«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Αναψυκτήριον η Ωραία Επίδαυρος» και ζαβαρακατρανέμια

Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις δεν είχε ιδέα τι να κάνει με το εμβληματικό έργο του Σοφοκλή: κανένας άξονας, καμία κεντρική άποψη κι εκεί όπου δεν υπάρχει μελέτη και εμβάθυνση, αναζητούνται …ευρήματα

Φωτογραφίες: © Εβίτα Σκουρλέτη

Κάθε καλοκαίρι που περνά, το αδιέξοδο της Επιδαύρου γίνεται και πιο έντονο. Και παρόλο που είναι εμφανές πως απαιτείται φαντασία και τόλμη, άνθρωποι καινούριοι και αδοκίμαστοι, ένα διεθνές φόρουμ που ενδεχομένως να συναποφασίζει, οι επιλογές παραμένουν «ασφαλείς», ρουτινιάρικες, προβλέψιμες, και οι αποτυχίες όλο και βαρύτερες και ανυπόφορες. Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις έκανε προ ολίγων ετών μια σχετικά συμπαθή απόπειρα με τους «Επτά επί Θήβας», αποθεώθηκε σαν να έκανε κι εγώ δεν ξέρω τι, και έκτοτε επανήλθε στις γνωστές στείρες και εφετζίδικες δουλειές του –ο θλιβερός «Αγαμέμνων», οι ασυνάρτητες «Δούλες». Παρόλα αυτά, επελέγη ξανά για την «Αντιγόνη». Κι αυτή τη φορά η καταστροφή ήταν ολοσχερής.

Είχε ήδη αρχίσει θόρυβος από την ανακοίνωση του προγράμματος και γράφτηκαν διάφορα: οι «Άγριες Μέλισσες» στην Επίδαυρο, αν δεν είσαι τηλεοπτικός ηθοποιός δεν βλέπεις τραγωδία το καλοκαίρι, κι άλλα πολλά. Δεν θα συμφωνήσω με τίποτα από αυτά. Καταρχάς, τι θα πει «τηλεοπτικός ηθοποιός»; Πολλοί εξ αυτών έχουν διανύσει πολλά χιλιόμετρα στις σκηνές των θεάτρων, έχουν εργαστεί εκεί σκληρά επί χρόνια -πολλά εκ των οποίων στην αφάνεια- και ξαφνικά, εξαιτίας μιας επίκαιρης επιτυχίας σε ένα σήριαλ, βαπτίζονται τηλεοπτικοί. Αλλά κι αν ακόμα προέρχονται κυρίως από τη μικρή οθόνη, δικαιούνται να κριθούν για όσα προσκομίζουν στην παράσταση και μόνο. Ποιος μπορεί να τους θέσει περιορισμούς στους ρόλους που θα ερμηνεύσουν επειδή έκαναν μια επιλογή από τις λίγες που μπορούν να τους βοηθήσουν να βιοποριστούν σε ένα τόσο δύσκολο χώρο; Άλλωστε, η ευθύνη για το τελικό αποτέλεσμα σε μια παράσταση αρχαίας τραγωδίας, πέφτει κυρίως στους ώμους του σκηνοθέτη, ο οποίος έχει επιλέξει και τους ηθοποιούς -ή όχι;

