Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Χατζής μοιράζεται στο ελc το Ημερολόγιο προβών για τους «Επτά επί Θήβας – Αντιγόνη»

«Η Αντιγόνη βαδίζει τον έσχατο δρόμο. Πάει προς στο σκοτάδι. Ή προς το φως; Στις τελευταίες φράσεις της η μουσική. Μια συμφωνική ορχήστρα μιλάει τη σιωπή.»

«Γιατί η τραγωδία συνεχίζει να ασκεί πάνω μας τόσο μεγάλη έλξη; Γιατί ερμηνεύοντας τους κλασσικούς ερμηνεύουμε τον εαυτό μας. Την εποχή μας. Το σήμερα. Τα έργα “Επτά επί Θήβας” και “Αντιγόνη” σου δίνουν τη δυνατότητα να αναμετρηθείς και να ανακαλύψεις τη φύση του πολέμου. Ενός εμφύλιου πολέμου. Ο πατέρας θέλει να σκοτώσει τον γιο του. Ο γιος σκοτώνει τον πατέρα του. Ο αδελφός τον αδελφό. Και τέλος η τελευταία απόγονος, η Αντιγόνη, καταδικάζεται σε θάνατο από τον θείο της. Ένας ατέρμονος εμφύλιος αλληλοσκοτωμός ανάμεσα σε αυτούς που κατέχουν την εξουσία και θέλουν με όλα τα μέσα να τη διατηρήσουν.», αναφέρει στο σκηνοθετικό σημείωμα ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Χατζής για τη νέα ιδιαίτερη θεατρική-μουσική performance «Επτά επί Θήβας – Αντιγόνη» πάνω στα έργα του Αισχύλου και του Σοφοκλή, αντίστοιχα, σε σκηνοθεσία, συρραφή κειμένων και απόδοση του ίδιου και μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Ο Κωνσταντίνος Χατζής επιλέγει να μιλήσει για τον πόλεμο ως πολιτική πράξη και ως όργανο της πολιτικής μέσα από την υψηλή ποίηση των δύο αρχαίων τραγωδιών. Στην παράσταση, ξεκινώντας από τις ρίζες του μύθου των Λαβδακιδών, ακολουθούμε την πορεία του εμφύλιου αλληλοσκοτωμού ανάμεσα στον πατέρα και τον γιο, Λάιο και Οιδίποδα, αλλά και στ’ αδέλφια Ετεοκλή και Πολυνείκη και, τέλος, στον θάνατο της Αντιγόνης.

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Φουαγιέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2) για τέσσερις παραστάσεις (30 Νοεμβρίου και 1, 2, 3 Δεκεμβρίου 2023). Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Σταθμός (Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο) για περιορισμένο αριθμό μεταμεσονύκτιων παραστάσεων από τις 8 έως και τις 30 Δεκεμβρίου 2023, στις 23.30.

Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Χατζής μοιράζεται στο ελc το Ημερολόγιο προβών για τους «Επτά επί Θήβας – Αντιγόνη»: 

 

Ιούλιος  2023

Περπατώντας στους δρόμους της Αθήνας.

Τα πρόσωπα των έργων ξεπηδούν σιγά-σιγά.

Ο μύθος των Λαβδακιδών.

Αγήνορας.

Κάδμος.

Πολύδωρος.

Λάβδακος.

Λάιος.

Οιδίποδας.

Ιοκάστη.

Κρέοντας.

Ετεοκλής.

Πολυνείκης.

Ισμήνη.

Αντιγόνη.

Αίμονας.

Οι λέξεις.

Οι ανάσες τους.

Η δομή τους.

Αυτό που υπερασπίζουν.

Περιμένω.

Να δω καθαρά το περίγραμμα.

Τα σώματά τους.

Όλα υπάρχουν μέσα στην κίνηση του μυαλού μου και των ποδιών μου καθώς περπατάω.

Δε βιάζομαι.

Περιμένω να μου αποκαλυφθούν.

 

 

Αύγουστος 2023

Περπατάω στον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης.

Μια σύνδεση με κάτι άγνωστο.

Αρχαία θέατρα.

Κίονες.

Το αποτύπωμα του χρόνου.

Η τεχνική του λόγου στον «ανοιχτό» χώρο.

