Ο Σπύρος Μαργαρίτης μας ξεναγεί στη νέα εκπομπή της ΕΡΤ «Επιχείρηση, Αλλάζουμε την Ελλάδα» συστήνοντας τους μελλοντικούς Έλληνες game changers

«Στο σχολικό πλαίσιο έχουμε μάθει να λειτουργούμε παθητικά και δεν συνειδητοποιούμε πόσα πράγματα μπορούμε να καταφέρουμε αν το αποφασίσουμε»

12 σχολεία, 12 μαθητικές ”start up”. 12 επεισόδια. Η νέα εκπομπή της ΕΡΤ «Επιχείρηση, Αλλάζουμε την Ελλάδα: The Game Changers», μία παραγωγή της Orbit Productions σε συνεργασία με την ελc Productions, φέρνει σε πρώτο πλάνο την «Εικονική Επιχείρηση», το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Junior Achievement  Greece που πλάθει την επόμενη γενιά επιχειρηματιών. Μαθητές και μαθήτριες ενθαρρύνονται να καλλιεργήσουν το επιχειρηματικό πνεύμα δημιουργώντας με γνώμονες τη βιωσιμότητα, την καινοτομία και την κάλυψη κοινωνικών αναγκών τη δική τους επιχείρηση.

Με «ξεναγό» τον Σπύρο Μαργαρίτη, η εκπομπή μας ταξιδεύει ανά την Ελλάδα, από το Διδυμότειχο μέχρι τα Δωδεκάνησα, και μας μεταφέρει σε σχολεία που έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό της «Εικονικής Επιχείρησης» για να μας συστήσει τους μελλοντικούς Έλληνες game changers.

«Παρότι στην αρχή νόμιζα ότι πρόκειται για μία εκπομπή για την επιχειρηματικότητα με την πρόοδο των γυρισμάτων συνειδητοποίησα ότι αυτή η εκπομπή πραγματεύεται την παιδεία», διευκρινίζει ο Σπύρος στην αρχή της συζήτησής μας.

 

 

Όπως μου εξηγεί εκείνος, όσοι συμμετέχουν στην «Εικονική Επιχείρηση» εκδηλώνουν ενδιαφέρον για ένα θέμα και καλούνται να γνωρίσουν όλες τις πτυχές του «από πρώτο χέρι». «Η φιλοσοφία αυτή θα έπρεπε να υιοθετηθεί από όλα τα μαθήματα», επισημαίνει. «Τα παιδιά στο σχολείο εκπαιδεύονται σε ένα θεωρητικό πλαίσιο, δεν έχουν μάθει να δουλεύουν σε πρακτικό επίπεδο. Συμμετέχοντας όμως στην ”Εικονική Επιχείρηση” κάνουν πράξη μία σκέψη αντιμετωπίζοντας όλα τα εμπόδια που θα βρεθούν στον δρόμο τους και για τα οποία δεν μπορεί να τα προετοιμάσει κανένα θεωρητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. 

Εδώ κουμπώνει και ο ρόλος του μέντορα. Οι υπεύθυνοι καθηγητές – μέντορες καθοδηγούν τους μαθητές με τον πιο γλυκό τρόπο και τους διδάσκουν ότι κανένα εμπόδιο δεν είναι ανυπέρβλητο. Τα παιδιά δημιουργούν στο μυαλό τους μονοπάτια επίλυσης προβλημάτων με τη βοήθεια των καθηγητών και μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και τα εμπόδια που θα συναντήσουν.

 

 

Μέσα από την «Εικονική Επιχείρηση» μαθαίνουν επίσης τι σημαίνει συνεργασία. Η πλειοψηφία μάλιστα των μαθητών παραδέχτηκε ότι αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα διδάγματα που αποκόμισε. Μας είπαν δηλαδή ότι έχει μάθει ο καθένας να δουλεύει μόνος του και ότι δεν είχαν ανακαλύψει μέχρι τότε πόσο μαγικό πράγμα είναι να συνεργάζεσαι με κάποιον που θα σε βοηθήσει να υλοποιήσεις τη σκέψη σου.

