Μια διαφορετική από όλες τις άλλες 7η Μπιενάλε της Αθήνας

Παιχνίδια, τοιχογραφίες, τεχνολογικά μαγικά, διαδράσεις, video gaming, νέες εφαρμογές, drag mothering, βραδιές open mic, σπουδαίες ομιλίες και άλλα πολλά, στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας

Η Μπιενάλε της Αθήνας είναι ένα από τα σημαντικότερα περιοδικά διεθνή γεγονότα σύγχρονου πολιτισμού στην Ελλάδα. Διεξάγεται κάθε δύο χρόνια στην Αθήνα και λειτουργεί ως παρατηρητήριο συλλογικών ζητημάτων, ως πλατφόρμα ανάδειξης του σύγχρονου πολιτισμού της αθηναϊκής μητρόπολης και προωθεί πειραματικές φόρμες και ποικίλες επιμελητικές προσεγγίσεις.

Αυτό που διακυβεύεται στις σύγχρονες μπιενάλε είναι το δυναμικό διπλωματικών/διεθνών σχέσεων καθώς και τα σχέδια αστικής ανάπλασης. Εκτός του ότι επικεντρώνονται κυρίως στο παρόν, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους στον χώρο, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις μπορούν να ανατρέχουν, παράγουν ή πλαισιώνουν την ιστορία του τόπου και της συλλογικής μνήμης των κοινοτήτων.

Η 7η Μπιενάλε της Αθήνας ECLIPSE (ΕΚΛΕΙΨΗ) σε συνεπιμέλεια των Omsk Social Club και του Larry Ossei Mensah, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Poka-Yio, λαμβάνει χώρα από τις 24 Σεπτεμβρίου έως τις 28 Νοεμβρίου 2021. Περιλαμβάνει καλλιτέχνες με έδρα τη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Αφρική και την Ευρώπη, πολλοί από τους οποίους πρόκειται να εκθέσουν στην Ελλάδα για πρώτη φορά.

Ο τίτλος της έκθεσης αναδεικνύει την ολοένα και πιο θολή αντίληψη που έχουμε για την πραγματικότητα εξαιτίας μιας κατάστασης διαρκούς ρευστότητας την οποία βιώνουμε σήμερα. « Η ECLIPSE ασχολείται με τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην ίδια την Αθήνα, της Ασίας και της Αφρικής, τόσο γεωγραφικά όσο και ιστορικά.

Η έκλειψη είναι ένα φαινόμενο επικαλύψεων και συσκότισης αλλά και ένα φαινόμενο κοσμικό. Η εμπειρία της έκλειψης δρα ως καταλύτης για τον επαναπροσδιορισμό ενός ανεπίλυτου παρελθόντος που μπορεί να τροφοδοτήσει ένα άρρητο παρόν ώστε τελικά να συμβάλει στη διαμόρφωση του μέλλοντος. Η Αθήνα λειτουργεί έτσι ως το καταλληλότερο σημείο εποπτείας των εκφάνσεων του χρόνου και του τόπου αλλά και διερώτησης: Βρίσκεται η Δύση σε παρακμή ή σε μια στιγμή σημαντικής μεταμόρφωσης;

Η ECLIPSE επιδιώκει να προσεγγίσει ζητήματα ταυτότητας, ιστορίας και πολιτισμικής πολυπλοκότητας παρέχοντας ένα πεδίο για να διερευνηθούν ιδέες, ερωτήματα, έννοιες και επιθυμίες που συχνά δεν βρίσκουν θέση σε μια Μπιενάλε. Σε μια προσπάθεια να πυροδοτήσει έναν δυναμικό διαπολιτισμικό διάλογο, η ECLIPSE αναδεικνύει έργα καλλιτεχνών της αφρικανικής διασποράς καθώς και άλλων καλλιτεχνικών φωνών που έχουν ιστορικά περιθωριοποιηθεί. Μέσα από αυτό το «Μαύρο Πρίσμα» επιχειρείται μια αποτύπωση διαφορετικών οπτικών και καλλιτεχνικών πρακτικών της αφρικανικής διασποράς.

