Rue de l’Ouest 100. Mec Art Graphic 1972

Η πρώτη εκδοτική απόπειρα της Μάγδας Κοτζιά στο εργαστήρι του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στο Παρίσι

Η Μάγδα Κοτζιά, κυρίως γνωστή σαν σημαντική εκδότρια βιβλίων και ιδρύτρια των εκδόσεων Εξάντας, έφθασε το 1968 στο Παρίσι ως μέλος της Δημοκρατικής Άμυνας.

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, μαζί με τον Καστοριάδη, τον Αξελό και τον Πουλαντζά, θα γνωρίσει τον Νίκο Κεσσανλή και τη Χρύσα Ρωμανού, και σε συνέχεια τον σημαντικό τεχνοκριτικό  Pierre Restany, που συγκεντρώνει γύρω του όλες τις πρωτοποριακές τάσεις του Παρισιού και της Ευρώπης. O Νίκος Κεσσανλής φτιάχνει την ομάδα της Mec Art, συγκεντρώνοντας καλλιτέχνες που κάνουν πολύ διαφορετικά πράγματα μεταξύ τους αλλά με κοινό τόπο το ότι δουλεύουν με μηχανικά μέσα και όχι με τα χέρια.

Από εκείνη την περίοδο και μετά ο Κεσσανλής, μέσα στους πολλούς πειραματισμούς, μαζί με τη Χρύσα και την Μάγδα Κοτζιά αγοράζουν ένα τεράστιο επαγγελματικό μηχάνημα παραγωγής μεταξοτυπιών. Το μηχάνημα και το ατελιέ λειτουργεί από το 1968 και μετά  στο 100, rue de l’Ouest, όπου δημιουργούνται έργα μέσα από την συνεύρεση ενός πολύ μεγάλου μέρους των αντιστασιακών διανοουμένων, ελλήνων και ξένων. Τα γεγονότα της Τσεχοσλοβακίας, ο Μάης του ’68, η αντίσταση δίνουν στην αφίσα ένα σημαντικό ρόλο και μπαίνει στη ζωή των ανθρώπων ξανά για πολιτικούς λόγους. Σε αντίθεση με την αμερικάνικη ποπ, όπου η αφίσα παίζει τον ρόλο της εικόνας, στην ευρωπαϊκή τέχνη η αφίσα αποτελεί πολιτικό γεγονός που συγκεντρώνει τους καλλιτέχνες γύρω από τη Mec Art και το μηχάνημα στο ατελιέ του Νίκου.

Η Μάγδα Κοτζιά αναλαμβάνει την οργάνωση και διακίνηση της έκδοσης Mec Art Graphic το 1972. Η σειρά αυτή συγκεντρώνει κατ’ αρχήν τους στενούς φίλους του Νίκου και της Χρύσας (Δανιήλ, Κωνσταντίνος Ξενάκης, Κώστας Καραχάλιος, Ναυσικά Πάστρα) και μέσα από τη σχέση τους με τον Pierre Restany, σημαντικούς ξένους καλλιτέχνες που ζουν στο Παρίσι (Erik Dietman, Alex Mlynarsik, Antoni Miralda, Gil Joseph Wolman, Seund Ja Rhee, Davos Hanich, Wright Royston Adzak, Herve Ficher), καλλιτέχνες από την ομάδα των decollagistes (Jacques Mahe de la Villegle, Raymond Hains και Francois Dufrene) και βέβαια κάποιους σημαντικούς καλλιτέχνες της παλιότερης γενιάς που συνεχίζουν να πειραματίζονται όπως ο Francois Arnal, o Louis Chavignier, ο Camille Bryen, ο Jacques Spacagna, αλλά και νεότερους όπως ο Yvon Taillandier, ο Alain Kirili, o Nicolas Garcia Uriburu, ο Anton Cetin, o Arthur Aeschbacher, o Victor Cupsa, o Nerot, η Claude Torey και ο  Eduardo Jorge Eielson, που εκφράζουν το διεθνές κλίμα του Παρισιού το 1972.

Το 1994, η Κοτζιά δωρίζει μια πλήρη σειρά των μεταξοτυπιών στη μόνιμη συλλογή του ΜΜΣΤ, που εκτίθεται για πρώτη φορά ολόκληρη σε αυτή την έκθεση. Η δωρεά αυτή έρχεται να συμπληρώσει με τρόπο εύγλωττο και γενναιόδωρο τη δωρεά του Αλέξανδρου Ιόλα παρουσιάζοντας με τον τρόπο αυτό ένα ακόμα ευρύτερο ορίζοντα της σχέσης της Ελλάδας με το Παρίσι και προσθέτοντας στους αισθητικούς και κοινωνικούς λόγους και τους πολιτικούς.

Συντελεστές

Επιμέλεια: Ντένης Ζαχαρόπουλος
Παραγωγή έκθεσης: Χρύσα Μάλαμα, Θούλη Μισιρλόγλου, Ιωάννα Σουρούδη, Κατερίνα Σύρογλου, Μάρω Ψύρρα
Επιστημονική έρευνα & τεκμηρίωση: Μάρω Ψύρρα
Συνεργάτες: Πάρης Παναγιωταράς 

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

2 €
- 4 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