“Monroe Springs” του Γιώργου Μαραζιώτη στην Αμβέρσα: Μια έκθεση με σημείο εκκίνησης το Los Angeles, μια πόλη ηλιόλουστη και σκοτεινή

Αντλώντας έμπνευση τόσο από βίαια ιστορικά γεγονότα όσο και από την τοπογραφία του Λος Άντζελες, ο Μαραζιώτης χρησιμοποιεί την ίδια την πόλη ως αλληγορία για να διερευνήσει πώς η κατασκευασμένη αλήθεια μπορεί να γίνει συλλογική πίστη

Στη χώρα και την πόλη που ζει και εργάζεται τα τελευταία χρόνια, ο Γιώργος Μαραζιώτης παρουσιάζει τη νέα ατομική του έκθεση Monroe Springs, που εναλλάσσεται μεταξύ site και situation specificity: ο καλλιτέχνης παρεμβαίνει στον χώρο της βελγικής γκαλερί Base-Alpha και δημιουργεί έναν κομψό και φιλόξενο τόπο, γεμάτο από απόκοσμα και αποπροσανατολιστικά στοιχεία.

Στο Λος Άντζελες δεν έχω πάει ποτέ

«Η νέα μου ατομική έκθεση Monroe Springs – η πρώτη μου ατομική παρουσία στο Βέλγιο – συνεχίζει τη μελέτη που πραγματοποιώ εδώ και τρία χρόνια, πάνω στους τρόπους που κατοικούμε σύγχρονα τοπία και περιβάλλοντα. Χρησιμοποιώ την πόλη του Los Angeles – την οποία δεν έχω επισκεφθεί ποτέ – σαν σημείο εκκίνησης έτσι ώστε να εστιάσω στην αντίθεση μεταξύ συλλογικής πίστης και ατομικής αλήθειας.

Έχοντας μεγαλώσει με μουσική, κινηματογράφο, λογοτεχνία και την αφήγηση των ΜΜΕ περί του Los Angeles,  έχω αναπτύξει μια συγκεκριμένη εικόνα για την ίδια την πόλη και τους τρόπους που λειτουργεί. Θεωρώ πως το ίδιο συμβαίνει και με πολλούς ανθρώπους στον κόσμο μια και το LA τροφοδοτεί συνεχώς ένα μύθο γύρω του. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως αυτό που γνωρίζουμε, είναι και η ίδια η πόλη. Πέρα από τον ήλιο που πάντα λάμπει, τους ψηλούς φοίνικες, τις ατελείωτες πισίνες ή τις neon επιγραφές της Sunset Blv., η πόλη του Los Angeles διακατέχεται ανάμεσα σε άλλα, από έντονη αστυνομική βία κατά των Λατίνων και Αφροαμερικανών, έλλειψη στέγης- εκτίναξη των ενοικίων (αποτέλεσμα του gentrification που συμβαίνει στην περιοχή) ή καταστροφή της φύσης λόγω κλιματικής κρίσης. Το ότι δεν έχω ταξιδέψει στο Los Angeles, λειτουργεί καταλυτικά έτσι ώστε να παρουσιάσω την ατομική μου αλήθεια περί της πόλης αλλά και να σχολιάσω περί τον διττό χαρακτήρα των πραγμάτων. Η εγκατάσταση Monroe Springs που παρουσιάζεται στην Base-Alpha Gallery, αποπνέει τη φρεσκάδα, τη γλυκύτητα και την έκπληξη που βιώνουμε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ενός παιχνιδιού. Σε ένα δεύτερο επίπεδο όμως, τα έργα που συνθέτουν την όλη εγκατάσταση αφηγούνται βίαια ιστορικά γεγονότα ή γεμάτους ένταση αστικούς μύθους που τείνουν να  σπρώχνουν στα άκρα το συλλογικό γίγνεσθαι», λέει ο Γιώργος Μαραζιώτης.

