ΕΜΣΤ: Ανακοινώθηκαν οι νέες εκθέσεις που θα δούμε όλο τον χειμώνα κι εκτείνονται σε όλο το Μουσείο

Με τις εκθέσεις του Μιχαήλ Καρίκη, της Ελένης Μπαγάκη, της Έρικας Σκούρτη, της Hannah Toticki, του Melanie Bonajo και την in situ ζωγραφική εγκατάσταση του Dan Perjovschi υφαίνεται η εκθεσιακή διαδρομή

Το ΕΜΣΤ παρουσιάζει τον κύκλο των χειμερινών ατομικών του εκθέσεων με θεματικό επίκεντρο την επίδραση που ασκεί το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η σύγχρονη οικονομία της τεχνολογίας στις σχέσεις και τη σύγχρονη ζωή.

Με τις εκθέσεις του Μιχαήλ Καρίκη, της Ελένης Μπαγάκη, της Έρικας Σκούρτη, της Hannah Toticki, του Melanie Bonajo και την in situ ζωγραφική εγκατάσταση του Dan Perjovschi υφαίνεται μια εκθεσιακή διαδρομή που εκτείνεται σε όλο το Μουσείο, με κεντρικό άξονα τη μεγάλη ομαδική έκθεση Modern Love. Η αγάπη στα χρόνια της Ψυχρής Οικειότητας, η οποία εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2022

Μιχαήλ Καρίκης We are Together Because … [Είμαστε μαζί γιατί…], 2023 Εγκατάσταση με γράμματα από φωτισμό νέον Μεταβλητές διαστάσεις Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΕΜΣΤ

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΜΑΪΟΣ 2023

Εγκαίνια: Σάββατο 28.01.2023, 11.00-22.00 με ελεύθερη είσοδο Performance της Hannah Toticki, In Sacred Work (Eις μίαν ιεράν εργασίαν), στο φουαγιέ του Μουσείου, 18.00 & 20.30 (διάρκεια: 10’)

Hannah Toticki Άποψη εγκατάστασης ( αριστερά προς δεξιά ): Shawl for Double Shift no.1 , 2016; Trading Jacket for Believers , 2016; Prayers Protection , 2016. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας Φωτογραφία: David Stjernholm

Hannah Toticki | Τα πάντα, παντού, διαρκώς

28.01 – 28.05.2023 | Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων – Ισόγειο | Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη

Η ατομική έκθεση της Hannah Toticki με τίτλο Τα πάντα, παντού, διαρκώς είναι η πρώτη παρουσίαση του έργου της καταξιωμένης Δανής καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα και η πρώτη εκτεταμένη μουσειακή της έκθεση στην Ευρώπη.

Η Toticki έχει αναπτύξει μια προσωπική εικαστική γλώσσα, η οποία εμπνέεται από τη μόδα, το design, το θέατρο και την ποπ κουλτούρα. Τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις της συχνά σχετίζονται άμεσα με το ανθρώπινο σώμα και μοιάζουν σε πρώτο επίπεδο με έπιπλα, αξεσουάρ ή ρούχα. Η έκθεση Tα πάντα, παντού, διαρκώς εξετάζει τη συναισθηματική αρχιτεκτονική που δημιουργούν τα εργασιακά περιβάλλοντα στις δυτικές κοινωνίες, τον ρόλο της κοινωνικής αναπαραγωγής στις σύγχρονες κουλτούρες της εργασίας, τις επιπτώσεις της εξουθένωσης στην καθημερινότητά μας, την εξάρτηση από την εργασία και την εργασιακή ζωή ως μορφές μιας ενδεχόμενης κοσμικής θρησκείας, και τον προβληματικό ρόλο της αϋπνίας σε μια κοινωνία που παλεύει για παραγωγικότητα, επιτάχυνση και ανάπτυξη.

Η έκθεση χωρίζεται σε κεφάλαια που αντιστοιχούν σε διάφορες πτυχές της πρακτικής της Toticki.

