Αγάπη Τριανταφυλλίδη: «Νιώθω απέραντη ευγνωμοσύνη προς τους ανθρώπους που υποστήριξαν τα βήματά μου»

Λίγο πριν την εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η Αγάπη Τριαναταφυλλίδη μιλά στο ελc για τα πρώτα της βήματα, τον ρόλο του δασκάλου στη μουσική αλλά και για το αν σκέφτεται να επιστρέψει μόνιμα στην Ελλάδα

Η πιανίστα Αγάπη Τριανταφυλλίδη έγινε γνωστή από την παιδική της κιόλας ηλικία, με τα εγχώρια ΜΜΕ να επαινούν το μουσικό της ταλέντο. Ήδη στην εφηβεία της, κατάφερε να σημειώσει μια εντυπωσιακή καλλιτεχνική διαδρομή με διεθνείς βραβεύσεις (3ο βραβείο στον διαγωνισμό Chopin της Μόσχας) και συνεργασίες (Συμφωνική μπάντα νέων του κολλεγίου πνευστών της Μόσχας, Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ κ.ά.).

Στις 2 Δεκεμβρίου εμφανίζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε μια ξεχωριστή συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Συμπράττει με τον παλιό καθηγητή της, σπουδαίο πιανίστα και παιδαγωγό Πάβελ Γκιλίλοφ στο Κοντσέρτο για δύο πιάνα και ορχήστρα του Μότσαρτ. Λίγο πριν την εμφάνισή της, μιλά για τα πρώτα της βήματα, τον ρόλο του δασκάλου στη μουσική, αλλά και για το αν σκέφτεται να επιστρέψει μόνιμα στην Ελλάδα.

Από πολύ μικρή βρεθήκατε στη δημοσιότητα με αρκετά μέσα να κάνουν λόγο για «παιδί-θαύμα». Υπήρξαν στιγμές που νιώσατε να σας πιέζουν υπερβολικά οι προσδοκίες των γύρω σας;

Ναι, συνέβη. Έχω στα αρχεία μου πολλά κολακευτικά δημοσιεύματα με ανάλογους επαίνους κατά την παιδική μου ηλικία. Το υλικό αυτό ήρθε στα χέρια μου την περίοδο των ακαδημαϊκών μου σπουδών. Μου το απέκρυπταν επιμελώς οι γονείς μου και θεωρώ σωστά. Φορτίζεται και χρεώνεται πρώιμα με ευθύνες ένα παιδάκι, επιβαρύνεται ο ψυχισμός του, εμποδίζεται η άδολη σχέση του με την Τέχνη και το φαίνεσθαι επισκιάζει το Είναι. Ευτυχώς και συνειδητά εκτιμώ, δεν αντιμετώπισα άλλων προσδοκίες, δεν ήταν και στο χαρακτήρα μου να ανταποκριθώ. Ακολουθούσα το όνειρό μου, απολάμβανα και απολαμβάνω ένα κλίμα κατανόησης, συνεργασίας και αμέριστης ηθικής υποστήριξης στις προσωπικές μου προσδοκίες.

Πρόκειται να παίξετε πιάνο μαζί με τον δάσκαλό σας, Πάβελ Γκιλίλοφ. Είναι η πρώτη φορά που συμπράττετε μαζί του; Πιστεύετε ότι θα σας διευκολύνει το γεγονός πως γνωρίζετε καλά ο ένας τον άλλον (τόσο ερμηνευτικά όσο και προσωπικά);

Στη ζωή μου θωρώ θαύμα να ανήκω στους επιλεγμένους μαθητές του Prof. Gililov, ενός θρύλου στους κόλπους της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας. Η ισότιμη αντιμετώπιση. Αυτό κυριαρχούσε στη σχέση μας. Οι τεχνικές για την καθαρότητα και λαμπρότητα των ήχων στα δεξιοτεχνικότερα σημεία ενός έργου, η επιμονή στο ύφος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συνθετών, η αισθητική του εκλεπτυσμένου και πόσα άλλα, με κυρίαρχη την ευγένεια και τη σεμνότητα της ισχυρής προσωπικότητάς του, διαμόρφωναν την ιερότητα κάθε στιγμής δίπλα του. Κάτω από αυτές τις συνθήκες θυμάμαι γεννήθηκε η επιθυμία σύμπραξής μου την οποία χαιρέτησε με ενθουσιασμό.

Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις μας χώρισαν αρκετά χρόνια και Να. Η ευλογημένη στιγμή που δίδεται από την Κ.Ο.Α. υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του μαέστρου Λουκά Καρυτινού. Απερίγραπτα συναισθήματα χαράς και συγκίνησης. Δύο γενιές απέχουσες το διπλάσιο ηλικιακά μοιράζονται τη σκηνή του Μ.Μ.Α, κάτω από τις απαιτήσεις συγκεκριμένης πιανιστικής σχολής καθώς και την απέραντη αγάπη τους για την Τέχνη της μουσικής προς δόξα του ιδιοφυούς πνεύματος του W. A. Mozart. Σίγουρα μια τέτοιου είδους καλλιτεχνική γνωριμία δημιουργεί προοπτικές ενδιαφέρουσες, η γενικότερη όμως σύμπραξη με την Κ. Ο. Α υπό τον μαέστρο Έκτορα Ταρτανή θα ενσαρκώσει το νόημα της Κλασικής Βιέννης στη σκηνή του Μ.Μ.Α με δυνάμεις που θα ανταμώσουν για πρώτη φορά.

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του δασκάλου στη μουσική; Πιστεύετε ότι μπορούν όλοι οι μουσικοί να ασχοληθούν με τη διδασκαλία;

Ισότιμος θα έλεγα με εκείνο των γονέων στη ζωή του μαθητή. Η ορθή και υγιής συνεργασία δασκάλου και γονέων είναι καθοριστικής σημασίας για την προοδευτική εξέλιξη του σπουδαστή της μουσικής. Πιστεύω πως ο μουσικός, παράλληλα με τις πιστοποιημένες γνώσεις στο όργανο και τα θεωρητικά αν θέλει να υπηρετήσει υπεύθυνα το χώρο της εκπαίδευσης – διδασκαλίας πρέπει να διαθέτει παιδαγωγικές ικανότητες και γνώσεις.

Θα λέγατε ότι στο Κοντσέρτο για δύο πιάνα του Μότσαρτ υπάρχει σολίστ-πρωταγωνιστής ή ότι το έργο αντιμετωπίζει ισότιμα τους δυο μουσικούς;

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος μοιράζεται ισοδύναμα σε δύο πιάνα. Θέλει τους ερμηνευτές στο ίδιο μήκος κύματος και σε διαρκή ετοιμότητα για μία διαυγή και πνευματώδη συνομιλία μελωδιών, γεμάτη εκπλήξεις, άνεση και χιουμοριστική διάθεση.

Ποιες είναι οι τεχνικές δυσκολίες για τους σολίστ που παρουσιάζει το κάθε ένα από τα τρία μέρη του κοντσέρτου;

Οι απαιτήσεις των τριών μερών με τον λυρισμό του πρώτου, το εκλεπτυσμένο και με κίνηση Andante του δεύτερου, τη ζωντάνια, την ορμή και τα πληθωρικά στοιχεία του Rondo, υποδεικνύουν ακρίβεια στα Tempi, καθαρότητα στην άρθρωση και ανάδειξη με λαμπρότητα της Μοτσάρτειας ευγένειας σε όλο το φάσμα των δυναμικών του. Οι ερμηνευτές οφείλουν την προσαρμογή σε αυτές για την αυθεντικότητα του στυλ με παράλληλη κατάθεση των δικών τους απόψεων και των στοιχείων που δομούν την καλλιτεχνική τους οντότητα. Αυτή είναι η δυσκολία και η μαγεία συνάμα.

Ποιες είναι οι απαιτήσεις που παρουσιάζει ένα κοντσέρτο για δύο πιάνα; Πώς χρειάζεται να συνεργαστούν σολίστ, αρχιμουσικός και ορχήστρα για να προκύψει το ιδανικό αποτέλεσμα;

Οι απαιτήσεις καθορίζονται κυρίως από εκείνες του δημιουργού, τις γνώσεις, τις ικανότητες και την αγαστή συνεργασία όλων των πλευρών κάτω από μία χαρισματική μουσική διεύθυνση.

Στη συναυλία πρόκειται να ακουστούν έργα των τριών λεγόμενων κλασικών συνθετών (Χάιντν, Μότσαρτ, Μπετόβεν). Ποιοι είναι οι λόγοι που πιστεύετε ότι κάνουν διαχρονικό τον καθένα από αυτούς;

Πρόκειται για τρεις ιδιοφυίες που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην τέχνη και προσφέρουν στη ζωή μας το άρωμά της. Οι μελωδίες τους λατρεύτηκαν και ενέπνευσαν. Αποτέλεσαν φωτεινούς φάρους στο δρόμο όλων των μεταγενέστερων μουσικών. Άφησαν έναν ανεκτίμητης αξίας πνευματικό πλούτο – κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Εδώ και αρκετά χρόνια, ζείτε στη Γερμανία λόγω των σπουδών σας. Είναι μέσα στα σχέδιά σας η επιστροφή στην Ελλάδα;