Ο διαπολιτισμικός διάλογος συμπληρώνεται από καλλιτεχνικές παρεμβάσεις που συνθέτουν βιωματικές αφηγήσεις, με στόχο την ενεργοποίηση της φαντασίας των θεατών και τη γέννηση δυνητικών παράλληλων κόσμων και πιθανών εκδοχών του μέλλοντος. Συνθέτοντας μια αλληλουχία από χώρους που δίνουν βήμα σε ιδέες όπως της «ριζοσπαστικής φροντίδας», της «φιλίας μεταξύ των βιολογικών ειδών» και σε στρατηγικές «ηχητικής θέασης», η ECLIPSE παρουσιάζει μια διατοπική, σύγχρονη προσέγγιση εναλλακτικών τρόπων συνύπαρξης. Αντιπαρερχόμενη τις κυρίαρχες σχέσεις εξουσίας που διαμορφώνουν τα ιστορικά αφηγήματα, η ECLIPSE προτείνει την καταστροφή των μηχανισμών καταπίεσης και των παρωχημένων ιδεαλισμών.

Χρησιμοποιώντας μια σειρά βιωματικών μέσων όπως παιχνίδια ζωντανής δράσης, ρηξικέλευθες τεχνικές διάδοσης φημών, πειθούς, “συναισθηματικής ύπνωσης” αλλά και ποικίλες σωματικές, ακουστικές, οπτικές και σύνθετες τεχνικές εμβύθισης, η ECLIPSE ενεργοποιεί την κατασκευή αφηγημάτων, ενορχηστρώνει μια αλλαγή στον τρόπο πρόσληψης της τέχνης και θέτει τον στοχασμό προς ένα εναλλακτικό μέλλον».

Η ΑΒ7: ECLIPSE πραγματοποιείται σε τρία κτήρια – σημεία αναφοράς του ιστορικού κέντρου της Αθήνας: το Πρώην Εμπορικό Κέντρο FOKAS , τα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα με την Πλατεία Δικαιοσύνης και το Μέγαρο Σλήμαν-Μελά. Στενά συνδεδεμένα το ένα με το άλλο, αυτά τα εμβληματικά κτήρια-φαντάσματα καθρεφτίζουν διαφορετικές πτυχές και περιόδους της ιστορικής, πολιτισμικής και αρχιτεκτονικής διαμόρφωσης του αθηναϊκού αστικού τοπίου.

Μερικές από τις δράσεις που μας τράβηξαν την προσοχή, είναι:

Simon Denny | Βραδιές Παιχνιδιού Extractor

Ο Denny παρευρίσκεται στα εγκαίνια της AB7: ECLIPSE μαζί με έναν game master για να φιλοξενήσει τη Βραδιά Παιχνιδιού Extractor, βασισμένη στο έργο του Extractor, που μπορεί να παιχτεί, μια δυστοπική ερμηνεία του Squatter, του κλασικού Αυστραλιανού παιχνιδιού εκτροφής προβάτων. Δέκα παίκτες μοιράζονται την εμπειρία του παιχνιδιού, το οποίο αναδεικνύει τις εξαγωγικές τάσεις της βιομηχανίας δεδομένων στη μορφή ενός επιτραπέζιου που ζητά από τους παίκτες να ενσωματώσουν τους εταιρικούς στόχους και στρατηγικές πίσω από τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Στις δύο ακόλουθες βραδιές παιχνιδιού, με τον game master να αναλαμβάνει την αποκλειστική καθοδήγηση, πέντε παίκτες κάθε φορά θα έχουν την ευκαιρία να εισέλθουν στον κόσμο του Extractor.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Γιατί το έργο του Simon Denny εξερευνά τα όρια της τεχνολογίας, οικονομικά συστήματα και σχέσεις εργασίας – κεφαλαίου, σε σχέση με τη βιόσφαιρα.

Navine G. Khan-Dossos | Περφόρμανς

Δημιουργίας Τοιχογραφίας: Η Khan-Dossos παρουσιάζει Τα Νέα Ξυστά (Ta Nea Xysta), μια ζωντανή και σε αληθινό χρόνο, συνδεδεμένη με τον χώρο δημιουργία τοιχογραφίας στην είσοδο των Δικαστηρίων Σανταρόζα. «Χαραγμένη» σε λευκό και γκρι από την καλλιτέχνιδα και τις βοηθούς της, η τοιχογραφία αναπαράγει και αντιστοιχεί στην παραδοσιακή τεχνική, γνωστή ως ξυστά, προερχόμενη από ένα χωριό της Χίου. Επικαιροποιώντας την παραδοσιακή αυτή μέθοδο με τρέχοντα σήματα και σύμβολα, δημιουργεί αυτό το εθνομαθηματικό ζωγραφικό έργο που παραπέμπει σε ύφασμα.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Γιατί μέσα από το έργο της η καλλιτέχνις προτείνει την επένδυση στη δημιουργία μιας νέας γλώσσας που αντανακλά τα μοτίβα και τις συνδέσεις που κρύβονται πίσω από τις εικόνες και τις αναπαράγουν στον ψηφιακό κόσμο, ως τον τρόπο να θέτουμε ερωτήματα μέσα από την πρακτική.

