Γιορτάστε τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων στο Ίδρυμα Takis: Ιδανική ευκαιρία να γνωρίσετε το «μαγνητικό βασίλειο» του παγκοσμίου φήμης γλύπτη Takis

Mια μοναδική εμπειρία στον ιδιαίτερο ενεργειακό τόπο του Takis, στον λόφο του Γεροβουνού γιορτάζοντας τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων από το πρωί ως το βράδυ με πολλές δράσεις και ελεύθερη είσοδο

Για πρώτη φορά το Ίδρυμα Takis – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων και υποδέχεται τους επισκέπτες, την Τετάρτη 18 Μαΐου 2022 από το πρωί ως το βράδυ με ένα πρόγραμμα δράσεων – μοναδική εμπειρία στον ιδιαίτερο ενεργειακό τόπο του Takis.

Ιδανική ευκαιρία να γνωρίσετε το «μαγνητικό βασίλειο» του παγκοσμίου φήμης γλύπτη Takis, ξεφεύγοντας για λίγο από την Αθήνα, μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της, φτάνοντας στον Λόφο του Γεροβουνού. Εκεί όπου ο γλύπτης ΤΑΚΙS, το 1964 αγόρασε μια έκταση περίπου 10 στρεμμάτων, σε ένα σημείο ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης γι’ αυτό και στο παρελθόν ονομαζόταν Ιερό Βουνό. Ορμώμενος από τα ισχυρά μαγνητικά πεδία του λόφου, ο Takis ξεκινά τις εργασίες κατασκευής ενός κοινωφελούς οργανισμού με σκοπό την προώθηση της τέχνης και των επιστημών. Το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.), όπως είναι σήμερα γνωστό, ιδρύεται το 1986, ενώ επίσημα εγκαινιάζεται το 1993. «Δεν υπάρχει κανένας επισκέπτης στο Κ.Ε.Τ.Ε., που να μην αισθάνθηκε αυτή τη μαγνητική ηρεμία που έδωσε ο χώρος στο κορμί του», τόνιζε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.

Το Ίδρυμα θα υποδέχεται καθ’ όλη τη διάρκεια της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων όλους τους επισκέπτες που επιθυμούν να γνωρίσουν και να μελετήσουν βαθύτερα το καλλιτεχνικό και επιστημονικό έργο του Takis, ο οποίος για περισσότερα από εβδομήντα χρόνια διηύρυνε τους ορίζοντες της παραδοσιακής γλυπτικής μέσα από τη δημιουργία του και ενέταξε τον τομέα των θετικών επιστημών στη γλυπτική του. Από τη δεκαετία του ’50 και μετά φιλοτέχνησε κινητικά γλυπτά, μουσικά γλυπτά, πίνακες, πραγματοποίησε performances και σχεδίασε θεατρικά σκηνικά.

Οι επισκέπτες του Ιδρύματος θα μπορούν να συμμετάσχουν σε ξεναγήσεις, παιδικά εργαστήρια, video projection, ρεσιτάλ πιάνου καθώς και παρατήρηση αστερισμών με ελεύθερη είσοδο από τις 10 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.

Η Mένια Κούλη, διευθύντρια δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας του Ιδρύματος μίλησε στο ελc για τις δράσεις και όλα όσα ετοιμάζουν αποκλειστικά για εκείνη την ημέρα στο Ίδρυμα Takis – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες:

«Οι εκδηλώσεις και τα προγράμματα είναι ειδικά διαμορφωμένα αποκλειστικά για την ημέρα εκείνη. Θα περιλαμβάνουν ξεναγήσεις και ρεσιτάλ πιάνου, παιδικά εργαστήρια και παρατήρηση των αστερισμών. Μια εκ των δράσεων είναι και η προβολή ενός βίντεο-ντοκιμαντέρ υπό την επιμέλεια της ομάδας του Ιδρύματος, όπου προβάλλονται διάφορες στιγμές της καλλιτεχνικής πορείας του Τakis μέσα από το ιστορικό αρχείο του KETE. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία σε έναν ιδιαίτερα ενεργειακά πλούσιο χώρο που θα μείνει αδιαμφισβήτητα αξέχαστη!

