«Εκατομμύρια μάτια βρέθηκαν ξαφνικά πάνω μας, δημιουργώντας μια εικόνα που δεν θα ξεχάσω ποτέ για το υπόλοιπο της ζωής μου» – Paul McCartney, 2023
Περισσότερες από 250 φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο του Paul McCartney παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο πλαίσιο μιας μεγάλης έκθεσης, που διοργανώνεται με αφορμή την επαναλειτουργία της National Portrait Gallery.
H έκθεση Paul McCartney Photographs 1963-64: Eyes of the Storm, ρίχνει φως στα πορτρέτα που απαθανάτισε ο McCartney χρησιμοποιώντας τη δική του φωτογραφική μηχανή μεταξύ Νοεμβρίου 1963 και Φεβρουαρίου 1964, την περίοδο κατά την οποία ο John Lennon, ο Paul McCartney, ο George Harrison και ο Ringo Starr εκτοξεύτηκαν από το πιο δημοφιλές συγκρότημα στη Βρετανία σε διεθνές πολιτιστικό φαινόμενο.
Ο φακός της έκθεσης είναι στραμμένος στη φρενίτιδα της “Beatlemania” αλλά αυτή τη φορά εκ των έσω, και για πρώτη φορά μέσα από τον φακό της φωτογραφικής μηχανής Pentax του McCartney. Οι φωτογραφίες αυτές, που ο ίδιος ο McCartney περιέγραψε με τα λόγια του ως «τα μάτια της καταιγίδας», παρέχουν μια μοναδικά προσωπική οπτική γωνία, καταγράφοντας τον χρόνο του McCartney με τους Beatles σε μια κρίσιμη στιγμή της εξέλιξης του συγκροτήματος.
Από τα ασπρόμαυρα πορτρέτα που τραβήχτηκαν στα παρασκήνια του Λίβερπουλ, τις πρόβες των «σκαθαριών» σε ένα στούντιο ηχογράφησης στο Παρίσι, τους χειμωνιάτικους ορίζοντες του Μανχάταν, μέχρι τις αστραφτερές έγχρωμες λήψεις του Miami Beach στη λιακάδα, οι φωτογραφίες του McCartney, αν και καλύπτουν τέσσερις μόνο μήνες, καταγράφουν χρονολογικά τις εμπειρίες του συγκροτήματος στα ταξίδια του.
Οι πρώτες εικόνες της έκθεσης χρονολογούνται από τον Νοέμβριο του 1963, την ώρα που η Beatlemania είχε καταλάβει κυριολεκτικά το έθνος, και κορυφώνονται με φωτογραφίες που τραβήχτηκαν τον Φεβρουάριο του 1964, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών του πρώτου θριαμβευτικού ταξιδιού του συγκροτήματος για την «κατάκτηση» της Αμερικής. Η εμφάνιση του συγκροτήματος στο The Ed Sullivan Show στις 9 Φεβρουαρίου 1964 προσέλκυσε περίπου 73 εκατομμύρια θεατές, τοποθετώντας τους Beatles στην κορυφή της παγκόσμιας φήμης.
Το ενδιαφέρον του Paul McCartney για τις εικαστικές τέχνες είναι εμφανές στις φωτογραφίες του, οι οποίες αντικατοπτρίζουν τα στυλ και την αισθητική της εποχής. Απορρόφησε πολιτιστικές επιρροές και έμαθε από τους φωτογράφους με τους οποίους συνεργάστηκε, οι οποίοι αγκάλιασαν τις ατέλειες της φωτογραφίας «στιγμιότυπων».
Η οξεία παρατηρητικότητά του, που τόσο εξυμνήθηκε στα τραγούδια-στίχους του, χαρακτηρίζει και τα οικεία πορτρέτα του John Lennon, του George Harrison, του Ringo Starr και του μάνατζερ Brian Epstein, απεικονίζοντας στιγμές συγκέντρωσης, χαλάρωσης και χαράς. Ενώ ο McCartney ήταν σχεδόν πάντα περιτριγυρισμένος από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, χρησιμοποίησε επίσης τη φωτογραφική του μηχανή για να αναδείξει προσωπικές συναντήσεις με φωτογράφους του Τύπου και μεμονωμένα άτομα, με φόντο το θορυβώδες πλήθος. Η έκθεση καταγράφει τα διαφορετικά περιβάλλοντα στα οποία βρέθηκε, καταγράφοντας φευγαλέες στιγμές εν κινήσει, οδηγώντας μέσα σε δρόμους με φανατικούς οπαδούς.
Οι φωτογραφίες ανήκουν στο προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη και οι φωτογραφίες που επιλέχθηκαν για την παρούσα έκθεση υπήρχαν ως αρνητικά, δίχως να έχουν τυπωθεί μέχρι και σήμερα. Η επιλογή τους έχει γίνει από τον ίδιο, μαζί με προσωπικές του σκέψεις για την εποχή και τις εικόνες, οι οποίες αποτυπώνονται στην έκθεση.
«Η αλήθεια είναι ότι πάντα με ενδιέφερε η φωτογραφία, από την εποχή που ήμουν πολύ μικρός, όταν η οικογένειά μας είχε μια μικρή φωτογραφική μηχανή σε κουτί τη δεκαετία του 1950. Λάτρευα την όλη διαδικασία της φόρτωσης ενός ρολού φιλμ Kodak στη φωτογραφική μηχανή Brownie που είχαμε», δήλωσε ο Paul McCartney.
Συνοδευτικό βιβλίο με φωτογραφίες και σκέψεις του Paul McCartney, 1964: Eyes of the Storm, εκδόθηκε στις 13 Ιουνίου από την Penguin Press στο Ηνωμένο Βασίλειο και από την W.W. Norton στις ΗΠΑ.