Δυο τραγωδίες που θα γίνουν σε κλειστό χώρο.

Ανασαίνω μνήμες.

 

 

Σεπτέμβριος 2023

Περπατώντας  ξανά, κάθε μέρα, αλλά αυτή την φορά, ανάμεσα στα βουνά της Μάνης.

Κάθε μέρα η ίδια διαδρομή.

Τέσσερα χιλιόμετρα.

Στη νύχτα.

Δεν ανάβω τον φακό του κινητού.

Περπατάω με το φως των αστεριών.

Ακούω διαφορετικά τη σιωπή.

Τι  «συμπύκνωση» η σιωπή!

Κάποιοι ήχοι.

Νυχτοπούλια.

Τσακάλια.

Ακούω διαφορετικά.

Τον λόγο του Αισχύλου.

Τον λόγο του Σοφοκλή

Τη μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Κάθομαι στον υπολογιστή  κι αρχίζω να ξετυλίγω τον μύθο από την αρχή.

Φράσεις.

Λέξεις.

Σπαράγματα.

Ο μύθος.

Πριν φτάσουμε στο Έπτα επί Θήβας.

Να είναι όλα καθαρά.

Να δούμε.

Να ακούσουμε.

Τον μύθο.

Μια λειτουργία ομηρικής ραψωδίας.

Μια αφήγηση.

Ναι.

Θα είναι μια Μουσική Θεατρική Performance.

«Κι έτσι.

Ο Αγήνορας εγέννησε τον Κάδμο.

Ο Κάδμος τον Πολύδωρο.

Ο Πολύδωρος τον Λάβδακο.

Ο Λαβδακος τον Λάιο.

Γενιά σπαρτών.

Από δόντια φιδιού.

Από το χώμα γεννημένοι……..»

 

 

Οκτώβριος 2023

Το πρώτο μέρος της παράστασης είναι σχεδόν έτοιμο.

Από την πρώτη στιγμή που ο μύθος μπαίνει σε λειτουργία μέχρι και τον αλληλοσκοτωμό του Πολυνείκη και του Ετεοκλή.

Επτά επί Θήβας.

Αρχίζουν οι πρόβες.

Με την Ηλέκτρα Καρτάνου αποφασίζουμε πως θα προσεγγίζουμε μέσω της αφηγηματικής λειτουργίας τον μύθο και το Επτά επί Θήβας μέσα από το σύμβολο του «πολέμου».

Πώς μιλάει;

Πώς κινείται ένα σώμα που είναι ο πόλεμος;

Αυτοσχεδιασμοί.

Συζητήσεις.

Με τον τραγικό λόγο να είναι πάντα ο πυρήνας.

Χωρίς φτιασίδια.

Να καταλάβουμε τις λέξεις.

Τον ρυθμό.

Τις εικόνες του Αισχύλου.

Ο Χάρης Δήμος με τον ήχο του Κλαρινέτου και τη Μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη συνομιλεί με τον Αισχύλο.

Δειλά στην αρχή.

Τα πράγματα χρειάζονται να είναι καθαρά.

Η μουσική σιγά-σιγά αυτονομείται.

Γίνεται κι αυτή σώμα.

Λειτουργεί σαν ποίηση.

Δύο ποιητές.

Ο Αισχύλος.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης.

Φωτίζουν  το σκοτάδι.

Αυτό δεν σημαίνει πως το άγνωστο γίνεται γνωστό.

Αλλά το άγνωστο μέσω της ποίησης γίνεται φως.

 

 

Νοέμβριος 2023

Το πρώτο μέρος της παράστασης αρχίσει να διαφαίνεται.

Βλέπουμε τα πρόσωπα.

Την ιστορία τους.

Τα άκρα τους.

Χέρια.

Παλάμες.

Ο λόγος αρχίσει να διαγράφει κινήσεις στον αέρα.

Η μουσική αυθύπαρκτη μιλάει με λέξεις.

Γίνεται λόγος.

Χρειαζόμαστε ένα πέρασμα.

Από το Επτά επί Θήβας στην Αντιγόνη.

Ναι.

Ο Χάρης Δήμος θα «χορέψει» τη μάχη των αδελφών.

Τον θάνατό τους.

