“Alice Neel. Un regard engagé”: Μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στη ριζοσπαστική ζωγράφο

«Στην πολιτική και στη ζωή μου άρεσαν πάντα οι χαμένοι, οι αουτσάιντερ. Υπήρχε μια μυρωδιά επιτυχίας που δεν μου άρεσε»

Η Alice Neel (1900-1984) υπήρξε μια σημαντική μορφή της βορειοαμερικανικής τέχνης που, αφιέρωσε σχεδόν ολοκληρωτικά την τέχνη της στους περιθωριοποιημένους. Μια μαχητική φιγούρα, φεμινίστρια διεκδικητική, η Neel ζωγράφιζε συχνά γυναίκες – γυμνά που απείχαν πολύ από το παραδοσιακό πρότυπο, όπως αυτό διαμορφώνεται από την ανδρική άποψη και στερείται κάθε συναισθηματισμού. «Πάντα πίστευα ότι οι γυναίκες πρέπει να δυσανασχετούν και να αρνούνται να δέχονται όλες τις αχρείαστες προσβολές που τους επιβάλλουν οι άνδρες», θα δηλώσει το 1972.

Καθώς έγινε πιο γνωστή τη δεκαετία του 1960, η Alice Neel διεύρυνε το φάσμα των μοντέλων της για να συμπεριλάβει άτομα από πιο προνομιούχα περιβάλλοντα, αλλά παρέμεινε πάντα πιστή στις πεποιθήσεις της. Λίγες εβδομάδες πριν από τον θάνατό της, θα δηλώσει: «Στην πολιτική και στη ζωή μου άρεσαν πάντα οι χαμένοι, οι αουτσάιντερ. Υπήρχε μια μυρωδιά επιτυχίας που δεν μου άρεσε».

Ήταν μια ελεύθερη και ανεξάρτητη γυναίκα που πήγε κόντρα στο ρεύμα των πρωτοποριακών γκαρντ της εποχής και η παραστατική της ζωγραφική διέσχισε τις περιόδους της θριαμβευτικής αφαίρεσης, της ποπ αρτ, της μίνιμαλ αρτ και της εννοιολογικής τέχνης.

Marxist Girl, Irene Peslikis, 1972 Huile sur toile, 150 × 105,5 cm Daryl and Steven Roth © The Estate of Alice NeelCourtesy the Estate of Alice Neel, David Zwirner and Victoria Miro

Γεννημένη στις 28 Ιανουαρίου 1900, «τέσσερις εβδομάδες νεότερη από τον αιώνα», όπως της άρεσε να λέει, η Neel είναι ίσως η πιο οξυδερκής και διεισδυτική παρατηρήτρια των ανθρώπων εκείνου του ταραχώδους αιώνα της αμερικανικής ιστορίας.

Το Centre Pompidou στο Παρίσι αφιερώνει μια μεγάλη έκθεση στη σπουδαία αυτή ζωγράφο με τίτλο “Alice Neel. Un regard engagé” (Alice Neel. Ένα αφοσιωμένο όραμα) έξι χρόνια μετά την αναδρομική έκθεση ”Alice Neel: An Engaged Eye” που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Βαν Γκογκ στην Αρλ. H έκθεση παρουσιάζει την καλλιτέχνιδα από μια ιδιαίτερη οπτική γωνία, με έντονη και ριζοσπαστική προοπτική: αναδεικνύει την πολιτική και κοινωνική της δέσμευση, όπως αποδεικνύεται από τη συμμετοχή της στο Κομμουνιστικό Κόμμα και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών.

Rita et Hubert, 1954Huile sur toile, 86,4 × 101,6 cmDefares Collection© The Estate of Alice Neel and David Zwirner. Photo Malcolm Varon
Nazis Murder Jews, 1936 Huile sur toile, 107,3 ×76,2 cm Rennie Collection, Vancouver © The Estate of Alice NeelCourtesy the Estate of Alice Neel, David Zwirner and Victoria Miro.London/Venice
Peggy, vers 1949Huile sur toile, 45,7 × 91,4 cmCollection of James Kenyon, Los Angeles, California. © The Estate of Alice Neel and of L.A. Louver, Venice, California. Photo Malcolm Varon

Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της, η Alice Neel ζωγράφιζε περιθωριοποιημένα άτομα, εκείνα που είχαν υποβιβαστεί στο περιθώριο της αμερικανικής κοινωνίας, λόγω της καταγωγής τους, του χρώματος του δέρματός τους, της εκκεντρικότητάς τους, του σεξουαλικού τους προσανατολισμού ή του ριζοσπαστικού πολιτικού τους ακτιβισμού.

Η έκθεση αυτή τη στιγμή παρουσιάζεται αποκλειστικά στο Παρίσι και χωρίζεται σε δύο μέρη που δομούνται ελεύθερα γύρω από τις έννοιες της ταξικής και έμφυλης ανισότητας. Κάθε ενότητα παρουσιάζεται ως μια θεματική αναδρομή, ξεκινώντας από τα πρώτα της έργα στα τέλη της δεκαετίας του 1920, τα οποία φιλοτέχνησε στην Κούβα, και ολοκληρώνοντας με τους τελευταίους πίνακες που φιλοτέχνησε λίγο πριν από τον θάνατό της το 1984. Συνολικά, παρουσιάζονται περίπου εβδομήντα πέντε πίνακες και σχέδια, καθώς και δύο αποσπάσματα από μια ταινία για την καλλιτέχνιδα που γύρισε ο Γάλλος καλλιτέχνης Michel Auder στα τέλη της δεκαετίας του 1970, εκτός από άλλες κινηματογραφικές παραγωγές. Στην έκθεση περιλαμβάνεται επίσης μια επιλογή ανέκδοτων εγγράφων.

Η έκθεση ανοίγει με έργα δύο άλλων καλλιτεχνών: ένα πορτρέτο του ζωγράφου από τον Robert Mapplethorpe και ένα έργο της Jenny Holzer που προέρχεται από το αρχείο της Alice Neel στο FBI. Τον Οκτώβριο του 1955, πράκτορες του FBI επισκέφθηκαν τη Neel για να την ανακρίνουν, καθώς βρισκόταν υπό έρευνα από το 1951 για τους δεσμούς της με το κομμουνιστικό κόμμα.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο Pomidou μέχρι τις 16 Ιανουαρίου 2023 και μετά στο Barbican Centre του Λονδίνου από τις 16 Φεβρουαρίου 2023 έως τις 21 Μαΐου 2023.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.