Το χαμένο μαρμάρινο αριστούργημα του Αντόνιο Κανόβα – Μια ανακάλυψη ορόσημο για τη νεοκλασική τέχνη

Η «Ξαπλωμένη Μαγδαληνή», 200 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της εικάζεται ότι θα αγγίξει έως και τις 8 εκατομμύρια λίρες σε δημοπρασία στον Οίκο Christie's

To χαμένο μαρμάρινο αριστούργημα του Ιταλού γλύπτη Antonio Canova, το οποίο και ολοκλήρωσε λίγο πριν το θάνατό του εικάζεται πως θα φτάσει σε μια τιμή έκπληξη στη δημοπρασία του Οίκου Christie’s στο Λονδίνο τον Ιούλιο.

To έργο Maddalena Giacente (Ξαπλωμένη Μαγδαληνή) (1819-22) εκτιμάται ότι θα αγγίξει το ποσό των 5 – 8 εκατομμυρίων £ μια αύξηση πάνω από 1.000 φορές της τελευταίας του τιμή πώλησης, όταν αγοράστηκε σε μια δημοπρασία αγαλμάτων κήπου του Λονδίνου το 2002 για μόλις 5.200 £.

Maddalena Giacente (Recumbent Magdalene) (1819-22) by Antonio Canova. © Christie’s Images Limited 2022

Η Maddalena Giacente (1819-22) ανατέθηκε από τον τότε πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Robert Jenkinson, απόδειξη της αγάπης που έδειχναν πάντα οι Βρετανοί συλλέκτες για το έργο του μεγάλου νεοκλασικού γλύπτη Antonio Canova και απεικονίζει τη Μαρία Μαγδαληνή «σε κατάσταση έκστασης», σύμφωνα με το δελτίο τύπου των Christie’s.

Ο Canova πέθανε τον Οκτώβριο του 1822, ένα μήνα πριν την παράδοσή του στον Jenkinson ενώ μετά τον θάνατο του πρωθυπουργού το 1828, το έργο πέρασε στα χέρια της οικογένειας και των κληρονόμων του και παρουσιάστηκε σε πολλές μεγάλες δημόσιες εκθέσεις σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο.

Μετά τον θάνατο του πρωθυπουργού το 1828, πέρασε από την οικογένειά του και παρουσιάστηκε σε πολλές μεγάλες δημόσιες εκθέσεις σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο, προτού πουληθεί σε δημοπρασία τελικά το 1857 στον Λόρδο Ward, ενός κορυφαίου συλλέκτη της εποχής και μετά τα ίχνη του εντοπίστηκαν στο αρχοντικό Wilton Court.

Μετά από μια καταστροφική πυρκαγιά που κατέστρεψε μεγάλο μέρος της Αυλής του αρχοντικού, το γλυπτό άλλαξε χέρια για άλλη μια φορά σε μια δημοπρασία του σπιτιού και του περιεχομένου του το 1938, αλλά δυστυχώς δεν αποδόθηκε η ακριβής καλλιτεχνική του αξία, μήτε η σύνδεσή του με τον Canova. Περιγράφηκε ως μια απλή «κλασική φιγούρα».

Maddalena Giacente (Recumbent Magdalene) (1819-22) by Antonio Canova. © Christie’s Images Limited 2022
Maddalena Giacente (Recumbent Magdalene) (1819-22) by Antonio Canova. © Christie’s Images Limited 2022

«Είναι θαύμα το γεγονός ότι βρέθηκε το εξαιρετικό, χαμένο από καιρό αριστούργημα του Antonio Canova, η “Ξαπλωμένη Μαγδαληνή”, 200 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του. Αυτό το έργο αναζητείται από μελετητές για δεκαετίες, επομένως η ανακάλυψη είναι θεμελιώδους σημασίας για την ιστορία της συλλογής και την ιστορία της τέχνης.

Μαρτυρεί την εντατική διαδικασία σκέψης του έργου του Ιταλού γλύπτη που ήταν θεμελιώδης μάρτυρας της εποχής του: πιστός στον Πάπα Πίο Ζ’, περιζήτητος από τον Ναπολέοντα, αγαπημένος του Άγγλου ηγεμόνα Γεώργιου Δ’, εκτιμημένος από τον κόσμο της ευρωπαϊκής συλλογής και κρίσιμης σημασίας για την αποκατάσταση των έργων τέχνης που κατασχέθηκαν υπό τον Ναπολέοντα.

Η εκ νέου ανακάλυψη της «ξαπλωμένης Μαγδαληνής» καταλήγει σε μια πολύ ιδιαίτερη ιστορία σχεδόν μυθιστορηματική ενός μάρμαρου σημαντικής ιστορικής αξίας και εξαιρετικής αισθητικής ομορφιάς που παρήγαγε ο Canova στα τελευταία χρόνια της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας», θα δηλώσει ο Dr. Mario Guderzo μελετητής του έργου του Canova.

Μεγάλος θαυμαστής του Ιταλού γλύπτη ήταν ο Ιρλανδός συγγραφέας, ποιητής και στιχουργός της εποχής, Τόμας Μορ, ο οποίος αναφέρει για εκείνον «Με πήγε να δω την τελευταία του Μαγδαληνή, η οποία είναι θεϊκή: είναι ξαπλωμένη σχεδόν παραδομένη στη θλίψη της. Η έκφραση του προσώπου της και η ομορφιά της σιλουέτας της… είναι τελειότητα» (Νοέμβριος, 1819, στο Memoirs, Journal and Correspondence, που δημοσιεύτηκε το 1853).

Η Ξαπλωμένη Μαγδαληνή κατέχει σημαντική θέση στη μελέτη της δυτικής γλυπτικής και μαζί με το γλυπτό Ενδυμίων που βρίσκεται στο Μουσείο Antonio Canovas στο Possagno της Ιταλίας ως ένα από τα δύο τελευταία γλυπτά της σπουδαίας ευρωπαϊκής μαρμαρογλυπτικής. Η καλλιτεχνική αξία του Antonio Canova ήταν αδιαμφισβήτητη και εντυπωσίαζε με τα συνθετικά του χαρίσματα αλλά και την ικανότητα σμιλεύματος του μαρμάρου με λεπτομέρειες.

Αυτό το ξεχωριστό δείγμα νεοκλασικής γλυπτικής, μετά την παρουσίασή του στα κεντρικά γραφεία του Christie’s στο Λονδίνο στις 19 και 20 Μαρτίου, θα περιοδεύσει στη Νέα Υόρκη, και στη συνέχεια στο Χονγκ Κονγκ, για να επιστρέψει στο Λονδίνο για τρεις εβδομάδες σε μια έκθεση τον Ιούνιο, εν όψει της δημοπρασίας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.