Το Θεατρόνιο στο ελculture.gr

«Για το Θεατρόνιο, στέγη γραμμάτων και τεχνών είναι το σχολείο»

To Θεατρόνιο ετοιμάζεται να «εισβάλλει» στα σχολεία της Αθήνας και να εμπνεύσει τους μαθητές, φέρνοντας κοντά Θέατρο και Χημεία. Αυτό βέβαια, το υποψιάζεται κανείς και από το όνομα της ομάδας, οπότε, για να μάθουμε περισσότερα βρεθήκαμε σε μία από τις πρόβες τους. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι αυτό που κάνουν «σε πιάνει», ακόμα κι αν απέχεις πολύ από τα (προ)εφηβικά σου χρόνια. Ο συγγραφέας, ηθοποιός και εμπνευστής της δράσης «Θέμα Χημείας», Γιάννης Γουλές, έλυσε όσες απορίες μας είχαν απομείνει.

ελculture: Ποιοι είστε και τι κάνετε;
Γιάννης Γουλές:
Το Θεατρόνιο είναι μια ομάδα που σχεδιάζει και υλοποιεί θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα που συνδυάζουν τις φυσικές επιστήμες – όπως η Χημεία – με το θέατρο και τη θεατρική αγωγή. Φέτος, δημιουργήσαμε τη διαδραστική-βιωματική παράσταση με τίτλο «Θέμα Χημείας», που απευθύνεται σε εφήβους και προεφήβους. Οι παραστάσεις μας, ξεκινούν από τέλη Νοέμβρη, σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ομάδα απαρτίζεται από επιστήμονες και καλλιτέχνες. Την παιδαγωγική επιμέλεια της δράσης επιμελούνται η Ναταλία Λύτρα και ο Λάμπρος Φαρμάκης, χημικοί με μεταπτυχιακές σπουδές.

Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί Έμμυ Μαυρίκα, Στέλιος Γιαννάκος, Μάρδη Μιλιαρά. Η σκηνοθεσία είναι της Δέσποινα Μαραγκουδάκη ενώ τη μουσική – με μεγάλη μας χαρά – επιμελείται ο Γιάννης Ζουγανέλης.

Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της «Ένωσης Ελλήνων Χημικών», του τμήματος Χημείας του «Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών». Επίσης, πέρσι επιχορηγήθηκε από τη «Γενική Γραμματεία Νέα Γενιάς» μέσω του προγράμματος της Ε.Ε. «Νέα Γενιά σε Δράση». Έχει ήδη παρουσιαστεί σε σχολεία όπως το Αρσάκειο Ψυχικού, το 11ο Γυμνάσιο Ιλίου καθώς και στο «Athens Science Festival» που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, το περασμένο Μάϊο. Το γέλιο των εφήβων στις περσινές παραστάσεις, λειτούργησε εμψυχωτικά…

977062-316-1(2)

ελc: Μίλησέ μας για το «Θέμα Χημείας»
Γ.Γ:
Είναι μια παράσταση κωμική και διαδραστική. Το χιούμορ αξιοποιείται ως παιδαγωγικό εργαλείο. Μέσα από το χιούμορ συνδέουμε την επιστήμη με την καθημερινότητα, γελάμε και ταυτόχρονα μαθαίνουμε.

Στο πρώτο μέρος της παράστασης, οι μαθητές αναπαριστούν τις τρεις φάσεις της ύλης (στερεό, υγρό, αέριο), ενώ μελετούν την επίδραση της πίεσης τόσο σε επίπεδο μικρόκοσμου όσο και μακρόκοσμου (ανθρώπινων σχέσεων). Στο δεύτερο μέρος, οι ηθοποιοί του Θεατρονίου παρουσιάζουν στους μαθητές ένα θεατρικό κείμενο μέσα από το οποίο δραματοποιούνται στοιχειώδεις όροι της Χημείας, όπως επίσης και διλήμματα-συγκρούσεις που αντιμετωπίζει ένας έφηβος σχετικά με τον επαγγελματικό του προσανατολισμό.

ελc: Ποια είναι η υπόθεση του έργου;
Γ.Γ: Ο έφηβος Φίλιππος έχει ταλέντο στο μπάσκετ. Θέλει να υπογράψει συμβόλαιο με ομάδα και να κυνηγήσει τα όνειρά του για να γίνει μεγάλος αθλητής. Ο πατέρας του όμως, ιδιοκτήτης βιομηχανίας χημικών, έχει άλλα σχέδια…

977062-316-1(4)

ελc: Γιατί να έρθει ένα παιδί στην παράσταση;
Γ.Γ:
Έχει τεκμηριωθεί, από παιδαγωγικές επιστημονικές έρευνες και μελέτες ότι μέσω της ψυχαγωγίας η γνώση γίνεται εύληπτη. Το παιδί, από τη φύση του έχει έμφυτη την τάση για δημιουργία κι αυτή την τάση αξιοποιούν οι θεατρικές τεχνικές της παράστασης μας.

Το παιδαγωγικό δρώμενο «Θέμα Χημείας», αναπτύσσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών, δίνει μεγαλύτερο κίνητρο για μάθηση, αυξάνει την αυτοπεποίθηση, προωθεί τη συνεργασία, ενσωματώνει συναίσθηση και νόηση, προωθεί την οπτικοποίηση των χημικών δεσμών και μορίων. Τα παιδιά, με όχημα την τέχνη, αναζητούν ένα βαθύτερο νόημα σ’ αυτό που κάνουν.

