Τα σημειωματάρια του Πικάσο 50 χρόνια μετά τον θάνατό του ρίχνουν φως στη δημιουργική του μεθοδολογία

Η Pace Gallery στη Νέα Υόρκη ανακοίνωσε τη νέα έκθεση με 14 από τα τετράδια σκίτσων του Picasso, που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1900 και 1959

Από το 1894 στη Βαρκελώνη ο νεαρός τότε ζωγράφος που θα κατακτούσε τα επόμενα χρόνια τον κόσμο, ξεκίνησε να κρατάει σημειώσεις με τις ιδέες και τα σκίτσα του.

Ο Πικάσο για τα επόμενα εβδομήντα χρόνια, καθώς άνθιζε και ωρίμαζε κατέγραφε τις σκέψεις του, έτσι ώστε μέχρι το 1964 να υπάρχουν 175 τετράδια σκίτσων, μια μοναδική και εκπληκτική εικόνα του μυαλού μιας ιδιοφυΐας εν ώρα εργασίας.

Pablo Picasso, Self Portrait from Carnet 214 , Paris – Biarritz, summer – autumn 1918 @ FABA Photo: Marc Domage / 2023 Estate of Pablo Picasso – ARS New York

Τα σημειωματάρια του Πικάσο ήρθαν για πρώτη φορά σε δημόσια θέα το 1986, όταν η γκαλερί Pace διοργάνωσε την πρωτοποριακή έκθεση Je Suis le Cahier στη Νέα Υόρκη με 45 από αυτά τα σημειωματάρια, η οποία στη συνέχεια ταξίδεψε σε μουσεία σε όλο τον κόσμο, όπως η Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, το Musée des Arts Décoratifs στο Παρίσι και το Kunsthaus της Ζυρίχης.

Τώρα, 50 χρόνια μετά τον θάνατο του Πικάσο στις 8 Απριλίου 1973, η γκαλερί θα παρουσιάσει και πάλι στη Νέα Υόρκη μία έκθεση με τίτλο “Picasso: 14 Sketchbooks, 1900-1959” με 14 από τα τετράδια σκίτσων του καλλιτέχνη, που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1900 και 1959 και καλύπτουν σχεδόν όλες τις χρονικές περιόδους της καριέρας του Πικάσο. 

Pablo Picasso, Woman seated in an armchair (two variations) from Carnet 1046, Cannes, 17 March – 28 June 1956 @ FABA Photo: Marc Domage / 2023 Estate of Pablo Picasso – ARS
Pablo Picasso, Standing figure , from Carnet 1101 , Paris, June – July 1907 © FABA Photo: Hugard & Vanoverschelde / 2023 Estate of Pablo Picasso – ARS 

Σαν ένα παράθυρο στη φαντασία και τη δημιουργική διαδικασία του Πικάσο, κάθε ένα από τα τετράδια σκίτσων συνδέεται με γνωστά έργα του καλλιτέχνη, ξεκινώντας από τους νεανικούς του πειραματισμούς στην Ισπανία και τη Γαλλία γύρω στο 1900 μέχρι τις επαναστατικές εξελίξεις της εποχής του στο Παρίσι και τα τελευταία του χρόνια στη Νότια Γαλλία. Αυτά τα πρωτότυπα θα εκτεθούν μαζί με τα σχετικά κεραμικά, τους πίνακες ζωγραφικής, τις φωτογραφίες, τα έργα τέχνης, τις ταινίες και πλούσιο αρχειακό υλικό για να ρίξουν φως στη μεθοδολογία του Πικάσο.

Τις κύριες ενότητες συνοδεύουν δοκίμια από έξι από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς ιστορικούς τέχνης: E.A. Carmean, Sam Hunter, Rosalind Krauss, Theodore Reff, Robert Rosenblum και Gert Schiff. Ένας πρόλογος του Claude Picasso, γιου του καλλιτέχνη, και μια ανάμνηση της Francoise Gilot, μητέρας του Claude, παρέχουν μια πιο προσωπική κατανόηση του ρόλου που διαδραμάτισαν τα τετράδια σκίτσων στη ζωή του Picasso.

Pablo Picasso, Compositions , from Carnet 007 , Juan – les – Pins, 20 August – 13 September 1925 © FABA Photo: Hugard & Vanoverschelde / 2023 Estate of Pablo Picasso – ARS New Y ork
Installation view of Je suis le cahier — The Sketchbooks of Picasso , The Pace Gallery, 32 East 57th Street, New York, May 2 – August 1, 1986 Photography courtesy Pace Gallery

Στους πίνακες του Πικάσο ο αυθορμητισμός συχνά ήταν παραπλανητικός. Σπάνια επέτρεπε ορατά τα ίχνη των πειραματισμών του και της προετοιμασίας ενός έργου. Πολλοί από τους πίνακες του συχνά ήταν προϊόν συνεχών αλλαγών, δοκιμών και ανακαλύψεων μέσω του ίδιου του σχεδίου.

Υπάρχουν οκτώ τετράδια σκίτσων για το έργο Les Demoiselles d’Avignon, πέντε για το Saltimbanques, τέσσερα για τη σειρά Luncheon on the Grass και δύο για τη σειρά έργων του The rape of the Sabines (μια σειρά έργων που εκτελέστηκε στο αποκορύφωμα της κρίσης της Κούβας το φθινόπωρο του 1962. Τα έργα αποτυπώνουν την αναμέτρηση μεταξύ Ανατολής και Δύσης και την πολύ πραγματική απειλή του αφανισμού της ανθρωπότητας σε έναν Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο και έναν πυρηνικό Αρμαγεδδώνα.)  Ένα τρίτο άλμπουμ, του 1924, που δημιουργήθηκε στο Juan-les-Pins στη Γαλλική Ριβιέρα, ανοίγει με 18 σελίδες παραλλαγών με στυλό και μελάνι πάνω σε κιθάρες.

Στο τετράδιο σκίτσων αριθ. 171, ο Πικάσο σημείωσε: «Η ζωγραφική είναι ισχυρότερη από μένα- με κάνει να κάνω αυτό που θέλει».

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.