Μέσα στο Αεροδρόμιο της Αθήνας και στη νέα πραγματικότητα της ταξιδιωτικής εμπειρίας με την Ιωάννα Παπαδοπούλου

Η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών μάς ξεναγεί στους χώρους του μιλώντας για την εφαρμογή των νέων μέτρων, την ασφάλεια του αεροπορικού ταξιδιού και τις προκλήσεις για το μέλλον

Φωτογραφίες: © Πέπη Νικολοπούλου

Με τη μάσκα στο πρόσωπο και το μήνυμά της να φέρει “ΑuTHENtic Smiles”, η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Ιωάννα Παπαδοπούλου, μάς ξενάγησε στο Αεροδρόμιο της Αθήνας και στη νέα πραγματικότητα των ημερών της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Αυτήν που μεταβάλλει την έννοια του ταξιδιού και επιβάλλει την εφαρμογή νέων μέτρων ώστε «το αεροπoρικό ταξίδι να είναι ασφαλές, γιατί χρειάζεται να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη του κοινού στα αεροπορικά ταξίδια», όπως μας αναφέρει η κ. Παπαδοπούλου. Ο πίνακας ανακοινώσεων, ξανά φωτισμένος πλέον με αφίξεις και αναχωρήσεις, ενώ άλλες οθόνες παντού με έντονο πράσινο χρώμα αναγράφουν τα νέα μέτρα που πρέπει να τηρούνται από τους επισκέπτες του Αεροδρομίου, σημάνσεις στο δάπεδο, οπτικές και ηχητικές εξαγγελίες για να «Κρατάμε αποστάσεις» και ο Pepper, το ρομποτάκι που δεν σταματά να φωτογραφίζεται από τους ταξιδιώτες, σαν ένας σταρ που όμως παράλληλα ενημερώνει για τους βασικούς κανόνες υγιεινής. Ο αγαπημένος των παιδιών, βάζει τον αγκώνα του για να φτερνιστεί ενώ λέει ότι θα ήθελε να μας κάνει μια αγκαλιά αλλά δεν μπορεί. «Ισχυρή σύσταση του ΔΑΑ είναι οι αποχαιρετισμοί με συγγενείς και φίλους να γίνονται έξω από τους χώρους του Αεροδρομίου, για να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού», μας λέει η κ. Παπαδοπούλου.

«Αν με ρωτούσατε ένα χρόνο ή λίγους μήνες πριν, δεν θα μπορούσα να φανταστώ ότι θα προωθούσα την Αθήνα με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή ότι θα είχαμε σχηματισμένη τη λέξη ΑΤΗENS σε μία μάσκα, που είναι υποχρεωτικό να φοράει ο επιβάτης για τη διαφύλαξη της υγείας του». Κάπως έτσι ξεκινά η συζήτησή μας σαν ένα μικρό περίεργο ταξίδι – ξενάγηση στους χώρους του Αεροδρομίου που κανείς δεν περίμενε να έχει αυτές τις πράσινες σημάνσεις, συναντώντας πολλά απολυμαντικά και κρατώντας αποστάσεις, προσπαθώντας «να βρούμε τον βηματισμό μας», και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών μαζί με τους επισκέπτες του:

Λόγω της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνουμε, χωρίς να μπαίνουμε στη διαδικασία συγκρίσεων της επιβατικής κίνησης του 2020 με την αντίστοιχη του 2019, πείτε μας ποια είναι, αν εντοπίζετε, τα πρώτα θετικά μηνύματα από τη στιγμή που ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών άνοιξε όλες τις πύλες;

