Τι θα δούμε τον Δεκέμβριο στο Μουσείο Μπενάκη: Νέες εκθέσεις και ποιες συνεχίζονται

Τα σπουδαία έργα του Sean Scully, οι φωτογραφίες του Παναγιώτη Σωτηρόπουλου στην Ελλάδα του 2007-2017 και η ιστορία της οικογένειας Παπαδοπούλου είναι οι νέες εκθέσεις που έρχονται

Τα σπουδαία έργα του Sean Scully, οι φωτογραφίες του Παναγιώτη Σωτηρόπουλου στην Ελλάδα του 2007-2017 και η ιστορία της οικογένειας Παπαδοπούλου είναι οι νέες εκθέσεις που έρχονται στο Μουσείο Μπενάκη.

Ακολουθεί όλο το πρόγραμμα για τις νέες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη για τον Δεκέμβριο αλλά κι εκείνες που συνεχίζονται:

 

ΝΕΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ 100 Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ 1922-2022

Ετικέτα για λευκοσιδηρά δοχεία χύμα μπισκότων «Πετί-Μπερ», 1928-29

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
Διάρκεια έκθεσης: 9 Δεκεμβρίου 2021 – 27 Φεβρουαρίου 2022

Το 2022 συμπληρώνονται 100 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας της εταιρείας μπισκότων και ειδών διατροφής Ε.Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε. Η έκθεση που διοργανώνεται με αφορμή τον εορτασμό αυτό, επιχειρεί να αναδείξει τα συστατικά της εκατοντάχρονης επιτυχίας, φωτίζοντας όλες τις πτυχές που την απαρτίζουν: την ιστορία της, τον τρόπο παραγωγής των προϊόντων της, τη σημασία του εμπορικού σήματός της.

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας, της οικογένειας Παπαδοπούλου, που εδώ και έναν αιώνα κρατάει σταθερά τα ηνία αυτής της ελληνικής βιομηχανίας. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ιστορία της, ιδωμένη παράλληλα με την ιστορική διαδρομή της Ελλάδας και με τις μικρές ιστορίες των ανθρώπων της Εταιρείας, που καθημερινά μοχθούν για να απολαμβάνουμε κάτι τόσο απλό, όσο ένα μπισκότο. 

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη, Εταιρεία Παπαδοπούλου
Γενικός Συντονισμός: Ειρήνη Οράτη
Επιμέλεια: Ερατώ Κουτσουδάκη, Σπύρος Κίζης
Από την πλευρά του Μουσείου Μπενάκη συντονίζουν οι Νόρα Χατζοπούλου, Μαίρη Βέργου

Κουτί για την μεταφορά χύμα μπισκότων «Μιράντα», μετά το 1972

SEAN SCULLY: PΑSSENGER

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138
Διάρκεια έκθεσης: 16 Δεκεμβρίου 2021 – 13 Φεβρουαρίου 2022

Sean Scully Adoration , 1982 Oil on canvas, linen and wood 274.3 x 396.2 cm

Δέκα σχεδόν χρόνια μετά την έκθεση Doric/Δωρικός Ρυθμός, που αποτέλεσε την πρώτη παρουσίαση του έργου του Sean Scully στην Ελλάδα, το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη με τον τίτλο Passenger. Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλοι σταθμοί στην Ευρώπη.

Ο Sean Scully, o σημαντικότερος ίσως εκπρόσωπος της αφαιρετικής ζωγραφικής σήμερα, συνδυάζει στο έργο του την παράδοση της αφηρημένης εξπρεσιονιστικής ζωγραφικής στην Αμερική με την ευαισθησία των κινημάτων του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Δημιουργεί έτσι μια καλλιτεχνική γλώσσα που βρίσκεται σε ένα διαρκή διάλογο με σπουδαίους ζωγράφους και κινήματα του παρελθόντος, αλλά πάντοτε με μια πολύ προσωπική αντίληψη, γεμάτη από συναισθήματα και ευαισθησία. Τα έργα του περιλαμβάνονται στα σπουδαιότερα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές ανά τον κόσμο.

