Μάρθα Μαυροειδή: «Είναι εντυπωσιακό το πόσο πανανθρώπινη είναι η έκφραση του πόνου»

Η μουσικός Μάρθα Μαυροειδή μιλάει για το πώς χτίστηκε η νέα περφόρμανς-συναυλία της Εναλλακτικής Σκηνής Εθνικής Λυρικής Σκηνής “Hello to Emptiness” με αφετηρία τα ελληνικά παραδοσιακά μοιρολόγια

Η νέα διακαλλιτεχνική περφόρμανς-συναυλία Hello to Emptiness έρχεται σε πρώτη παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) για δύο μοναδικές παραστάσεις στις 16 και 17 Απριλίου 2022. Με αφετηρία τα ελληνικά παραδοσιακά μοιρολόγια, το έργο Hello to Emptiness εξερευνά διαπολιτισμικούς τρόπους διαχείρισης του πένθους, λειτουργεί σαν ηχώ και τολμά να οραματιστεί ένα πιο γειωμένο και ανθρώπινο μέλλον, κάνοντας τα δάκρυα να χορεύουν.

Το Hello to Emptiness παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κείμενο της καλλιτεχνικής διευθύντριας της ομάδας MOUVOIR Στέφανι Τηρς, μουσική της Μάρθας Μαυροειδή και Μαριάνας Σαντόφσκα (την οποία οι Ανατολικοευρωπαίοι κριτικοί αποκαλούν «Ουκρανή Μπιορκ») και με τη συμμετοχή μουσικών και χορευτών από την Ισπανία και τη Γαλλία, καθώς και της Χορωδίας 65+ των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ. Παράλληλα με τη σκηνική παρουσίαση του έργου, η βιντεοεγκατάσταση Voices of Laments θα φιλοξενηθεί στο φουαγέ του Goethe-Institut Athen (12-20/4).

Η Μάρθα Μαυροειδή σημειώνει: «Η ιδέα της “απώλειας” σχετίζεται στενά με την ιδέα του “χρόνου”. Ο χαμός ενός προσώπου, ενός τοπίου ή ενός είδους είναι μια στιγμή συνειδητοποίησης του περάσματος του χρόνου. Η τέχνη έχει τη δύναμη να διαμεσολαβεί τα μεγάλα αναπάντητα ερωτήματα, τις απορίες όπως “τι είναι ο χρόνος”, δίνοντας νόημα στο ερώτημα το ίδιο. Η μουσική, ως τέχνη του χρόνου, ανασκευάζει το βίωμα του χρόνου για τον άνθρωπο. Προσφέρει μια ηχητική απάντηση στα αινιγματικά ερωτήματα, δίνοντας έτσι νέο νόημα στο αίσθημα της απώλειας. Οι φωνές μας είναι μαρτυρία της παρουσίας μας στο εδώ και το τώρα. Φέρουν όμως, ταυτόχρονα, το βάρος της μνήμης, όλων όσων έχουν βιωθεί. Ξετυλίγοντας το νήμα των παραδοσιακών φωνητικών εκφράσεων του πένθους, θα επιχειρήσουμε να διεισδύσουμε στην ουσία της ανθρώπινης έκφρασης».

Μάρθα Μαυροειδή | φωτογραφία: Ζωή Μαντά

Η Μάρθα Μαυροειδή απαντά στις ερωτήσεις για το πώς χτίστηκε το “Hello to Emptiness” και ποια η δική της συμμετοχή σε αυτό:

Πρόκειται για υβριδική παράσταση;

Ναι. Υπάρχει μια μεγάλη χορωδία επί σκηνής αλλά οι βασικοί πρωταγωνιστές είμαστε πέντε. Οι πέντε είναι τρεις χορευτές και δύο μουσικοί, όλοι όμως και τραγουδάμε και κινούμαστε στον χώρο.

Αφετηρία είναι τα ελληνικά παραδοσιακά μοιρολόγια;

Αφετηρία είναι οι έννοιες της απώλειας και του θρήνου, συνολικά. Η έμπνευσή μας πράγματι ξεκίνησε από τα μοιρολόγια αλλά επεκτάθηκε πολύ και σε τελετουργικά θρήνου από διάφορα μέρη της γης, από την Ουκρανία, την Κορέα, την Αφρική. Έχουμε πάρει δηλαδή στοιχεία από διάφορους πολιτισμούς και παράλληλα έχουμε ενσωματώσει στο έργο πολλά ποιήματα και κείμενα σύγχρονων συγγραφέων.

