Σοφία Φαλιέρου: «Ο χορός είναι μια πρωτόγονη γλώσσα που σε φέρνει αντιμέτωπο με μια ωμή ειλικρίνεια επί σκηνής»

Σοφία Φαλιέρου

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Dance Days Chania Σοφία Φαλιέρου μιλάει στο ελc για τη γέννηση και το μέλλον του φεστιβάλ, αλλά και για τη σχέση του ελληνικού κοινού με τον σύγχρονο χορό

Πώς η εγγύτητα επηρεάζει το μυαλό και το σώμα; Πώς τα σώματα αλληλεπιδρούν μέσα σε εξουσιαστικές σχέσεις; Πώς μετατοπίζονται στο χώρο και τον χρόνο, σε συνθήκες επαναπροσδιορισμού; Θέτοντας στο επίκεντρο αυτά τα ερωτήματα το 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Dance Days Chania προτείνει ένα πρόγραμμα δράσεων βαθιά ανθρωποκεντρικό με 15 παραστάσεις, 8 σεμινάρια, 7 εργαστήρια/ masterclasses, την ενότητα «Νέοι δημιουργοί και Δημόσιος Χώρος» και ένα διήμερο αφιέρωμα Video Dance.

Χορογράφοι, performers, χορεύτριες και χορευτές, ηθοποιοί, ακροβάτες, μουσικοί, άνθρωποι που θέλουν να διαδράσουν με μέσο τον σύγχρονο χορό, δίνουν και φέτος το ραντεβού τους στα Χανιά.

Με αφορμή τη φετινή διοργάνωση που ξεκίνησε στις 23 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 4 Αυγούστου, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Σοφία Φαλιέρου μιλάει στο ελc για το πώς «γεννήθηκε» το Dance Days Chania 11 χρόνια πριν, για τις βλέψεις της για το μέλλον του, για τη σχέση του ελληνικού κοινού με το σύγχρονο χορό, για το πόσο αναγκαίο είναι σήμερα να προβούμε σε μία διαδικασία επαναπροσδιορισμού.

Σοφία Φαλιέρου

Πώς «γεννήθηκε» το Dance Days Chania;

Το Dance Days Chania ήταν η φυσική «καλλιτεχνική» μας αντίδραση στην κρίση του 2011. Η ανάγκη μας να ενισχύσουμε την τέχνη του χορού και να δηλώσουμε το παρόν, δίνοντας χώρο στους δημιουργούς και διαδίδοντας το μήνυμα ότι ο χορός πρέπει να ταξιδεύει, να συνομιλεί και να αντιστέκεται στις δυσκολίες των καιρών, εντός και εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.

Το Dance Days Chania ξεκίνησε ως ένα 4-ήμερο εκδηλώσεων σύγχρονου χορού με 4 παραστάσεις και δύο εργαστήρια. Ήμασταν μια εξαιρετικά μικρή ομάδα ανθρώπων -όλοι εθελοντές- και η υποστήριξη ήταν ελάχιστη.

Σε καμία περίπτωση δε μπορούσαμε να φανταστούμε τότε την έκταση που έχει καταφέρει μέσα στην πορεία των χρόνων να κατακτήσει το Φεστιβάλ, έχοντας εξελιχθεί σε έναν διεθνώς αναγνωρισμένο φορέα που δίνει χώρο στην έρευνα, την δημιουργία, την προβολή και τον διάλογο τόσο ανάμεσα στους ίδιους τους καλλιτέχνες όσο και στην εμπλοκή της κοινότητας σε αυτό.

Σοφία Φαλιέρου
©Ctibor-Bachratý

Με ποια κριτήρια διαμορφώσατε το φετινό πρόγραμμα;

Κάθε χρόνο το φεστιβάλ πραγματοποιεί ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχών για όλες τις ενότητες του. Έτσι, πέρα από τα ταξίδια μας και την παρακολούθηση παραστάσεων, δράσεων, συζητήσεων κλπ., μαθαίνουμε τι συμβαίνει στον κόσμο μέσα από το πρίσμα της σύγχρονη καλλιτεχνικής δημιουργίας. Συνεπώς σε έναν μεγάλο βαθμό τα κριτήρια διαμορφώνονται από τις ίδιες τις προτάσεις που δεχόμαστε.

Υπάρχουν χρονιές που οι περιορισμοί (π.χ. λόγω του COVID-19) προώθησαν προτάσεις περισσότερων σόλι ή ντουέτων, οδηγώντας σε μία ενδοσκόπηση και άλλου τύπου «έκθεση» επί σκηνής. Άλλες χρονιές στις οποίες ο αριθμός των αιτήσεων από νέους δημιουργούς ήταν συγκλονιστικός εκφράζοντας την αγωνία των νέων χορογράφων να ενταχθούν «στην αγορά» και να βρουν τον χώρο και τον χρόνο για την προβολή της δικής τους δημιουργικής προσέγγισης.

