Νέα σχολική χρονιά – Οδηγός επιβίωσης για τους εκπαιδευτικούς με προτάσεις χρήσιμων βιβλίων

Προτάσεις βιβλίων που δίνουν πολύτιμα εργαλεία όχι μόνο στη διδασκαλία αλλά και στη δημιουργία ισορροπημένων σχέσεων με τους μαθητές

Επιμέλεια: Πέπη Νικολοπούλου

 

Για τους εκπαιδευτικούς αναγνώστες μας, σκεφτήκαμε να συγκεντρώσουμε μερικές προτάσεις που θα προσφέρουν πολύτιμα εργαλεία, όχι μόνο στη διδασκαλία τους αλλά και στην δημιουργία ισορροπημένων και ομαλών σχέσεων με τους μαθητές τους. Βιβλία που θα σταθούν δίπλα τους ώστε και εκείνοι με τη δική τους σειρά να γίνουν σύμμαχοι στα παιδιά.

Το δύσκολο παιδί στο σπίτι και στο σχολείο, Εκδόσεις Πεδίο

Τι συμβαίνει αλήθεια όταν ένα παιδί συμπεριφέρεται καθημερινά με τρόπο που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε μήτε να ελέγξουμε; Γονείς και εκπαιδευτικοί κουρασμένοι και εξαντλημένοι ψυχολογικά, αντιμέτωποι με καταστάσεις και συμπεριφορές που τους κουράζουν, τους στενοχωρούν και συχνά τους εξουθενώνουν και τους απελπίζουν, ενώ, όσο κι αν προσπαθούν, δεν μπορούν να το καταλάβουν.

«Δεν το καταλαβαίνω καθόλου. Βρίσκομαι διαρκώς σε διαμάχη μαζί του; Νιώθω συνεχώς ανεπαρκής ή ένοχος. Η συμπεριφορά του με κάνει συχνά να ντρέπομαι ή επηρεάζει τον γάμο μας», μερικά από τα ερωτήματα γονέων και αντίστοιχα «Κάνει την τάξη διαρκώς άνω-κάτω, Φοβάμαι μήπως τραυματίσει κάποιο συμμαθητή του, εκνευρίζει τους συμμαθητές του ή γίνεται ο κλόουν της τάξης, είναι αγενής και απαξιωτικός/ή, αγνοεί κανόνες και βασικές αρχές της τάξης;», αν είστε εκπαιδευτικός.

Στο βιβλίο «Ο Νάσος έχει θράσος κι η Αγγέλα έχει τρέλα. To ”Δύσκολο” Παιδί στο σπίτι και στο σχολείο», εκπαιδευτικοί με γνώσεις και εμπειρία εξηγούν διεξοδικά και με απλά λόγια ποιο είναι το «δύσκολο παιδί», πώς συμπεριφέρεται, τι κρύβεται πίσω από τις ανεπιθύμητες συμπεριφορές του, αλλά και τι μπορεί να γίνει για τη βελτίωση της συμπεριφοράς του και γενικότερα της ζωής του στο σχολείο και στο σπίτι.

Μέσα από δοκιμασμένες τεχνικές, αναλυτικούς στόχους και δεκάδες διαφορετικές δραστηριότητες, το «δύσκολο» παιδί κατανοείται περισσότερο, ενώ η αντιμετώπισή του ως μια ενδιαφέρουσα και άκρως προκλητική περίπτωση, διανοίγει νέους τρόπους προσέγγισης μπροστά μας. Γιατί το «δύσκολο» παιδί δεν έχει μόνο πλευρές προβληματικής συμπεριφοράς, αλλά διαθέτει ταλέντα, σημεία που πρέπει να αναδείξουμε για να το δούμε να μεταμορφώνεται σταδιακά σε έναν άλλο, ενδιαφέροντα, ευγενικό και συμπονετικό άνθρωπο.

«Το ”Δύσκολο” Παιδί στο σπίτι και στο σχολείο» είναι ένα συλλογικό έργο που προέκυψε από τη συνεργασία της καθηγήτριας ψυχολογίας Μαρίας Ζαφειροπούλου με τους μεταπτυχιακούς φοιτητές της κατεύθυνσης «Εφαρμοσμένη Ψυχολογία στην Εκπαίδευση» στο Π.Τ. Δημοτικής Εκπαίδευσης του Καποδιστριακού Αθηνών.

Συγγραφέας: Ζαφειροπούλου Μαρία

Παιχνίδια συναισθηματικής αγωγής για παιδιά, Εκδόσεις Πατάκη

Πολύ συχνά τα παιδία που βρίσκονται στην ηλικιακή κατηγορία των 7-13 ετών αρχίζουν να μας είναι τελείως άγνωστα, ενώ το τεράστιο χάσμα γενεών, συχνά μας καθιστά εξωπραγματικούς και ίσως αστείους σαν βρεθούμε απέναντί τους να καθοδηγήσουμε, να εκπαιδεύσουμε. Το πρώτο βήμα για να κερδίσουμε την προσοχή τους, είναι να κατακτήσουμε την εκτίμηση και τον σεβασμό τους με ειλικρίνεια, και φυσικά χιούμορ.

Σε αυτό το βιβλίο, θα συναντήσουμε στην ουσία ένα πλήρες εγχειρίδιο το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά ηλικίας 7-13 ετών να σκεφτούν και να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους, αλλά και για τα θέματα που τα απασχολούν.

