«Cindy Sherman at Cycladic»: Περιήγηση στο πρώιμο επαναστατικό εικαστικό σύμπαν της Cindy Sherman στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η πρώτη μουσειακή έκθεση της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία παρουσιάζονται έργα από το πρώιμο έργο της

«Προσπαθώ να κάνω τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν κάτι από τον εαυτό τους, όχι από εμένα.» –Cindy Sherman

Με το καλλιτεχνικό της έργο που πλέον μετράει περισσότερα από σαράντα χρόνια, η Cindy Sherman έφερε επανάσταση στον κόσμο της φωτογραφίας και με την καλλιτεχνική της δύναμη άνοιξε τον δρόμο στις νέες γενιές καλλιτεχνών και κριτικών να ξανασκεφτούν και να επαναπροσδιορίσουν τη φωτογραφία ως μέσο, ενώ συνεχίζει να εμπνέει και να επηρεάζει την πορεία της τέχνης και της δημιουργίας εικόνας.

Περισσότερα από εκατό έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Cindy Sherman παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 30 Μαΐου έως τις 4 Νοεμβρίου 2024 στο Μέγαρο Σταθάτου.

 

Cindy Sherman Untitled Film Still #58 1980 Gelatin silver print 20.3 x 25.4 cm / 8 x 10 in © Cindy Sherman Courtesy the artist and Hauser & Wirth © Cindy Sherman

 

Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα

 

Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία παρουσιάζονται έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1981-1982).

Eίναι αυτές οι πρώιμες σειρές της Sherman που αγγίζουν το ζήτημα της γυναικείας ταυτότητας, των στερεοτύπων και των ρόλων όπως αυτά αναπαράγονται μέσα από τις εικόνες του κινηματογράφου, των περιοδικών και πλέον των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης της σύγχρονης εποχής. Ζητήματα ευαίσθητα και συνάμα επίκαιρα που απασχολούσαν καιρό τώρα το Μουσείο:

«Μας απασχολεί πολύ το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας και μετά από πολλές σκέψεις και εσωτερικές συζητήσεις καταλήξαμε ότι η Cindy Sherman είναι η καλύτερη επιλογή για να ανοίξουμε μια παρόμοια συζήτηση», αναφέρει η Αφροδίτη Γκόνου, Σύμβουλος Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Η επιμέλεια της έκθεσης έχει γίνει από την ίδια τη Cindy Sherman που με ακρίβεια και φροντίδα επέλεξε κάθε έργο της να εκτεθεί: «Αποφεύγει να τοποθετεί ίδιους χαρακτήρες κοντά, ώστε να αποφεύγεται η σύνθεση στο μυαλό του θεατή μιας ιστορίας που δεν είναι η πρόθεση της ίδιας. Πρόκληση μεγάλη ήταν ο ίδιος ο χώρος του Μεγάρου Σταθάτου, μία πρόκληση που συμβάλλει ωστόσο στη μαγεία του», συνεχίζει.

«Είναι χωρίς αμφιβολία μία από τις πρωτοπόρες της σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και έχουμε τεράστια χαρά που δέχθηκε να παρουσιάσουμε αυτές τις πρώιμες σειρές έργων στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Είχαμε πολλά χρόνια να κάνουμε μια έκθεση με θέμα τον ρόλο της γυναίκας μιας και η μόνιμη συλλογή μας αποτελείται από γυναικεία ειδώλια, χωρίς ωστόσο να γνωρίζουμε ποια η θέση της γυναίκας. Θυμίζω ότι η Κυκλαδική κοινωνία ήταν μητριαρχική. Οι περισσότερες κυκλαδικές γυναικείες μορφές ήταν με φουσκωμένες κοιλιές, είτε με γραμμώσεις μετά τη γέννα. Δυναμικές μητέρες ή Θεές εκείνης της εποχής», αναφέρει η Σάντρα Μαρινοπούλου, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

 

 