Huntrezz Janos | Περφόρμανς

Η περφόρμανς της Huntrezz πραγματοποιείται σε ένα εικονικό αμφιθέατρο, όπως και στον εκθεσιακό χώρο, ο οποίος είναι πλαισιωμένος με και από ποικίλα γλυπτικά αντικείμενα. Φορώντας ένα κοστούμι ανίχνευσης κίνησης, όλες οι κινήσεις της προβάλλονται σε οθόνη και διαδικτυακά. Το κοινό προσκαλείται να περιπλανηθεί ελεύθερα στο διαδικτυακό περιβάλλον και τα στοιχεία του και τότε η καλλιτέχνιδα εμφανίζεται «σαν ένα άβαταρ διακοσμημένο με στυλιζαρισμένη πανοπλία» ξεκινώντας να λέει ρίμες: Unveiled biennale, holy grail eclipse golly exalted derailed leaderships post folly prevailing sailing space ships hailing from Cali inhale post-Pokalypse (…)

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Για όλα αυτά που πρεσβέυει. Καλλιτέχνις γνωστή για τη διαμεσολάβηση του τραύματός της στη διαστρωματωμένη φύση της ταυτότητας, μέσα από έργα προσομοίωσης, επαύξησης και εικονικής πραγματικότητας. Πειραματικό animation, αιχμηρά renders, τρισδιάστατες σαρώσεις σωμάτων, καταγραφή κίνησης και περφόρμανς, δημιουργούν κάτι εντελώς διαφορετικό και αισθητικά μοναδικό.

the Mycological Twist| Ζωντανό Video Gaming |

Διαδικτυακό Video Gaming: «Σαν παίκτης είσαι συγχρόνως δημιουργός και θεατής του αφηγήματος.» Οι the Mycological Twist ενεργοποιούν για την AB7: ECLIPSE την εγκατάστασή τους Reverse Synergy (2021) με μια ζωντανή και δύο διαδικτυακές εκδηλώσεις, όπου καλλιτέχνες, θεωρητικοί και επισκέπτες προσκαλούνται να συμμετάσχουν στο παιχνίδι και να εξερευνήσουν τις διαφορετικές οπτικές της (διαδικτυακής) συνύπαρξης. Πέντε παίκτες με τα λάπτοπ τους έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε αυτήν τη συνάντηση. H ζωντανή εκδήλωση θα μεταδίδεται συγχρόνως στο διαδίκτυο. Αυτή η παρατεταμένη εμπειρία παιχνιδιού στο διαδικτυακό παιχνίδι ECO με πολλαπλούς παίκτες διερευνά εναλλακτικές όψεις της δυναμικής των ψηφιακών κοινοτήτων και της κουλτούρας του gaming. Διαμορφωμένο από τους Mycological Twist για την Μπιενάλε της Αθήνας, το παιχνίδι θα υπάρχει διαδικτυακά και θα είναι ανοιχτό για τη σύνδεση κοινού.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Πρόκειται για ένα πρότζεκτ από την Eloïse Bonneviot και τον Anne de Boer, επινόηση του Paul Stamets. Δραστηριοποιείται ως νομαδικό πρότζεκτ, ενώ αναλύει την ικανότητά του να προστίθεται ως μια επέκταση μόνιμης καλλιέργειας σε έναν εκθεσιακό χώρο. Η υλοποίηση της έρευνάς τους έχει ως αποτέλεσμα ένα πρόγραμμα αναθέσεων, διαλέξεων, περφόρμανς και έργων.