Έχω ολοκληρώσει εδώ και τρία χρόνια τις ακαδημαϊκές μου σπουδές και έχω μία στενή συνεργασία με το WDR (Δυτική Γερμανική Ραδιοφωνία). H Γερμανία αποτελεί για μένα την έδρα των καλλιτεχνικών  μου projects. Συγκεκριμένα η Κολωνία στην οποία διαμένω είναι ένα μεγάλο διεθνές πολιτιστικό κέντρο το οποίο γεννά και υποστηρίζει σημαντικές πρωτοβουλίες. Αποτελεί αστείρευτη δεξαμενή, θα έλεγα, καλλιτεχνών ξεχωριστής ποιότητας και γεγονότων που βοηθούν τη δικτύωση, τη δημιουργική ζωή και την αξιοκρατική προώθηση του καλλιτεχνικού δυναμικού, γεγονός που ταιριάζει στο χαρακτήρα μου. Στην Ελλάδα έρχομαι πολύ συχνά. Μια σκέψη μόνιμης εγκατάστασης, μου φαντάζει μακρινή.

Είναι γνωστή η αγάπη σας για τη μουσική δωματίου συμμετέχοντας μεταξύ άλλων στο Eros Ensemble, το Duo AURA και το Duo Agapi – Koryun μαζί με εκλεκτούς συναδέλφους σας. Τι στοιχεία πρέπει να διαθέτουν οι μουσικοί με τους οποίους επιλέγετε να συνεργάζεστε σε σχήματα μουσικής δωματίου;

Οι Ανώτατες σπουδές μου τόσο ως Piano Performer όσο και στη μουσική δωματίου μου παρέχουν την άνεση και την ευελιξία της ανταπόκρισης και στους δύο ρόλους οι οποίοι λειτουργούν συμπληρωματικά. Οι συνεργασίες μου στα ανωτέρω σχήματα είναι ένα δείγμα της αγάπης μου προς τα έργα μουσικής δωματίου, του ρόλου των οργάνων και του ανθρώπινου παράγοντα κατά την εκτέλεση τους. Η ευγένεια των ήχων, ο δυναμισμός και η ποιότητα των προσώπων είναι βασικά κριτήρια των επιλογών μου.

Πλέον είστε Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ωδείου Πρωτοπορία, στο οποίο λάβατε τη μουσική σας εκπαίδευση. Πώς νιώθετε διευθύνοντας τον φορέα στον οποίο κάποτε γαλουχηθήκατε; Ποιο είναι το όραμά σας και πώς προσπαθείτε να το πραγματοποιήσετε ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια μουσικής σχολής;

Είναι μια θέση ξεχωριστής ευθύνης για αυτό και συχνά επισκέπτομαι την Ελλάδα. Ανέλαβα με περίσσεια συγκίνηση. Στα μάτια των παιδιών βλέπω τον εαυτό μου. Αφουγκράζομαι τις ανησυχίες τους, τις ανάγκες τους, κατανοώ το ενδιαφέρον των οικογενειών τους. Στο γόνιμο περιβάλλον αυτού του εκπαιδευτικού χώρου, με το αμέριστο ενδιαφέρον της γενικής διευθύντριάς του προς την μουσική τέχνη και τον σπουδαστή καλούμαι να φροντίζω την άψογη οργάνωση στον εκπαιδευτικό τομέα και την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών τόσο από το έμψυχο δυναμικό των εκλεκτών καθηγητών του όσο και από εκείνο των διοικητικών υπαλλήλων. Στο ευλογημένο, κόσμιο και εμπνευσμένο κλίμα του Ωδείου Πρωτοπορία επιτελείται ένα σπουδαίο έργο καθημερινά ενώ το σύνολο των δράσεών τουδηλώνει την ουσιαστική προσφορά του στην παιδεία και τον πολιτισμό. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής για αυτό.

Υπήρξαν στιγμές κατά τη διάρκεια της πορείας σας που αμφισβητήσατε την επιλογή σας να ασχοληθείτε επαγγελματικά με τη μουσική;

Ποτέ. Ήταν όνειρο παιδικό και δώρο Θεού. Εργάζομαι με ζήλο και χαρά για την κατάκτηση βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων. Η ικανοποίηση και η πληρότητα που απολαμβάνω κάνοντας μουσική είναι τρόπος έκφρασης, ζωής και καταφύγιο σε κάθε δυσκολία. Νιώθω δε απέραντη ευγνωμοσύνη προς τους ανθρώπους που πίστεψαν, ενθάρρυναν και υποστήριξαν τα βήματά μου.

Έχετε ερμηνεύσει σε πολυάριθμες χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας. Υπάρχει κάποια από αυτές τις συναυλίες που να ξεχωρίζετε ιδιαίτερα;

Έρχεται άμεσα στη σκέψη μου το Buenos Aires, η πρωτεύουσα της Αργεντινής. Η χειμαρρώδης αντίδραση και ο ενθουσιασμός του ακροατηρίου με τα συνεχόμενα ανκόρ στο φινάλε της Τοκάτας του συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη. Αισθάνθηκα την τιμή προς το αθάνατο πνεύμα του και την Ελλάδα μας.

INFO:

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.