Από παιδί, η Cindy Sherman παίζει με τη μεταμφίεση, και το καμουφλάζ. Είναι το μικρότερο από τα πέντε παιδιά της οικογένειάς της, με εννιά χρόνια διαφορά από τον αδελφό της. Μεγάλωσε έχοντας μια ανάγκη να ενταχθεί στην ίδια την οικογένειά της. Επιθυμεί να προσελκύσει την προσοχή και το ενδιαφέρον της οικογένειάς της. Από τα πέντε της μέχρι και τα πρώτα νεανικά της χρόνια, φωτογραφίζει τον εαυτό της και δημιουργεί φωτογραφικό άλμπουμ κυκλώνοντας εμμονικά το πρόσωπό της με τη σημείωση “this is me”. Αυτό θα είναι και το πρώτο της έργο, το Cindy Book, όπως θα το ονομάσει, ένα φωτογραφικό άλμπουμ που υπάρχει στα αρχεία της.

Ταυτόχρονα, θυμάται τον εαυτό της παιδί να περνάει ώρες στο σκοτεινό υπόγειο του σπιτιού με την τηλεόραση ανοιχτή, ξεφυλλίζοντας περιοδικά, απορροφώντας την ποπ κουλτούρα της εποχής. Ένα γεγονός που σαφώς θα καθορίσει την εικαστική της πορεία. 

Η πρώτη φωτογραφία που σκηνοθετεί και φωτογραφίζεται μεταμφιεσμένη είναι στα 12 χρόνια της, όπου ντύνεται μαζί με μια φίλη της. Η Sherman με μια γκρίζα περούκα, πρόσθετη μύτη και τεράστια γυαλιά δημιουργεί την πρώτη γκροτέσκα εικόνα της. Μια φωτογραφία που απολαμβάνει να παρουσιάζει ακόμα στις προσωπικές της δουλειές.

Είναι η δεκαετία του ’60 και οι γυναίκες καλλιτέχνιδες αναζητούν να εκφραστούν ανακαλύπτοντας διαρκώς νέα μέσα έκφρασης, όπως η φωτογραφία, η performance και τα βίντεο. Αν και στο μάθημα της φωτογραφίας ως φοιτήτρια καλών τεχνών στο Buffalo State College θα κοπεί, με μια μηχανή στο χέρι θα αναζητήσει τη φωνή της.

Η έννοια της ταυτότητας θα την απασχολήσει έντονα στα πρώτα πανεπιστημιακά της χρόνια. Οι πρωτοποριακές φωτογραφίες της Sherman έχουν διερευνήσει θέματα γύρω από την αναπαράσταση και την ταυτότητα στα σύγχρονα μέσα ενημέρωσης για πάνω από τέσσερις δεκαετίες.

Η καλλιτεχνική πρακτική της Cindy Sherman, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς, την καθιέρωσε ως πρωτοπόρα του μέσου στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας, καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της.

Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τα έργα της Sherman ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων.

 

Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Cindy Sherman at Cycladic: Untitled Film Stills

 

Στην έκθεση παρουσιάζεται πλήρης η σειρά εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), την οποία η Sherman ξεκίνησε αμέσως μόλις μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, σε ηλικία είκοσι τριών ετών. Η σειρά έργων φιλοξενείται αυτούσια, όπως ακριβώς πρωτοπαρουσιάστηκε στην έκθεση στην πρώτη της γκαλερί Metro Pictures το 1980. 

Έχουν προηγηθεί δύο ακόμα σειρές της, το Photo Booth (1975) μια σειρά φωτογραφιών που αποτυπώνει των εαυτό της σε μια συνέχεια, από το ένα άκρο δίχως μακιγιάζ, αυξάνοντας την ένταση για να φτάσει στο πλήρες μακιγιάζ της μεταμόρφωσης, αποδίδοντας για πρώτη φορά την απόλυτη αλήθειά της και το Bus Riders (1976), μια σειρά φωτογραφιών που δημιούργησε μπαινοβγαίνοντας στα λεωφορεία της πόλης παρατηρώντας με οξύνοια τις φιγούρες των ανθρώπων – ένα έργο για το οποίο έχει μετανιώσει.

