Ο Χάρης Γκέκας με την «Έκλειψη» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ: «Θέλω τα έργα να είναι έντιμα. Να λειτουργούν σαν μια απλόχερη πρόσκληση»

Ο διεθνής Έλληνας χορογράφος και χορευτής, Χάρης Γκέκας μιλάει στο ελc για τη νέα του δημιουργία «Έκλειψη» και για την καλλιτεχνική εκπαίδευση του χορού στην Ελλάδα

«Έκλειψη» ονομάζεται η νέα χορογραφία του διεθνούς Έλληνα καλλιτέχνη, Χάρη Γκέκα, μέρος του νέου τρίπτυχου σύγχρονου χορού που φέρει τον τίτλο Human Nature και παρουσιάζεται από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Ήθελα να δείξω την αμοιβαία αποδοχή. Τη συμφωνία και την αρμονία του σμιξίματος», αναφέρει σχετικά με την επιλογή της Έκλειψης στη νέα του δημιουργία ο Χάρης Γκέκας, για την οποία υπογράφει επίσης το σκηνικό και τα κοστούμια. Η σκηνή φαίνεται πως θα γεμίσει και θα λάμψει από το ασημί και το χρυσό που θα επικρατούν επί σκηνής και στα σώματα των ζευγαριών, αφού συμβολίζουν το σεληνιακό και το ηλιακό φως.

«Μια αλληγορία προς την τωρινή κοινωνία, η οποία αντιμετωπίζει κατάλοιπα τοξικότητας κάθε φορά που ένα στοιχείο υπερισχύει, και οφείλει να μεταμορφωθεί η ίδια σε ένα σύνολο πιο ίσο και ανεκτικό, ορίζοντας συντεταγμένες που της ταιριάζουν», όπως μοιράζεται για το έργο ο καταξιωμένος χορευτής, χορογράφος και ιδρυτής της ομάδας Strates, που ζει και δημιουργεί στη Γαλλία, έχοντας διαγράψει μια επιτυχημένη καριέρα τόσο ως σολίστ του Μπαλέτου της Όπερας της Λυόν όσο και χάρη στις συνεργασίες του με σπουδαίους καλλιτέχνες.

Η νέα του χορογραφία Έκλειψη πάνω σε μουσική του Αποστόλη Κουτσογιάννη σε συνεργασία με το Oros Ensemble είναι μέρος του Human Nature, που συναρμονίζεται και συνυπάρχει με τα νέα έργα σε χορογραφίες του Γκεντιάν Ντόντα και του Διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνου Ρήγου, και παρουσιάζονται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.

Ο Χάρης Γκέκας μιλάει στο ελc για τη νέα του δημιουργία και τα «υλικά» από τα οποία είναι φτιαγμένα η «Έκλειψη», αλλά και για την καλλιτεχνική εκπαίδευση του χορού στην Ελλάδα:

Χορογραφία, σκηνικά και κοστούμια στο έργο «Έκλειψη», είναι ο συνδυασμός δημιουργίας από εσάς, όπως η έκλειψη για να συμβεί είναι αναγκαίο να γίνει η ευθυγράμμιση τριών ουρανίων σωμάτων. Πώς λειτούργησε το τρίπτυχο αυτό στη νέα σας χορογραφία; Είναι κάτι που συνηθίζετε να κάνετε;

Η θεματική μας συνέδεσε με τους αλχημιστές και την εικονογραφία τους. Αυτό έδωσε ένα ξεκάθαρο αισθητικό άξονα στο έργο, και τον ακολουθήσαμε χωρίς δισταγμό π.χ. το ασημί και το χρυσό που επικρατούν επί σκηνής συμβολίζουν αντίστοιχα το σεληνιακό και το ηλιακό φως. Ασχολούμαι συχνά με την επιμέλεια της σκηνογραφίας και των κοστουμιών όχι όμως συστηματικά. Είμαι άνθρωπος της λεπτομέρειας και γενικά οι προτάσεις μου στέκουν, αλλά αυτό δεν αντικαθιστά τη συνεισφορά ενός εξειδικευμένου ατόμου και ανάλογα με το έργο αναλαμβάνω τις συγκεκριμένες ευθύνες. 