Το φετινό πρόγραμμα πιστεύουμε ότι αφορά στο σήμερα ενός κόσμου που έχει «τσαλακωθεί», έχει χάσει τις σταθερές του και επαναδιαπραγματεύεται τα όρια, τις θέσεις και τις προτάσεις του. Διαμορφώσαμε ένα πρόγραμμα που δίνει χώρο σε νέους δημιουργούς και ταυτόχρονα φιλοξενεί διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες με στόχο την εκπαίδευση και την ανάπτυξη πολυμορφικών και εποικοδομητικών συνυπάρξεων. Η έρευνα γύρω από την ταυτότητα και η σωματική επαφή και ενσυναίσθηση πιθανώς είναι τα κριτήρια που πηγαία προκύπτουν.

Σοφία Φαλιέρου

Θα λέγατε ότι οι στόχοι που είχατε θέσει όταν ιδρύσατε το φεστιβάλ έχουν επιτευχθεί;

Σε έναν μεγάλο βαθμό ναι. Παρόλα αυτά σίγουρα εξελίσσονται και προστίθενται νέοι σε αυτούς. Για παράδειγμα η πλατφόρμα «Νέοι δημιουργοί και Δημόσιος χώρος» που ξεκίνησε πριν από 4 χρόνια και το διακρατικό πρόγραμμα φιλοξενίας που υλοποιείται φέτος, για πρώτη φορά, σε συνεργασία με το Zawirowania Dance Festival στη Βαρσοβία.

Οι συμμετέχοντες, το κοινό και η ομάδα διοργάνωσης, αφήνουν το στίγμα τους ανατροφοδοτώντας το επόμενο φεστιβάλ εμπλουτίζοντας εκ νέου τους στόχους. Κάθε χρονιά είναι ένα νέο στοίχημα για εμάς και η μεταβλητότητα των καιρών καθιστά την ευελιξία και την εγρήγορση ως τα βασικά μας εργαλεία.

Σοφία Φαλιέρου

Ποιες είναι οι βλέψεις σας για το μέλλον του Dance Days Chania;

Σε ό,τι αφορά στο πρακτικό σκέλος, σίγουρα θα βοηθούσε ένα πλάνο οικονομικής σταθερότητας προκειμένου να ξεπερνιούνται σοβαρά εμπόδια στον σχεδιασμό κάθε διοργάνωσης.

Να συνεχίζει να «μιλάει» στις καρδιές των ανθρώπων, των καλλιτεχνών και της κοινότητας, να παραμένει ενεργό και αφυπνισμένο, να διατηρεί το ήθος, την εγγύτητα και την αμεσότητα του. Να αποτελεί έναν φιλόξενο τόπο συναντήσεων, καλλιτεχνικών ανταλλαγών, έρευνας και δημιουργίας.

Πόσο αναγκαίο είναι σήμερα να προβούμε σε μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού και ν’ αναζητήσουμε νέες προσεγγίσεις στα πράγματα;

Στην πραγματικότητα πιστεύω ότι το κάνουμε με έναν αυτόματο μηχανισμό. Ο άνθρωπος είναι προσαρμοστικό κοινωνικά ον, παρόλο που οι αλλαγές μας δυσκολεύουν όλες/ους. Κάποια πράγματα οφείλουμε να τα πενθούμε και να τα αποχαιρετάμε προκειμένου να μπορέσουμε να συνεχίσουμε και άλλα δεν μπορούμε να τα αποχωριστούμε και τα υπερασπιζόμαστε μέχρι τέλους.

Σε καμία περίπτωση η διαδικασία επαναπροσδιορισμού δεν πιστεύω ότι πρέπει να αλλοιώνει τον χαρακτήρα ή/και τον πυρήνα μας. Είναι αναγκαίο ωστόσο να βρίσκουμε τη θέση μας σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται με πρωτόγνωρους ρυθμούς.

Σοφία Φαλιέρου
©Kalisperis

Ποια πιστεύετε ότι είναι η σχέση του ελληνικού κοινού με τον σύγχρονο χορό;

Η σχέση αυτή θεωρώ ότι εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια και είναι ακόμη σε ένα στάδιο εξερεύνησης. Γίνονται αναγνωριστικές προσπάθειες, καθώς ο χορός είναι μια πρωτόγονη γλώσσα που σε φέρνει αντιμέτωπη/ο με μια ωμή ειλικρίνεια επί σκηνής.

Ταυτόχρονα σχετίζεται με το «μπλοκάρισμα» που συναντάται σχεδόν σε όλα τα σώματα. Η συνθήκη της εικόνας και της έκθεσης που μας απομακρύνει από την αποδοχή και φροντίδα του σώματός μας. Πιστεύω ότι σταδιακά το κοινό δείχνει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο ένστικτό του και αφήνεται να «μπει» στον κόσμο του χορού.

Info:

12ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού “Dance Days Chania”
23 Ιουλίου – 4 Αυγούστου

*Cover photo: ©Γιώργος Αναστασάκης

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.