Ο σκηνοθέτης είναι λοιπόν ο πρώτος που χρεώνεται αυτή την παταγώδη, σπαραξικάρδια, αδιανόητη αποτυχία. Όχι γιατί απέτυχε την προσπάθειά του –αυτό το δικαιούται ο καθένας. Αλλά γιατί είναι θλιβερά προφανές πως δεν είχε ιδέα τι να κάνει με το εμβληματικό έργο του Σοφοκλή. Αυτό προδίδεται ακόμα και από το πρόχειρο και ασυνάρτητο σκηνοθετικό του σημείωμα στο πρόγραμμα. Γίνεται όμως κραυγαλέο επί σκηνής: κανένας άξονας, καμία κεντρική άποψη. Κι εκεί όπου δεν υπάρχει μελέτη και εμβάθυνση, αναζητούνται …ευρήματα. Αρχίζω και φρίττω πια ακόμα και στο άκουσμα της φράσης «σκηνοθετικό εύρημα»: συνήθως πρόκειται για μια φαεινή ιδέα που το καλύτερο που έχει να κάνει ο σκηνοθέτης είναι να περιμένει να του φύγει έτσι όπως του ήρθε, γιατί δεν έχει καμιά οργανική σύνδεση με το ίδιο το έργο. Τίγκα σε τέτοιες εξυπνάδες η παράσταση του Γκραουζίνις: οι τρίποδες καρέκλες. Ο συνεχής σχολιασμός του λόγου των ηθοποιών με τα χέρια –αλήθεια τώρα; Στην Επίδαυρο το 2022; Το …καπέλωμα του Κρέοντα και του Χορού με τα σακάκια τους από την Αντιγόνη. Οι …ζεϊμπεκιές (sic) του χορού. Και δεν συμμαζεύεται… Δεν μπορώ να ξέρω τι είχε στο μυαλό του ο Γκραουζίνις –κι ούτε θέλω να μάθω, αφορά μόνο τον ίδιο. Στη σκηνή όμως –αυτό αφορά όλους μας- παρουσίασε το άθλιο Τίποτα.

Να μιλήσω για το φινάλε, όπου …οι νεκροί ξανασηκώνονται, υπό τις προτροπές «Εεεε… εεεε…» της βασίλισσας – και άλλων- για να οδηγηθούν σε κάτι σαν γαμήλιο τραπέζι –υπό τα ενθουσιώδη χειροκροτήματα του κοινού; Προς στιγμήν νόμιζα πως θα δω τον αείμνηστο Λάμπρο Κωνσταντάρα να τους οδηγεί στην εκκλησία, όπως στις ελληνικές ταινίες…

Οι ηθοποιοί, όπως ήδη είπα, δεν είναι υπεύθυνοι για τις οδηγίες που παίρνουν από τον σκηνοθέτη τους. Δουλειά τους είναι να υπηρετήσουν όσο καλύτερα μπορούν τις επιλογές που εκείνος έχει κάνει. Και μόνο αν το πράξουν και ο σκηνοθέτης δεν είναι εντελώς τυφλωμένος, θα μπορέσει κι εκείνος να καταλάβει αν τους κατευθύνει σε λάθος δρόμο. Και οι περισσότεροι από τους ηθοποιούς στην «Αντιγόνη» είναι αξιόλογοι επαγγελματίες. Τι φταίει η Έλλη Τρίγγου αν η Αντιγόνη που εκλήθη να ερμηνεύσει σφίγγει τις γροθιές της σαν πεισμωμένο κοριτσάκι; Τι φταίει αν οδηγήθηκε σε τονισμούς και χειρονομίες σχολιαρόπαιδου; Σε αντίστοιχες ατραπούς κινήθηκε και η Ισμήνη της Δανάης Μιχαλάκη.

Είναι ευθύνη του Βασίλη Μπισμπίκη αν ο Κρέοντας που του παρήγγειλε ο σκηνοθέτης του είναι ένα κουτσαβάκι με τα χέρια στις τσέπες που τσαμπουκαλεύεται με όλους; Πάσχισε να τον υπερασπιστεί –πάνω σε ποια βάση; Αμφιβάλλει κανείς για την υψηλότατη υποκριτική ποιότητα του Χρήστου Σαπουντζή; Τι να κάνει όταν η οδηγία του είναι να ψαχουλεύει διαρκώς με τα χέρια τεντωμένα μπροστά του, μην τυχόν και διαφύγει σε κάποιον πως ο μάντης Τειρεσίας είναι τυφλός; Όταν είδα το Χορό να εμφανίζεται, το μυαλό μου πήγε στον «Θίασο» ή κάποια άλλη ταινία του Αγγελόπουλου: ακόμη ένα «εύρημα» που έμεινε μετέωρο και ασύνδετο. 

