Μια «ΣΤΑΣΗ» στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

ΣΤΑΣΗ στις προτάσεις 50 και πλέον καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και στον τρόπο θέασης που προτείνουν 11 επιμελητές. ΣΤΑΣΗ σε έξι διαφορετικούς χώρους στη Θεσσαλονίκη και σε έναν στην Αθήνα

ΣΤΑΣΗ στη Σύγχρονη Τέχνη. ΣΤΑΣΗ στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. ΣΤΑΣΗ στην πρώτη Μπιενάλε του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης-ΜΟΜus. ΣΤΑΣΗ στις προτάσεις 50 και πλέον καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και στον τρόπο θέασης που προτείνουν 11 επιμελητές. ΣΤΑΣΗ σε έξι διαφορετικούς χώρους στη Θεσσαλονίκη και σε έναν στην Αθήνα.

ΣΤΑΣΗ είναι ο κεντρικός θεματικός άξονας της διοργάνωσης που φέτος συμπληρώνει 12 χρόνια παρουσίας στα εγχώρια και διεθνή εικαστικά δρώμενα και είναι έτοιμη να υποδεχτεί όσους ενδιαφέρονται για την πρότασή της, που συνοψίζεται από τους επιμελητές της ως «μια  ιστορική επισκόπηση του εαυτού, του κόσμου και της ζωής μέσα από καλλιτεχνικές θέσεις και έργα. Με ερωτηματικά ή ενθουσιασμό, με αντιστάσεις ή ανατροπές, με ποιητικότητα ή ρεαλισμό, με φαντασία ή κριτική θεώρηση της πραγματικότητας, με ερευνητικότητα ή επινοητικότητα, οι καλλιτέχνες αναζητούν εναλλακτικά σημεία θέασης του παρελθόντος, του παρόντος και μελλοντικού κόσμου, και με κάποιον τρόπο τον ανασυνθέτουν».

Joan Fontcuberta, Orogenesis: Adams, 2005, Από τη σειρά «Orogenesis», 2002-2005
Joan Fontcuberta, Orogenesis: Adams, 2005, Από τη σειρά «Orogenesis», 2002-2005
Claudio Pérez, εκτύπωση inkjet 45,5x101 εκ. Φωτογραφία από την εγκατάσταση Ο Τοίχος της Μνήμης, 1999-σήμερα Συλλογή MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Claudio Pérez, εκτύπωση inkjet 45,5×101 εκ. Φωτογραφία από την εγκατάσταση Ο Τοίχος της Μνήμης, 1999-σήμερα Συλλογή MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Διεθνής, όπως έχει καθιερωθεί, με καλλιτέχνες που έρχονται στην Ελλάδα από τη Βραζιλία έως και την Αυστραλία, εξωστρεφής καθώς δεν περιορίζεται στις δικές της δυνάμεις, αλλά «μπολιάζει» την ομάδα και με επιμελητές εκτός MOMus, αποφασισμένη να διευρύνει τα γεωγραφικά σύνορα της καθώς φέτος ξεφεύγει από τα όρια της Θεσσαλονίκης κι ένα τμήμα της ταξιδεύει στην Αθήνα και στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά. Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αποδεικνύει ότι δεν φοβάται τους πειραματισμούς, δεν κάμφθηκε από τις όποιες δυσκολίες, τολμά νέα ανοίγματα και είναι έτοιμη για να αντιμετωπίσει καινούριες  προκλήσεις.

Διοχάντη, Χωρίς τίτλο, 1981, Σύνθεση στον χώρο, ξύλο, χρώμα 280X550X3 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (2007) ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης & Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Διοχάντη, Χωρίς τίτλο, 1981, Σύνθεση στον χώρο, ξύλο, χρώμα 280X550X3 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (2007) ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης & Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
micha cárdenas, Χωρίς Ήλιο, Προάγγελος, 2019, Παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
micha cárdenas, Χωρίς Ήλιο, Προάγγελος, 2019, Παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΜΟΜus, Ανδρέας Τάκης, κατά τη συνέντευξη Τύπου της παρουσίασης της διοργάνωσης τόνισε ότι «η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης είναι η πρώτη που διοργανώνεται από το MOMus, από έναν μοναδικό μουσειακό οργανισμό στην Ελλάδα, η δημιουργία του οποίου αποδεικνύει πόσο σημαντική είναι η σύμπραξη και η συνεργασία μεταξύ των φορέων και ταυτοχρόνως επιβεβαιώνει με την παρουσία και τις δράσεις του τη σημαντική θέση της Θεσσαλονίκης στον πολιτιστικό χάρτη όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά  και της Ευρώπης».

