Με τα σχέδια της Εθνικής Πινακοθήκης στο Λονδίνο να μετατίθενται για το 2021 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ανακοινώθηκε η πρώτη μεγάλη έκθεση που θα γίνει σε συνεργασία με το Μουσείο του Ορσέ το φθινόπωρο του 2021. Σε αυτήν θα πρωταγωνιστήσουν τα διακοσμητικά σχέδια των ιμπρεσιονιστών, ανάμεσά τους και τα Νούφαρα του Μονέ που υπήρξαν πρωταγωνιστικό μοτίβο σε πολλά έργα του διάσημου ζωγράφου.
Η τέχνη του εικοστού αιώνα είναι αδιανόητη χωρίς τους πίνακες με τα Νούφαρα του Μονέ. Είναι, από πολλές απόψεις, τόσο σημαντικοί στην ιστορία της καλλιτεχνικής εφεύρεσης όσο ο αναλυτικός κυβισμός των Πικάσο και του Μπρακ, ή της διακοσμητικής αφαίρεσης του Ματίς. Ζωγραφισμένα μεταξύ του 1899 και μέχρι τον θάνατο του ζωγράφου, το 1926, αποτελούν ένα θέμα στο οποίο ο Μονέ επέστρεφε ξανά και ξανά. Ο Μονέ μετακόμισε στην κατοικία του στο Ζιβερνί, το 1883.
Αφιερώθηκε στη δημιουργία ενός ιδανικού κήπου που μέχρι σήμερα είναι ανοιχτός στους επισκέπτες και ασχολήθηκε με τη δημιουργία του για πολλά χρόνια με λεπτομερείς οδηγίες που έδινε ακόμα και όταν δεν ήταν εκεί. Ο κήπος του χωρίστηκε σε δυο μέρη: στον ανθισμένο κήπο κοντά στο σπίτι του και στον υδάτινο που δημιουργήθηκε με μια εκτροπή ενός παραπόταμου του Έπτ. Στον υδάτινο κήπο του ο Μονέ είχε μια ιαπωνική γέφυρα και φυσικά, νούφαρα, για τα οποία παθιαζόταν να απεικονίζει με τρόπους που εξελίχθηκαν μέσα στα χρόνια. Τα ονειρικά του άνθη δημιουργούσαν μια ψευδαίσθηση εικονογραφικής επιφάνειας.
Ο Μονέ τα απεικόνισε σε πολλούς πίνακες και με αυτά άρχισε να δημιουργεί τεράστιες διακοσμήσεις με αποκορύφωμα τη σειρά των νούφαρων που του ανέθεσε η γαλλική κυβέρνηση για δύο οβάλ γκαλερί στο Orangerie.
Ένα από τα μεγάλα έργα του Μονέ με τα περίφημα νούφαρα βρίσκεται στο Μουσείο του Ντάλας και θα ταξιδέψει για το Λονδίνο. Άλλοι τρεις εντυπωσιακοί πίνακες με νούφαρα θα δανειστούν στην Εθνική Πινακοθήκη ως μέρος της πρώτης μεγάλης έκθεσης που εξερευνά το ιμπρεσιονιστικό πάθος για τις διακοσμητικές τέχνες.
Τα καθηλωτικά «Νούφαρα» στο Μουσείο Ορανζερί
Ο κύκλος των έργων «Νούφαρα» του Μονέ δωρίστηκαν στο γαλλικό κράτος από τον ζωγράφο την ημέρα που ακολούθησε την ανακωχή της 11ης Νοεμβρίου 1918 ως σύμβολο ειρήνης. Τα νούφαρα τοποθετήθηκαν όπως είχε σχεδιαστεί στο Μουσείο Orangerie το 1927, λίγους μήνες μετά τον θάνατό του.
Ο Αντρέ Μασόν, το 1952, αποκάλεσε τα Νούφαρα τη «Σιξτίνα του Ιμπρεσιονισμού», καθώς το μοναδικό αριστούργημα του Μονέ δεν έχει καλλιτεχνικό ισοδύναμο στον κόσμο. Ο κύκλος των έργων με τα Νούφαρα είναι ένα από τα μεγαλύτερα μνημειώδη επιτεύγματα της ζωγραφικής στις αρχές του εικοστού αιώνα.
Τοποθετημένα μέσα σε μια οβάλ αίθουσα της Ορανζερί περικλείουν τον θεατή σε σχεδόν εκατό γραμμικά μέτρα που ξεδιπλώνουν ένα τοπίο διάσπαρτο με νούφαρα που επιπλέουν στο νερό, κλαδιά ιτιών, αντανακλάσεις δέντρων και σύννεφων, δίνοντας την «ψευδαίσθηση ενός ατελείωτου συνόλου, ενός κύματος χωρίς ορίζοντα και χωρίς ακτή», όπως έλεγε ο Μονέ. Φυσικά αυτά τα συγκεκριμένα δε θα ταξιδέψουν στο Λονδίνο, αλλά στην Εθνική Πινακοθήκη θα είναι πρωταγωνιστές άλλες τρεις εκδοχές τους, δίπλα σε περισσότερους από 80 πίνακες ζωγραφικής, διακοσμητικά πάνελ και σπάνια αντικείμενα, όπως πλακάκια και ταπετσαρίες που έχουν την υπογραφή μερικών από τα πιο γνωστά ονόματα ιμπρεσιονιστών ζωγράφων όπως ο Καμίγ Πισαρό, η Μπερθ Μοριζό, ο Ντεγκά, η Μαίρη Κάσατ, ο Σεζάν, ο Ρενουάρ και ο Μανέ.
Τα έργα τους θα έχουν σχέση με τη διακόσμηση με την οποία ασχολήθηκαν κυρίως για να εξοικονομήσουν τα προς το ζην, διατηρώντας όμως την υψηλή ποιότητα των δημιουργιών τους.
Η έκθεση διοργανώνεται από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και το Musée d’Orsay στο Παρίσι με τίτλο: Ιμπρεσιονιστικές Διακοσμήσεις: Η Γέννηση του Μοντέρνου Ντεκόρ.