Hannah Toticki Άποψη εγκατάστασης (1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Ρίγας, Λετονία): Work Free Coverall , 2018 ; Rain Guard , 2018. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας Φωτογραφία: Ivan Erofeev
Hannah Toticki Sleepwalker #2 , 2021 Μαλλί , βαμβάκι , μετάξι , γυάλινα μαργαριτάρια , σεντέφι , 80 x 50 x 30 εκ . Άποψη εγκατάστασης : Soil . Sickness . Society , Rønnebæksholms, Δανία Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας Φωτογραφία: Christian Brems

Performance

Hannah Toticki, In Sacred Work (2016/2022)

Στo πλαίσιo των εγκαινίων θα παρουσιαστεί στις 18.00 και στις 20.00 η περφόρμανς της Ηannah Toticki In Sacred Work (Eις μίαν ιεράν εργασίαν). Πρόκειται για μια μουσική περφόρμανς-επίδειξη μόδας με ρούχα που παραπέμπουν σε στολές εργασίας και ιερατικά άμφια, σχεδιασμένα από την Hannah Toticki, και συγχρόνως ένα βίντεο-καραόκε με χακαρισμένους στίχους από γνωστές ποπ επιτυχίες που μιλούν για τη σύγχρονη εργασιακή ζωή, για την εργασία ως νέα κοσμική θρησκεία, για τη διαχείριση του άγχους, το ανθρώπινο δυναμικό, την προέλευση της αμειβόμενης εργασίας και τη σύνταξη βιογραφικών ως μια πράξη προσευχής και νηστείας. Η Hannah Toticki ζει και εργάζεται στη Δανία.

Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο. Η Hannah Toticki συμμετέχει επίσης στην έκθεση Modern Love. Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας, με μια σειρά έργων που πραγματεύονται τη σχέση τεχνολογίας και διαπροσωπικών επαφών.

Hannah Toticki Career Cabaret , 2017 ( λεπτομέρεια ) Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Ελένη Μπαγάκη | Something like a poem, a nude and flowers in a vase

28.01 – 07.05.2023 | Project Room 1 | Επιμέλεια: Τίνα Πανδή

Ελένη Μπαγάκη Nike socks , 2022 Λάδι και ακρυλικό σε καμβά 45 x 50 εκ. Ευγενική παραχώρηση της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου και της καλλιτέχνιδας

Το έργο της Ελένης Μπαγάκη περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια, κείμενα, βιβλία, βίντεο και σημειώσεις. Η Μπαγάκη διαπλέκει σε νέες αφηγήσεις προσωπικές εμπειρίες και επινοημένα συμβάντα και διερευνά ζητήματα γύρω από τις σχέσεις, τη σεξουαλικότητα, τις έμφυλες αναπαραστάσεις ή την εργασιακή επισφάλεια, κατασκευάζοντας μια ανοιχτή αυτομυθοπλασία. Στην καλλιτεχνική της πρακτική παίζουν κεντρικό ρόλο η νομαδική περιπλάνηση και η φυγή ως υπαρξιακή συνθήκη και αναζήτηση μιας αίσθησης του ανήκειν.

Η έκθεση στο ΕΜΣΤ αναπτύσσεται με πυρήνα μια σειρά ζωγραφικά έργα – συνθέσεις ανθρώπινων μορφών που στέκονται μόνες ή αλληλεπιδρούν σε φυσικά τοπία. Αφετηρία για τη δημιουργία των ανδρικών κυρίως γυμνών σωμάτων είναι η επιθυμία: η ονειρική ζωγραφική της Μπαγάκη παράγεται, όπως τονίζει η ίδια, από και για την επιθυμία. Η σωματική έλξη, η ερωτική παρατήρηση, η ηδονοβλεπτική διάθεση διαμορφώνουν τη σχέση της καλλιτέχνιδας με τα απεικονιζόμενα σώματα και το περιβάλλον τους.

Μέσα από τη συλλειτουργία ζωγραφικής, σχεδίων, ηχητικών έργων και κειμένων, η έκθεση Something like a poem, a nude, and flowers in a vase διαμορφώνεται ως μια συνθήκη ονειρικής περιπλάνησης και παρατήρησης πάνω στην επιθυμία, τη σεξουαλικότητα, και την ερωτική αναζήτηση.