«Η Μπιενάλε δεν είναι κάτι απρόσωπο, μια διοργάνωση που “γεννά” μια μηχανή. Είναι αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς από ένα σύνολο ανθρώπων που με επιμονή, υπομονή και αγάπη για τη σύγχρονη τέχνη αγωνίζονται απέναντι σε αντιξοότητες και προβλήματα να κρατήσουν ψηλά τον παραγνωρισμένο ορισμένες φορές σύγχρονο Πολιτισμό. Κι είναι πραγματικά μια σημαντική στιγμή για όλους εμάς, που είμαστε εδώ από την πρώτη Μπιενάλε πριν από 12 χρόνια, να την παρακολουθούμε να μεγαλώνει και να μπαίνει κάτω από την ομπρέλα του MOMus, ενός νέου, δυναμικού και δυνατού μουσειακού οργανισμού. Το γεγονός αυτό πιστεύουμε θα την βοηθήσει να συνεχίσει την πορεία της και να ανοίξει τα φτερά της για ακόμη μεγαλύτερες πτήσεις και αναζητήσεις», επεσήμανε η αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια MOMus και Διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μαρία Τσαντσάνογλου.

Στον θεματικό πυρήνα της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης εστίασε μεταξύ άλλων η αναπληρώτρια Διευθύντρια MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, Διευθύντρια και μέλος της επιμελητικής ομάδας της 7ης Μπιενάλε, Συραγώ Τσιάρα. «Η Στάση είναι ένας πολυσήμαντος όρος και συνοψίζει πολλούς από τους προβληματισμούς της επιμελητικής ομάδας της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Επιλέξαμε τη Στάση που μας προσφέρει τον χρόνο για να ξαναδούμε με νηφαλιότητα τη σύγχρονη τέχνη μακριά από την κυρίαρχη μορφή του θεάματος, της αγοράς και του εντυπωσιασμού. Προτείνουμε τη Στάση με το βλέμμα επικεντρωμένο στο παρόν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αγνοούμε τις συνέχειες, τις ρήξεις και τις ανατροπές της Ιστορίας, οι οποίες και συνδιαμορφώνουν το σημερινό βίωμα».

Julian Germain - Ashington District Star Ψάρι και πατάτες, 2015, φωτογραφία
Julian Germain – Ashington District Star Ψάρι και πατάτες, 2015, φωτογραφία

Πρόγραμμα

Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης κατά τους τέσσερις μήνες που θα διαρκέσει (12.10.2019-16.02.2020) αποτελείται από την κεντρική έκθεση, το Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης και πλαισιώνεται από ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων λόγου με ομιλίες, συνέδρια και ημερίδες, όπως και παράλληλα projects,masterclasses, ξεναγήσεις για το κοινό και εκπαιδευτικά προγράμματα για τα παιδιά.

