική τέχνη. Είχα πάρει στοιχεία από έκθεση του μουσείου κι έκανα μελέτη. Η έκθεση είχε τίτλο «Η αρχή της μορφής» και ήταν συγκλονιστική! Επρόκειτο για έργα καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο, οι οποίοι είχαν εμπνευστεί από την κυκλαδική τέχνη – το φύλλο του Ματίς, το γλυπτό του Τζιακομέτι, τον ταύρο του Πικάσο… Ήταν ένας ανοιχτός διάλογος και παραλληλισμός του κυκλαδικού με το σύγχρονο στοιχείο. Ύστερα, το 2009 ξεκίνησα τη συλλογή “Demigods”, το δωδεκάθεο. Πρόκειται για τα «αξεσουάρ» των δώδεκα θεών: τα κέρατα της Άρτεμις, την τρίαινα του Ποσειδώνα, τα φτερά του Ερμή… είναι τόσα στοιχεία που θα μπορούσα να τα δουλεύω μια ζωή! Έχω δημιουργήσει επίσης μια συλλογή με το ελληνικό φλουρί της νεότερης ελληνικής ιστορίας, με το οποίο έχω κάνει σχήματα σε καρδιές, μισοφέγγαρα, αστέρια, σταυρούς, αλλά και το γνωστό μάτι – για τη συλλογή “Protect me”.

ελc: Προσανατολιζόμενη στην ελληνική τέχνη ποιο στόχο υπηρετείς;
Ε.Σ.:
Θεωρώ ότι ο νέος, σύγχρονος άνθρωπος μπορεί να βοηθηθεί γνωρίζοντας από πού προήλθε αυτό που αγαπά, ποιο είναι το αποτέλεσμα της διαδρομής του. Επίσης είναι νομίζω σημαντικό για τους έλληνες και τους ξένους να μάθουν παραπάνω για τον πολιτισμό μας, τι συμβαίνει στη χώρα μας. Είναι μαγικό τελικά το να μπορέσεις να αποδώσεις την ιστορία του κοσμήματος σε κάποιον που το διάλεξε, επειδή του άρεσε πολύ. Είναι ένας στόχος, του οποίου το αποτέλεσμα έχει βαρύτητα.

ελc: Και φτάνουμε στη “Nour”την έκθεση που παρουσίασες πέρυσι στο Μουσείο Μπενάκη με μεγάλη επιτυχία και που μόλις παρουσιάστηκε στην Αίγυπτο.
Ε.Σ.:
Πέρυσι μου ζητήθηκε απ’ το Μουσείο Μπενάκη, που το θεωρώ εξαιρετικό μουσείο, να κάνω μια έκθεση. Η πρότασή μου να δημιουργήσω κοσμήματα εμπνευσμένα απ’ τα εκθέματα βρήκε ενθουσιώδη υποδοχή. Το Μουσείο Μπενάκη διαθέτει μια μεγάλη συλλογή ισλαμικής τέχνης και θεώρησα ότι είναι ευκαιρία να δουλέψω σ’ αυτήν. Μπήκα σε χώρους εκθεμάτων και βιβλιοθήκες και δούλεψα εκεί έξι μήνες για να ολοκληρωθεί η συλλογή. Η ισλαμική και η ελληνική τέχνη έχουν παράλληλους βίους και έντονες αλληλοεπιδράσεις. Πολλά επίσης από τα στοιχεία της ισλαμικής τέχνης είναι οικεία για τους Έλληνες. Δεν ήθελα ωστόσο να σταθώ στο αραμπέσκ, παραδοσιακό στοιχείο, αλλά επεδίωξα να το κάνω δικό μου, να το δουλέψω μέσα μου και να παρουσιάσω κάτι σύγχρονο και ουσιαστικό για μένα και τους άλλους. Νομίζω ότι και ο κόσμος το είδε σαν κάτι δικό του, γι’ αυτό και αγκάλιασε αυτή τη δουλειά.

ελc: Τι ετοιμάζεις στο επόμενο διάστημα;
Ε.Σ.:
Καταρχήν η συλλογή Nour θα ταξιδέψει κι αλλού. Εκτός αυτού συνεργάζομαι με το Hellenis στο Atrium του Onassis Foundation στη Νέα Υόρκη, όπου διατίθενται κοσμήματά μου, τόσο από τη σειρά Nour όσο και από άλλες συλλογές. Κατά την περίοδο των ευχαριστιών τον προσεχή Νοέμβριο, θα κάνω ένα event για να γνωστοποιήσω αυτή τη συνεργασία, καθώς και τους χώρους όπου μπορεί κανείς να βρει κοσμήματά μου στη ΝΥ. Επίσης ετοιμάζω νέα συλλογή που θα παρουσιαστεί στη Μόσχα η οποία θα επηρεάζεται από το βυζάντιο και το χριστιανισμό της Ρωσίας. Κάτι επίσης πολύ σημαντικό είναι η πρόταση που μου έγινε από την περίφημη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας να δημιουργηθεί ένα e-book της έκθεσης Nour για το μόνιμο ψηφιακό αρχείο της. Είναι κάτι πρωτότυπο και ασυνήθιστο και με έχει χαροποιήσει ιδιαίτερα!

ελc: Ξεχειλίζεις από αισιοδοξία και θετική σκέψη, είναι στοιχεία που θα έλεγες ότι σε χαρακτηρίζουν;
Ε.Σ.:
Ειδικά σε μια περίοδο παγκοσμίως πολύ ιδιόμορφη, είναι σημαντικό να βλέπεις ότι οι αξιόλογες πολιτιστικές δημιουργίες εξελίσσονται, ταξιδεύουν, ο κόσμος θέλει να τις γνωρίσει. Χρειάζεται επιμονή και υπομονή. Ναι, τα βλέπω θετικά και ελπιδοφόρα τα πράγματα! Το καθετί που θα δω αξίζει τον κόπο, μου δίνει έμπνευση για να προχωρώ και να δημιουργώ. Το σημαντικότερο είναι να κάνει κανείς κάτι που αγαπάει. Τότε ο ενθουσιασμός σίγουρα δε χάνεται!

Η Έλενα Συράκα πραγματοποιεί φέτος την έκθεση Protect me από 02.08.2014 έως 15.08.2014 στην Αίθουσα Τέχνης Αντί στην Αντίπαρο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.