Η Ελένη Μπαγάκη γεννήθηκε στα Χανιά και ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η έκθεση συνοδεύεται από ψηφιακό κατάλογο.

Ελένη Μπαγάκη Man with long hair ( the wind had ceased ), 2022 Λάδι σε καμβά 120 x 130 εκ . Ευγενική παραχώρηση της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου και της καλλιτέχνιδας Φωτογραφία: Studio Vaharidis
Ελένη Μπαγάκη Εγώ – Εσύ ( Me – You ) , 2021 Λορέ ν τζο ( Lorenzo ) Μάσσιμο ( Massimo ) Ρόζα ( Roza ) Σχέδια Χρωματιστά μολύβια σε σελίδες περιοδικών 19,5 x 25,5 εκ. έκαστο Ευγενική παραχώρηση της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου και της καλλιτέχνιδας

 

Έρικα Σκούρτη | Όλα τα πρόσωπά σου (Profiles of You)

28.01 – 07.05.2023 | Project Room 2 | Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη

Έρικα Σκούρτη Όλα τα πρόσωπά σου (Profiles of You) Άποψη εγκατάστασης στο ΕΜΣΤ Φωτογραφίες: Δημήτρης Τζαμτζής

Η Έρικα Σκούρτη στο έντονα αυτοβιογραφικό της έργο χρησιμοποιεί το χιούμορ, την ειρωνεία, την παρωδία και την αυτοέκθεση, για να πραγματευτεί θέματα που αφορούν το συναίσθημα, την οικειότητα, την εργασία, την αμφιβολία και την αυτοβελτίωση, αλλά και τον ρόλο του καλλιτέχνη σε σχέση με την τεχνολογία.

Το έργο της αποτελεί μια ανοιχτή διαδικασία αυτοαφήγησης, όπου η προσωπική βιογραφία συναντά τη συλλογικότητα, το προσωπικό συνδιαλέγεται με το πολιτικό και η πραγματικότητα με τη μυθοπλασία. Η εικαστική πρακτική της ξεκινά από μια διαδικασία παρατήρησης του εαυτού και από τη συστηματική καταγραφή της καθημερινής ζωής μέσα από τη δημιουργία έντυπων και οπτικοακουστικών ημερολογίων. Κάνοντας συστηματική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των εφαρμογών του κινητού τηλεφώνου της, η Σκούρτη επανεπεξεργάζεται τα προσωπικά της αρχεία και δημιουργεί κειμενικά έργα σε ύφασμα ή χαρτί, αλλά και περφόρμανς, βίντεο και κολάζ που τα διακρίνει η lo-fi, ωμή και σπασμένη αισθητική. Οι θεατές γίνονται ηδονοβλεπτικά μάρτυρες της προσωπικής της ζωής και αναγνώστες φράσεων, λέξεων και εννοιών με ανοιχτό και πολλαπλό νόημα. 

Η έκθεση στο ΕΜΣΤ αποτελεί την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα και την πρώτη της μεγάλη μουσειακή έκθεση. Η Έρικα Σκούρτη γεννήθηκε στην Αθήνα –ζει και εργάζεται μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου. Η έκθεση συνοδεύεται από ψηφιακό κατάλογο.

Έρικα Σκούρτη Xωρίς τίτλο , 2023 ( λεπτομέρεια) Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής
Έρικα Σκούρτη Άτιτλο (Slow fade), 2019 – 20 (λεπτομέρεια) Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής

Μιχαήλ Καρίκης | Γιατί είμαστε μαζί

28.01 – 28.05.2023 | 4ος Όροφος | Επιμέλεια: Σταμάτης Σχιζάκης

Μιχαήλ Καρίκης & Uriel Orlow , 2011 – 2012 Sounds from Beneath [ Χθόνιοι ήχοι ], 2011 – 2012 Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης με στερεοφωνικό ήχο Διάρκεια: 6′ 4 4 ” Βίντεοστιγμιότυπο Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνώ

Η έκθεση Γιατί είμαστε μαζί αποτελεί την πρώτη στην Ελλάδα διεξοδική παρουσίαση του έργου του διεθνώς αναγνωρισμένου Έλληνα καλλιτέχνη Μιχαήλ Καρίκη. Δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να γνωρίσει την πολυδιάστατη πρακτική ενός εξέχοντα εκπροσώπου της διασποράς, ο οποίος έχει διαγράψει σημαντική πορεία στο εξωτερικό. Το έργο του Καρίκη διακρίνεται για την προσωπική του συμμετοχική πρακτική, που συνδυάζει βίντεο και ήχο και στοχεύει στην ανάδειξη κοινωνικών, πολιτικών και περιβαλλοντικών εντάσεων από το παρόν και την πρόσφατη ιστορία.

Σε συνεργασία πάντα με ομάδες ανθρώπων, όπως μαθητές, εργαζόμενους, συνταξιούχους ή ακτιβιστές, και αντλώντας έμπνευση από την παγκόσμια βιομηχανική και πολιτική ιστορία, τη λογοτεχνία και τη μουσική πρωτοπορία, ο καλλιτέχνης ενορχηστρώνει και καταγράφει μουσικά συμβάντα που διανοίγουν χαραμάδες ελπίδας σε ένα μέλλον το οποίο προδιαγράφεται δυσοίωνο.

Η έκθεση δομείται πάνω σε έξι κομβικές βιντεο-ηχητικές εγκαταστάσεις από την καλλιτεχνική πορεία του Μιχαήλ Καρίκη την τελευταία δεκαετία: Weather Orchestra (2022), Surging Seas (2022), Ferocious Love (2020), No Ordinary Protest (2018), Children of Unquiet (2014) και Sounds from Beneath (2011-2012). Οι εγκαταστάσεις αυτές συμπληρώνονται και αναπτύσσονται περαιτέρω μέσα από επιλεγμένα έργα, φωτογραφίες, κείμενα και εγκαταστάσεις μικρότερης κλίμακας. Κοινός παρονομαστής των έργων είναι η ιδιαίτερη πολυφωνική ποιητική του Καρίκη, η οποία, μέσα από διαφορετικές αφηγήσεις και μια αίσθηση αλληλεγγύης, συνδέει ομάδες ανθρώπων που αγωνίζονται για ένα καλύτερο μέλλον.

Ο Μιχαήλ Καρίκης, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη – ζει και εργάζεται μεταξύ Λονδίνου και Λισαβόνας.

Μιχαήλ Καρίκης No Ordinary Protest [Μια ασυνήθης διαμαρτυρία], 2018 Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης με στερεοφωνικό ήχο Διάρκεια: 7 ‘ 42 ” Φωτογραφίες παραγωγής Ευ γενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Melanie Bonajo | Progress vs Regress

16.12.2022 – 28.05.2023 | Αίθουσα προβολών – Μεσοπάτωμα

Με τα βίντεο, τις περφόρμανς, τις φωτογραφίες και τις εγκαταστάσεις του, το Melanie Bonajo προτείνει εναλλακτικές, αντικαταναλωτικές μεθόδους για την επανασύνδεση μεταξύ των ανθρώπων, για τη διερεύνηση της σεξουαλικότητας, της οικειότητας, της τρυφερότητας και των συναισθημάτων. Τα πειραματικά ντοκιμαντέρ του παρουσιάζουν συχνά ομάδες στο περιθώριο της κοινωνίας και υπογραμμίζουν τη σημασία μιας ισχυρής αίσθησης της κοινότητας, της ισότητας και των πολιτικών του σώματος.

Το Progress vs Regress διερευνά την επίδραση των τεχνολογικών καινοτομιών στους πρεσβύτερους πολίτες, οι οποίοι έχουν βιώσει τις πιο ξαφνικές αλλαγές στην ιστορία της ανθρωπότητας. Μέσα από τις προσωπικές, συγκινητικές ιστορίες των πρωταγωνιστών, η ταινία απεικονίζει τις ανάγκες, τις προσδοκίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια γενιά που προσπαθεί να ενσωματωθεί σε μια κοινωνία συνεχούς εξέλιξης, η οποία απαιτεί αποτελεσματικότητα και ταχύτητα.