Μιλήστε μας για τα «υλικά» από τα οποία είναι φτιαγμένα η «Έκλειψή» σας. Και γιατί επιλέξατε αυτό το όνομα;

Προσπαθήσαμε να δείξουμε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η ιδέα της ισότητας. Η ισοτιμία απέναντι στον πόθο πιο συγκεκριμένα. Ήθελα να δείξω την αμοιβαία αποδοχή. Τη συμφωνία και την αρμονία του σμιξίματος. Το “Equinox” εξέφραζε επίσης την πλήρη ισότητα αλλά έλλειπε η ευθυγράμμιση που προσφέρει η Έκλειψη. 

Η «Έκλειψη» και η έκφραση των ανθρώπινων σωμάτων της σε τι μας καλούν εμάς τους θεατές;

Τα κορμιά αλλά και η μουσική του Αποστόλη Κουτσογιάννη αποτελούν ένα κάλεσμα σε έναν κόσμο ονειρικό. Ελπίζω το έργο να προσφέρει γλυκές εντυπώσεις και να μεταδώσει μία διάθεση ζεστασιάς και στοργής. 

Μιλήστε μας για το πώς βρεθήκατε στη Γαλλία κάνοντας μια πορεία που φτάνει ως σολίστ του Μπαλέτου της Όπερας της Λυόν;

Η πρώην δασκάλα μου Τάνια Μιλτένοβα, συμβούλεψε τους γονείς μου να σπουδάσω στο εξωτερικό, όπου με ανέλαβε από κοντά ο Ντανιέλ Λομμέλ. Ύστερα από πέντε χρόνια άρχισα και την επαγγελματική μου πορεία ως σολίστας στην Όπερα του Ρήνου, της Γενεύης και της Λυών. Από το 2014 είμαι ανεξάρτητος από τις ομάδες ρεπερτορίου. 

Mε την ομάδα Strates σε ποια βήματα θέλετε να οδηγήσετε τον σύγχρονο χορό;

Στα βήματα της ελευθερίας. Δεν νιώθω ανάγκη να αποδείξω τίποτα, γενικά ακολουθώ μια ιδέα και προσπαθώ να μη την προδώσω. Προσπαθώ πάντα να δείξω κόσμους που ανοίγουν. Ανοιχτά συστήματα που εκφράζουν χαρά, ελευθερία και επικοινωνία. Απεχθάνομαι την εκ βάθους χειριστική δήθεν πολυπλοκότητα. Θέλω τα έργα να είναι έντιμα. Να λειτουργούν σαν μια απλόχερη πρόσκληση. 

Πώς είναι οι συνθήκες δημιουργίας ενός χορευτή και χορογράφου ή και γενικότερα καλλιτέχνη στη Γαλλία και πόσο διαφέρει από την Ελλάδα;

Σαφώς φανταζόμαστε ότι όλα είναι λίγο πιο οργανωμένα έξω, αλλά αυτό αληθεύει μέχρι ενός σημείου. Γενικά ο πολλαπλασιασμός τον χορογράφων και των σχημάτων τα τελευταία 15 χρόνια δυσκολεύουν τους παράγοντες να ικανοποιήσουν τους πάντες.

Τι πιστεύετε για την καλλιτεχνική εκπαίδευση του χορού στην Ελλάδα;

Η επιτυχία που γνωρίζει αυτή τη στιγμή η ελληνική δημιουργία παγκοσμίως απεικονίζει και κάποια ποιότητα στην εκπαίδευση. Είναι όμως αλήθεια ότι τα πάμε καλύτερα στον σύγχρονο χορό. H K.Σ.Ο.Τ. έχει βγάλει πολλούς επαγγελματίες εδώ και δεκαετίες. Το κλασσικό όμως έχει άλλα απαιτούμενα και φαίνεται να λείπει η ύπαρξη μιας ακαδημίας στη χώρα μας που να αναλαμβάνει τα παιδιά από μικρά. 

Υπάρχει ένα μέρος ή ακόμα πιο συγκεκριμένα κάποιο σημείο της Ελλάδας που ιδανικά θα θέλατε να παρουσιάσετε μία δημιουργία σας;

Το 2019 παρουσίασα ένα έργο μου στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας και ένιωσα πολύ μεγάλη δύναμη σε αυτό το αρχαίο αμφιθέατρο. Η γεωμετρία των αρχαίων θεάτρων, είναι μαγική όπως συχνά και οι τοποθεσίες τους. Ιδανικά τα ανοιχτά αυτά θέατρα θα ήθελα να τα ξανασυναντήσω και με την κατάλληλη καλλιτεχνική πρόταση όπως το 2019 στην Πάτρα. 

Ιnfo παράστασης:

Human Nature | Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής ΚΠΙΣΝ

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.