Περιλαμβάνει ένα μεγάλο εύρος παιχνιδιών και δραστηριοτήτων που θα ξεκλειδώσουν τα παιδιά, θα τα βοηθήσουν να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους και να εκφραστούν θετικά. Οι δραστηριότητες που περιέχονται στο βιβλίο αυτό διερευνούν, τις σχέσεις µε τους συνομηλίκους και τις φιλίες, ζητήματα όπως ο εκφοβισµός και η παραβατικότητα, τη συμμετοχή και τα δικαιώματα του πολίτη, την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, την αφύπνιση των φιλοδοξιών και την ενίσχυση των κινήτρων.

Οι δραστηριότητες προάγουν τη συναισθηματική ευημερία και ενθαρρύνουν τα παιδιά να βάζουν πρώτα σε λέξεις όσα αισθάνονται και ύστερα να προχωρούν σε πράξεις, βοηθώντας τα µε τον τρόπο αυτό να είναι ασφαλή και χαρούμενα.

Το βιβλίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, εμψυχωτές και όσους δουλεύουν µε παιδιά και αναζητούν νέες και συναρπαστικές ιδέες για παιχνίδια και δραστηριότητες.

Συγγραφέας: Rogers Vanessa
Μεταφραστής: Καλισκάμη Εύα

Ανακαλύπτω τον εαυτό μου, Εκδόσεις Μεταίχμιο

Ένα πρωτότυπο βιβλίο με παιχνίδια και ευχάριστες δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία, την αυτοεκτίμησή τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.

Δομημένο σε θεματικές που ανταποκρίνονται στη λογική ανάπτυξης της ενότητας «Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη» του Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, το βιβλίο περιλαμβάνει ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες, παιχνίδια, προτάσεις για εικαστικές δημιουργίες, ερωτηματολόγια, φύλλα αξιολόγησης, εικονοϊστορίες, ποιήματα, ιδέες και προτάσεις για γονείς, βιβλιογραφία σχετική με το θέμα.

Έτσι, οι δραστηριότητες οργανώνονται στις παρακάτω ενότητες:

  • Ανακαλύπτω τον εαυτό μου (ταυτότητα)
  • Ανακαλύπτω τα συναισθήματα (αυτορρύθμιση)
  • Η συμπεριφορά μου (αυτορρύθμιση)
  • Αντιμετωπίζω τις δυσκολίες (προσωπική ενδυνάμωση)
  • Χτίζοντας τις σχέσεις μου με τους άλλους (κοινωνικές δεξιότητες)
  • Ζω αρμονικά με τους άλλους (κοινωνική αλληλεπίδραση)

Στο βιβλίο, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί αλλά και όσοι ασχολούνται με την ενίσχυση της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας.

Συγγραφείς: Ευθυμία Ανδριώτη, Κωνσταντίνα Αρμενιάκου, Κατερίνα Χριστόγερου

Παιχνίδια διαχείρισης θυμού για παιδιά, Eκδόσεις Πατάκη

Όπως όλοι οι άνθρωποι θυμώνουν, το ίδιο συμβαίνει στα παιδιά. Όλα τα συναισθήματα είναι ανθρώπινα αλλά και χρήσιμα. Ο θυμός είναι η άμυνα ενάντια σε βαθύτερα συναισθήματα, όπως ο φόβος, η απογοήτευση, η ζήλια και ο πόνος. Πώς όμως μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν τον θυμό τους;

Η Deborah M. Plummer είναι αναγνωρισμένη λογοθεραπεύτρια µε εικοσαετή εμπειρία στην ομαδική και ατομική θεραπεία παιδιών και ενηλίκων. Με αυτό τον πρακτικό οδηγό βοηθάει τους ενήλικες να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τον θυμό που συχνά προκαλείται στα παιδιά.

Ο θυμός και η επιθετικότητα είναι έντονα συναισθήματα που, πραγματικά, μπορούν να καταβάλουν τα παιδιά. Ακόμη και έμπειροι δάσκαλοι δυσκολεύονται αρκετά συχνά να αντιδράσουν κατάλληλα, ιδιαίτερα σε κρίσιμες καταστάσεις, όταν είναι δύσκολο ακόμη και να κατορθώσει κανείς να τραβήξει την προσοχή ενός παιδιού.

Μέσα από μια ευρεία λίστα εύκολων στην εφαρμογή παιχνιδιών, τα παιδιά ηλικίας 5 έως 12 ετών μπορούν να διαχειριστούν επιτυχημένα το δυσάρεστο αυτό συναίσθημα.

Ταυτόχρονα, με απλό και κατανοητό τρόπο, δίνει το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο σε όσους θα  ασχοληθούν με τα παιχνίδια (ενεργητικά και παθητικά, λεκτικά και μη-λεκτικά, για μικρές ή μεγάλες ομάδες), τα οποία περιλαμβάνονται στο δεύτερο μέρος. Τα παιχνίδια αντιμετωπίζουν ζητήματα που αφορούν παιδιά διαφόρων ηλικιών, όπως η κοινή χρήση ενός παιχνιδιού ή η πίεση από συνομήλικους. Επίσης, ενθαρρύνουν τα παιδιά να προσεγγίσουν τα συναισθήματά τους για να διευκολύνουν την προσωπική τους εξέλιξη και την επίτευξη υγιών σχέσεων.

Είναι μια ιδανική πηγή παιχνιδιών για εκπαιδευτικούς για γονείς και για όλους εκείνους που εργάζονται με παιδιά για τη διαχείριση θυμού.

Συγγραφέας: Plummer Deborah M.
Μεταφραστής: Τρουμπέτα Σοφία

Αναζητήστε περισσότερες προτάσεις βιβλίων στο public.gr και επιλέξτε ανάμεσα σε μία ευρεία γκάμα βιβλίων/οδηγών επιβίωσης για εκπαιδευτικούς

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας