Η ομάδα design Postfolk στο ελculture.gr

«Το μέλλον, αν θέλετε, ενός πολύ δικού μας παρελθόντος. Αυτό είναι το Postfolk για μας»

Η ομάδα Postfolk, την οποία ανακαλύψαμε στην έκθεση RE-FRESH/The new mind of design and art σε επιμέλεια Φωτεινής Καπίρη στο Ξενοδοχείο Fresh, αποτελείται από την Μαρία Όλγα Βλάχου και τον Κωστή Βασιλειάδη. Η έκθεση παρουσιάζει «την ανανεωμένη οντότητα (re-freshed) του σύγχρονου σχεδιαστή και καλλιτέχνη ο οποίος διερευνά και επαναπροσδιορίζει έννοιες, φόρμες, αισθητικές και τεχνικές – τη δημιουργική του διαδικασία, συχνά με χιούμορ ή παιχνίδισμα». Οι σχεδιαστές της ομάδας Postfolk, ένα πραγματικά δυναμικό δίδυμο, εμπνέονται από την ελληνική παράδοση, τις εικόνες της οποίας -εντελώς απενοχοποιημένα- εντάσσουν σε ένα παγκοσμιοποιημένο πλαίσιο, αισθανόμενοι ότι και οι ίδιοι φέρουν στοιχεία και από τις δύο κουλτούρες και ότι ο σύγχρονος άνθρωπος είναι ένα αμάλγαμα εμπειριών τοπικών και παγκόσμιων. Το ελculture.gr συνάντησε την Μαρία Όλγα Βλάχου, η οποία μας μίλησε για τη δουλειά και τα σχέδια της ομάδας Postfolk.

ελculture: Πώς δημιουργήσατε την ομάδα Postfolk;
Μαρία Όλγα Βλάχου:
Το Postfolk, στην ουσία, δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο. Εν μία νυκτί… Με τον Κωστή συναντηθήκαμε όταν εργαζόμασταν μαζί το 2005 στη δισκογραφική εταιρεία Track 7. Από τότε γίναμε αχώριστοι φίλοι και συνεργάτες σε διάφορα projects. Στο τέλος αποφασίσαμε να κάνουμε το δικό μας έργο, για να εκφράσουμε τη δημιουργικότητά μας με νέους τρόπους. Η ιδέα να κάνουμε κάτι σε σχέση με την ελληνική λαϊκή παράδοση γεννήθηκε όταν μου ανατέθηκε το art direction στο Μουσείο της πόλης της Ορεστιάδας. Τότε, ήρθα σε επαφή με τα έργα της νεώτερης ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από τα εκθέματα του Μουσείου και τα ερωτεύτηκα παράφορα… Με φυσικό και εύλογο τρόπο όλο αυτό άρχισε να «δουλεύει» υποσυνείδητα… Ο Κωστής, δε, κατάγεται από την Ορεστιάδα και έχει μνήμες folk… Όλα αυτά μας δημιούργησαν την ανάγκη να φτιάξουμε κάτι που να είναι φρέσκο, αλλά να έχει ρίζες στο πρόσφατο παρελθόν της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ένας φόρος τιμής σε όλους αυτούς τους ανώνυμους καλλιτέχνες και ίσως μια ευκαιρία για μας να επαναφέρουμε κάτι που, ενώ προέρχεται από το κοντινό παρελθόν μας, φαντάζει πολύ μακρινό. Το μέλλον, αν θέλετε, ενός πολύ δικού μας παρελθόντος. Αυτό είναι το Postfolk για μας.

ελc: Η εμπειρία σας στο χώρο της διαφήμισης πώς σας βοήθησε στη δημιουργία της ομάδας Postfolk;
Μ.Ο.Β.: Η διαφήμιση βοήθησε στο πρακτικό μέρος τη διαδικασία ανάπτυξης του Postfolk. Κατείχαμε, δηλαδή, την τεχνογνωσία της παραγωγής πάσης φύσεως εκτυπώσεων και γνωρίζαμε μια ευρεία γκάμα υλικών και ειδών.

