«O νικηφόρος Αννίβας» του Γκόγια βρίσκει τη μόνιμη θέση του στο Μουσείο Πράδο

Η μόνιμη συλλογή του Μουσείου Πράδο της Μαδρίτης μπορεί να υπερηφανεύεται για το νέο της απόκτημα, μία τις πιο σημαντικές και πρώιμες ελαιογραφίες του Φρανθίσκο Γκόγια

Η μόνιμη συλλογή του Μουσείου Πράδο της Μαδρίτης μπορεί να υπερηφανεύεται για το νέο της απόκτημα, μία τις πιο σημαντικές και πρώιμες ελαιογραφίες του Φρανθίσκο Γκόγια, το έργο “Aníbal vencedor que por primera vez mira a Italia desde los Alpes“, δηλαδή «O νικηφόρος Αννίβας αντικρίζει για πρώτη φορά την Ιταλία από τις Άλπεις», όπως είναι ο μακροσκελής επίσημος τίτλος του που δωρίστηκε στο Μουσείο με αφορμή τον εορτασμό τον 40ων γενεθλίων του Ιδρύματος Φίλων του Μουσείο Πράδο, το οποίο είχε αποκτήσει έναντι 3,3 εκ ευρώ.

Ο πίνακας απεικονίζει τον Καρχηδόνιο στρατηγό Αννίβα, έναν από τους μεγαλύτερους στρατηλάτες της ιστορίας – το όνομά του σήμαινε: «η χάρη του Βάαλ», πλαισιωμένο από αγγέλους και μια πομπή στρατιωτών λίγο προτού τους οδηγήσει από τα Πυρηναία και τις Άλπεις στην Ιταλία, με 50.000 πεζικό, 9.000 ιππικό και 37 ελέφαντες όπως αναφέρουν οι ιστορικές πηγές σε μία από τις πιο θρυλικές στρατιωτικές εκστρατείες στην ιστορία.

Το έργο αποτελεί ένα εξαιρετικά σπάνιο δείγμα του καλλιτεχνικού ταλέντου του νεαρού Φρανθίσκο Γκόγια με τις  τολμηρές πινελιές και τα έντονα χρώματα να επιδεικνύουν την αυτοπεποίθηση που τον χαρακτηρίζει από τα πρώτα κιόλας βήματά του.

Francisco Goya, Aníbal vencedor que por primera vez mira a Italia desde los Alpes, 1771, Courtesy Museo Nacional Del Prado

O Γκόγια σχεδίασε τον πίνακα το 1771 κατά τη διάρκεια ενός διετούς ταξιδιού του στην Ιταλία σε απάντηση μιας ανοιχτής πρόσκλησης που έκανε σε καλλιτέχνες η Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Πάρμα με ζητούμενο τη δημιουργία ενός πίνακα που να απεικονίζει τον Καρχηδόνιο στρατηλάτη Αννίβα την πρώτη φορά που αντικρίζει την Ιταλία από τις Άλπεις.

Η καλλιτεχνική πρόσκληση ήταν λεπτομερής και ακριβής αναφέροντας ότι έπρεπε ο γενναίος Αννίβας να παρουσιάζεται σηκώνοντας την περικεφαλαία του και να στρέφεται προς μια θεότητα, ένα φύλακα άγγελο που τον παίρνει από το χέρι και του δείχνει την όμορφη, σκλαβωμένη Ιταλία από πολύ μακριά με το πρόσωπό του να ακτινοβολεί τη σιγουριά της νίκης που θα φέρει. Και οι οδηγίες εισακούστηκαν από τον Γκόγια απεικονίζοντας με μεγάλη λεπτομέρεια και ευκρίνεια τον Αννίβα με βλέμμα στραμμένο προς τις ιταλικές πεδιάδες.

Άγνωστος για πολλά χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του ο πίνακας αγοράστηκε στη Μαδρίτη ως έργο κάποιου Ιταλού ζωγράφου από τον αρχαιολόγο, ιστορικό και επιχειρηματία Fortunato Selgas μεταξύ 1839 και 1921, μέχρι τη δεκαετία του 1980, όταν αποδόθηκε τελικά στον Γκόγια.

Με την προσθήκη του πίνακα στη συλλογή του Μουσείου Πράδο, μαζί με σκίτσα και σημειώσεις του ζωγράφου, συμπληρώνεται ένα μεγάλο κενό στη χρονολογική ιστορία των έργων του καλλιτέχνη τον 18ο αιώνα.

Ο Φρανθίσκο Γκόγια υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες τόσο στην Ισπανία όσο και παγκοσμίως. Τα έργα του αναγνωρίστηκαν κυρίως μετά τον θάνατό του το 1828, τόσο από τους ρομαντικούς του 19ου αιώνα, όσο και από τους ανθρώπους της τέχνης του 20ού αιώνα.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.