Ποια κοινά μπορεί να βρει κανείς μέσα από τα μοιρολόγια για το πώς εκφράζουν τον πόνο και την απώλεια οι άνθρωποι από διαφορετικά μέρη του πλανήτη;

Είναι εντυπωσιακό το πόσο πανανθρώπινη είναι η έκφραση του πόνου. Γιατί φυσικά και ο πόνος είναι πανανθρώπινος αλλά και η έκφρασή του έχει πολλά κοινά στοιχεία ανεξάρτητα γεωγραφικής προέλευσης. Για παράδειγμα,  υπάρχει στα μοιρολόγια η έννοια του νερού˙ πρόκειται για ένα στοιχείο έντονα παρόν σε πολλούς πολιτισμούς. Υπάρχουν κι άλλα ψηφία προερχόμενα από διαφορετικούς πολιτισμούς που μπορεί να βρει κανείς και να τα συσχετίσει.

(φωτογραφία: Ιωάννης Καμπάνης)

Η φύση είναι ένα από αυτά τα στοιχεία;

Ναι, η φύση παίζει μεγάλο ρόλο στο έργο ως μεταφορά, ως εικόνα. Πέρα όμως από αυτό τον ρόλο μιλάμε και για τον θάνατο της ίδιας της φύσης. Η οικολογική καταστροφή παίζει μέσα στο έργο ως η απώλεια του φυσικού περιβάλλοντος.

Τα κείμενα πώς επιλέχθηκαν και πώς έχουν δέσει με τη μουσική και τον χορό;

Η χορογράφος μας, η Στέφανι Τηρς, έχει έναν πολύ συμπεριληπτικό τρόπο να δουλεύει με τον χορό. Αυτό σημαίνει ότι η διαδικασία της έρευνας κράτησε πολλούς μήνες και ότι όλοι μας μετείχαμε σε μεγάλο βαθμό. Όλοι φέραμε κείμενα που νιώθαμε ότι μας εκφράζουν και που μπορούν να ενταχθούν στο έργο. Όλοι μας φέραμε κείμενα που αγαπάμε, φτιάξαμε μια δεξαμενή κειμένων, επιλέξαμε κάποια απ’ αυτά κι εγώ προσπάθησα με τη μουσική να φτιάξω ένα περιβάλλον που να τα φιλοξενεί, που να τους δίνει τον χώρο να εκφραστούν. Εγώ προσωπικά έφερα κάποια κείμενα από το βιβλίο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη «Ο πεθαμένος και η ανάσταση».

(φωτογραφία: Ιωάννης Καμπάνης)

Πέρα από τα κείμενα οι συμμετέχοντες συνεισφέρατε με τις βιωματικές σας εμπειρίες στο χτίσιμο της performance;

Στις πρώτες συναντήσεις, που κυρίως συζητούσαμε, ο καθένας έφερε τη δική του εμπειρία απώλειας.  Από εκεί και ύστερα, βασιστήκαμε στο φαντασιακό. Τελικά όμως η επικαιρότητα μας πρόλαβε και όλο αυτό έγινε πολύ πιο προσωπικό, ειδικά για τη Μαριάνα Σαντόφσκα που είναι από την Ουκρανία.

Και η πανδημία του κορωνοϊού είναι ένα συλλογικό χτύπημα προς την ανθρωπότητα που φέρει πολλαπλά την έννοια της απώλειας. Αυτή η κατάσταση άφησε το αποτύπωμά της στο χτίσιμο της περφόρμανς;

Σίγουρα καθώς όλοι μας έχουμε την εμπειρία της πανδημίας και την απομάκρυνση που βιώσαμε εξαιτίας της, για παράδειγμα πολλές από τις αρχικές συναντήσεις μας ήταν διαδικτυακές. Αυτή η συνθήκη είναι μια εμπειρία απώλειας και δυσκολίας επικοινωνίας που μπήκε μέσα στο έργο αλλά με έναν υποσυνείδητο τρόπο καθώς είναι τόσο έντονη και τόσο πρόσφατη που απλώς εκφράστηκε με φυσικό τρόπο, χωρίς να δηλώνεται εξαναγκαστικά.

(φωτογραφία: La French Focale)

 

Info:

Hello to Emptiness | 16 & 17 Απριλίου 2022 | Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής ΚΠΙΣΝ

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.