Τι να παίξει (λες και παίζονται αυτά) ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ως κορυφαίος του; Παρέπαιε αλλάζοντας απόψεις και στρατόπεδα, εκτελώντας ευσυνείδητα ό,τι του ζητήθηκε. Ο Κώστας Κορωναίος ως φύλακας –από τους διακριθέντες της βραδιάς- είχε και κωμικές αποχρώσεις που είναι θεμιτές για τον ρόλο του, αλλά εξωθήθηκαν στον εκτροχιασμό τόσο από τον σκηνοθέτη, όσο κι από το ανεκδιήγητο κοινό. Ο Άγγελος του Γιώργου Παπαγεωργίου έμοιαζε να έρχεται από άλλη παράσταση: άλλοι τονισμοί, άλλο ύφος. Ο Αίμων του Στρατή Χατζησταματίου θα μπορούσε να είναι επιτυχημένος, αν δεν έσφιγγε αμήχανα στα χέρια του την τραγιάσκα του επαρχιώτη με το χαμηλωμένο βλέμμα που για ακατανόητους λόγους του επεβλήθη. Για την ταλαίπωρη Ευρυδίκη της Μαρίνας Αργυρίδου δεν ξέρω πραγματικά τι να πω: είχε προηγούμενα μαζί της ο Γκραουζίνις και την εξέθεσε έτσι; Γιατί την επέλεξε για να κάνει επίδειξη εξυπνάδας παρουσιάζοντας μια βασίλισσα ανυποψίαστη, ανέμελη, από άλλο ανέκδοτο;

Οι μουσικές παρεμβάσεις του Δημήτρη Θεοχάρη, όταν δεν θύμιζαν ανερυθρίαστα από Glass, Nyman και Mertens μέχρι …Bregovic, υπογράμμιζαν με ένα πιανάκι τα λεγόμενα των ηρώων: απαράδεκτη οπισθοδρόμηση που θυμίζει άλλες εποχές. Όσο για σκηνογραφία, κοστούμια, φωτισμούς… τι νόημα έχει να τα σχολιάσει κανείς, όταν δεν υπάρχει ένας άξονας που να τα οδηγεί σε ένα ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα; Παραμένουν ασύνδετα, σκόρπια, άσχετα, αδικαίωτα.

Όπως είπα, το πρόβλημα δεν είναι οι «τηλεοπτικοί ηθοποιοί». Είναι τα τηλεοπτικά ήθη -ούτε καν, επιθεωρησιακά, του αναψυκτηρίου- τα οποία εισέβαλαν στην Επίδαυρο και επέβαλαν τους όρους τους. Το κοινό χειροκροτούσε όχι μόνο την είσοδο κάθε ηθοποιού, αλλά ΚΑΘΕ σκηνή, αδιάκοπα, κάθε λίγα λεπτά, κονιορτοποιώντας την όποια μέθεξη ή ατμόσφαιρα θα μπορούσε (θεωρητικώς) να δημιουργηθεί. Όχι, δεν είναι θετικό το ότι βρήκαν τον δρόμο για το αργολικό θέατρο για πρώτη φορά άνθρωποι που δεν είχαν ξαναπάει, γιατί απλούστατα δεν μυήθηκαν σε τίποτα: έπραξαν όπως γνώριζαν από αλλού. Και πώς όχι; Ο σκηνοθέτης έβαλε τους ηθοποιούς να απευθύνονται ευθέως στο κοινό σχεδόν αδιάκοπα, δημιουργώντας μια συνθήκη όμοια με της επιθεώρησης ή του stand up comedy: τελείωνε το σκετσάκι, χειροκροτούσαν οι άνθρωποι! Και μην πει κανείς ούτε πως ήταν «αγγελοπουλική» αναφορά αυτή η ανφάς σχέση και η απεύθυνση, ούτε πως έβαζε το κοινό σε ρόλο κριτή όσων διαδραματίζονταν: αυτά απαιτούν άλλου είδους σκηνική υποστήριξη. Ήταν προσαρμογή σε όσα ήδη γνώριζε το κοινό στο οποίο απευθυνόταν η παράσταση. Κάποτε ο Μινωτής, με αφορμή την «Αντιγόνη» της Βουγιουκλάκη, είχε πει πως αν θέλουμε να γεμίζει η Επίδαυρος, ας διοργανώνουμε εκεί ποδοσφαιρικούς αγώνες. Η Αλίκη όμως το είχε επιχειρήσει με σκηνοθέτη τον Βολανάκη. Όχι τον Γκραουζίνις…