Στην αρχή ντυνόταν για να ξεπεράσει την εσωστρέφειά της, όταν θα βρεθεί στη Νέα Υόρκη παθαίνει σοκ από την πολύβουη πόλη, νιώθοντας άγνωστη και ξένη μέσα σε ένα αρκετά φοβιστικό περιβάλλον. Προσπαθεί να ορίσει μια ταυτότητα και συντροφιά με τον ζωγράφο σύντροφό της Robert Longo αγοράζουν ένα βαν και διασχίζουν τη πόλη δημιουργώντας τις πρώτες σκηνοθετημένες φωτογραφίες. «Είναι τα πρώτα σπαράγματα της προσωπικής της δουλειάς. Μια διαδικασία που σχεδόν ταυτίζεται με την ίδια την ψυχοσύνθεση της Sherman και έτσι ξεκινά η εικαστική της παραγωγή, όπως την ξέρουμε μέχρι σήμερα», αναφέρει η Δεληγίνα Πρίφτη, υπεύθυνη ξεναγήσεων στο Μουσείο. 

 

Cindy Sherman Untitled Film Still #22 1978 Gelatin silver print 20.3 x 25.4 cm / 8 x 10 in © Cindy Sherman Courtesy the artist and Hauser & Wirth

 

Αυτή η εμβληματική σειρά ασπρόμαυρων φωτογραφιών οκτώ επί δέκα ιντσών της Cindy Sherman σχεδιάστηκε αρχικά ως μια σύνθεση φανταστικών κινηματογραφικών φωτογραφιών με έμπνευση την καριέρα μιας και μόνο ηθοποιού. Αυτό που ξεκίνησε ως ένα πείραμα για το πώς να υπονοηθεί η αφήγηση χωρίς τη συμμετοχή άλλων ανθρώπων θα εξελισσόταν σε 70 έργα τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι εικόνες της σκηνοθετημένες, ώστε να θυμίζουν σκηνές ταινιών αντλούν έμπνευση από το Χόλιγουντ των δεκαετιών του 1950 και του 1960, τα φιλμ νουάρ, και τις ευρωπαϊκές ταινίες τέχνης, και μιμούνται στο στυλ πλάνα παραγωγής που χρησιμοποιούσαν τα κινηματογραφικά στούντιο για την προώθηση των ταινιών τους.

Η Sherman, φωτογραφίζοντας τον εαυτό της σε όλους αυτούς τους ρόλους, πάντα σκόπιμα διφορούμενους, προκαλεί έναν διάλογο για τις στερεότυπες απεικονίσεις των γυναικών, αφήνοντας χώρο στον θεατή να μπει στο έργο και να απομακρυνθεί με τις δικές του ερμηνείες:

«Η Sherman κατοικεί κάποιες γυναικείες εικόνες. Νομίζουμε ότι τις ξέρουμε αλλά δεν τις γνωρίζουμε. Δεν υπάρχει καμία σαφής αναφορά στα ονόματα, πάρα μόνο μια υποδόρια έμπνευση από γυναίκες που με τη βοήθεια του σκηνοθέτη τους διαμόρφωσαν μια εικόνα, μια περσόνα που υιοθέτησαν σε όλη τη ζωή τους», συνεχίζει κατά την ξενάγησή μας η Δεληγίνα Πρίφτη.

Ποζάρει, μακιγιάρεται, χτενίζεται, κάνει styling, σκηνοθετεί, επινοεί περσόνες, υποδύεται ρόλους, κάνει performance, φωτογραφίζει. Είναι πάντα μόνη σε όλες τις σκηνές που έχει φωτογραφίσει, βρισκόμενη πάντα σε μια «ενδιάμεση κατάσταση». Δεν γνωρίζουμε τι έχει προηγηθεί ούτε τι πρόκειται να ακολουθήσει. Τίποτα δεν είναι γνωστό στον θεατή για τη σκηνή που έχει αποφασίσει να παγώσει με το φωτογραφικό της κλικ.