Βαλίνια Σβορώνου | Παρουσίαση Εφαρμογής

Η Σβορώνου παρουσιάζει το Κεφάλαιο 3 του έργου της ENDYMION/A Thing of Beauty is a Joy Forever (ΕΝΔΥΜΙΩΝ/Το Όμορφο Πράγμα είναι Χαρά Παντοτινή). Αυτή η εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας για την παρατήρηση άστρων αποκαλύπτει μια ιστορία στο πλευρό του 2020-2021, αντλώντας έμπνευση από ποικίλους μύθους που περιβάλλουν τους ζωδιακούς αστερισμούς, όπως και της χρήσης τους ως μέσα πλοήγησης στο πέρασμα των αιώνων. Το αφήγημα που βρίσκεται κάτω από την εφαρμογή εκκινεί από τον μύθο του Ενδυμίωνα για να εξερευνήσει ρομαντικές ιδέες γύρω από ιστορικές ανταλλαγές Ανατολής και Δύσης σε σχέση με τον σύγχρονο κόσμο. Χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της αστρονομίας η Σβορώνου δημιουργεί έναν κόμβο όπου οι μυθολογίες διαχρονικά και διατοπικά συμπίπτουν με την επιστημονική παρατήρηση. Η Σβορώνου δημιουργεί ένα είδος διαισθητικής πλοήγησης-ανάγνωσης, όπου οι ζωδιακοί μύθοι εκλαμβάνονται ως σχέδια διαφυγής, περισπασμοί, παρακάμψεις και περιπλανήσεις.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Είναι σπουδαία η τεχνική της ερευνώντας πολιτισμικά και τεχνολογικά κινήματα μέσω της αφήγησης. Εργάζεται με κείμενο, κινούμενη εικόνα, εκδόσεις και γλυπτά για να διερευνήσει τις διαφορετικές μεταφορές που ανακαλύπτονται όταν γνωστά αφηγήματα εκφράζονται από μια γυναικεία οπτική.

Taka Taka | Διάλεξη-Περφόρμανς

Πώς μπορούν οι δομές φροντίδας του drag mothering (ντραγκ μητρικής φροντίδας) να συναντηθούν με άλλα πλαίσια; Το Taka Taka δίνει τη διάλεξη-περφόρμανς Mothers Mothering Mothers ξεκινώντας από την προσωπική του εμπειρία ως αποδέκτη της ντραγκ μητρικής φροντίδας και από τα εργαλεία και στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για το drag mothering (ντραγκ μητρική φροντίδα) των παιδιών του Drag House of Hopelezz και του Drag King House of Løsbois. Συνεχίζει εξηγώντας σχετικά με την εστίαση της ακαδημαϊκής έρευνάς του στην προοπτική του drag mothering ως καταλυτικού παράγοντα για την εκπαίδευση στην τέχνη, ενώ στο δεύτερο μέρος παίζει με τις προσδοκίες της ταυτότητας και από την ταυτότητα μέσα από κατασκευές χαρακτήρα, χαρτογραφώντας αρχέτυπα.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Υπέροχος ντραγκ ακτιβισμός με στόχο την εκπαίδευση της  κουήρ θεωρίας. Αποκαλύπτει το ντραγκ ως διευρυμένη φωνή, με σκοπό την επικοινωνία, τον προβληματισμό και την πρόταση μεθόδων σε συμφωνία με τις τοπικές συνθήκες. Μοιράζεται τη γνώση και τις μεθοδολογίες του για τη ντραγκ μητρότητα (drag mothering), τις βασισμένες στον έμφυλο χαρακτήρα πρακτικές του και τις διασταυρώσεις του με τον HIV.

Βραδιές Open Mic | Με τις Mestisa Oliha & Jessica Onyinyechi Anosike

Για δυο βραδιές κάτοικοι της πόλης καλούνται να μοιραστούν μαρτυρίες-αναμνήσεις της βιωμένης εμπειρίας τους σε έναν ανοιχτό χώρο συλλογικού μοιράσματος. Οι μαρτυρίες αυτές λειτουργούν ως αμάλγαμα μνήμης, ιστορίας, εμπειριών και καθημερινών «τελετουργικών» μιας πολλαπλότητας φωνών που κατοικούν την πόλη και ως μια κατάθεση της μεταμορφούμενης διάστασης της πόλης της Αθήνας. Οι βραδιές των Open Mic είναι ανοιχτές σε όλους τους ανθρώπους που επιθυμούν να συμμετάσχουν σε αυτήν τη συλλογική διαδικασία «κάθαρσης», που προωθεί την ελεύθερη και τη χωρίς περιορισμούς έκφραση.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Πρόκειται για μια σπουδαία δράση συλλογικής ένωσης. Αποδεικνύει πώς το «μοίρασμα» σε μια ομάδα οδηγεί στην καθαρτική διάσταση του συνόλου.