Δολοφονίες, ταραχές και ηλιόλουστες μέρες στην Πόλη των Αγγέλων

Αντλώντας έμπνευση τόσο από βίαια ιστορικά γεγονότα όσο και από την τοπογραφία του Λος Άντζελες, ο Μαραζιώτης χρησιμοποιεί την ίδια την πόλη ως αλληγορία για να διερευνήσει πώς η κατασκευασμένη αλήθεια μπορεί να γίνει συλλογική πίστη, και πώς τα όρια μεταξύ ρεαλισμού και φαντασιακού πολλές φορές μπλέκονται. Οι αναφορές του περιλαμβάνουν περίφημες δολοφονίες στο Χόλιγουντ, τις θανατηφόρες ταραχές του 1992, τις κοινότητες της Sunset Blvd. και γενικά την αίσθηση που αποπνέει ο μύθος γύρω από αυτή τη μητρόπολη. Δεδομένου ότι ο καλλιτέχνης δεν έχει επισκεφθεί ποτέ το Λος Άντζελες, η όλη αφήγηση της έκθεσης βασίζεται στη λογοτεχνία, τη μουσική, τις δομές ισχύος των μέσων μαζικής ενημέρωσης και τη συλλογική φαντασία. Με αυτόν τον τρόπο χτίζεται μια οικεία και γοητευτική εικαστική εγκατάσταση που μοιάζει τόσο με παιδική χαρά όσο και με θάλαμο βασανιστηρίων.

Εκθέτοντας για πρώτη φορά στον ίδιο χώρο πίνακες ζωγραφικής και γλυπτά, ο Μαραζιώτης αναλαμβάνει τον ρόλο ενός αγωγού διαφορετικών μέσων και τεχνικών. Οι πίνακες δημιουργούνται με μια συγκεκριμένη χρωματική παλέτα ενώ τα γλυπτά συνδυάζουν χαλκό, αλουμίνιο, κερί, γυαλί, φώτα νέον, μάρμαρο και φυτά. Τα έργα αντιπαραθέτουν με μυστικιστικό τρόπο οικείες έννοιες που συναντάμε σε οικιακά περιβάλλοντα, με αιχμηρές και “ενοχλητικές” φόρμες. Η στρατηγική τους τοποθέτηση στον χώρο της gallery δημιουργεί ένταση και καλεί τους επισκέπτες να μετατοπίσουν τον τρόπο θέασης από οπτικό σε σωματικό.

Η έκθεση Monroe Springs υπογραμμίζει τη συνύπαρξη αντιθετικών εννοιών στην πρακτική του Γιώργου Μαραζιώτη (όπως ασφάλεια-κίνδυνος, απόκρυψη-αποκάλυψη, ευθραυστότητα-ωμότητα) και προτείνει ένα περιβάλλον στο οποίο διασταυρώνονται η υπόσχεση και το παιχνίδι, ο ενθουσιασμός και η αδράνεια.

 

Λίγα λόγια για τον Γιώργο Μαραζιώτη

Γεννημένος στην Αθήνα το 1984, ο Γιώργος Μαραζιώτης είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού στις Καλές Τέχνες από τη Βασιλική Ακαδημία της Αμβέρσας. Έχει σπουδάσει Μεταξοτυπία στο School of Visual Arts στη Νέα Υόρκη ενώ τέλος, έχει πτυχίο στις Οπτικές Τέχνες από το Πανεπιστήμιο του Wolverhampton. Ως καλλιτέχνης χρησιμοποιεί διάφορα μέσα όπως γλυπτική, εγκαταστάσεις, ζωγραφική και εκδόσεις ενώ συχνά δουλεύει σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες. Είναι μέλος της συμμετοχικής ομάδας November και του οργανισμού AthenSyn.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς, σε galleries, ιδρύματα τέχνης και μουσεία όπως Marres House for Contemporary Culture Maastricht, Museum Tinguely Basel, AC InstituteNew York, 7η Biennale Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, SVA NYC, Box Freiraum Berlin, Royal AcademyAntwerp, CICA Museum South Korea, Μουσείο Μπενάκη, Matadero Madrid, μεταξύ άλλων. Είναι υπότροφος του προγράμματος ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (2020-2021) ενώ έχει υπάρξει προσκεκλημένος καλλιτέχνης του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Μασαχουσέτης MASS MoCA (Αμερική). Ζει και εργάζεται στην Αμβέρσα.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.