Αντλώντας έμπνευση από το Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1950 και του 1960, τα φιλμ νουάρ, τις B movies και τις ταινίες του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού κινηματογράφου, η Sherman δημιούργησε εικόνες που θυμίζουν το ύφος των λήψεων που χρησιμοποιούσαν τα κινηματογραφικά στούντιο για να διαφημίσουν τις ταινίες τους. Οι εικόνες αυτές παραπέμπουν σε συγκεκριμένους τύπους χαρακτήρων και αποτέλεσαν αφετηρία συζήτησης για τους ρόλους των φύλων, τον φεμινισμό και την αναπαράσταση, ενώ παράλληλα παραμένουν σκοπίμως διφορούμενες και ανοιχτές σε διαφορετικές ερμηνείες.

Πάντα φωτογραφίζει τη σκηνή μόνη της, με μερικές μόνο εξαιρέσεις στην πρώτη αυτή σειρά που φωτογραφίζει ο Robert Longo. Αν γίνεται σε εξωτερικό χώρο η φωτογράφηση, χρησιμοποιεί ένα κάτοπτρο, όταν αργότερα οι λήψεις θα αρχίσουν να γίνονται στο στούντιό της, χρησιμοποιεί ένα τρίποδο και ένα καθρέφτη, οριζόντιο ή κάθετο, ώστε να μπορεί να βλέπει τη φιγούρα και τη σύνθεση της εικόνας πριν τη λήψη. 

 

Cindy Sherman Untitled #97 1982 Chromogenic color print 114.3 x 76.2 cm / 45 x 30 in © Cindy Sherman Courtesy the artist and Hauser & Wirth

 

Cindy Sherman at Cycladic: Color Studies

 

Έχοντας εξαντλήσει τις κινηματογραφικές φιγούρες αλλά και με πρόθεση να πειραματιστεί με το χρώμα και τις διαστάσεις, η Sherman μπαίνει στο στούντιο. Αγαπάει τη μόδα, τα κοστούμια, τη μεταμφίεση. Η σειρά Color Studies (1981-1982), περιλαμβάνει κάθετα έργα μεγάλης κλίμακας, στα οποία γίνεται εμφανής ο πειραματισμός της Sherman με το χρώμα και τη σκιά. Μια σειρά που δείχνει ότι αποκτάει αυτοπεποίθηση, νιώθει σιγουριά με την εικαστική της φωνή και τη γλώσσα.

Σε αυτή τη σειρά, η Sherman συνεχίζει να φωτογραφίζει τον εαυτό της κοιτάζοντας απευθείας τον φωτογραφικό φακό και κατ’ επέκταση τον θεατή. Δημιουργεί πορτρέτα που προκαλούν ερωτήματα για την κατάσταση της φιγούρας με το σκηνικό να γίνεται όλο και πιο αφαιρετικό. Πρόκειται, και σε αυτή την περίπτωση, για επινοημένες εικόνες που δημιουργεί με την έντονη χρήση props, χρησιμοποιεί περούκες, και πρόσθετα μέρη, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τα εύθραυστα όρια ανάμεσα στο τι είναι πραγματικό και τι τεχνητό, καλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τα θέματα των λήψεων μέσω της σκιάς και του φωτός.

Σε αυτή την ενότητα, καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα  προβάλλεται εικοσάλεπτο απόσπασμα για τη Cindy Sherman από την ταινία με τίτλο Transformation, μια παραγωγή του Art21 του 2009. Πρόκειται για μια ανασκόπηση επιλεγμένων έργων της Sherman και της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθεί για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

 

Cindy Sherman Untitled #76 1980 Chromogenic color print 40.6 x 61 cm / 16 x 24 in © Cindy Sherman Courtesy the artist and Hauser & Wirth

 

Cindy Sherman at Cycladic: Rear Screen Projections

 

H Sherman θα σταματήσει το έργο της Untitled Film Stills το 1980, το μόνο στο οποίο έδωσε τίτλο και θα ξεκινήσει να καταπιάνεται με το χρώμα. Πάντα με τον εαυτό της ως μοντέλο, αναπαριστώντας διάφορες μορφές αποκυήματα της φαντασίας της με διάφορα κοστούμια, μακιγιάζ και περούκες, αφήνοντας την αφήγηση των σκηνών της εσκεμμένα ασαφή και διφορούμενη.