Κεντρική έκθεση ǀ ‘ΣΤΑΣΗ’
12 Οκτωβρίου 2019-16 Φεβρουαρίου 2020

Καλλιτέχνες (κατ’ αλφαβητική σειρά): Αljoscha, Jonathas de Andrade, Art Workers’ Coalition, Helene Black, Βαγγέλης Βλάχος, micha cárdenas, Θάλεια Γκατζούλη, Tacita Dean, Thomas Demand, Γιώργος Δεπόλλας, Διοχάντη, Δημήτρης Ζουρούδης, Harun Farocki, Joan Fontcuberta, Jakob Gautel & Ιάσων Καραΐνδρος, JulianGermain – εκδοτική ομάδα Ashington District Star, Julian Germain – Patricia Azevedo – Murilo Godoy – άστεγοι της πόλης Belo Horizonte, Johan Grimonprez, Minna Henriksson, Hypercomf, Αθηνά Ιωάννου, Kalos&Klio, Άρης Κατσιλάκης, Gustav Klutsis, Νικόλας Κοζάκης & Raoul Vaneigem, Γιάννης Κουνέλλης, Μαρία Λοϊζίδου, Ζώης Λουμάκης, Christien Meindertsma, Πέτρος Μώρης, Πάολα Παλαβίδη, Απόστολος Παλαβράκης, Γιάννης Παντελίδης, Irene Pȁtzug – Valentin Hertweck, Claudio Pérez, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Βασίλης Σαλπιστής, Κύριλλος Σαρρής, Jonas Staal, Stelarc, SUPERFLEX, Α. Τάσσος, Τάνια Τσιρίδου, Ιωάννης (Γιάννης) Φαϊτάκης, Παντελής Χανδρής, Μαρία Χουλάκη

Χώροι
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών)
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι)
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων, Θησείο, Αθήνα)
Αλατζά Ιμαρέτ (Θεσσαλονίκη)
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
*Στις 12 Οκτωβρίου 2019 όλοι οι χώροι της κεντρικής έκθεσης θα είναι ανοιχτοί για το κοινό με ελεύθερη είσοδο.

Johan Grimonprez, Maybe the Sky is Really Green, and We’re Just Colourblind: On Zapping, Close Encounters and the Commercial Break, 2011 – σήμερα, διαδραστικό αρχείο βίντεο
Johan Grimonprez, Maybe the Sky is Really Green, and We’re Just Colourblind: On Zapping, Close Encounters and the Commercial Break, 2011 – σήμερα, διαδραστικό αρχείο βίντεο

Artists’ Talks
13 Οκτωβρίου 2019
Καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην κεντρική έκθεση της 7ης Μπιενάλε μιλούν για το έργο τους, σε μια σειρά διαδοχικών παρουσιάσεων.
Βαγγέλης Βλάχος, Θάλεια Γκατζούλη, Minna Henriksson, Αθηνά Ιωάννου, Ιάσων Καραΐνδρος-Jacob Gautel, Μαρία Λοϊζίδου, Πέτρος Μώρης, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Βασίλης Σαλπιστής, Τάνια Τσιρίδου, Μαρία Χουλάκη
Αμφιθέατρο ‘Ξανθίππη Χόιπελ’, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)

Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης
17-24 Οκτωβρίου 2019
Το Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης της 7ης Μπιενάλε αναδεικνύει ακόμη μια φορά τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την τέχνη μέσα από μια εμπειρική και συμμετοχική πρακτική. Η σωματικότητα στην πιο καθαρή, τίμια, ανιδιοτελή και εξωστρεφή της έκφραση εξερευνά εδάφη όπου η αισθητική και οι ποικίλες εκφάνσεις της, σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, ανθρώπινες δεοντολογίες, συλλογικές και προσωπικές συγκρούσεις αλλά και η επιτακτική ανάγκη των καλλιτεχνών για έναν άμεσο και παρεμβατικό διάλογο βρίσκουν κοινό έδαφος.
Τιμώμενος καλλιτέχνης του φετινού Φεστιβάλ είναι ο Stelarc, ο οποίος έχει εστιάσει την έρευνά του στην επέκταση των δυνατοτήτων του ανθρωπίνου σώματος. Μία σειρά έργων του θα παρουσιαστούν στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1-Λιμάνι), καθ’ όλη τη διάρκεια της Μπιενάλε, ενώ την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2019, ο καλλιτέχνης θα μιλήσει για το έργο του σε μια ανοιχτή για το κοινό ομιλία με τίτλο ‘Κρέας, μέταλλο & κώδικας: Το πτώμα, το κωματώδες και η χίμαιρα’ / ‘Meat, metal, code: The cavader, the comatose and thechimera’ στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ- HELEXPO), στις 20:00. Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία. Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη των 54ωνΔημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Καλλιτέχνες (κατ’αλφαβητική σειρά): Andrigo & Aliprandi, micha cárdenas, Sam Hultin, ΝατάσσαΠαπαδοπούλου, Marcel Sparmann. Τιμώμενος καλλιτέχνης: Stelarc
17 Οκτωβρίου, Stelarc, ‘Κρέας, μέταλλο & κώδικας: Το πτώμα, το κωματώδες και η χίμαιρα’ / ‘Meat, metal, code: The cavader, the comatose and the chimera’, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές ΜακεδονικούΜουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO),20:00-21:30. Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία. Με την υποστήριξη των 54ων Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.
18 Οκτωβρίου, Νατάσσα Παπαδοπούλου, The Anastasia Method, MOMus – Πειραματικό Kέντρο Tεχνών(Αποθήκη Β1, λιμάνι), 18:30-19:30
19 Οκτωβρίου, Marcel Sparmann, We will always have Rome, MOMus – Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (ΑποθήκηΒ1, λιμάνι), 21:00-22:30
20 Οκτωβρίου, micha cárdenas, Sin Sol, Breathe (Χωρίς ήλιο, Ανάσα), ΜΟMus-Μουσείο ΦωτογραφίαςΘεσσαλονίκης (Αποθήκη A’, λιμάνι), 20:00-20:30             
22 Οκτωβρίου, Andrigo & Aliprandi, Versus, MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι), 21:00-22:00
23 Οκτωβρίου, Sam Hultin, Before we where, MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι), 20:00-20:20
24 Οκτωβρίου, Andrigo & Aliprandi, Silence, AND SILENCE, MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1,λιμάνι), 21:00-22:00