Πράγματι, στο σχολείο κάθε παιδί μαθαίνει να λειτουργεί ως μονάδα και ως επί το πλείστον ανταγωνιστικά. Στον χώρο εργασίας όμως θα κληθεί να συνεργαστεί. Πρόκειται για μία δεξιότητα που θα του ζητηθεί στο μέλλον αλλά δεν την έχει διδαχθεί. Η “Εικονική Επιχείρηση” βοηθά όσους μαθητές συμμετέχουν σε αυτήν να κάνουν τη συνεργατικότητα κτήμα τους.

Μαθαίνουν δηλαδή να δουλεύουν μέσα σε μία ομάδα και αυτό το μαθαίνουν σε ιδανικές και προστατευμένες συνθήκες. Τους δίνεται έτσι η ευκαιρία να ανακαλύψουν τις δυνατότητες που κρύβουν μέσα τους. Είναι διαφορετικό να το μάθει κάποιος αυτό στο σκληρό περιβάλλον μιας δουλειάς και τελείως διαφορετικό να το μάθει σε ένα προστατευμένο περιβάλλον με ανθρώπους δίπλα του που νοιάζονται για εκείνον».

 

 

Ο Σπύρος τονίζει πόσο σημαντικό είναι να έρθουν οι νέοι σε επαφή με την επιχειρηματικότητα μέσα από το πρόγραμμα αυτό του Junior Achievement Greece:

«Δεν επικρατεί η νοοτροπία ”πάρε την κατάσταση στα χέρια σου”. Οι ίδιοι οι γονείς δεν παροτρύνουν τα παιδιά τους να δημιουργήσουν κάτι δικό τους αλλά να ”βολευτούν” κάπου, να υπηρετήσουν δηλαδή μία ήδη στημένη επιχείρηση. Η ”Εικονική Επιχείρηση” ανατρέπει αυτή τη νοοτροπία.

Σε διδάσκει ότι έχεις τη δύναμη να κάνεις πραγματικότητα μία ιδέα σου. Ακόμα και για εκείνους που δεν θέλουν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, η εμπειρία αυτή είναι ένα μεγάλο μάθημα που θα τους κάνει πιο δυνατούς, γιατί η επιχειρηματικότητα υπάρχει παντού, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Θα μπορούσε κάποιος να αντιμετωπίσει την ίδια του τη ζωή σαν μία μικρή επιχείρηση.

Το πρόγραμμα της ”Εικονικής Επιχείρησης” εξετάζει πώς μία start up μπορεί να σταθεί στα πόδια της. Δεν είναι δύσκολο να το κάνει αυτό κάποιος και για τον εαυτό του, να αρχίσει δηλαδή να σκέφτεται πώς θα σταθεί ως ανεξάρτητος άνθρωπος στη ζωή του. Στο σχολικό πλαίσιο έχουμε μάθει να λειτουργούμε παθητικά και δεν συνειδητοποιούμε πόσα πράγματα μπορούμε να καταφέρουμε αν το αποφασίσουμε».

 

 

Μιλάει με θαυμασμό για τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησαν στο πλαίσιο της «Εικονικής Επιχείρησης» οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων που φιλοξενούνται στα επεισόδια της εκπομπής:

«Τα παιδιά σκέφτηκαν ελεύθερα, ανοιχτά, δημιουργικά. Αυτή την κατεύθυνση διαπιστώσαμε ότι τους έδωσαν και οι υπεύθυνοι καθηγητές. Συναντήσαμε μαθητές που επέλεξαν ως πρώτη ύλη πραγματικά σκουπίδια και δημιούργησαν κάτι σπουδαίο. Η ομάδα μαθητών από το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Κιλκίς για παράδειγμα αξιοποίησε παλιούς πύργους υπολογιστών που ήταν για απόσυρση και τους μετέτρεψε σε θαλάμους καλλιέργειας μικρολαχανικών. 

Έχει πολύ ενδιαφέρον επίσης το γεγονός ότι εμπνεύστηκαν από τις ανάγκες που υπάρχουν στον τόπο τους. Αυτό το είδαμε κυρίως στην Περιφέρεια. Στην Πάτμο οι μαθητές δημιούργησαν μία εφαρμογή που παρέχει πληροφορίες για νοσοκομεία και γιατρούς ανάλογα με την περιοχή στην οποία βρίσκεται ο χρήστης της, γιατί είχαν παρατηρήσει ότι οι τουρίστες που έφταναν στο νησί δεν είχαν αυτές τις πληροφορίες. Μας έκανε εντύπωση ότι τα παιδιά θέλουν πάρα πολύ να βοηθήσουν τον τόπο τους».

 

 

Τον ρωτάω πώς βίωσαν τα παιδιά τη συμμετοχή στην «Εικονική Επιχείρηση»:

«Όλοι οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι και προτείνουν ανεπιφύλακτα και σε άλλους να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Στην αρχή πολλοί ήταν διστακτικοί, φοβόντουσαν ότι δεν θα τα καταφέρουν. Δεν υπήρξε όμως ούτε ένας μαθητής που να μας είπε ότι δεν κέρδισε κάτι. Όλοι εκτίμησαν αυτή την εμπειρία, γιατί συνειδητοποίησαν πόσο μπροστά βρίσκονται σε σύγκριση με άλλα παιδιά στο κομμάτι της συνεργασίας και της ανάλυσης ενός προβλήματος», μου απαντάει. 

Αναφερόμενος στα γυρίσματα και τα αλλεπάλληλα ταξίδια που έκαναν σε όλη την Ελλάδα, ο Σπύρος εξομολογείται πως αυτή ήταν η πιο απαιτητική παραγωγή στην οποία έχει συμμετάσχει μέχρι τώρα. Τον αποζημιώνει όμως η σκέψη ότι μέσα από αυτή την εκπομπή παρουσίασαν πώς θα έπρεπε να είναι η εκπαίδευση:

«Πιστεύω ότι ήταν κάτι ουσιαστικό αυτό που κάναμε. Νιώθω ότι συμμετείχαμε σε μία αποστολή, ότι υπηρετήσαμε κάτι μεγάλο», τονίζει.

 

 

Το πρόγραμμα των Μαθητικών Εικονικών Επιχειρήσεων υλοποιείται δωρεάν από το Junior Achievement Greece υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Το JA Greece είναι βραχίονας του Junior Achievement Worldwide που εκπαιδεύει στην επιχειρηματικότητα 12 εκατομμύρια παιδιά κάθε χρόνο σε 120 χώρες.

 

Συντελεστές Εκπομπής:

Παρουσίαση: Σπύρος Μαργαρίτης
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Σκούρας
Executive Producer: Πέτρος Αδαμαντίδης
Διεύθυνση Παραγωγής: Θάνος Παπαθανασίου
Αρχισυνταξία-Σενάριο: Γιάννης Δαββέτας
Δημοσιογραφική Έρευνα: Καλλιστώ Γούναρη
Μοντάζ: Αλέξανδρος Σκούρας
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στέργιος Φουρκιώτης
Ηχοληψία, Μίξη ήχου: Σίμος Λαζαρίδης
Graphics: Artminds.co
Σύμβουλος εκτέλεσης Παραγωγής: Κωνσταντίνος Τζώρτζης
Παραγωγοί: Νίκος Βερβερίδης, Πέτρος Αδαμαντίδης
Εκτέλεση Παραγωγής: ORBIT PRODUCTIONS σε συνεργασία με την ελc productions

 

«Επιχείρηση, Αλλάζουμε την Ελλάδα: The Game Changers» | Κάθε Δευτέρα στις 20:00 στην ΕΡΤ2

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.