Οι αεροπορικές εταιρείες φαίνεται ότι προσπαθούν να εντάξουν ξανά στα προγράμματά τους τουλάχιστον έναν περιορισμένο αριθμό δρομολογίων. Η προσπάθεια και η δυσκολία είναι, βέβαια, μεγάλη, καθώς υπάρχει σημαντικός περιορισμός -φυσικά λαμβάνοντας υπόψη την υγειονομική κατάσταση- ως προς το ποιες αγορές είναι «ανοικτές». Όπως το γνωρίζετε, η Ευρωπαϊκή Ένωση διαμορφώνει τη «λίστα» των αγορών αυτών, η οποία ανανεώνεται ή αναθεωρείται κάθε 15 περίπου μέρες βάσει των υγειονομικών δεδομένων. Αυτό που παρατηρούμε εμείς μέχρι στιγμής τουλάχιστον είναι μία εξαιρετικά αργή πορεία, της επιβατικής κίνησης γενικά, την οποία δεν θα χαρακτήριζα ούτε καν ανάκαμψη σε αυτή τη φάση. Στο πεδίο λοιπόν της προσφοράς, όπως ανέφερα, γίνεται αξιοσημείωτη προσπάθεια από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών. Βέβαια, δεν υπάρχει καμία σύγκριση των θέσεων και των συχνοτήτων φέτος σε σχέση με πέρυσι, αλλά και με όλα τα προηγούμενα έτη. Από την άλλη, όμως, η ζήτηση και κατά συνέπεια η επιβατική κίνηση, είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Σκεφτείτε ότι ο Ιούνιος έκλεισε για το Αεροδρόμιό μας με μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 88% σε σχέση με πέρυσι και η πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου κινήθηκε στο -76%.

Ποια είναι τα μέτρα, λόγω της πανδημίας, που εφαρμόζετε για την ταξιδιωτική εμπειρία καθώς καλείστε να παρέχετε κάτι που πριν από κάποιους μήνες ήταν δεδομένο: να είναι όλοι ασφαλείς ως επισκέπτες και ταξιδιώτες του Αεροδρομίου.

Τα βασικά μέτρα, σύμφωνα και με ό,τι προβλέπουν οι ευρωπαϊκοί, διεθνείς και κρατικοί φορείς και οργανισμοί, είναι τα εξής: πρώτα απ’ όλα η υποχρεωτική χρήση μάσκας και κατά τη διάρκεια της παραμονής στους χώρους του Αεροδρομίου και κατά τη διάρκεια του αεροπορικού ταξιδιού. Οι επιβάτες θα πρέπει να έχουν μαζί τους περισσότερες από μία μάσκες, ανάλογα με τη διάρκεια του αεροπορικού ταξιδιού τους. Σε περίπτωση που κάποιος δεν το έχει φροντίσει και χρειάζεται να προμηθευτεί, μπορεί βέβαια να βρει μάσκες σε συγκεκριμένα σημεία μέσα στο αεροδρόμιο. Το δεύτερο είναι το να κρατάμε την απόσταση του 1,5 μέτρου και υπάρχει σήμανση παντού γι’ αυτό, ενώ πολύ συχνά υπενθυμίζουμε, με σημάνσεις και οπτικές αλλά και με ηχητικές αγγελίες, ότι αυτές οι αποστάσεις πρέπει να τηρούνται. Όπου αναγκαστικά υπάρχει εγγύτητα με κάποιον από το προσωπικό, όπως, για παράδειγμα, στο check-in counter ή στον έλεγχο ασφάλειας επιβατών και χειραποσκευών, υπάρχουν πλεξιγκλάς για να προστατεύεται και το προσωπικό και ο επιβάτης, ενώ ειδικότερα στην περίπτωση του ελέγχου ασφάλειας επιβατών και χειραποσκευών γίνεται συνεχώς απολύμανση των σημείων και των αντικειμένων με τα οποία ο επιβάτης έρχεται σε επαφή.

Επίσης, επανέρχεται συχνά το ερώτημα «τι γίνεται με τον κλιματισμό». Στο αεροδρόμιο τηρούνται όλοι οι κανόνες ώστε να είμαστε απολύτως ασφαλείς, οι χώροι κλιματίζονται με φρέσκο, μη ανακυκλούμενο αέρα και υπάρχουν ειδικά φίλτρα. Και φυσικά γίνεται πολύ καλός καθαρισμός και απολύμανση των χώρων σύμφωνα με όσα προβλέπονται, βάσει δηλαδή των οδηγιών  των κρατικών αρχών, των υπηρεσιών υγείας και των διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών. Επιπλέον, προσπαθούμε να αποφεύγουμε φαινόμενα συνωστισμού σε όλα τα σημεία. Γι’ αυτό το λόγο, αν και η σύσταση που γίνεται για τον αποχαιρετισμό με φίλους και συγγενείς εκτός των χώρων του αεροδρομίου ίσως να θεωρείται «συναισθηματικά αυστηρή», καλό θα ήταν να την τηρούμε, ώστε να αποφεύγουμε τη συγκέντρωση πολλών ανθρώπων στον κλειστό χώρο.

Βέβαια, αυτό που νομίζω ότι πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ως προς την τήρηση των μέτρων είναι ότι αποτελεί πρωτίστως θέμα  ατομικής ευθύνης. Είναι δηλαδή πολύ σημαντικό ο καθένας μας να τηρεί τους κανόνες υγιεινής, να χρησιμοποιεί τη μάσκα προσώπου, να κρατά τις αποστάσεις, να φροντίζει  να απολυμαίνει συχνά  τα χέρια.  Για το τελευταίο, υπάρχουν πάνω από 300 sanitizers σε πολλά σημεία στους χώρους του Αεροδρομίου, προκειμένου να διευκολύνουμε τον επιβάτη ως προς την τήρηση του συγκεκριμένου μέτρου. Παράλληλα, ο Pepper, το ρομποτάκι μας, έχει γίνει «σταρ» λέγοντας τους βασικούς κανόνες υγιεινής και «κερδίζοντας» την αγάπη των μικρών ταξιδιωτών, με την κίνησή του να προσπαθεί να φτερνιστεί στο εσωτερικό του αγκώνα του. Έχει γίνει πραγματικά  ο αγαπημένος  των παιδιών, ο Pepper τους αρέσει πάρα πολύ!

Η προώθηση της Αθήνας ως ένας από τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς διεθνώς είναι πάντοτε μία συνεχής προσπάθεια του ΔΑΑ, τώρα όμως καλείστε να παίξετε έναν από κάθε άλλη φορά, ρόλο κομβικής σημασίας. Ποιες είναι οι ενέργειές σας, έχετε κάτι στον προγραμματισμό σας;

Τα τελευταία χρόνια είχαμε αποδείξει, όχι μόνο το αεροδρόμιο αλλά όλοι οι τουριστικοί και αεροπορικοί φορείς, πόσο καλά συνεργαστήκαμε για να πετύχουμε το στόχο μας. Είμαστε σε συνεχή συνεργασία με τον Δήμο της Αθήνας, με την Aegean, με τη Marketing Greece και το ΣΕΤΕ, και με όλους τους φορείς του τουρισμού συνολικά. Στην παρούσα φάση, τα πράγματα εξελίσσονται ταχύτατα και διαρκώς, ως προς τις αγορές, την επιβατική κίνηση και τις αεροπορικές εταιρείες. Μελετάμε πολύ προσεκτικά τα νέα δεδομένα και σχεδιάζουμε τις κινήσεις μας για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.  Είναι πρωτόγνωρες οι καταστάσεις που βιώνουμε. Όπως το είπαμε και στην αρχή της συζήτησής μας, αν με ρωτούσατε ένα χρόνο ή λίγους μήνες πριν, δεν θα μπορούσα να φανταστώ ότι θα προωθούσα την Αθήνα με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή ότι θα είχαμε σχηματισμένη τη λέξη AΤHENS σε μία μάσκα, την οποία είναι υποχρεωτικό να φοράει ο επιβάτης στους χώρους του αεροδρομίου μας.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί το πιο πολυβραβευμένο αεροδρόμιο παγκοσμίως στην ιστορία του θεσμού, όσον αφορά την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ταξιδιωτική εμπειρία, ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον αυτή τη στιγμή;

Νομίζω ότι αυτό που περιμένουμε, που ανυπομονούμε να δούμε είναι κάποια στοιχειώδη σταθερότητα, για να μπορέσουμε να επαναπροσδιορίσουμε τους στρατηγικούς μας στόχους για την ανάπτυξη της αγοράς μας. Αυτό βέβαια εξαρτάται από την εξέλιξη των υγειονομικών δεδομένων στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, και βέβαια από τις μεγάλης κλίμακας, διαρθρωτικές μεταβολές που αναμένονται να επέλθουν στον τομέα των αερομεταφορών, λόγω της πανδημίας και των επιπτώσεών της. 

Πώς αισθανθήκατε στην επαναλειτουργία του, όταν είδατε τις πρώτες ανακοινώσεις αφίξεων και την παρουσία ταξιδιωτών/επισκεπτών στον χώρο μετά την άρση του lockdown;

Εγώ θα σας πω τα συναισθήματα που ένιωσα όταν είδα το αεροδρόμιο τρομακτικά άδειο κατά τη διάρκεια του lockdown. Ήμουν από εκείνους τους ανθρώπους που έρχονταν εδώ κάθε μέρα και κάποια στιγμή κατέβηκα στους χώρους του αεροδρομίου. Είχα μία εικόνα τελείως διαφορετική, όταν ο χώρος έσφυζε από ζωή και από χαρούμενους ταξιδιώτες, όταν το αεροδρόμιο ήταν γεμάτο κόσμο και αντίκριζα τώρα ένα χώρο τρομακτικά άδειο, «νεκρό». Ξέρετε, τα κτίρια, τα οποία είναι πολυσύχναστοι δημόσιοι χώροι έχουν τη δική τους ζωή, μεταβάλλονται συνέχεια  και προκαλούν συνεχώς τις αισθήσεις με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Δε νομίζω ότι θα ξεχάσω εκείνη την εικόνα και την αίσθηση του κενού, χωρίς ζωή, χώρου, έχει πλέον αποκτήσει τη δική της θέση στη μνήμη μου. 

Πόσο πιστεύετε έχει αλλάξει η έννοια του ταξιδιού στις μέρες του COVID-19;

Θεωρώ ότι  θα υπάρξουν μεταβολές,  για παράδειγμα δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί το επαγγελματικό ταξίδι, αν θα συνεχίσει ο κόσμος να ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους στο βαθμό που ταξίδευε πριν. Έχοντας πλέον δει πώς και πόσο έχει αναπτυχθεί ο διαδικτυακός, ψηφιακός τρόπος των επαγγελματικών συναντήσεων και εκδηλώσεων, μένει να δούμε πώς θα διαμορφωθούν αυτές οι πρακτικές. Τώρα, από την άλλη, το ταξίδι αναψυχής είναι βίωμα, είναι απόλαυση και κατά τη γνώμη μου, είναι θέμα χρόνου η μερική ή ολική επαναφορά του. Μένει ωστόσο να δούμε το πότε και το πώς.

Μοιραστείτε μαζί μας μία ευχή για το μέλλον σε σχέση και με το Αεροδρόμιο της Αθήνας.

Το βασικό είναι νομίζω να προσπαθήσουμε να ξεπεράσουμε σύντομα, όχι μόνο σε επίπεδο εθνικό αλλά και παγκόσμιο αυτή την υγειονομική κρίση. Οι επιπτώσεις είναι ήδη τεράστιες, αλλά  ελπίζουμε και θέλουμε να πιστεύουμε ότι, σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, η δοκιμασία θα τελειώσει. Βλέπουμε, για παράδειγμα, τις πολύ σκληρές επιπτώσεις στις κοινωνίες σε άλλες χώρες. Εμείς, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, είχαμε την τύχη -προφανώς χάρη σε συγκεκριμένες ενέργειες και καλό συντονισμό σε πολλά πράγματα- να είμαστε «στη φωτεινή πλευρά των πραγμάτων», με την έννοια ότι κατά κάποιο τρόπο αντιμετωπίσαμε την κατάσταση εγκαίρως και σωστά. Δεν είδαμε τις φοβερές εικόνες και τις τραγικές συνέπειες που είχε η πανδημία σε άλλες χώρες, εικόνες που βλέπουμε ακόμα σε πολλά σημεία του πλανήτη. Η ευχή λοιπόν όλων μας, είναι να τελειώσει το συντομότερο δυνατό αυτή η δοκιμασία. 

Μια όμορφη εικόνα που σας έρχεται στον νου, από την επαναλειτουργία του Αεροδρομίου;

Κάθε φορά που καλωσορίζουμε την επιστροφή μιας αεροπορικής μας εταιρείας. Πολύ πρόσφατα ξεκίνησε τις πτήσεις της η Air Canada, την Πέμπτη 2 Ιουλίου, την πρώτη άφιξή της είχε την Παρασκευή, 3 Ιουλίου και η EgyptAir, για να αναφέρω ενδεικτικά δύο πρόσφατα καλωσορίσματα: Την ώρα που βλέπεις το αεροπλάνο να κάνει ξανά touch down, είναι απερίγραπτη η συγκίνηση και η χαρά.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.