Το Ίδρυμα Takis – ΚΕΤΕ, το «μαγνητικό βασίλειο» του παγκοσμίου φήμης γλύπτη Takis, είναι ένας τόπος ενεργειακός. Η επίσκεψη στο Ίδρυμα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για το κοινό όχι μόνο για να θαυμάσει έργα από όλη την καλλιτεχνική πορεία του σπουδαίου πρωτοπόρου γλύπτη, αλλά και για να αισθανθεί αυτή τη μαγνητική ενέργεια, όπως τόνιζε και ο ίδιος ο καλλιτέχνης ότι αισθάνθηκε την ύπαρξη ισχυρών μαγνητικών πεδίων ήδη από την πρώτη φορά που επισκέφτηκε τον λόφο του Γεροβουνού και που τότε ενστικτωδώς αποφάσισε να θέσει τα θεμέλια για την οικία και μετέπειτα το Ίδρυμά του.

Η αρχιτεκτονική μελέτη των κτιρίων του ΚΕΤΕ, καθώς και η επιλογή των φυτών και των δέντρων που κοσμούν τους κήπους του, επιλέχθηκαν, σχεδιάστηκαν και διαμορφώθηκαν από τον καλλιτέχνη. Μάλιστα, ο ίδιος ο Takis είχε φυτέψει τα περισσότερα από τα δέντρα και τα φυτά που υπάρχουν μέχρι και σήμερα στο Ίδρυμα.

Το ΚΕΤΕ αποτελεί σημείο αναφοράς της περιοχής, ενώ παρόμοιας αισθητικής και μορφολογίας αρχιτεκτόνημα δεν συναντάται στην Αθήνα. Πρόκειται επί της ουσίας για ένα σύμπλεγμα κτιρίων αρκετά καινοτόμο και σύγχρονο για τα δεδομένα της αρχιτεκτονικής των δεκαετιών του ’60 και του ’70 που τότε άλλωστε ξεκινά και η ιστορία του χώρου. Είναι ένα μουσείο που πράγματι θυμίζει σε μεγάλο βαθμό αντίστοιχα καλλιτεχνικά ιδρύματα και οργανισμούς της Νοτίου Γαλλίας.

Το ανοικτό θέατρο που ο Takis πραγματοποιούσε τις performances του, η υπέροχη Θέα της πόλης από το Μουσείο, οι κήποι με τα Μεγάλα Αιολικά δημιουργούν την αίσθηση στους επισκέπτες πως «ξεφεύγουν» από το αστικό τοπίο, ενώ βρίσκονται μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της Αθήνας.

Έργα σαν και αυτά που οι επισκέπτες θα θαυμάσουν στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του Ιδρύματος ανήκουν σε μόνιμες συλλογές των σημαντικότερων Μουσείων του κόσμου, όπως της Tate Modern, του Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Georges Pompidou, του Solomon R. Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης καθώς και πολλών άλλων δημόσιων και ιδιωτικών συλλογών.

Είναι μείζονος σημασίας να αναφερθεί πως το Ίδρυμα έχουν επισκεφτεί ορισμένοι από τους σημαντικότερους ανθρώπους της σύγχρονης τέχνης του 20ου αιώνα, διευθυντές διεθνών μουσείων, γκαλερίστες και φίλοι του Takis, όπως ο Αλέξανδρος Ιόλας,  ο υπουργός Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας Φρεντερίκ Μιτεράν, η Μελίνα Μερκούρη, διεθνείς τεχνοκριτικοί και ιστορικοί, όπως ο Γκάι Μπρετ και άλλοι.

Οι επισκέπτες ερχόμενοι στο Ίδρυμα Takis και συμμετέχοντας στις δράσεις του έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το σύνολο του έργου ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μεταπολεμικής κινητικής τέχνης και γενικότερα της σύγχρονης γλυπτικής, ενώ θα αντιληφθούν τη διαχρονικότητα των εννοιών που απασχόλησαν τον ίδιο τον καλλιτέχνη από τη δεκαετία του 60’, όπως η βιωσιμότητα, η κοινωνική συνοχή και η προσβασιμότητα στην τέχνη σε όλους άνευ κριτηρίων και περιορισμών. Το Ίδρυμα Takis έχει βραβευτεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2001 για την καινοτόμο κατασκευή του, τα Ηλεκτρικά Βαρέλια, τα οποία κοσμούν τους κήπους του Ιδρύματος και συνεπώς για την προσφορά του στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Επίσης, ο πόλεμος είναι ίσως το πιο σημαντικό ζήτημα το οποίο ο καλλιτέχνης θίγει μέσα από το έργο του και τις επιστημονικές του έρευνες. Πρόκειται για ένα ζήτημα εξίσου επίκαιρο και σήμερα, που προκαλεί τους επισκέπτες να εμβαθύνουν την κριτική τους σκέψη. “Όλα είναι νους και κίνηση”, είχε πει ο Takis».

«Έστω και ένα παιδί να αντιληφθεί το έργο μου, για μένα αυτό θα είναι μεγάλη επιτυχία» Takis

 

Για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων το Ίδρυμα Takis έχει ετοιμάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων με δωρεάν δράσεις και εργαστήρια για παιδιά ηλικίας από 5 έως 12 ετών προσφέροντάς τους μια ξεχωριστή εμπειρία καθώς τα εκπαιδευτικά προγράμματα διαφέρουν από εκείνα που γνωρίζουμε όπως πραγματοποιούνται σε ένα μουσείο, αφού τα παιδιά περιβάλλονται και αλληλεπιδρούν με τα έργα του Takis.

«Οι δράσεις και τα παιδικά εργαστήρια, έχοντας ως βάση το καλλιτεχνικό και επιστημονικό έργο του Takis καλύπτουν τρεις βασικούς θεματικούς άξονες», αναφέρει η Ειρήνη Περσίδου, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Takis – ΚΕΤΕ. «Tην Τέχνη με εργαστήρι καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας – art & craft, τη Μουσική με εργαστήρι μουσικοκινητικής και παιχνίδια κίνησης και λόγου και την Επιστήμη με παρατήρηση των ουράνιων σωμάτων και αστερισμών.

Οι μικροί επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να  περιηγηθούν στους Κήπους και στο Ανοικτό Θέατρο με τα Σινιάλα και τα Αιολικά, τις Σπείρες και τις Σφαίρες, τα Ηλεκτρικά Βαρέλια, τα Λουλούδια και τα Μουσικά γλυπτά αλλά και να αλληλεπιδράσουν με τα ίδια τα γλυπτά του Takis και εν συνεχεία μεταξύ τους μέσω του παιχνιδιού.

Ανάμεσα από τα εμβληματικά έργα τέχνης οργανώνονται υπαίθρια απογευματινά εργαστήρια, με σκοπό να μυήσουν τα παιδιά στη σύγχρονη γλυπτική και στα υλικά της, στους φυσικούς νόμους και στις αόρατες ενέργειες που τα κινούν και να τα ωθήσουν να εκφραστούν δημιουργικά με την κατασκευή μαγνητικών και κινητικών γλυπτών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα βρουν τα παιδιά των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου καθώς διδάσκονται τις πηγές και τις μορφές ενέργειας στο μάθημα της Φυσικής και τις οποίες ο πρωτοπόρος Takis εφαρμόζει στην κινητική του γλυπτική.