Η έκθεση περιλαμβάνει 103 συνολικά έργα, λάδια, ακρυλικά, υδατογραφίες και σχέδια, ενώ επίσης παρουσιάζεται ένα εμβληματικό γλυπτό. Τα πρώτα έργα προέρχονται από τη δεκαετία του 1960 ενώ το τελευταίο, το Μαύρο Τετράγωνο, έχει δημιουργηθεί το 2020 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση της Βουδαπέστης. Πρόκειται για μια ευθεία αναφορά στο εμβληματικό ομότιτλο έργο του Καζιμίρ Μαλέβιτς, ιδωμένο μέσα από την ιδιαίτερη οπτική του Scully.

Ο θεατής θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να θαυμάσει σπουδαία έργα: μεταξύ άλλων, τις πρώτες παραστατικές προσπάθειες της δεκαετίας του εξήντα, τα μεγάλων διαστάσεων «μινιμαλιστικά» έργα του 1970, αλλά και την επιστροφή σε μια πιο παραστατική ζωγραφική, με τη σειρά Madonna του 2018.

 

Επιμέλεια:

Dávid Fehér PhD, διευθυντής του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης

Κωνσταντίνος Παπαχρίστου, επιμελητής, Μουσείο Μπενάκη

 Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός:

Παύλος Θανόπουλος

 Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

Με την υποστήριξη: Thaddaeus Ropac, Kerlin Gallery

Συντονισμός: Κωνσταντίνος Παπαχρίστου

Sean Scully Landline Sea , 2014 Oil on linen 216 x 190 cm

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΑΝΩΝΥΜΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 2007-2017

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138,
Διάρκεια έκθεσης: 23 Δεκεμβρίου 2021 – 13 Μαρτίου 2022

Η δεκαετία του 2010, κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες φωτογραφίες της έκθεσης ήταν για την Ελλάδα μια εποχή μετάβασης. Η οικονομική και κοινωνική κρίση μάς επηρέασε όλους, με πολλούς και διάφορους τρόπους. Φαινομενικά τουλάχιστον, τίποτα δεν παρέμενε αμετάβλητο για πολύ και μια νέα καθημερινότητα αναδυόταν. Όλα αυτά έμοιαζαν να σηματοδοτούν το τέλος μιας εποχής. Όπως και στις παλαιότερες φωτογραφικές εργασίες του Παναγιώτη Σωτηρόπουλου, Corpora Sine Memoria (1991) και Πάτρα-Μια Φωτογραφική Σκιαγράφηση της Πόλης που Χάνεται (2006), αφετηρία είναι και εδώ η «απώλεια».

Οι φωτογραφίες του δεν εικονογραφούν την κρίση, αλλά ακροβατούν ανάμεσα σε ένα «πριν», ένα αβέβαιο «τώρα» κι ένα ακόμα πιο αβέβαιο «μετά». Ο Σωτηρόπουλος φωτογραφίζει αθόρυβα, με το αεικίνητο βλέμμα ενός περιπατητή που επιθυμεί να συλλάβει την συνολική εικόνα ενός τόπου και μιας εποχής. Στο πολυδιάστατο πλέγμα των εικόνων που παρουσιάζονται στην έκθεση, οδηγός του, όπως μας λέει ο ίδιος, ήταν η σκέψη πως η ατομική μοίρα δεν είναι ποτέ αποκλειστικά ατομική και πίσω από κάθε είδους δυσκολία και δυσλειτουργία κρύβονται σχεδόν πάντα το φάσμα της συλλογικής μοίρας και η κοινή ανθρώπινη ανάσα.

Συγκυριακά σήμερα που πραγματοποιείται αυτή η έκθεση, υπάρχει κάτι το ειρωνικό στο γεγονός ότι ενώ η πανδημία μάς αναγκάζει να κάτσουμε στη γωνιά μας, ταυτόχρονα μας δείχνει πόσο άρρηκτα συνδεδεμένοι είμαστε όλοι. Από αυτή την οπτική γωνία, ίσως είναι μια μοναδική ευκαιρία να ξαναδούμε κάποια ουσιαστικά ζητήματα για τις ζωές μας. Θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι μια κρίση καθιστά αυτονόητο ό,τι μέχρι χθες ήταν αδιανόητο, όμως όταν με το καλό όλα αυτά θα είναι παρελθόν, το πιθανότερο είναι να επιστρέψουμε στην προηγούμενη εύθραυστη και ανέμελη «κανονικότητα».