ελc: Γιατί η ελληνική παραδοσιακή τέχνη αποτελεί πηγή έμπνευσης για εσάς;
Μ.Ο.Β.: H λαϊκή τέχνη αποτελεί σημαντικό τμήμα της πολιτιστικής ταυτότητας κάθε λαού. Εμείς την αναζητήσαμε ξανά ακριβώς σαν ένα κομμάτι πολιτισμού και ταυτότητας, ενδεχομένως παρεξηγημένο, αναγκαίο ωστόσο σε καιρούς παγκοσμιοποίησης, για να επαναφέρει μια μικρή αίσθηση του «ανήκειν». Η φρέσκια ματιά στα δοκιμασμένα μοτίβα δίνει κάθε φορά εκπλήξεις, ανοίγει νέους δρόμους, προκαλεί παρατηρήσεις και συγκρίσεις και, πάνω από όλα, καλλιεργεί το διάλογο με άλλους πολιτισμούς. Η ελληνική λαϊκή τέχνη είναι η βάση μας και ο βατήρας που μας ωθεί σε γόνιμα παιχνίδια με τους άλλους λαούς και τις παραδόσεις τους.

ελc: Τι είδους αντικείμενα έχετε σχεδιάσει μέχρι τώρα; Όλα όσα φτιάχνεται θα έχουν πάντα σχέση με την ελληνική παράδοση;
Μ.Ο.Β.: Κάναμε την πρώτη μας έκθεση στην Galerie Marneri με art prints σε μοναδικά χειροποίητα χαρτιά και μια σειρά από σουπλά σε χαρτί tyvek. Μετά σχεδιάσαμε μια σειρά που «μαγειρεύει», την disco culture, με μοτίβα ελληνικής λαϊκής τέχνης και τα «σερβίραμε» σε μαγειρικές ποδιές. Αυτές διατίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το xombli.com, ένα ελληνικό e-shop που παρουσιάζει αντικείμενα αποκλειστικά από Έλληνες σχεδιαστές. Οι στόχοι μας είναι πολλές σειρές χρηστικών προϊόντων, όπως ipad cases, t-shirts, φωτιστικά, σουπλά, κουρτίνες μπάνιου και κάθε είδους υφάσματα επιπλώσεων. Επιδιώκουμε συνεργασίες με fashion designers, designers επίπλων και φωτιστικών αλλά και αρχιτέκτονες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι σειρές προϊόντων που σκεφτόμαστε, όπως το disco folk, συνδυάζουν την ελληνική λαϊκή τέχνη με την disco culture… H πρόσθεσή μας είναι το παγκόσμιο folk.

ελc: Τι είδους υλικά χρησιμοποιείτε;
Μ.Ο.Β.: Τα υλικά διαφέρουν ανάλογα με τη χρηστικότητα του αντικειμένου. Από χειροποίητα χαρτιά μέχρι υφάσματα και χαρτιά tyvek προς το παρόν…

ελc: Θεωρείτε ότι τα αντικείμενά σας μπορούν να βρουν ανταπόκριση και στο διεθνές κοινό;
Μ.Ο.Β.: Ελπίζουμε σε αυτό, αυτός είναι ο απώτερος στόχος μας. Να καταφέρουμε να κάνουμε ένα mix της ελληνικής κουλτούρας με όλες τις άλλες κουλτούρες που μας κινούν το ενδιαφέρον και να απευθυνθούμε στην παγκόσμια αγορά design.

ελc: Πού μπορεί να τα βρει κανείς; Πώς αντιμετωπίζετε το θέμα της διάθεσης των προϊόντων σας στη διεθνή αγορά;
Μ.Ο.Β.: Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα διατίθενται από την Galerie Marneri, κατά κύριο λόγο τα art prints και κάποια σουπλά, και από το xombli.com οι μαγειρικές ποδιές. Επίσης, τις ποδιές μπορεί να τις δει κανείς στο Hotel Fresh, στο πλαίσιο της έκθεσης RE>FRESH, μέχρι τις 15/5. Παράλληλα προσπαθούμε να ανοίξουμε τα φτερά μας σε ξένες αγορές.

ελc: Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μέλλον του ελληνικού design;
Μ.Ο.Β.: Λαμπρό! Οι Έλληνες designers είναι πολύ δημιουργικοί και αναγκάζονται να γίνουν ακόμα πιο πολύ λόγω των απαιτήσεων της παγκόσμιας αγοράς. Το ελληνικό design κερδίζει τις εντυπώσεις όταν καταφέρνει να προωθηθεί και να ταξιδέψει στις παγκόσμιες αγορές!

Η έκθεση RE-FRESH/Τhe new mind of design and art παρουσιάζεται στο Ξενοδοχείο Fresh έως τις 15/5/2013.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.