Μέσα από τον φωτογραφικό φακό του Paul McCartney αλλά και των πρωτοπόρων γυναικών Yevonde, Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron

Η Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων του Λονδίνου μετά από τη μεγαλύτερη ανακαίνιση στα 166 χρόνια της ιστορίας της, ανακοίνωσε την επαναλειτουργία της με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκθέσεων

Η Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων του Λονδίνου, ένα από τα πιο διάσημα μουσεία της αγγλικής πρωτεύουσας, μετά από μια τριετή ανακαίνιση, τη μεγαλύτερη και πιο εκτεταμένη ίσως στα 166 χρόνια της ιστορίας της, ανακοίνωσε την επαναλειτουργία της, στις 22 Ιουνίου 2023 με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκθέσεων.

Ξεχωρίζουν οι φωτογραφικές εκθέσεις τόσο των γυναικείων φωτογράφων Yevonde, Francesca Woodman και Julia Margaret Cameron αλλά και ενός από τα «σκαθάρια», του Paul McCartney.

Ανάμεσα στο πρόγραμμα, φυσικά η επιστροφή του David Hockney θα τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας.

Yevonde: Life and Colour (22 Ιουνίου – 15 Οκτωβρίου)

L-R: Vivien Leigh by Yevonde (1936, printed 2022-3), purchased with the Portrait Fund, 2021 © National Portrait Gallery, London;

Η πρώτη έκθεση που θα εγκαινιαστεί στο πλαίσιο του προγράμματος 2023 της Πινακοθήκης θα εξερευνήσει τη ζωή και τη σταδιοδρομία της φωτογράφου του 20ου αιώνα, Yevonde, πρωτοπόρας στη χρήση της έγχρωμης φωτογραφίας τη δεκαετία του 1930, μια εποχή που η έγχρωμη φωτογραφία δεν είχε φανατικούς οπαδούς.

«Αν πρόκειται να έχουμε έγχρωμες φωτογραφίες, για όνομα του Θεού, ας έχουμε μια πανδαισία χρωμάτων, χωρίς τα χειροποίητα χρωματιστά εφέ σας», είχε δηλώσει το 1932 σε μια ομιλία της στη Royal Photographic Society.

Mask (Rosemary Chance) by Yevonde (1938, printed 2022-3), purchased with the Portrait Fund, 2021 © National Portrait Gallery, London

Η Yevonde ξεκίνησε την καριέρα της το 1910, ως βοηθός της Lallie Charles (1869-1919), μιας γυναίκας φωτογράφου με κλίση προς τον «πικτοριαλισμό». Είναι η χρονιά που θα ενταχθεί δυναμικά στο κίνημα των σουφραζετών, συμμετέχοντας στην εκστρατεία για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών. Δημιουργώντας το προσωπικό της στούντιο, το οποίο δημιούργησε λίγο πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, επιδιώκει με τη δουλειά της να διαφέρει από τα παραδοσιακά πρακτορεία πορτρέτων.

Τη δεκαετία του 1930, έλαβε πολλές διαφημιστικές και εμπορικές παραγγελίες, τις οποίες εκτέλεσε με καινοτόμο τρόπο, ιδίως μέσω της χρήσης του χρώματος, που την έκανε διάσημη. Πεπεισμένη ότι η φωτογραφία συνδυάζει επιστήμη και τέχνη, εντατικοποίησε την τεχνική της έρευνα και, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ανακάλυψε τη διαδικασία Vivex, την οποία και χρησιμοποίησε μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο για πολλά από τα πορτρέτα της.

Το πιο διάσημο έργο της είναι μια σειρά από γυναίκες ντυμένες ως θεές που ποζάρουν σε σουρεαλιστικούς πίνακες, η οποία εκτέθηκε το 1935.

Paul McCartney 1963-64: Eyes of the Storm (28 Ιουνίου – 1 Οκτωβρίου)

John and George, Paris (1964) by Paul McCartney © 1964 Paul McCartney

Αυτή η έκθεση, εστιάζει σε πορτρέτα που τράβηξε ο McCartney, χρησιμοποιώντας τη δική του φωτογραφική μηχανή, μεταξύ Δεκεμβρίου 1963 και Φεβρουαρίου 1964 – μια εποχή που οι Beatles μεταμορφώνονταν από το πιο δημοφιλές βρετανικό συγκρότημα σε παγκόσμιο φαινόμενο.