Με τα δύο sold out σε ισάριθμες παραστάσεις στην Επίδαυρο, ο ιδιώτης παραγωγός έχει κάθε λόγο να είναι ευτυχής –αυτή είναι η δουλειά του. Ο σκηνοθέτης, όπως θα έλεγε ο Ποιητής, «Δεν έφταιγεν ο ίδιος. Τόσος ήταν». Αναρωτιέμαι πώς το είδε αυτό η φέρουσα την ευθύνη της επιλογής καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Κατερίνα Ευαγγελάτου. Όχι για την αποτυχία –τουναντίον, θεωρώ προτέρημα την καλοπιστία για κάποιον που καλείται να κρίνει μια πρόταση για παράσταση- αλλά για τα ήθη που την συνόδευσαν. Και για κάτι ακόμα: για το ότι τα όσα βαρύγδουπα ακούσαμε από τα χείλη τα δικά της και του Διονύση Καψάλη περί «χρονιάς Αντιγόνης», «Αντιγονισμών» και λοιπών φιλόδοξων και πολλά υποσχόμενων, κατέληξαν στο αμήχανο πρωτόλειο του Ραπτοτάσιου στην Πειραιώς και στην πλέον λαϊκίστικη παράσταση που μπορώ να θυμηθώ στην Επίδαυρο. Άραγε συνειδητοποιεί πως δεν πήγαν καλά τα πράγματα; Η ίδια έχει δηλώσει σε όλους τους τόνους πόσο την ενδιαφέρει το συγκεκριμένο θέατρο. Μάλιστα διοργάνωσε και σχετική ημερίδα, όπου σύμφωνα με τις πληροφορίες μου καμιά τομή δεν έγινε και τίποτε δυσάρεστο δεν ακούστηκε. Την προβληματίζει η πορεία του εμβληματικότερου χώρου του Φεστιβάλ, ή της αρκούν τα αργύρια του διπλού sold out και θα το παρουσιάσει ως επιτυχία;

Τώρα κατάλαβα τι εννοούσε ο αξέχαστος Κωνσταντίνος Τζούμας όταν χρησιμοποιούσε τη φράση «σκηνοθετική ζαβαρακατρανέμια». Που να μην καταλάβαινα…

Info παράστασης:

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Cezaris Graužinis σε καλοκαιρινή περιοδεία

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

12 Απαντήσεις

  1. Εχετε απόλυτο δίκιο, είχα παρακολουθήσει κι εγώ την παράσταση και έφυγα απογοητευμένη. Νιώθω οτι πρόκειται για μια εκτέλεση (κυριολεκτική και μεταφορική) που άγγιξε τα όρια της ύβρεως. Οσο την παρακολουθουσα αισθανομουν πως ο σκηνοθέτης είχε βάλει σκοπό να εξευτελίσει το αριστούργημα του Σοφοκλή, γιατί αλλιως δεν μπορω να καταλάβω τι ειχε στο μυαλό του. Να χορεύουν αγκαζε σαν τους καλικάντζαρους και να χορόπηδάνε στατικά σαν μικρά παιδάκια; Αυτό αποτελεί προσβολή προς τον ίδιο τον χώρο του αρχαίου θεάτρου, την Αντιγόνη αλλά και όλο τον ελληνικό πολιτισμο αυτον καθ’αυτον. Το πιο τραγικό; Υπήρχε κόσμος που χειροκροτούσε με πάθος, οχι απλως για το τυπικό και μάλιστα άκουσα κάποιον δίπλα μου να ουρλιάζει “μπράβο” ενθουσιασμένος μετα απο μια ακόμη σκηνή καταστροφής του έργου.

  2. Επιτέλους έσκασε η φούσκα τών πειρα(μα)τικών αιρ- μηνιών…
    Αλλωστε: τό “διά τής όψεως παρασκευάζειν, ατεχνότερον” !!!(ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ).