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

Συντονισμός: Αλίκη Τσίργιαλου

 

ΕΠΙΣΗΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:

Terry Tsiolis: Portraits

Portraits, Joshua Vanessa

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138
Διάρκεια έκθεσης: έως 5 Δεκεμβρίου 2021

Η έκθεση «Portraits» αποτελεί την πρώτη παρουσίαση του έργου του Terry Tsiolis σε μουσειακό χώρο και περιλαμβάνει έργα που δημιούργησε από το 2013 έως σήμερα. Η συγκεκριμένη σειρά σηματοδοτεί τη μετάβαση του Tsiolis από τις δαπανηρές και σύνθετες φωτογραφίσεις μόδας προς μια πιο οικεία προσέγγιση του δίπολου φωτογράφος-μοντέλο.

Ως εκ τούτο η γνωριμία με το μοντέλο πραγματοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ συνδέεται προσωπικά με το εικονιζόμενο πρόσωπο μέσα από φακό της φωτογραφικής του μηχανής. Περιλαμβάνει φωτογραφίες και σύντομα βίντεο και εστιάζει στην αποτύπωση καθημερινών ανθρώπων από όλο τον κόσμο ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο, τον σωματότυπο, τη θρησκεία ή την καταγωγή. Η συμπερίληψη όσο το δυνατόν περισσότερων ατόμων είχε πρωταρχική σημασία.

Ο φωτογράφος Terry Tsiolis γεννήθηκε το 1969 στο Montreal του Καναδά. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη συνεργασία του με τα περιοδικά μόδας Vogue, Harper’s Bazaar και Vanity Fair. Έχει απαθανατίσει μουσικούς και ηθοποιούς όπως την Rihanna, την Margot Robbie και την Jane Fonda.

Ο συνοδευτικός κατάλογος σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη και καλλιτεχνικό διευθυντή Michael Kaye, προλογίζει η Samira Nasr και κυκλοφορεί από την ΝΙΚΗ Εκδοτική.

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

Portraits Athens, Nikos Malesija

ΛΗΔΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ. ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ 

Υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Kατερίνας Σακελλαροπούλου

Μουσείο Μπενάκη, Πινακοθήκη Γκίκα
Διάρκεια έκθεσης: έως 8 Ιανουαρίου 2022

Στις 20 Σεπτεμβρίου φέτος, συμπληρώθηκαν πενήντα χρόνια (1971-2021) από τον θάνατο του κορυφαίου μας Γιώργου Σεφέρη. Το Μουσείο Μπενάκη αποτίει φόρο τιμής στον ποιητή με την έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Το Σπίτι της Μνήμης, στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, εκεί όπου φυλάσσεται και το Νόμπελ του 1963. 

Με την έκθεση Το Σπίτι της Μνήμης κλείνει ένας πενταετής κύκλος δουλειάς της Κοντογιαννοπούλου. Από τα τέλη του 2015 και μέχρι τις αρχές του 2021, η Λήδα Κοντογιαννοπούλου επισκέφθηκε και αποτύπωσε ζωγραφικά τα σπίτια τριών κορυφαίων της τέχνης του 20ού αιώνα, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά, του Γιώργου Σεφέρη. Τους δύο πρώτους τούς γνώρισε προσωπικά και τους συναναστράφηκε, στην έκθεση όμως πρωταγωνιστεί το σπίτι του Σεφέρη, η θρυλική «Άγρας 20». 

Από τα εσωτερικά των σπιτιών αυτών, η Κοντογιαννοπούλου δεν μας δίνει απλές απεικονίσεις τους, αλλά, με τα λόγια του Δημήτρη Πικιώνη για τον Νίκο Εγγονόπουλο και τις δικές του προσόψεις ελληνικών σπιτιών, «ψυχογραφίες σπιτιών» με «διεισδυτική και ποιητική απόδοση του θέματος». Πηγές αναφοράς της Κοντογιαννοπούλου είναι τα ανήσυχα εσωτερικά του Edward Hopper και οι γαλήνιες νεκρές φύσεις του Giorgio Morandi. 