Αυτές οι εικόνες από το προσωπικό αρχείο του McCartney παρουσιάζονται για πρώτη φορά και επιδεικνύουν μια μοναδικά προσωπική οπτική για το πώς ήταν να είσαι “Beatle” στην αρχή της “Beatlemania” – και να προσαρμόζεσαι από το να παίζεις συναυλίες στις σκηνές του Λίβερπουλ, στο να παίζεις σε 73 εκατομμύρια Αμερικανούς στο The Ed Sullivan Show.

Self-portraits in a mirror. Paris, 1964 © 1964 Paul McCartney.

Σε μια εποχή που τόσοι πολλοί φωτογραφικοί φακοί ήταν στραμμένοι στο συγκρότημα, είναι αυτός του Paul McCartney που αφηγείται την πιο αληθινή ιστορία ενός συγκροτήματος που δημιούργησε ιστορία – σε ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαιά του.

Francesca Woodman and Julia Margaret Cameron: Portraits to Dream In, 21 Μαρτίου – 30 Ιουνίου 2024

L-R: Sadness (Ellen Terry) by Julia Margaret Cameron (DETAIL) (1864) Albumen silver print. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, 84.XZ.186.52;

Η τελευταία έκθεση που κλείνει και το φωτογραφικό της αφιέρωμα στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων θα είναι η Francesca Woodman και η Julia Margaret Camero. Μια έκθεση που θα αντιπαραβάλει τις ζωές και το έργο δύο από τις πλέον σημαντικές και επιδραστικές φωτογράφους μέσα από περισσότερα από 150 σπάνια vintage
εκτυπώσεις.

Η έκθεση θα καλύψει ολόκληρη την καριέρα των δύο καλλιτεχνών – οι οποίες εργάστηκαν με διαφορά 100 ετών – και θα περιλαμβάνει γνωστά αλλά και λιγότερο γνωστά έργα τους. Παρά τις διαφορετικές τυπικές τους προσεγγίσεις, τα πορτρέτα τους παρουσιάζουν μια κοινή στάση που προσφέρει στον θεατή ένα ταξίδι μέσα από τη φωτογραφική αναπαράσταση της θηλυκότητας.

Polka Dot #5, Providence, Rhode Island by Francesca Woodman (1976) Gelatin silver print. Courtesy Woodman Family Foundation © Woodman Family Foundation / DACS, London

Με τρόπους που διασταυρώνονται και αποκλίνουν, η προσωπογραφία ήταν σημαντική για το καλλιτεχνικό έργο και των δύο γυναικών. Ο τίτλος παραπέμπει στην ιδέα της προσέγγισης του έργου τους ως ένας «ονειρικός χώρος». Τα φωτογραφικά πορτρέτα τους δεν έχουν πρόθεση να μιμηθούν την πραγματικότητα, αλλά να προκαλέσουν τις έννοιες της φαντασίας, της ομορφιάς, του συμβολισμού, της μεταμόρφωσης και της αφήγησης.

David Hockney: Drawing from Life, 2 Νοεμβρίου – 21 Ιανουαρίου 2024

L-R: Celia, Carennac, August 1971 by David Hockney, Colored pencil on paper © David Hockney, Photo Credit: Richard Schmidt, Collection The David Hockney Foundation;

Αργότερα μέσα στη χρονιά, η έκθεση David Hockney: Drawing from Life θα επιστρέψει στην γκαλερί, αφού η αρχική της πορεία διακόπηκε λόγω του αποκλεισμού του covid-19 στο Ηνωμένο Βασίλειο την άνοιξη του 2020.

Η έκθεση παρακολουθεί την καριέρα του Hockney μέσα από τα πορτρέτα πέντε ανθρώπων στους οποίους επέστρεφε ξανά και ξανά: της μητέρας του, της Celia Birtwell, του Gregory Evans, του Maurice Payne και του ίδιου του καλλιτέχνη. Η εξοικείωσή του με τους εικονιζόμενους του δίνει τη δυνατότητα να δουλέψει με μια σειρά μέσων και τεχνοτροπιών, από μολύβι, στυλό και μελάνι και κραγιόν, μέχρι το φωτογραφικό κολάζ και το iPad.

Self Portrait, 22nd November 2021 by David Hockney, Acrylic on canvas © David Hockney, Photo Credit: Jonathan Wilkinson.

Η έκθεση θα περιλαμβάνει επίσης μια σειρά από νέα πορτρέτα που ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε μεταξύ 2020 και 2022 από επισκέπτες του σπιτιού του στη Νορμανδία της βόρειας Γαλλίας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.