Η παράσταση δρα συμπληρωματικά με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Με την παρακολούθηση της παράστασης, οι μαθητές  καλλιεργούν μορφές νοημοσύνης, όπως η οπτική-χωρική, η σωματική, η μουσική κ.ά. Τα παιδιά μαθαίνουν ενεργοποιώντας το σώμα τους.

Ο μαθητής δεν χρειάζεται να έρθει. Πηγαίνουμε εμείς στο σχολείο, με μεγάλη χαρά και διάθεση για επικοινωνία. Για το Θεατρόνιο, στέγη γραμμάτων και τεχνών είναι το σχολείο.

977062-316-1(5)

ελc:  H εφηβεία είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος και, για τους περισσότερους από εμάς, πιο μακρινή απ’όσο νομίζουμε. Πώς καταφέρνει κανείς να “μπει στα παπούτσια” των νέων παιδιών και να τους μιλήσει γι’αυτά που πραγματικά τους απασχολούν;
Γ.Γ: Σίγουρα, είναι μια δύσκολη περίοδος, από τις δυσκολότερες. Το θέμα είναι: «πώς αντιμετωπίζεις τη δυσκολία;». Η δυσκολία σε πεισμώνει ή σε πτοεί; Δεν χαίρεσαι που κάποιες φορές, τα πράγματα είναι δύσκολα, τα θες όλα έτσι εύκολα και χωρίς κόπο; Για παράδειγμα, τι είναι τα ανθρώπινα διλήμματα… ένα κουμπί του τηλεκοντρόλ, να το πατήσεις και να λυθούν όλα; Δεν θέλει κόπο-χρόνο να βρεις τον επαγγελματικό σου προσανατολισμό, να καλλιεργήσεις τα ταλέντα σου; Αυτό άλλωστε δεν εξετάζει άλλωστε και το θεατρικό μας έργο;

Σχετικά με το τι απασχολεί τα παιδιά. Τα παιδιά ανακαλύπτουν τη ζωή, είναι γεμάτα απορίες, ανησυχούν, με το δικό τους τρόπο. Όταν απευθύνεσαι σε παιδιά αλλάζει είναι ο τρόπος γραφής, ο τρόπος προσέγγισης… Δεν αγιοποιώ τους εφήβους αλλά είναι πιο αυθόρμητοι, πιο αληθινοί, ίσως το πιο δύσκολο κοινό.

ελc: Η ιδέα πως προέκυψε;
Γ.Γ:
Τα τελευταία χρόνια, συχνά με ρωτούσαν «Τι θα γίνεις Γιάννη, χημικός ή συγγραφέας;». Δεν είχαν κι άδικο… Σπούδασα Χημεία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, συνέχισα με ένα διδακτορικό στην Ιατρική Σχολή. Παράλληλα, ως φοιτητής, έγραψα τις πρώτες σατιρικές παραστάσεις. Μεγάλωνα… μαζί με ένα δίλημμα: «χημικός ή συγγραφέας;». Μέσα μου, μια τραμπάλα, ένα «ή» ανάμεσα στις λέξεις Χημικός – συγγραφέας.

Τελικά, το «ή» έγινε «και». Δηλαδή; Χημεία και Θέατρο. Χημεία μέσω Θεάτρου. Γίνεται;

977062-316-1(3)

ελc: Αν το καρτελάκι ονόματός σου είχε περιορισμένο χώρο, θα έγραφες σ’αυτό “Καλλιτέχνης” ή “Επιστήμονας”;
Γ.Γ:
Αποποιούμαι και τις δυο ιδιότητες. Το παν είναι η δημιουργία, η κάθε δημιουργία… και πως αυτή φωτίζει τη ζωή. Σχετικά με το καρτελάκι, καλύτερα να μη γράφει τίποτα. Σημασία έχει να λειτουργούμε με ενσυναίσθηση.

ελc: Πρόχειρο διαγώνισμα! Γράψε ό,τι ξέρεις για τις παρακάτω έννοιες:
Άτομο:
Πολίτης, κοινωνία, δομή, ύλη
Δεσμός: Αλληλεπίδραση, ισχυρός, ασθενής, χωρισμός… κι ένας καλός δικηγόρος
Αντίδραση: Ενέργεια, αλλαγή, πολλές φορές για το τίποτα
Πίεση: ΕΝΦΙΑ, δουλειά, δουλεία, υποταγή, υπέρβαση, έργο
Φορτίο: Αρνητικό, θετικό, έλξη…

Πληροφορίες
Η παράσταση – παιδαγωγικό δρώμενο «Θέμα Χημείας» απευθύνεται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας (Ε, Δημοτικού, Στ’ Δημοτικού) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Α’ Γυμνασίου έως Β’ Λυκείου). Η παράσταση προσαρμόζεται κάθε φορά στις ανάγκες των μαθητών ανάλογα με την τάξη στην οποία ανήκουν ενώ το διαδραστικό μέρος είναι αντίστοιχο με το επίπεδο των δεξιοτήτων των παιδιών, είναι ασφαλές και δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερη προετοιμασία. Η συνολική διάρκεια είναι 65 λεπτά.

Επικοινωνία: «Θεατρόνιο»

Φωτογραφίες άρθρου: Γιώργος Χαριτάκης ©

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.