Παράλληλα, είναι μια ιστορία για τον φόβο του να μείνει κανείς πίσω όσο μεγαλώνει και για τον τρόπο με τον οποίο περιθωριοποιούνται κοινωνικά οι πρεσβύτεροι πολίτες ως ομάδα χωρίς οικονομική αξία. Το Melanie Bonajo συμμετέχει επίσης στην έκθεση Modern Love. Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας με το έργο Night Soil – Economy of Love, με θέμα ένα κίνημα σεξεργατριών που βλέπουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο για να διεκδικήσουν οι γυναίκες ισχύ σε μια ανδροκρατούμενη ζώνη απόλαυσης.

Το Melanie Bonajo γεννήθηκε στο Heerlen της Ολλανδίας. Ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ.

Melanie Bonajo Progress vs. Regress , 2016 Βιντεοστιγμιότυπο HD φιλμ, 53’ 20 ’ ’ Ευγενική παραχώρηση: καλλιτέχνης & AKINCI

ΕΜΣΤ In Situ

DAN PERJOVSCHI | The Long Wall Report, Σχέδιο σε τοίχο

28.01 – 29.10.2023 | Ισόγειο | Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη

Dan Perjovschi_ The Long Wall Report , 2023 Άποψη εγκατάστασης στο ΕΜΣΤ Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής

Από τη δεκαετία του 1990 και μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού στην Ανατολική Ευρώπη, ο Perjovschi έχει γίνει διεθνώς γνωστός για τα γελοιογραφικά σχέδιά του σε μουσεία, μπιενάλε, δημόσιους οργανισμούς, καθώς και στον δημόσιο χώρο. Οι χαρακτηριστικές εικόνες του, φτιαγμένες με ανεξίτηλους μαύρους μαρκαδόρους, εμπνέονται από την επικαιρότητα, την πολιτική, τα κοινωνικά ζητήματα και τις σύγχρονες παθογένειες.

Με χιουμοριστική, αιχμηρή, κριτική ματιά, ο Perjovschi σχολιάζει τις πρόσφατες παγκόσμιες συρράξεις, τις πολιτισμικές προκαταλήψεις, φλέγοντα ζητήματα όπως οι ταυτότητες, το προσφυγικό και οι θρησκευτικές συγκρούσεις, αλλά και τις καταναλωτικές μας συνήθειες και τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Ο Perjovschi έχει μετατρέψει το σχέδιο σε εργαλείο πληροφόρησης, πολιτικού σχολιασμού και ακτιβισμού. Εκφράζοντας δύσκολες ιδέες με γρήγορα εκτελεσμένα, αυθόρμητα σχέδια, η πρακτική του Perjovschi δείχνει ότι η τέχνη μπορεί να είναι πολιτική και κριτική χωρίς να είναι διδακτική και ηθικολογική.

Για την πρώτη του ατομική μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα, ο Perjovschi δημιουργεί μια καινούρια, μεγάλης κλίμακας τοιχογραφία, σχεδόν 30 μέτρων, απευθείας στον μεγαλύτερο τοίχο του φουαγιέ του ΕΜΣΤ. Ο Perjovschi έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις, καθώς και σε λογοτεχνικά και πολιτικά περιοδικά, όπως το Contrapunct 22, το πρώτο ανεξάρτητο αντιπολιτευτικό εβδομαδιαίο περιοδικό που εκδόθηκε στη Ρουμανία μετά τη Δημοκρατική Επανάσταση.

Ο Dan Perjovschi γεννήθηκε στο Sibiu της Ρουμανίας –ζει και εργάζεται στο Βουκουρέστι και το Sibiu.

Dan Perjovschi_ The Long Wall Report , 2023 Άποψη εγκατάστασης στο ΕΜΣΤ Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής
Dan Perjovschi_ The Long Wall Report , 2023 Άποψη εγκατάστασης στο ΕΜΣΤ Φωτογραφία: Δημήτρης Τζαμτζής

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.