Σοφία Αποστολίδου | Πρόβλημα Περιοχής Γοφών: Η Χονδρή Θηλυκότητα ως Προδοσία στον Σύγχρονο Ελληνικό Πολιτισμό

Σωματικά φαντασιακά, όπως η «πολιτική σώματος» έχουν έντονα διαμορφώσει συλλήψεις του Έθνους. Την ίδια στιγμή, η οικοδόμηση του έθνους παράγεται και συντηρείται μέσα από κανονιστικές φαντασιώσεις του θηλυκού σώματος. Η ομιλία αυτή εξερευνά αναπαραστάσεις χονδρών θηλυκοτήτων στην ελληνική ποπ κουλτούρα ως πειστήριο των φιλοδοξιών για τη νεωτερικότητα και ευρωπαϊκότητα. Οι αναπαραστάσεις του πάχους δεν τοποθετούνται μόνο στο πλαίσιο πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων, αλλά μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση εθνικών αφηγημάτων ταυτότητας. Εκεί όπου οι συζητήσεις γύρω από τα σώματα των γυναικών και το Έθνος τοποθετούνται κυρίως σε σχέση με στερεότυπα μητρότητας, η Αποστολίδου υποστηρίζει ότι η απόδοση ευρωκεντρικών λυγερών σωμάτων είναι επίσης μία από τις απαιτήσεις του Έθνους, ιδιαίτερα σε χώρες όπου το ζήτημα του ανήκειν με όρους Ευρωπαϊκότητας και Δυτικότητας συναντάται ως επίμαχο.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Θεματική που μας αφορά όλους. Διδακτική παρέμβαση και σπουδαία μελέτη, με ισχυρό μήνυμα τεράστιας σημασίας. Από τα πρώτα στη προσωπική μου λίστα ενδιαφέροντος.

End Credits – Steve McQueen / Onassis

Ένα από τα έργα της Μπιενάλε, φιλοξενείται στον Εκθεσιακό Χώρο – 1 της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Πρόκειται για το έργο ‘End Credits’, του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Steve McQueen. Μια εικαστική εγκατάσταση, αφιερωμένη στον Αφροαμερικανό τραγουδιστή, ηθοποιό και κοινωνικό ακτιβιστή Paul Robeson (1898-1976) ο οποίος τη δεκαετία του 1950 βρέθηκε στη μαύρη λίστα του FBI για τον αγώνα του κατά του ρατσισμού. Όταν ο φάκελός του στο FBI αποχαρακτηρίστηκε και βγήκε εν μέρει στη δημοσιότητα, ο Steve McQueen ξεκίνησε ένα μεγάλο ταξίδι για να συγκροτήσει ένα μνημείο επικών διαστάσεων στον ηρωικό άνδρα. Στους τίτλους τέλους [end credits] των ταινιών μνημονεύονται όλοι οι συντελεστές. Μέσα από πολλές χιλιάδες σελίδων που ξετυλίγονται η μία μετά την άλλη, το End Credits συνιστά ένα καθαρτήριο της συλλογικής μας ενοχής έναντι ανθρώπων που μαρτύρησαν όπως ο Robeson. Σαν πηγή ή ποτάμι, το End Credits κυλά διαρκώς επί δεκάδες ώρες σαν ένα κήρυγμα εικόνων και λέξεων που καθηλώνουν με τη σκοτεινή τους ύλη και τον βαθύ, συμπυκνωμένο τους πόνο.

Γιατί αξίζει να το επισκεφτείτε: Σπουδαίος σκηνοθέτης με αξιόλογο έργο. Όπως διατυπώνει και ο ίδιος «θέλει να θέσει το κοινό σε μια κατάσταση, όπου όλοι γίνονται αβάσταχτα ευαίσθητοι στους εαυτούς τους, τα σώματα και την αναπνοή τους». Θίγει θέματα μνήμης και κάθαρσης.