 Σχεδιασμός έκθεσης: Διονύσης Φωτόπουλος 

 Σκηνοθεσία συνοδευτικής προβολής στον εκθεσιακό χώρο: Λάκης Παπαστάθης

Μέσα στο Δεκέμβριο θα πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες ξεναγήσεις:

Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021, στις 17:00 από τον Γιάννη Μπόλη

Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2021, στις 12:00 από τον Αλέκο Λεβίδη

Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021, στις 17:00 από τον Σπύρο Γιανναρά

Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2021, στις 12:00 από τον Διονύση Καψάλη

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021, στις 17:00 από τον Γιάννη Μπόλη

Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 2021, στις 12:00 από τον Σπύρο Μοσχονά

 Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη 

ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ. Από τη συλλογή του Ιδρύματος Αντωνίου Ε. Κομνηνού

Alexander Marie Colin (1798 -1875), Ο λόρδος Μπάιρον ως Δον Ζουάν με την Χαιντέ, 1831

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
Διάρκεια έκθεσης: έως 9 Ιανουαρίου 2022

Η φιλελληνική συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός είναι μια μοναδική συλλογή έργων ζωγραφικής υψηλής ποιότητας που έχουν φιλοτεχνηθεί από διάσημους Ευρωπαίους ζωγράφους του 19ου αιώνα.

Η θεματική τους επεκτείνεται σε όλες τις πτυχές του φιλελληνικού ρεπερτορίου. Τα έργα είναι αδημοσίευτα και εκτίθενται για πρώτη φορά. Πρόκειται για μια φιλελληνική πινακοθήκη πολύτιμη τόσο για τους ερευνητές, όσο και για το φιλότεχνο κοινό.

Η επιμέλεια της έκθεσης οφείλεται στην Δρ. Φανή-Μαρία Τσιγκάκου η οποία έχει επιμεληθεί και τον σχετικό λεπτομερή κατάλογο.

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη, Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός

 

ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ

Ενεπίγραφος δίσκος σερβιρίσματος με τη φράση «Ενθύμιον Κιουτάχειας Ζωή Γ. Μωραΐτου 1921» πιθανόν από το εργαστήριο των αδελφών Hadjiminasian. Αποτελούσε μέρος προικώου σερβίτσιου τσαγιού. Κιουτάχεια, 1921 Διαστάσεις: 45,7×27εκ. Ιδιωτική συλλογή

Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
Διάρκεια έκθεσης: έως 16 Ιανουαρίου 2022

Η έκθεση αφορά την κεραμική της Κιουτάχειας από τα τέλη του 19ου έως τις αρχές του 20ού αιώνα.  Παρουσιάζει αγγεία και πλακίδια με πολύχρωμα μοτίβα επηρεασμένα από τα κεραμικά Ιζνίκ, ενώ εστιάζει στην περίοδο της Ελληνικής Κατοχής της πόλης και στην παραγωγή ενεπίγραφων αγγείων με την φράση «Ενθύμιον Κιουτάχειας» για Έλληνες παραγγελιοδότες.

Εντάσσοντας την κεραμική της Κιουτάχειας στο ιστορικό πλαίσιο της ταραγμένης αυτής περιόδου, με τις αλλεπάλληλες πολεμικές συγκρούσεις (Βαλκανικοί Πόλεμοι, Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Μικρασιατική Εκστρατεία) και στο περιβάλλον των εργαστηρίων της πόλης, χριστιανών και μουσουλμάνων,  η έκθεση επιδιώκει για πρώτη φορά να προσεγγίσει την εποχή, διερευνώντας την επίδραση των ιστορικών γεγονότων στις κοινότητες της πόλης.

Το τελευταίο τμήμα της έκθεσης πραγματεύεται τη συνέχεια της κεραμικής της Κιουτάχειας μετά το 1922, μέσα από έργα Ελλήνων και Αρμενίων κεραμέων που συνέχισαν να δημιουργούν κεραμικά στην Αθήνα και την Ιερουσαλήμ.

Ο επιμελητής του έκθεσης, Ντίνος Κόγιας και η επιμελήτρια της Ισλαμικής Τέχνης, Μίνα Μωραΐτου καλούν το κοινό να επισκεφτεί την έκθεση για να αφηγηθούν ιστορίες κρυμμένες πίσω από τις σύντομες λεζάντες, να απαντήσουν σε απορίες και να μοιραστούν μαζί του τη χαρά ενός «ταξιδιού» μέσα από τα μοναδικά κεραμικά της πόλης της Κιουτάχειας.

Μέσα στο Δεκέμβριο θα πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες ξεναγήσεις:

Κυριακή 5/12/2021, ώρα 11:30
Σάββατο 18/12/2021, ώρα 11:30

Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας