Άκραμ Καν: «Τα σημερινά παιδιά, τα παιδιά του μέλλοντος έχουν εξαιρετικές ιδέες. Πρέπει να τους επιτρέψουμε να μας μάθουν πώς να μεταμορφωθούμε»

Όλα όσα είπε ο Άκραμ Καν στο Μέγαρο Μουσικής -ο ευρηματικός δημιουργός με τις καθηλωτικές χορογραφίες του σε όλο τον κόσμο- μιλώντας για το νέο του έργο και τους προβληματισμούς του για το παρόν και το μέλλον του κόσμου

«Πάντα πίστευα ότι πριν από τα λόγια προηγούνται οι πράξεις. Έτσι αποφάσισα να δημιουργήσω αυτήν την παραγωγή, ως μια ισχυρή τοποθέτηση απέναντι στο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής» δήλωσε ο παγκοσμίου φήμης χορογράφος και χορευτής ‘Ακραμ Καν, για το έργο του Jungle Book reimagined («Το βιβλίο της ζούγκλας όπως το φανταζόμαστε από την αρχή»).

Ο ευρηματικός δημιουργός που τα τελευταία χρόνια, με τις καθηλωτικές χορογραφίες του δημιουργεί ιστορίες συναρπαστικές και επίκαιρες, καθηλώνοντας το κοινό σε όλο τον κόσμο βρέθηκε στο Μέγαρο Μουσικής και μίλησε για το νέο του έργο, την έμπνευση αλλά και τους προβληματισμούς του για το παρόν και το μέλλον του κόσμου.

Το έργο που παρουσιάζεται ήδη με τεράστια επιτυχία στις σκηνές της Ευρώπης, βασίζεται στο γνωστό μυθιστόρημα του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ και στην ιστορία του Μόγλη, μέσα από την οπτική των σημερινών παιδιών σε μια προσπάθεια αφύπνισης για τη συνεχιζόμενη απειλή του περιβάλλοντος.

Μέσα από την κίνηση, τη μουσική και την οπτική τεχνολογία υψηλής αισθητικής, μας καλεί να φανταστούμε από την αρχή έναν καινούργιο κόσμο μαζί, να αφουγκραστούμε καλύτερα τη φύση και να επανασυνδεθούμε μαζί της.

 

«Μέσα από τη διεισδυτική του ματιά ο δημιουργός ευαισθητοποιείται απέναντι στα καίρια προβλήματα της εποχής μας: τον πόλεμο, τον ρατσισμό, τη διαφορετικότητα, τη μοναξιά» αναφέρει ο Γιάννης Βακαρέλης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής.

Ο Άκραμ Καν έχει επισκεφθεί ξανά το Μέγαρο Μουσικής το 2006 με τον περίφημο συνθέτη Στιβ Ράιχ, σε μια κοινή συμπαραγωγή του ΕΚΟ, Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αιθουσών Συναυλιών.

Ο Άκραμ Καν, ενθουσιασμένος με την παρουσία του φέτος στο Μέγαρο Μουσικής, το οποίο και αποκάλεσε «επική» χαριτολογώντας, αναφέρθηκε εκτενώς στην πρόθεσή του να δώσει μια νέα φωνή στα παραμύθια, τις παιδικές ιστορίες και τους μύθους ώστε να μιλήσουν στη νέα γενιά.

«Πώς, λοιπόν, επενδύουμε στη δημιουργία μιας αφήγησης που είναι προσιτή, οικουμενική και, κυρίως, απαραίτητη να ειπωθεί, να απορροφήσει, να ενσωματωθεί στα μυαλά και τις καρδιές των ενηλίκων και των παιδιών του σήμερα. Μια αφήγηση που μόνο όταν γίνεται μέρος της παραστατικής μας εμπειρίας, γίνεται μέρος της κουλτούρας μας. Η κλιματική κρίση είναι επίσης κρίση πολιτισμού. Και όπως και η κλιματική κρίση, βρίσκομαι τώρα σε ένα σημείο καμπής. Ωστόσο, είναι σημαντικό να διευκρινίσω ότι δεν θεωρώ ότι το σημείο καμπής της καλλιτεχνικής μου διαδρομής είναι απαραίτητα “αρνητικό”…», δηλώνει εμφατικά.

Η κλιματική αλλαγή και η έμπνευση για το έργο

Με έναν εξαιρετικό λόγο, γεμάτο σοφία και αγάπη για τον κόσμο και την τέχνη που παραδειγματικά υπηρετεί όλα αυτά τα χρόνια, ο Άκραμ Καν ξεδίπλωσε την έμπνευση για το έργο του. Ένα λόγο που είχε ετοιμάσει να απευθύνει κατά την παρουσία του στη Δήλο με το World Human Forum και τη συμμετοχή του στην τρίτη συνάντηση του Alpha Mission Delos καλεσμένος από την κα Αλεξάνδρα Μητσοτάκη όταν θα δει την παράσταση στο Παρίσι:

«Πρόκειται για μια παράσταση που συνάδει απόλυτα με την προσπάθεια που κάνουμε στη Δήλο για να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο για το μεγάλο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και του κινδύνου που διατρέχει η ζωή στον πλανήτη μας. Καλέσαμε τον Άκραμ Καν στη Δήλο, ώστε το μήνυμα της Δήλου να ταυτιστεί με το μήνυμα του Άκραμ καν, καθώς έχουν κάτι κοινό. Η παράσταση μιλάει για το νερό που ανεβαίνει. “The water is rising”. Αυτό είναι που μας ένωσε. Η αποστολή που έχουμε να ενώσουμε τη δύναμη της επιστήμης και της τεχνολογίας με τη φωνή της τέχνης, της πνευματικότητας και γενικά των ανθρωπιστικών επιστημών», αναφέρει με μεγάλο ενθουσιασμό η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη.

Η αναζήτηση της αλλαγής, η προσαρμογή στα νέα δεδομένα, η αλληλεξάρτηση που διέπει τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων, των ζώων και της φύσης και, τέλος, πόσο σημαντική είναι η έννοια της οικογένειας και η ανάγκη μας να ανήκουμε κάπου είναι μερικά από τα σημεία που θα τον στρέψουν στην επανόρθωση των ιστοριών του παρελθόντος.

«Για εμένα τέχνη σημαίνει να ανακαλύψω τον τρόπο ένωσης των αόρατων σημείων που υπάρχουν διάχυτα στην καθημερινότητά μας. Στο μοντέρνο κόσμο μαθαίνουμε να πιστεύουμε μόνο ό,τι βλέπουμε. Η τέχνη όμως, όπως και η θρησκεία μας καθοδηγούν να πιστέψουμε και σε εκείνα που δεν μπορούμε να δούμε. Επανέφερα το Βιβλίο της Ζούγκλας, γιατί ήθελα να επανορθώσω τις ιστορίες του παρελθόντος, αλλά κυρίως, γιατί ήθελα να δώσω τη δυνατότητα της αλλαγής και της ελπίδας στα σημερινά παιδιά.

Χρειαζόμαστε τόσο πολύ την αλλαγή και την ελπίδα για να περάσουμε αυτό το τείχος που αναπόφευκτα εμπόδισε την ανθρωπότητα να προχωρήσει προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Ήθελα λοιπόν να κλείσω με μια ιστορία που μου συνέβη, όπου βρέθηκα στο άγνωστο, όπου δεν μπορούσα να συνδέσω τις τελείες ή να βρω την αόρατη γραμμή που συνδέει τις τελείες, αλλά κατά κάποιον τρόπο, αυτή η ιστορία, αυτή η εμπειρία άλλαξε βαθιά την κατανόησή μου, για τον ορατό κόσμο και τον αόρατο κόσμο», αναφέρει συγκινημένος ο Άκραμ Καν.

Η καθοριστική συμβολή της νέας γενιάς

Σε πολλές από τις συναντήσεις του με τα άτομα της παραγωγής, η εννιάχρονη κόρη του, με το ανήσυχο πνεύμα που τη διακατέχει αλλά και τον εσωτερικό προβληματισμό που χαρακτηρίζει κάθε νέα γενιά θα θέσει δύο σημαντικά ερωτήματα που θα συμβάλουν καθοριστικά σε σημαντικές αποφάσεις της παράστασης αλλά και της παραγωγής γενικότερα.

Τα δύο ερωτήματα που θα του θέσει είναι γιατί ο Μόγλης είναι κορίτσι και γιατί, ενώ η ιστορία που αφηγούνται στοχεύει στην αφύπνιση για περιβαλλοντικά ζητήματα, οι παραγωγές είναι τόσο μεγάλες που απαιτούν τεράστιες εκπομπές ρύπων για τη μετακίνηση. «Τα σημερινά παιδιά, τα παιδιά του μέλλοντος έχουν εξαιρετικές ιδέες. Πρέπει λοιπόν να τους επιτρέψουμε να μας μάθουν πώς να μεταμορφωθούμε, πως να μάθουμε να ζούμε στον σημερινό κόσμο».

Έτσι ο Μόγλης, θα γίνει κορίτσι, τιμώντας με αυτό τον τρόπο τη γυναίκα αλλά και την ίδια του την μητέρα που τον κοιμίζει πάντα με ιστορίες από τη γυναικεία πλευρά της ιστορίας:

«Κάθε βράδυ πριν κοιμηθώ μου αφηγούνταν μύθους από κάθε ήπειρο και κάθε χώρα. Ελληνικούς Μύθους, ιστορίες από την Αφρική, την Ασία. Όμως, όταν πήγα στο Πανεπιστήμιο, συνειδητοποίησα πως άκουγα τις ίδιες ιστορίες με μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Αισθάνθηκα προδομένος, αισθάνθηκα πως η μητέρα μου, μου είχε πει ψέματα. Τελικά, όπως μου εξήγησε, μου είχε αφηγηθεί τους μύθους από τη γυναικεία ματιά και οπτική».