Πολυνείκης και Ετεοκλής.

«Ο ένας καταπάνω στον άλλον σήκωσαν τα κοντάρια.

Και τα κοντάρια νικήσαν και τα δυο.

Και εκείνοι ίσα μοιράστηκαν τον θάνατο».

Ένα σώμα χωρισμένο στα δυο.

Παλεύει.

Πολεμάει.

Ένας εμφύλιος «χορός».

Διασπάται.

Διχοτομείται.

Υπό τον ήχο του γυαλί ταμπούρ.

Η μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Ήχοι από την Ανατολή.

Ένα σώμα.

Δυο αδέλφια.

Ποιος κερδίζει;

Ο θάνατος.

Χορεύουμε τον χορό των ηττημένων.

Το σώμα στο πάτωμα.

Επιτακτική ανάγκη να μιλήσει το σώμα αυτό.

Ο Πολυνείκης.

Το νεκρό είδωλο του.

Μας μιλάει από «τον κάτω κόσμο, από τον κόσμο των νεκρών».

Ένας ρόγχος.

Το σώμα του θα απομείνει άθαφτο.

Ο θείος του, ο Κρέοντας απαγόρευσε την ταφή του.

Ο Πολυνείκης αποκτά λέξεις.

Το πρόσωπο που στην ουσία συνδέει τις δύο τραγωδίες.

Αυτός πολιορκεί τη Θήβα.

Για αυτόν η Αντιγόνη και ο Κρέοντας οδηγούνται στην πτώση τους.

Αρχίζει η Αντιγόνη.

Ο Λόγος του Σοφοκλή.

Κρέοντας.

Αντιγόνη.

Αίμονας.

Ένας ατέρμονος διάλογος.

Εναλλαγή προσώπων και ρόλων.

Τέλος.

Ο Κομός της Αντιγόνης.

Η φωνή της Σοφίας Χίλλ.

Συνομιλεί με τον «λάκκο των πεθαμένων».

Γίνεται η ηχογράφηση.

Σε ποιους «τόνους»;

Τι ανάσες;

Ποιος ρυθμός;

Τα έγκατα.

Αυτά μιλούν.

Τα έγκατα των σπλάχνων.

Ο Κομός είναι έτοιμος να ακουστεί.

Η Αντιγόνη βαδίζει τον έσχατο δρόμο.

Πάει προς στο σκοτάδι.

Ή προς το φως;

Στις τελευταίες φράσεις της η μουσική.

Μια συμφωνική ορχήστρα μιλάει τη σιωπή.

Πλησιάζοντας πια προς την πρεμιέρα.

Η μεγάλης ανάγκη μας να μοιραστούμε το «υλικό» των έργων.

Η προσπάθεια μας να επικοινωνήσουμε με τους θεατές.

Γιατί πάντα ο τελικός παραλήπτης είναι ο θεατής.

Η ένωση.

Να γίνουμε κατανοητοί στον άλλον.

Εκεί κρύβεται η ποιότητα.

Όταν προσπαθούμε πραγματικά να επικοινωνήσουμε.

 

 

Ιnfo παράστασης

 

Επτά επί Θήβας – Αντιγόνη | Θέατρο Σταθμός 8 έως 30 Δεκεμβρίου 2023 / Ώρα έναρξης: 23.30

 

Σκηνοθεσία, συρραφή κειμένων, απόδοση: Κωνσταντίνος Χατζής
Μουσική: Γιώργος Κουμεντάκης
Σύλληψη Ιδέας: Αντιγόνη Καράλη, Κωνσταντίνος Χατζής
Σχεδιασμός φωτισμών: Κωνσταντίνος Χατζή
Κοστούμια: Η ομάδα
A´ βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Πανταζή
B´ βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Καραβιώτη
Ερμηνεύουν: Χάρης Δήμος, Κωνσταντίνος Χατζής
Φωνή Αντιγόνης: Σοφία Χίλλ
* Κλαρινέτο παίζει ζωντανά ο Χάρης Δήμος

 

 

Θέατρο Σταθμός (Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο) | Διάρκεια: 50′ (χωρίς διάλειμμα) | Τιμή εισιτηρίου: 10€

Προπώληση: www.ticketservices.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.