  3. Κύριε Βουλδικάρη,

    προσπάθησα να διαβάσω όλο το κείμενό σας, αλλά δεν τα κατάφερα… με κούρασε… με κούρασε η εμμονή αυτών που αυτοαποκαλούνται “ειδικοί της τέχνης” να κρίνουν και να κατακρίνουν τους πάντες…

    Αναρωτιέμαι, αν ζούσε ο Σοφοκλής, τι άποψη θα είχε; θα θεωρούσε “κτήμα” του το έργο του ή κοινό κτήμα όσων επιθυμούν να το διαβάσουν ή να παρακολουθήσουν μια παράσταση; Θα επιθυμούσε να το καταλάβουν οι λίγοι κι “εκλεκτοί” ή όλοι οι άνθρωποι;

    Είδα τη συγκεκριμένη παράσταση σε ένα μικρό θέατρο στην Τρίπολη και μου άρεσε. Οπως άρεσε και σε όλους τους παρευρισκόμενους οι οποίοι παρακολουθούσαν σιωπηλα, σχεδόν κατανυκτικά… και πιστέψτε με, όλοι κατάλαβαν το νόημα και τους συμβολισμούς του έργου, για έναν απλό λόγο… διότι αποδόθηκε στη γλώσσα που μπορούν να κατανοήσουν οι πολλοί!

    Η κριτική σας μου θυμίζει τη “σφαγή” της κυρίας Κουλίεβα, όταν τόλμησε να ενσαρκώσει τη Μήδεια στην Επίδαυρο… στην Επίδαυρο που οι “εκλεκτοί” θεωρείτε “ιδιοκτησία” σας… Αναρωτιέμαι ποιος σας έχει αποδώσει αυτό το προνόμιο της “ιδιοκτησίας”… Σίγουρα όχι οι πολλοί που παρακολουθούν τις παραστάσεις… και σίγουρα όχι οι απλοί άνθρωποι της περιοχής που από παιδιά παρακολουθούν τις πρόβες και τις παραστάσεις και γνωρίζουν απ’ έξω κι ανακατωτά τα έργα! Ναι! οι απλοί χωρικοί!

    Καλή συνέχεια “εκλεκτοί”….

  4. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΕΠΕΣΑ ΚΙ ΕΓΩ ΘΥΜΑ ΤΥΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΑΥΤΗΣ. ΠΗΓΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΡΟ ΓΙΟ ΜΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΙ ΘΕΛΗΣΑ ΝΑ ΝΟΙΩΣΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ. ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΙ ΘΥΜΟΣ….. και ουδέν άλλο σχόλιο, ΤΑ ΕΙΠΑΤΕ ΟΛΑ…! ΑΝ ΟΜΩΣ ΘΕΛΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΒΙΩΣΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΝΤΙΓΟΝΗ , ΑΣ ΕΛΘΕΙ 21 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ να παρακολουθήσει την Παράσταση στην Αρχαία γλώσσα, Παράσταση από καταπληκτικό Σκηνοθέτη και Πρωταγωνιστή, με σεβασμό στην Αρχαία Παράδοση και στον Εαυτό μας…… ( . Δ΄ ΣΑΙΖΟΝ Η «Αντιγόνη» του θεάτρου «Εκστάν»
    Στα Καλάβρυτα, την Κυριακή 21 Αυγούστου σ’ έναν εμβληματικό τόπο της πόλης, στο Ηρώο Εθνικής Παλιγγενεσίας, θα παιχτεί μια από τις πιο παλιές ιστορίες του κόσμου, που συνεχίζουμε ν’ αγαπάμε και να παραμένει νέα:
    Η τραγωδία « Αντιγόνη» του Σοφοκλή στα Αρχαία Ελληνικά, υπερτιτλισμένη στη Νέα Ελληνική Γλώσσα, και την αγγλική. Από το θεατρικό οργανισμό «Εκστάν»

  5. Από ότι είδα μπέρδεψαν για εμπορικούς λόγους, τις Άγριες Μέλισσες με το Μινόρε της Αυγής και δυστυχώς την εξέχουσα τραγωδία της Αντιγόνης.
    Ευθύνονται διάφοροι αλλά όχι εμείς που περιμέναμε να απολαύσουμε το αριστούργημα των τραγωδιών.
    Προς γνώση και συμμόρφωση.