Ακολουθεί το πρόγραμμα

ΣΑΒ 02/10 18:00 – 20:00 | Simon Denny | Βραδιά Παιχνιδιού Extractor | Αυλή Μεγάρου Σλήμαν-Μελά

18:00 – 21:00 | Taka Taka |Διάλεξη-Περφόρμανς| Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas

18:30 – 19:30 | Σοφία Αποστολίδου | Oracle Talk | Πρόβλημα Περιοχής Γοφών: Η Χονδρή Θηλυκότητα ως Προδοσία στον Σύγχρονο Ελληνικό Πολιτισμό | (TBC)

19:45 – 20:00 | Νεκτάριος Παππάς | Περφόρμανς | Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas

20:00 – 21:00 | as they lay w/ AbduAli& Markele Cullins | Διάλεξη-Περφόρμανς | Μέγαρο Σλήμαν-Μελά «Λουκουμάδες Αιγαίου»

ΚΥΡ 03/10 18:00 – 21:00 | Julian Weber| Περφόρμανς | Πλατεία Δικαιοσύνης

19:00 – 21:00 | Simon Denny | Βραδιά Παιχνιδιού Extractor | Αυλή Μεγάρου Σλήμαν-Μελά

19:45 – 20:00 | Νεκτάριος Παππάς | Περφόρμανς | Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas

20:00 – 21:00 | as they lay w/ Abdu Ali& Markele Cullins | Διάλεξη-Περφόρμανς | Μέγαρο Σλήμαν-Μελά «Λουκουμάδες Αιγαίου»

ΣΑΒ 09/10 15:00 – 19:00 | the Mycological Twist | Διαδικτυακό Video Gaming | Διαδίκτυο

ΚΥΡ 10/10 18:30 – 19:30 | Oracle Talk (TBC)

ΚΥΡ 17/10 18:30 – 19:30 | Oracle Talk (TBC)

ΠΕΜ 21/10 & FRI 22/10 19:00 – 21:00 (next day) | Βαλίνια Σβορώνου | Παρουσίαση Εφαρμογής | Διαδίκτυο

ΣΑΒ 23/10 15:00 – 19:00 | the Mycological Twist | Διαδικτυακό Video Gaming | Διαδίκτυο

ΠΕΜ 04/11 – SAT 06/11 The New Infinity Athens, μια συνεργασία μεταξύ του Onassis Culture, του Ιδρύματος Ευγενίδου, της Μπιενάλε της Αθήνας και του Berliner Festspiele | Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο Ιδρύματος Ευγενίδου

H AB7: ECLIPSE παρουσιάζει έργα περισσότερων από 80 καλλιτεχνών από τη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Αφρική και την Ευρώπη οι οποίοι είναι oι:

manuel arturo abreu, Zebedee Armstrong, as they lay w/ Abdu Ali + Markele Cullins, Ευγενία Βερελή, Sanford Biggers, Billy Bultheel, Judy Chicago, Contemporary And (C&), Zuzanna Czebatul, Simon Denny, DETACH (Voltnoi & Quetempo), Christoph Draeger, Claude Eigan, Awol Erizku, Doreen Garner, Miles Greenberg, Happy New Tears, HellFun (Josefin Arnell & Max Göran), Jack Hogan & Trakal, Deborah Joyce Holman & Yara Dulac Gisler, Klára Hosnedlová, Satch Hoyt, Hypercomf, Yinka Ilori, Astrit Ismaili*, Tomashi Jackson, Huntrezz Janos, Olalekan Jeyifous, Εύη Καλογηροπούλου, Samson Kambalu, Λητώ Κάττου, KAYA, Navine G. Khan-Dossos, Nuri Koerfer, Ndayé Kouagou, Αριστείδης Λάππας, Kris Lemsalu & Kyp Malone, Marissa Malik & Yeshe Bahamon-Beesley, Rodney McMillian, Steve McQueen, Ana Mendieta, Meleko Mokgosi, Moor Mother, Zanele Muholi, Πέτρος Μώρης, Nascent, Αλέξανδρος Ντούρας, Kayode Ojo, Omsk Social Club, Zohra Opoku, Βασίλης Παπαγεωργίου, Νεκτάριος Παππάς*, Ebony G. Patterson, Primitive Art, Γιώργος Πρίνος, Kameelah Janan Rasheed, Andrew Roberts, Victoria Santa Cruz, Jacolby Satterwhite, Βαλίνια Σβορώνου, Jonas Schoeneberg, Paul Mpagi Sepuya, Έρικα Σκούρτη, Jakob Kudsk Steensen, Juana Subercaseaux, Taka Taka, Ayesha Tan-Jones, Φίλιππος Τελεστώ, The Critics Company, the Mycological Twist, Hank Willis Thomas, Ίρις Τουλιάτου, Tourmaline, Suzanne Treister, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Wu Tsang, Cajsa von Zeipel, Julian Weber, YESSi PERSE.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.