Harun Farocki, Εργάτες κατά την έξοδo από το εργοστάσιο σε έντεκα δεκαετίες, 2006, Βίντεο-εγκατάσταση για 12 μόνιτορ. Η παραγωγή του έργου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο Ο Κινηματογράφος όπως ποτέ πριν (Ίδρυμα Generali, 2006, Βιέννη, επιμέλεια Antje Ehmann και Harun Farocki) Ήχος, διάρκεια: 36’ (λούπα) Ιδέα, υλοποίηση: Harun Farocki Συνεργάτης: Jan Ralske
Harun Farocki, Εργάτες κατά την έξοδo από το εργοστάσιο σε έντεκα δεκαετίες, 2006, Βίντεο-εγκατάσταση για 12 μόνιτορ. Η παραγωγή του έργου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο Ο Κινηματογράφος όπως ποτέ πριν (Ίδρυμα Generali, 2006, Βιέννη, επιμέλεια Antje Ehmann και Harun Farocki) Ήχος, διάρκεια: 36’ (λούπα) Ιδέα, υλοποίηση: Harun Farocki Συνεργάτης: Jan Ralske

17 & 18 Οκτωβρίου 2019
Συμμετοχή στη ‘Νύχτα Τέχνης’ που διοργανώνει η Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των 54ων Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης

15 Νοεμβρίου 2019
Masterclass με τον φωτογράφο Γιώργο Δεπόλλα
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι)

30 Νοεμβρίου 2019
Εκδήλωση λόγου ǀ ΣΤΑΣΗ ΠΡΩΤΗ: Τέχνη και εργασία
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
**Η θεματική και το πρόγραμμα θα ανακοινωθούν

2 Νοεμβρίου-1 Δεκεμβρίου 2019
Έκθεση με τίτλο ‘Overview Effect’, παραγωγή του 60ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

7 Δεκεμβρίου 2019-16 Φεβρουαρίου 2020
Project ‘Just a bowl of cherries’ / επιμέλεια: Νικόλας Βαμβουκλής
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

14 Δεκεμβρίου 2019
Eκδήλωση λόγου ǀ ΣΤΑΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ: Η σύγχρονη τέχνη με ιστορικούς όρους
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
**Η θεματική και το πρόγραμμα θα ανακοινωθούν

 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης | 12 Οκτωβρίου 2019 – 16 Φεβρουαρίου 2020 | Διεύθυνση: Συραγώ Τσιάρα
Επιμελητική ομάδα: Λουίζα Αυγήτα, Δόμνα Γούναρη, Παναγής Κουτσοκώστας, Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Κατερίνα Σύρογλου, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.