  6. Συμφωνώ απόλυτα με την κριτική σας. Η παρακμή της δύσης. Η αξία του δυτικού πολιτισμού πλέον μόνο το χρήμα, και οι πολίτες – πρόβατα χειροκροτούν κάθε στιγμή , αφού το πλήρωσαν το θέαμα… Ας πάω μια νυχτερινή βόλτα, κοντά στην ακροθαλασσιά, να “πιάσω” λίγο μαγεία…και τζάμπα..

  7. Διαφωνώ κάθετα οριζόντια πλάγια και ξαπλωτό. Ήταν μια παράσταση που έφερε την ιστορία της Αντιγόνης στο πλατύ κοινό και μαλιστα στην σύγχρονη και ανάλαφρη εκδοχή της. Τα παιδιά μου όχι μόνο εμπεδώσαν την πλοκή αλλά θυμούνταιι όλα τα ονόματα των ηρώων ανεξαιρέτως. Ο χορός δεν ήταν ζεϊμπέκικο όπως πεζά και δηκτικά είπαν πολλοί, αλλά μια σειρά από κινήσεις αποκοσμες που θύμιζαν δερβισηδες και ιερη τελετουργία.

    Καταλαβαίνω ότι οι κριτικοί πρέπει να βγάλουν το ψωμί τους αλλά τον τελικό λόγο τελικά έχει μόνο το κοινό που οχι μονο πλήρωσε αλλά και ταξίδεψε για να την δει σε κάποιο καλοκαιρινό υπαίθριο θεατρο .

    Οι δογματικοι αρχαιοθεατρινιζοντες ας επιλέξουν πιο σκληρό πυρηνικές εκδοχές και μάλιστα στο αρχαίο κείμενο να γουστάρουν

  8. Αναρωτιέμαι για ποιο λόγο πήγε ο κ. Βουρδικλάρης μέχρι την Επίδαυρο: να δει μια παράσταση που γνώριζε πριν ακόμα την παρακολουθήσει ότι θα είναι κακή (”Παρόλα αυτά, επελέγη ξανά για την «Αντιγόνη» ”); Διότι είναι πασιφανές ότι ο κ. Βουδικλάρης καθόλου δεν εκτιμά τον συνάδελφό του κ. Γκραουζίνις. Δικαίωμά του. Όμως έγραψε μια κριτική που ξεχυλίζει από χολή για να μας πείσει πόσο κακός σκηνοθέτης είναι ο γκραουζίνης. Επίσης, ο κ. Βουδικλάρης δεν συμφωνεί καθόλου με τις επιλογές της κας Ευαγγελάτου. Δικαίωμά του. Το έχει δηλώσει σε προηγούμενα κείμενά του και έχει προφανώς άποψη για το ποιοι σκηνοθέτες θα έπρεπε να μπουν στην Επίδαυρο γεγονός που αντανακλάται στο ύφος και το ήθος της κριτικής του για την Αντιγόνη. Μάλιστα, το ΗΘΟΣ της κριτικής του. Κι εμείς διαφωνήσαμε με το πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Αλλά όταν παρακολουθούμε μία παράσταση είμαστε καλοπροαίρετοι. Παρακολούθησα κι εγώ την ”Αντιγόνη” και είδα μια ολοκάθαρη σκηνοθετική γραμμή που διέτρεχε την παράσταση από την αρχή μέχρι το τέλος. Θα μπορούσα να καταλάβω το να μη συμφωνεί ο κριτικός με την ανάγνωση του σκηνοθέτη. Αλλά μέχρι εκεί. Το να προσάπτει στον Γκραουζίνις ότι δεν είχε ιδέα τι να κάνει με το έργο είναι τουλάχιστον αήθες. Αλλά το πλέον εξοργιστικό είναι να κατηγορεί ένας κριτικός το κοινό (”Όχι, δεν είναι θετικό το ότι βρήκαν τον δρόμο για το αργολικό θέατρο για πρώτη φορά άνθρωποι που δεν είχαν ξαναπάει, γιατί απλούστατα δεν μυήθηκαν σε τίποτα: έπραξαν όπως γνώριζαν από αλλού.”). Κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι θετικό να πηγαίνουν οι άνθρωποι στο θέατρο. Να γεμίζουν τα θέατρα. Κι ας διακόπτουν οι αντιδράσεις των θεατών τη ροή της παράστασης. Μια-δυο, θα μάθουν. Όμως με τρομάζει ο ελιτισμός κάποιων κριτικών, οι οποίοι θεωρούν την Επίδαυρο χώρο ιερό μόνο για μυημένους. Παρακολουθώ παράστάσεις στην Επίδαυρο από τα παιδικά μου χρόνια. Έχω δει καλές, κακές, ενδιαφέρουσες παραστάσεις. Είναι μεγάλη χαρά να βλέπει κανείς αυτό το υπέροχο θέατρο γεμάτο θεατές. Ειδικά σε μια παράσταση ενός αξιόλογου σκηνοθέτη όπως ο Γκραουζίνις.
    Τέλος, μια ερώτηση. Κύριε Βουδικλάρη, δηλώνετε σκηνοθέτης. Έψαξα στο διαδίκτυο να βρω κάποια δουλειά σας, αλλά πέρα από ένα ντοκυμαντέρ (?) δεν βρήκα κάτι άλλο. Ενημερώστε μας παρακαλώ όταν θα ξεδιπλώσετε το ταλέντο σας σε κάποια σκηνή της Αθήνας ή της Ευρώπης. Υποσχόμαστε να είμαστε καλά παιδιά εμείς οι ”αμύητοι” θεατές. Εκτός αν αυτός είναι ο λόγος που είστε ένας σκηνοθέτης που δεν σκηνοθετεί: φοβάστε τις αντιδράσεις του κοινού. Περαστικά σας!

