Ασκήσεις ακροβασίας

Παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΚΘΒΕ για την περίοδο 2013-2014

Με φόντο μια συμβολική, γραφιστικά εκμοντερνισμένη, απεικόνιση αρχαίου θεάτρου και μέσα σε ένα κλίμα ομόνοιας που καιρό είχε να ζήσει το κτήριο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, ο νεοφώτιστος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ κ. Γιάννης Βούρος παρουσίασε τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του οργανισμού για την περίοδο 2013-2014, καθώς και τη γενικότερη πολιτική που σχεδιάζει να εφαρμόσει.

Βασικοί άξονες της νέας αυτής πολιτικής, που παρουσιάστηκε χωρίς αναφορά στην προηγούμενη διοίκηση/διεύθυνση, είναι η εξωστρέφεια μέσω ενός διεθνούς ανοίγματος στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ΚΘΒΕ, η ουσιαστική συνεργασία με θεσμούς, φορείς και θεατρικές ομάδες της πόλης, επαγγελματικές και μη, η διεύρυνση του ρεπερτορίου σε συνδυασμό με την επιστροφή στις κλασικές θεατρικές αξίες και θεματικές, η ανάδειξη νέων συγγραφέων και η έμφαση στο θεατροπαιδαγωγικό ρόλο του θεάτρου. Η νέα φιλοσοφία του οργανισμού, που, εμφορούμενη από το μπρεχτικό απόφθεγμα, εκκινεί από την πρόθεση να μην υποτιμάται η νοημοσύνη του θεατή, θέτει ως στόχο τη δημιουργία μιας κρατικής θεατρικής σκηνής που θα αφουγκράζεται και θα αντανακλά τις ανάγκες της κοινωνίας στην οποία απευθύνεται και θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αύξηση του κοινού με ποσοτικούς αλλά και ποιοτικούς όρους.

Ωστόσο, ο κ. Βούρος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα χρονίζοντα προβλήματα του οργανισμού (ληξιπρόθεσμες οφειλές, ενστάσεις, αγωγές) κάνοντας λόγο για «παρωνυχίδες του παρελθόντος που έπρεπε να κοπούν», επισημαίνοντας την ανάγκη να σταματήσουμε να κοιτάζουμε προς τα πίσω γιατί έτσι δεν μπορούμε να δούμε το μέλλον, ενώ χαρακτήρισε τη δική του στάση απέναντι στην κατάσταση ως «vivere pericolosamente» (ζην επικινδύνως). Αναφερόμενος στα χρέη του οργανισμού, που ανέρχονται στα 3 εκατ. ευρώ προς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, εξέφρασε την ελπίδα ότι μέχρι τα τέλη του 2014, με σωστή οικονομική διαχείριση, αλλά και «με τη βοήθεια του θεού του Θεάτρου», θα έχουν ρυθμιστεί, δηλώνοντας ακόμη ότι «θα βρούμε τον τρόπο να συμμαχήσουμε ξανά με όσους έχουν γυρίσει την πλάτη τους στο Κρατικό Θεάτρο».

Όσον αφορά στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για την ερχόμενη περίοδο, ο κ. Βούρος παρουσίασε ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο και πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο που στόχο έχει, σύμφωνα με τον ίδιο, να καταστήσει το «θέατρο ανοιχτό στον πολίτη και να καλύψει τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις διαφορετικών κατηγοριών κοινού». Στο πλαίσιο του, θα παρουσιαστούν 21 έργα (από τα οποία 8 στο πρώτο τους ανέβασμα στο ΚΘΒΕ), μεταξύ των οποίων έργα κλασικού και σύγχρονου ξένου ρεπερτορίου (Η Άνοδος και η Πτώση του Αρτούρο Ούι του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Ν. Χαραλάμπους, το Γλυκό Πουλί της Νιότης του Τενεσί Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία Β. Νικολαΐδη, Η μικρή μας πόλη του Θόρντον Ουάιλντερ, ο Πέερ Γκυντ του Χένρικ Ίψεν σε σκηνοθεσία Γ. Μαργαρίτη, Τρωίλος και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Β. Παπαβασιλείου, Débrayage του Ρεμί Ντε Βος σε σκηνοθεσία Χ. Χατζηβασιλείου, Το Τίμημα του Άρθουρ Μίλλερ σε σκηνοθεσία Ά. Καλλιάνη, Η Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ σε σκηνοθεσία Γλ. Καλαϊτζή, Το Ραφτάδικο του Ζαν-Κλωντ Γκράμπερ σε σκηνοθεσία Γ. Ιορδανίδη, Λα Μοσκέτα του Ρουτζάντε σε σκηνοθεσία Γ.  Παρασκευόπουλου, Τρελοβγενιώ της Ινές Κανιατί σε σκηνοθεσία Γ. Αναστασάκη) αλλά και σύγχρονου ελληνικού ρεπερτορίου (Γκόλφω του Σπυρίδωνος Περεσιάδη σε σκηνοθεσία Ν. Καραθάνου στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων, Το σωματίδιο του Θεού σε συνεργασία με την ομάδα χορού και ακροβασίας «κι όμΩς κινείται» και τον Χαΐνη Δ. Αποστολάκη, Γράμμα σε ένα παιδί που δε γεννήθηκε ποτέ της Μάρως Μπουρδούκα σε σκηνοθεσία Μ. Πετούση, η μουσικοθεατρική παράσταση Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές!… σε κείμενα Λάμπρου Λιάβα και σκηνοθεσία Σ. Σπυράτου, ο Έβρος Απέναντι των Μ. Ρέππα και Θ. Παπαθανασίου και η παράσταση Μικρασία σε σκηνοθεσία Λ. Παπαδόπουλου σε συμπαραγωγή με τη θεατρική ομάδα «Γέφυρα». Τέλος, στο πλαίσιο της Παιδικής Σκηνής, θα παρουσιαστούν Οι Τρεις Σωματοφύλακες του Αλέξανδρου Δουμά σε σκηνοθεσία Γ. Βούρου (η μόνη καλλιτεχνική του δραστηριότητα για αυτή την περίοδο), ενώ συνεχίζεται το Κύμα του Ρον Τζόουνς σε σκηνοθεσία Γ. Ρήγα στη Νεανική Σκηνή και τα εκπαιδευτικά προγράμματα Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου του Σάκη Σερέφα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και Φό-ρα. Φοβία-Ρατσισμός Στοπ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Όσον αφορά τους συντελεστές, ο κ. Βούρος επεσήμανε την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα ανάχωμα στην ξενολαγνεία που χαρακτηρίζει συχνά τους εγχώριους πολιτιστικούς οργανισμούς, ενώ ανέφερε ότι πλην ενός ή δύο περιπτώσεων δε θα καταφύγει στη συνήθη πρακτική της μετάκλησης πρωταγωνιστών από την Αθήνα, δηλώνοντας ότι η Θεσσαλονίκη έχει εξαιρετικό δυναμικό, το οποίο είναι χρέος του ΚΘΒΕ να εξορύξει.

