“Αποσπάσματα και Απογραφές” του Άρι Γεωργίου

Από τη Μόνιμη Συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

 

 Η στενή σχέση της φωτογραφίας με τις πλαστικές τέχνες τις τελευταίες δυο δεκαετίες αύξησε μάλλον παρά μείωσε το ενδιαφέρον για τη χρήση του μέσου στη μετωπική απογραφή πτυχών της καθημερινής ή εσωτερικής ζωής με τρόπο σχεδόν ταξινομητικό, αλλά και την ικανότητά της να αποτελεί ένα διαυγές απόσπασμα της ρέουσας πραγματικότητας. Αυτό φανερώνουν οι εννοιολογικοί προβληματισμοί των έργων του Άρι Γεωργίου από τη συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που ανήκουν σε διακριτές ενότητες όπως, Arboretum (1995-2006), The Blue Τelephone Βook (2002), Δεσμώτες του Λούβρου (1996-2010) και A Possible Self Portrait (2010). Στις ενότητες αυτές ο Γεωργίου διαπραγματεύεται θέματα όπως η σχέση του ιδιωτικού με το δημόσιο, η ανάδειξη υποστρωμάτων μνήμης μέσα από το εγγύς περιβάλλον, ο διακεκομμένος διάλογος της επίσημης τέχνης με το κοινό της, ο ορθολογικός κερματισμός της ενότητας της φύσης και η σήμανσή της με αφηρημένα ίχνη αριθμών.

  Όπως αναφέρει ο Μελετητής της Φωτογραφίας και Επιμελητής της έκθεσης Ηρακλής Παπαϊωάννου: “Στη διάρκεια μιας καλλιτεχνικής πορείας που υπερβαίνει τις τρεις δεκαετίες, διάστημα στο οποίο οι πλαστικές τέχνες ξεκίνησαν να συνάπτουν στενότερες σχέσεις με τη φωτογραφία, ο Άρις Γεωργίου έδειχνε διαρκώς εξοικειωμένος με την πολυσημία του φωτογραφικού μέσου: την ικανότητα να δημιουργεί πρωτότυπα έργα με εικαστική γραφή, τη μοναδική του δύναμη στην καταγραφή, λιγότερο ή περισσότερο έντεχνη, της πραγματικότητας, τη σχέση της φωτογραφικής εικόνας με διακριτές επιστρώσεις μνήμης. 

Η έκθεση Αποσπάσματα και Απογραφές αποτελεί μια ισχυρή ένδειξη αυτών ακριβώς των σύνθετων ενδιαφερόντων του Γεωργίου: τα έργα της σειράς Arboretum (1995-2006) με τα χρωματισμένα και αριθμημένα τμήματα κορμών δέντρων, υπαινίσσονται τον ορθολογικό κερματισμό, εννοιακό και υλικό, του αδιατάρακτου συνεχούς της φύσης μέσα από πάσης φύσης ταξινομητικά εγχειρήματα. Οι τίτλοι των έργων παραπέμπουν στην πιο τραγική σήμανση της σύγχρονης Ιστορίας, ενώ οι κορμοί με τα κόκκινα ίχνη φαντάζουν δυσοίωνοι συμβολισμοί. Στη σειρά Δεσμώτες του Λούβρου (1996-2010) τμήματα στιβαρών αγαλμάτων και στιγμιότυπα παρακείμενων θεατών σχηματίζουν ζεύγη εικόνων που τονίζουν τον διακεκομμένο διάλογο της τέχνης με το κοινό στο περιβάλλον ενός μητροπολιτικού μουσείου. Τα έργα αυτών των δυο σειρών συνιστούν αποσπάσματα που φανερώνουν πτυχές και ίχνη του ανθρώπινου πολιτισμού ή της εμπλοκής του με τη φύση. Στο A Possible Self-portrait (2010), αντίστοιχα, ο Γεωργίου μας αποκαλύπτει μια από τις συλλεκτικές του εμμονές: την καταγραφή προσωπικών του ειδών, όπως εν προκειμένω τα μεταχειρισμένα του παπούτσια που βαίνουν προς απόσυρση. Φωτογραφημένα ανά ζεύγος αποτελούν τον αντίποδα της γυαλιστερής, φωτογραφίας διαφήμισης και ενός κόσμου διαρκώς ατσαλάκωτου, επισημαίνοντας το τέλος ενός μικρού κύκλου ζωής, το μοναδικό αποτύπωμα της φθοράς που προκαλεί η χρήση, υποσημειώνοντας παράλληλα ίχνη προσωπικού γούστου, ενθυμήσεις ταξιδιών στα οποία τα παπούτσια αυτά αγοράστηκαν. Τέλος, στη σειρά Blue Telephone Book (2002) ο Γεωργίου εικονίζει τις πολυκαιρισμένες σελίδες της τηλεφωνικής του ατζέντας που παραχωρεί τη θέση της πλέον σε μια ηλεκτρονική. Η ακατάστατη μορφή της χειρόγραφης ατζέντας υποδεικνύει μια διαδρομή που σημαίνεται από προσθήκες και διαγραφές, στην οποία ενθέτει μορφές ανθρώπων που αναφέρονται σ’ αυτές τις σελίδες. Οι δυο τελευταίες σειρές επιχειρούν απογραφές από σπαράγματα της προσωπικής ζωής: ουδέτερα ως προς την ομοιόμορφη, μετωπική διαχείριση της σύνθεσης, φορτισμένα όμως με προσωπικές σημασίες και υποστρώματα μνήμης. 

  Αν η προσεκτική ανάγνωση μιας σειράς έργων αποκαλύπτει κάτι από τον χαρακτήρα του δημιουργού, τις εμμονές, τα προσωπικά μονοπάτια και τα αμήχανα σταυροδρόμιά του, τότε κάθε σειρά είναι εν δυνάμει αυτοβιογραφική. Με την έννοια αυτή, η επιλογή έργων που ανήκουν στη συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης από τις τέσσερις αυτές σειρές του Γεωργίου δικαιώνει τον τίτλο της μιας από αυτές τις σειρές, συνιστώντας ένα δυνητικό αυτοπορτραίτο, ελλειπτικό όσο και απρόβλεπτο”.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης διοργανώνονται εκπαιδευτικές ξεναγήσεις για τους μαθητές ή άλλες ομάδες κοινού μετά από συνεννόηση.

 

Συντελεστές

O Άρις Γεωργίου γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1951 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Montpellier της Γαλλίας όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα D.E.A. πολεοδομίας. Eπέστρεψε στη Θεσσαλονίκη το 1978 και αρχικά ασχολήθηκε με μεταφράσεις (Boris Vian, Θα φτύσω στούς τάφους σας, εκδ. Yπό Σκέψη και John Chilton, H Iστορία της Tζαζ, εκδ. Yποδομή). Yπήρξε επί εξαετία συνεργάτης του ραδιοφώνου (1979-1985, EPT Mακεδονίας) με προγράμματα για τη φωτογραφία, τη σύγχρονη τέχνη και τη μουσική. Aπό το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Eλλάδα και στο εξωτερικό και είναι μέλος του Συλλόγου Kαλλιτεχνών Eικαστικών Tεχνών Bορείου Eλλάδος. Aντικείμενο της επαγγελματικής του δραστηριότητας αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες συνήθως όταν άπτονται πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