Και αν και το έργο βασίζεται σε ένα παραμύθι με αρχικούς αποδέκτες τα παιδιά, ο ίδιος, μετά από πολλή σκέψη, προτείνει την παράσταση για παιδιά άνω των 10 ετών:

«Υπάρχουν σκηνές τρομακτικές, σκοτεινές και δεν ήθελα ένα παιδί μικρότερης ηλικίας να εκτεθεί σε κάτι τέτοιο αλλά και εγώ από την πλευρά μου ήθελα να αφηγηθώ την ιστορία μου. Δεν κάνω έργα Disney. Η τέχνη υπάρχει στο σημείο σύνδεσης του φωτός με το σκοτάδι. Ανάμεσα στον χώρο που υπάρχει ανάμεσά τους. Δεν είναι λοιπόν μια παιδική παράσταση αλλά μια οικογενειακή. Ώστε να μπορούν να διαχειριστούν και το φως και το σκοτάδι».

Παράλληλα, θα μπει ο σπόρος για τη σχεδίαση παραγωγών με φροντίδα για το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα. Και σε αυτή τη φάση αναζητά πιθανές λύσεις που θα διορθώσουν τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να αναλάβει ο ίδιος όποια ευθύνη του αναλογεί για την «περιοδεύουσα» Τέχνη.

«Αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουμε τρεις παραγωγές σε περιοδεία σε ολόκληρο τον κόσμο. Υπολογίζουμε πως δίνουμε 100 παραστάσεις τον χρόνο για κάθε παραγωγή, δηλαδή 300 παραστάσεις ταυτόχρονα τον χρόνο. Μιλάμε δηλαδή για τεράστιες περιοδείες. Δεν είναι εύκολα να σταματήσουμε το ταξίδι. Το είδαμε και στην πανδημία, όταν εμποδίζεις το ταξίδι, εμποδίζεις και την ψυχή να αισθανθεί, εμποδίζεις τη φαντασία να ανθίσει. Το ζητούμενο είναι να βρούμε μια ισορροπία ανάμεσα στη ζωντανή ψυχή και στον ζωντανό πλανήτη», αναφέρει.

Κάποιες από τις λύσεις που σκέφτονται είναι οι ψηφιακές παραγωγές, όχι ιδανική λύση φυσικά καθώς δεν μπορεί να αγγίξει όλες τις αισθήσεις αλλά και site specific παραγωγές, με τη συμμετοχή τοπικών συντελεστών ώστε να αποφεύγονται οι διεθνείς μετακινήσεις.

Το έργο, η μουσική και ο ρόλος του animation

Στο «Βιβλίο της ζούγκλας» ο άνθρωπος αποτελεί θανάσιμη απειλή για τη φύση. Μέσα από τα μάτια ενός πρόσφυγα που αιχμαλωτίζεται σε έναν κόσμο κατεστραμμένο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, o Άκραμ Καν και η ομάδα του αφηγούνται μια ιστορία που μας αφυπνίζει ώστε να αφουγκραστούμε τις φωνές του φυσικού κόσμου, που εμείς, ο μοντέρνος κόσμος, προσπαθούμε να αποσιωπήσουμε.

Ο Άκραμ Καν διηγείται μια συναρπαστική ιστορία φιλίας και επιβίωσης, χρησιμοποιώντας μόνο την κίνηση, τη μουσική και την οπτική τεχνολογία. «Τη σημερινή εποχή μας λείπουν οι σιωπές. Μας λείπει και η ακινησία. Η δημιουργία συχνά ξεκινάει μέσα από την ανία. Για εμένα λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να βρω τη δημιουργικότητα μέσα στη λιτότητα, στην ελαφριά παραγωγή».

«Η μουσική γίνεται το ίδιο το κείμενο, η πλοκή. Η πλοκή έτσι αποκτά ρυθμό. Οι ηθοποιοί χειρίζονται τον λόγο σαν ένα μουσικό όργανο. Δεν ήθελα να χρησιμοποιήσουν το μυαλό τους αλλά το συναίσθημά τους. Σαν να είναι παιδιά. Και τα παιδιά, δεν αντιλαμβάνονται, δεν ξέρουν τι πηγαίνει στραβά, αλλά το αισθάνονται, το αντιλαμβάνονται. Όλα γίνονται όμως με έναν ποιητικό τρόπο, μέσα από εικόνες, από τη μουσική, και animation. Tο animation είναι καταπληκτικό και μοιάζει με παιδικές ζωγραφιές που γίνονται τελικά το σκηνικό».

 

Και οι δύο παραστάσεις του “Jungle Book reimagined” στο Μέγαρο Μουσικής στις 14 και 15 Ιουνίου έχουν αμέσως γίνει sold out.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.