Παράλληλα, η νέα καλλιτεχνική διεύθυνση προχωρά στην επέκταση των δραστηριοτήτων του ΚΘΒΕ. Δημιουργείται μια νέα θεατρική σκηνή στο Λιμάνι (αψηφώντας τη γενική αδυναμία του ΚΘΒΕ να γεμίζει τις μεγάλες του αίθουσες) με την παραχώρηση της Αποθήκης 13 από τον ΟΛΘ που θα λειτουργήσει ως πειραματική σκηνή (θα παρουσιαστούν εκεί οι παραγωγές Η αρρώστεια της νιότης του Φερντινάν Μπρουκνέρ και μια σύγχρονη εκδοχή του Δον Κιχώτη του Θερβάντες) και ιδρύεται ο νέος θεσμός της «Ακαδημίας Θεάτρου» σε συνεργασία με το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επιπλέον, προκηρύσσονται δύο διαγωνισμοί συγγραφής θεατρικών έργων για τη θεατρική μεταφορά της Αιολικής Γης του Ηλία Βενέζη και για πρωτότυπο θεατρικό έργο για την υπόθεση της δολοφονίας του δημοσιογράφου Τζωρτζ Πολκ (με τα νικητήρια έργα να παρουσιάζονται την επόμενη θεατρική περίοδο από το ΚΘΒΕ), ενώ δημιουργείται το πρόγραμμα «+ΕΡΓΑΣΙΑ» που στοχεύει στην ουσιαστική συνεργασία και επικοινωνία με τις καλλιτεχνικές δυνάμεις της πόλης μέσω της παρουσίασης του έργου τους και της παροχής σε αυτές χώρων, υλικών και υποδομών του ΚΘΒΕ.

Όσον αφορά στον άξονα της εξωστρέφειας και των διεθνών σχέσεων, θα επιχειρηθεί η ανάπτυξη συνεργασιών και καλλιτεχνικών ανταλλαγών με σημαντικά θέατρα του εξωτερικού, καθώς και η παρουσία του οργανισμού στο εξωτερικό με την αποστολή παραστάσεων και τη διοργάνωση περιοδειών εκτός Ελλάδος. Στην κατεύθυνση αυτή, έχουν ήδη δρομολογηθεί συνεργασίες με το Σαουσπιλχάους του Γκρατς στην Αυστρία και την ομάδα νέων ηθοποιών της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, ISO Group, ενώ προγραμματίζεται η παρουσίαση της παράστασης Πέερ Γκυντ στο Διεθνές Φεστιβάλ Ίψεν το καλοκαίρι του 2014.

Όσον αφορά το κοινό, επιχειρείται η περαιτέρω προσέλκυσή του με την υιοθέτηση μιας ελκυστικής πολιτικής εισιτηρίων με τον τίτλο «εισιτήριο των συγκοινωνούντων θεάτρων», που θα παρέχει έκπτωση στους θεατές που παρακολουθούν περισσότερες από μία παραστάσεις στις διάφορες σκηνές του ΚΘΒΕ, ενώ, με σκοπό τη δημιουργία μιας πιο διαδραστικής σχέσης μαζί του και την περαιτέρω εμπλοκή του στη διαδικασία της παραγωγής, τα «Θεατρικά Αναλόγια», όπου θα παρουσιάζονται θεατρικά κείμενα που κατατίθενται και πρωτοκολλούνται στο ΚΘΒΕ, θα καλούν το κοινό να ψηφίσει ποια έργα θα ενταχθούν στο ρεπερτόριο της επόμενης θεατρικής περιόδου. Τέλος, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του ΚΘΒΕ, συνεχίζονται οι δράσεις Θέατρο κατ’ οίκων και Κοινωνικό Θεατροπωλείο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.