  9. Θα ήθελα να προσθέσω και κάτι ακόμα. Οι εποχές που ένας γνωστός κριτικός κατακεραύνωνε παραστάσεις επειδή δεν του ήταν αρεστοί οι συντελεστές ή, ακόμα χειρότερα, δεν χρησιμοποιούσαν τις μεταφράσεις του, ελπίζουμε ότι έχουν παρέλθει. Ή μηπως όχι; Το θέατρο, τα αρχαία δράματα και η Επίδαυρος δεν έχουν ανάγκη από σωτήρες. Όσο κι αν η κριτική χτυπά παραστάσεις όπως οι Πέρσες και τώρα η Αντιγόνη, η νεότερη γενιά θεατών διψά για παραστάσεις που δημιουργήθηκαν για σημερινούς ανθρώπους. Που έχουν όραμα, κι ας μην πετυχαίνει πάντα η απόδοσή του στη σκηνή. Η γιαγιά μου και η παρέα της νοσταλγούν το στόμφο των παλιών ηθοποιών. Εμείς, όχι. Αλλωστε στη σχολή δεν μας διδάσκουν τη μέθοδο Ροντήρη.
    Όσο για την κριτική, αν όντως επιθυμεί να μυήσει το απαίδευτο κοινό, ας του προσφέρει τα εργαλεία και τις πληροφορίες. Αλλά να πάψει να σχολιάζει παραστάσεις με όρους καφενείου. Αρκετά με τις κλίκες και τα πικρόχολα σχόλια.

  10. Πρέπει επιτέλους να επιστρέψουμε στο πνεύμα του αρχαίου Ελληνικού δράματος..οι πειραματισμοί να τεθούν εκτός Επιδαύρου..συναισθήματα,νοήματα,ερμηνεία,όλα ισοπεδώνονται με τις νεωτεριστικές σκηνοθετικές ακροβασιες…λίγο πιο αξιοπρεπης ήταν η παράσταση των Περσών..όπου εκεί πάλι τι μπορέσει να σώσει μια Ρενη Πιττακή..την εγκλώβισε κ αυτήν ο σκηνοθέτης ενδυματολογικά σε ένα σικ μαύρο συνολακι ..κρίμα κ για τις δύο παραστάσεις ..

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.