Ωστόσο, αντί να κάνει χρήση του φυσικού φωτός και των τοποθεσιών, η Sherman τοποθετεί τη δουλειά της στο ελεγχόμενο περιβάλλον του στούντιό της, ποζάροντας μπροστά από τοποθεσίες που προβάλλονται σε μια μεγάλη οθόνη – μια τεχνική που έγινε διάσημη σε πολλές από τις ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ – για να δημιουργήσει τη σειρά που έγινε γνωστή ως Rear Screen Projections (1980).

Σε αντίθεση με τα Untitled Film Stills, με τις τεχνητές αφηγήσεις τους σε πραγματικές τοποθεσίες, αυτή η σειρά παρουσιάζει γυναίκες αποδεσμευμένες από το φυσικό τους περιβάλλον, με θολό φόντο, ασφυκτικά τοποθετημένες πάνω σε αυτό.

Εδώ δεν ασχολείται με τις εμβληματικές γυναίκες των ταινιών της δεκαετίας του 1950. Οι μιμήσεις της είναι πιο σύγχρονες με ρούχα της δεκαετίας του 1970 και των αρχών της δεκαετίας του 1980, σίγουρες και αισιόδοξες εκφράσεις. Οι γυναίκες της δεν είναι φοβισμένες αλλά προβάλλονται μέσα σε σκηνές που εκπέμπουν αυτοπεποίθηση και απελευθέρωση.

 

Cindy Sherman Untitled #80 1980 Χρωμογενική εκτύπωση 40,6 x 61 εκ. / 16 x 24 ίντσες Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman

 

Cindy Sherman at Cycladic: Centerfolds

 

Την ίδια περίπου εποχή με το Rear Screen Projections, της ανατέθηκε να δημιουργήσει νέες εικόνες για το περιοδικό Artforum. Συνεχίζοντας την εξερεύνησή της μεταξύ της τέχνης και της ταυτότητας στην καταναλωτική κουλτούρα, η Sherman θα παραδώσει 12 οριζόντιες εικόνες μεγάλης κλίμακας με τον εαυτό της να εμφανίζεται τις περισσότερες φορές ξαπλωμένη σε προσωπικές, μελαγχολικές στιγμές και όπως η ίδια αναφέρει: «Ήθελα ένας άντρας να ανοίξει το περιοδικό να το κοιτάξει και ξαφνικά, ενώ περίμενε να δει κάτι προκλητικά ερωτικό, να νιώσει σαν παραβάτης».

Μια ανατρεπτική τοποθέτηση απέναντι στις ερωτικές εικόνες που συνήθως βρίσκονταν στη μέση των ανδρικών περιοδικών εκείνη την εποχή. Αυτή η πρόσκληση οδήγησε στη σειρά φωτογραφιών Centerfolds (1981).

 

Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Αντιστρέφοντας τη δυναμική του άνδρα φωτογράφου και του pin-up «κοριτσιού» η Sherman ανατρέπει το στερεότυπο και αναλαμβάνει και τους δύο ρόλους – αντικαθιστώντας την παραδοσιακή γυμνή γυναίκα με πλήρως ντυμένα γυναικεία θέματα χαλαρά, συναισθηματικά φορτισμένα, ποζάροντας μάλλον λίγο αποστασιοποιημένα.

Οι φωτογραφίες τελικά δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ από το περιοδικό λόγω του φόβου της δημόσιας αντίδρασης και αντ’ αυτού έγιναν μια σειρά από 12 μεγάλης κλίμακας οριζόντιες έγχρωμες εργασίες, γνωστές ως Centerfolds. Μια σειρά φωτογραφιών που αμφισβητεί και πάλι τις εικόνες της εποχής και τα πρότυπα που αναπαράγουν, εφιστώντας την προσοχή στον τρόπο που καταναλώνουμε τις εικόνες – ειδικά των γυναικών.

