Με αφορμή την έκθεση “Θραύσματα και σπαράγματα από τη Φουστάτη Ισλαμική τέχνη από την Αίγυπτο, 8ος-14ος αιώνας, Συλλογές Μουσείου Μπενάκη”, την Τετάρτη 23 Νοεμβρίου πραγματοποιείται συναυλία του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Mακεδονίας.
Στη συναυλία αυτή παρουσιάζεται μία αντιπροσωπευτική καλλιτεχνική παραγωγή των «καθ’ ημάς» και αραβοπερσικών παραδόσεων, μέσα από το πρίσμα Ελλήνων, Αρμενίων, Τούρκων και Εβραίων συνθετών της Κωνσταντινούπολης, καθώς και της μακάμ μουσικής πράξης της Ανατολικής Μεσογείου. Κυρίαρχες οργανικές μουσικοποιητικές φόρμες αυτού του μουσικού στερεώματος είναι τα «πεσρέφια» (peşrev) και «σεμάγια» (samâi) στις κυκλικές σουίτες φασήλ (fasil) της αραβοπερσικής κοσμικής μουσικής.
Με αφετηρία τα παραπάνω επιχειρείται η σύνδεση του κλασικού ρεπερτορίου με την ανώνυμη λαϊκή δημιουργία που διαμορφώθηκε κατά τον τελευταίο αιώνα σε αστικά κέντρα του ελλαδικού χώρου. Το ρεπερτόριο αυτό αποκρυσταλλώθηκε μέσα στο δημοτικό τραγούδι και επιβιώνει μέχρι σήμερα σαν ζωντανό κομμάτι του σύγχρονου ελληνικού λαϊκού πολιτισμού.
Αυτές οι μουσικές λοιπόν, απόηχοι μακρινών μα εξαιρετικά οικείων ακουσμάτων, αποτελούν την αφορμή για μία φρέσκια ανα-συνθετική ματιά σε ένα κάθε άλλο παρά νεκρό ρεπερτόριο, το οποίο πρόσφατα αναβιώνει στην ελληνική μουσική παραγωγή. Παράλληλα, ερεθίζουν τη διάθεση των νέων Ελλήνων μουσικών να «παίξουν» με τη πλούσια φρασεολογία και την περίτεχνη κατασκευή αυτών των παλαιών συνθέσεων, «μουσικοτροπώντας» και αυτοσχεδιάζοντας με μία ερμηνεία που φιλοδοξεί να συγκεράσει την ιστορική με τη σύγχρονη μουσική πράξη της πόλης.