«Η χώρα των τεράτων»: Το βιβλίο του Maurice Sendak έφθασε πλέον και στην Ελλάδα – Μιλάμε με τη Χριστίνα Παπαδοπούλου για το εκδοτικό γεγονός

Ένα από τα πιο αγαπημένα εικονογραφημένα βιβλία για παιδιά που φιγουράρει στις λίστες με τα σπουδαιότερα παιδικά βιβλία όλων των εποχών έφθασε πλέον και στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος

Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Maurice Sendak είναι ένα από τα πιο αγαπημένα εικονογραφημένα βιβλία για παιδιά που φιγουράρει στις λίστες με τα σπουδαιότερα παιδικά βιβλία όλων των εποχών κι έφθασε πλέον και στην Ελλάδα. Και αυτό έγινε εφικτό από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος που απέκτησαν τα δικαιώματα για την έκδοση των βιβλίων του Maurice Sendak στην ελληνική γλώσσα, σε μετάφραση του Γιάννη Παλαβού.

Το εμβληματικό έργο του Η χώρα των τεράτων (Where the Wild Things Are) είναι ένα βιβλίο σταθμός για τα εκδοτικά δεδομένα διεθνώς, ο δημιουργός του, Maurice Sendak, έχει χαρακτηριστεί από τους New York Times ως «ο πιο σημαντικός δημιουργός παιδικών βιβλίων του 20ου αιώνα» ενώ ο συγγραφέας Neil Gaiman σημειώνει:

«Ήταν μοναδικός, παράξενος, ευφυής, σοφός, μαγικός. Έκανε τον κόσμο καλύτερο με την τέχνη του».

Το βιβλίο κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1963. Έχει πουλήσει πάνω από 25 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ το 1980 έγινε όπερα και διασκευάστηκε για ταινία το 2019 από τον σκηνοθέτη Spike Jonze. Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 30 γλώσσες.

Με αφορμή αυτό το εκδοτικό γεγονός μιλήσαμε με την εκδότρια Χριστίνα Παπαδοπούλου

Ένα βιβλίο που ενέπνευσε μια κινηματογραφική ταινία, μια όπερα αλλά και τη φαντασία πολλών αναγνωστών τόσα χρόνια: Η χώρα των τεράτων (Where the Wild Things Are). Ποιοι, κατά τη γνώμη σας, είναι οι λόγοι που το βιβλίο αυτό θεωρείται ένας θησαυρός για κάθε παιδική βιβλιοθήκη;

Ο Μορίς Σέντακ είναι αναμφίβολα ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς παιδικών βιβλίων. Έχει τιμηθεί με το μεγάλο κύρους βραβείο Caldecott Medal, το 1964, για το συγκεκριμένο βιβλίο. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται σε κάθε έγκυρη λίστα με τα πιο δημοφιλή παιδικά βιβλία όλων των εποχών. Ρεαλισμός και φαντασία εναλλάσσονται τόσο αριστοτεχνικά που αφήνουν ένα βαθύ συναίσθημα ικανοποίησης σε μικρούς και μεγάλους. Ποιο παιδί δεν θα ταυτιζόταν με τον θυμωμένο Μαξ που τον μάλωσε η μαμά του, αλλά και με τη «φυγή» του στη χώρα των τεράτων όπου –ω τι υπέροχο θαύμα– έγινε κιόλας βασιλιάς, ίσα ίσα για να επιστρέψει στη θαλπωρή του σπιτιού του; Η ιστορία του βιβλίου είναι διαχρονική όπως διαχρονικά είναι και τα συναισθήματα των παιδιών σ’ αυτή την ηλικία όσα χρόνια κι αν περάσουν. Κι είναι πράγματι συγκινητικό ένα βιβλίο του 1963 να αγγίζει μικρούς και μεγάλους ακόμα και στη σημερινή εποχή.

Αν, πριν μερικά χρόνια, ένας άγνωστος εικονογράφος/συγγραφέας σάς παρουσίαζε το βιβλίο αυτό, πιστεύετε θα το είχατε εκδώσει ή θα είχατε δεύτερες σκέψεις;

Πιστεύω πως θα είχα εντυπωσιαστεί όσο και τώρα από την αρτιότητα του βιβλίου, που δεν θα χωρούσαν δεύτερες σκέψεις επ’ ουδενί.

Μια άκρως ενδιαφέρουσα δομή, με τις εικόνες και το κείμενο να αλλάζουν συνεχώς ρόλους και βάρος μέσα στην ιστορία. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο για αυτό;

Ο Σέντακ, συνδυάζοντας κείμενο και εικόνες, δημιούργησε ένα βιβλίο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των παιδιών. Λιτό κείμενο με πολύ δυνατές λέξεις και σελίδες ακόμα και χωρίς καθόλου κείμενο, με πλούσιες, εκφραστικότατες εικόνες τόσο σοφά δοσμένες, ώστε να οργιάζει η φαντασία και να πλάθει ο καθένας τη δική του εκδοχή.

Πολλές φορές ο ίδιος ο Σέντακ είχε αναφέρει ότι δεν του αρέσει καθόλου να λέει ψέματα στα παιδιά και πως προτιμάει να μιλάει για τη σκληρή αλήθεια. Εσάς ποια είναι η δική σας γνώμη για τις παιδικές ιστορίες;

Δεν μπορεί κάποιος να ‘ναι απόλυτος. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ειπωθεί μια σκληρή αλήθεια, χωρίς την υποβοήθηση μέσω ψεμάτων. Χρειάζεται μαεστρία στον λόγο και στην εικονογράφηση, κάτι που ο Σέντακ κατείχε σε μεγάλο βαθμό. Βέβαια, παίζει ρόλο και η ηλικία των παιδιών.

Πόσο σημαντική είναι η έκδοσή του για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος;

Πάρα πολύ σημαντική! Είμαστε από τους πρώτους εκδότες παιδικών εικονογραφημένων βιβλίων, έχοντας στον κατάλογό μας αρκετούς κλασικούς τίτλους. Η απόκτηση των δικαιωμάτων στην ελληνική γλώσσα των έργων του Μορίς Σέντακ μας γεμίζει ικανοποίηση και περηφάνια.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε ένα βιβλίο για να συμπεριληφθεί στην παιδική σειρά των εκδόσεων Παπαδόπουλος;

Επιλέγουμε κλασικούς τίτλους που μπορούν να σταθούν και στη σημερινή εποχή φυσικά, αλλά και βιβλία που καταπιάνονται με σύγχρονους προβληματισμούς, βιβλία για τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Κυρίως όμως φροντίζουμε, ώστε να επιλέγουμε καλογραμμένα κείμενα που να μην προσβάλλουν τη νοημοσύνη των παιδιών και εικονογραφήσεις διαφορετικής προσέγγισης, πάντα καλαίσθητες, ώστε να καλλιεργείται και η αισθητική τους.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για το παιδικό και το εφηβικό βιβλίο τη δύσκολη –όπως τα πρώτα σημάδια δείχνουν– δεκαετία που διανύουμε;

Μία απ’ τις προκλήσεις είναι να συμπορευθεί με τις οθόνες. Να βρει ο αναγνώστης τα καλά βιβλία μέσα στον τεράστιο αριθμό βιβλιοπαραγωγής. Και, το σημαντικότερο, να φροντίσει η πολιτεία και οι διάφοροι φορείς, ώστε να γίνουμε κι εμείς μια χώρα όπου το βιβλίο θα υπάρχει στην καθημερινότητα όλο και περισσότερων ανθρώπων.

Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς όταν επιλέγουν ένα παιδικό βιβλίο για το παιδί τους;

Τίποτα, μόνο να υπάρχουν βιβλία στο σπίτι, οτιδήποτε, κι όταν το παιδί μεγαλώσει θα κάνει τις δικές του επιλογές. Σκοπός των γονιών ας είναι να πλάσουν αναγνώστες.

Λίγα λόγια για τον Maurice Sendak

Ο Μορίς Σέντακ (Maurice Sendak) γεννήθηκε στις 10 Ιουνίου του 1928 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης από γονείς Εβραίους μετανάστες από την Πολωνία. Η απώλεια πολλών συγγενών του κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος τον σημάδεψε προσωπικά και επηρέασε σημαντικά την καλλιτεχνική του έκφραση. Στα 12 του χρόνια είδε την ταινία Φαντασία της Disney και αυτή ήταν η καθοριστική στιγμή στην απόφασή του να γίνει εικονογράφος. Επηρεάστηκε σημαντικά από το έργο του Βρετανύ ποιητή και ζωγράφου William Blake που θεωρούσε μέντορά του.

Τιμήθηκε το 1964 με το βραβείο Caldecott Medal για τη Χώρα των τεράτων, ενώ το 1970 του απονεμήθηκε το βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (Hans Christian Andersen Award for Illustration) για τη συνολική προσφορά του ως εικονογράφου βιβλίων για παιδιά. Το 1983 έλαβε το βραβείο Λόρα Ίνγκαλς Ουάιλντερ (Laura Ingalls Wilder Award) της Αμερικανικής Ένωσης Βιβλιοθηκών για το σύνολο του έργου του και το 1996 τιμήθηκε με το Εθνικό Μετάλλιο Τεχνών των ΗΠΑ (National Medal of Arts) ως αναγνώριση για τη συμβολή του στην αμερικανική τέχνη. Το 2003 του απονεμήθηκε το πρώτο Βραβείο στη Μνήμη της Άστριντ Λίντγκρεν (Astrid Lindgren Memorial Award), διεθνές βραβείο παιδικής λογοτεχνίας που θέσπισε η σουηδική κυβέρνηση.

Εκτός από τη Χώρα των τεράτων, το έργο του Μορίς Σέντακ περιλαμβάνει τα εικονογραφημένα βιβλία Kenny’s Window, Very Far Away, The Sign on Rosie’s Door, Nutshell Library (που αποτελείται από τα βιβλία Chicken Soup with Rice, Alligators All Around, One Was Johnny και Pierre), Higglety Pigglety Pop! οr There Must Be More to Life, In the Night Kitchen, Outside Over There, We Are All in the Dumps with Jack and Guy και Bumble-Ardy.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.