Οι φωτογραφίες αυτές όμως, αποτελούν μία από τις πιο γνωστές σειρές έργων της Sherman.

 

Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

Cindy Sherman at Cycladic: Color Studies

 

Η σειρά Color Studies (1981-1982), τέλος, περιλαμβάνει κάθετα έργα μεγάλης κλίμακας, στα οποία γίνεται εμφανής ο πειραματισμός της Sherman με το χρώμα και τη σκιά. Σε αυτή τη σειρά, η Sherman συνεχίζει να φωτογραφίζει τον εαυτό της κοιτάζοντας απευθείας τον φωτογραφικό φακό και κατ’ επέκταση τον θεατή.

Πρόκειται, και σε αυτή την περίπτωση, για επινοημένες εικόνες που φέρνουν σε πρώτο πλάνο τα εύθραυστα όρια ανάμεσα στο τι είναι πραγματικό και τι τεχνητό, καλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τα θέματα των λήψεων μέσω της σκιάς και του φωτός.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα θα προβάλλεται εικοσάλεπτο απόσπασμα για τη Cindy Sherman από την ταινία με τίτλο Transformation, μια παραγωγή του Art21 του 2009. Πρόκειται για μια ανασκόπηση επιλεγμένων έργων της Sherman και της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθεί για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

 

Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Paris Tavitian © Mουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 

+ Mια μικρή αρχαιολογική έκθεση στη Νεοφύτου Δούκα

 

Παράλληλα με την έκθεση της Cindy Sherman, στην Πτέρυγα της Νεοφύτου Δούκα θα παρουσιάζεται μια μικρή αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Οι πολλαπλοί ρόλοι της γυναίκας στην Aρχαιότητα. Μέσα από τις μόνιμες εκθέσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης».

Η έκθεση έχει θέμα τους πολυδιάστατους και πολυσχιδείς ρόλους της γυναίκας στην αρχαιότητα όπως αυτοί καταγράφονται μέσα από αρχαιότητες των μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και στηρίζεται στη παρουσίαση της Μαριέττας Κυπριωτάκη για τον ρόλο της γυναίκας μέσα από τις Συλλογές του Μουσείου.

Eιδικότερα, θα εκτίθενται εννέα επιλεγμένα αντικείμενα των μόνιμων συλλογών του Μουσείου που αφορούν στη γυναίκα και χρονολογούνται από τις απαρχές της προϊστορίας των Κυκλάδων μέχρι και την ελληνιστική εποχή: Μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια, μεταξύ του Οίκου και της Θρησκείας, πήλινες «Ταναγραίες» ή Κύπριες ιέρειες μαζί με δισδιάστατες θεές σε αγγεία προσφέρουν το υπόβαθρο ώστε να εξεταστεί διαχρονικά η γυναικεία μορφή.

Χαρακτηριστικό το επιτοίχιο με ένα χωρίο από την Πολιτεία του Πλάτωνα, μια από τις ελάχιστες φορές που κάποιος Αρχαίος φιλόσοφος αναφέρεται στην ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.

 

 

«Μας ενδιαφέρει να αναδείξουμε τον ρόλο της γυναίκας, ώστε ο επισκέπτης να αλληλεπιδράσει με κάθε έκθεμα ξεχωριστά. Επιδίωξή μας να κάνει τους δικούς του συσχετισμούς και διαλόγους, αντιλαμβανόμενος ωστόσο ότι η θέση της γυναίκας δεν είναι ούτε εξασφαλισμένη, ούτε η βελτίωσή της ήταν γραμμική στη διάρκεια της ιστορίας», σχολιάζει ο Παναγιώτης Ιωσήφ, Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου.

Η έκθεση συνοδεύεται από μια σύντομη ταινία με θέμα την εξελισσόμενη θέση της γυναίκας στην αρχαιότητα στην οποία επιλεγμένα αντικείμενα του Μουσείου αφηγούνται τους πολλαπλούς γυναικείους ρόλους.

 

 

Info έκθεσης:

Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα | Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.