Επίσης, με το εργαστήρι μουσικοκινητικής στο Ανοικτό Θέατρο του Ιδρύματος – τον χώρο όπου ο Takis παρουσίαζε τις δικές του performances και που ο χορός, η κίνηση, το φως, ο άνεμος ήταν και είναι σε έναν συνεχή διάλογο – οι μουσικόφιλοι επισκέπτες μας θα περάσουν στιγμές χαράς και ελεύθερης έκφρασης! Οι Σφαίρες που για τον Takis συμβολίζουν τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και που παράγουν τη Μουσική του Σύμπαντος είναι μόνο η αφορμή για το πιο πρωτότυπο εργαστήρι μουσικοκινητικής.

Έννοιες της φυσικής όπως η ταλάντωση, η βαρύτητα, τα αόρατα μαγνητικά πεδία, ο ηλεκτρισμός, η έλξη και η άπωση αποκτούν κίνηση και ήχο και μεταμορφώνονται στο πιο ταξιδιάρικο μουσικό χαλί. Λίγο πριν τη δύση του ηλίου μια ευχάριστη έκπληξη περιμένει τα παιδιά και τους λάτρεις της Αστρονομίας καθώς στον κήπο του Ιδρύματος αστροφυσικοί στήνουν ένα τηλεσκόπιο για παρατήρηση των ουράνιων σωμάτων και αστερισμών».

Δείτε όλο το πρόγραμμα των δράσεων για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων:

 

Ξεναγήσεις

Ώρες:

10:30 – 11:30
11:30 – 12:30
12:30 – 13:30
16:30 – 17:30
18:30 – 19:30

 

Παιδικά εργαστήρια ( 12 ετών)

Art & Craft:

Τα παιδιά εμπνέονται από τα έργα του Takis –Αιολικά, Σινιάλα, Λουλούδια– και δημιουργούν γλυπτά που άλλοτε κινούνται και άλλοτε αιωρούνται με τη βοήθεια των μαγνητικών πεδίων και όλων των αόρατων δυνάμεων της φύσης.

Ώρες:

18:30 – 19:00
19:00 – 19:30
19:30 – 20:00

Κήποι Ιδρύματος Takis

Εργαστήρι Μουσικοκινητικής

Τα παιδιά παίζουν με σχήματα και υλικά, ταξιδεύουν με ήχους και συχνότητες, αλληλοεπιδρούν με το μαγνητικό περιβάλλον των Μουσικών έργων του Takis, εμπνέονται και δημιουργούν τη δική τους μουσική!

Ώρες:

18:30 – 19:00
19:00 – 19:30
19:30 – 20:00

Ανοικτό Θέατρο Ιδρύματος Takis

Ρεσιτάλ πιάνου

Ο διακεκριμένος και βραβευμένος πιανίστας Άρης Γραικούσης εκτελεί κομμάτια των Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Erik Satie, Sergueï Prokofiev, Aram Khatchatourian και Μάνου Χατζιδάκι.

Ώρες:

20:30 – 21:00
21:00 – 21:30

Μουσείο – Επίπεδο 2
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Έναστρη Νύχτα στο Ίδρυμα Takis (5 – 12 ετών)

Ξενάγηση στην αρχαία ουρανογραφία και στους μύθους του χθες

Τα παιδιά μαζί με αστροφυσικούς θα ενημερωθούν για την αρχαία μυθολογία των αστερισμών ενώ παράλληλα με την χρήση ενός lazer pointer θα τους παρατηρήσουν στον ουρανό. Αμέσως μετά θα δουν μέσα από το τηλεσκόπιο αστρικά συστήματα και θα μάθουν για την φύση των άστρων αυτών.

Ώρες: 20:30 – 21:30

Κήποι Ιδρύματος Τakis

Video projection

Takis – 70 χρόνια γλυπτικής

Ώρες:

11:30 – 12:00
13:30 – 14:00
17:30 – 18:00

Διάρκεια: 20’
Μουσείο – Επίπεδο 1

 Για τη ζωή και το έργο του Takis – Ένας «ακάματος δουλευτής των μαγνητικών πεδίων …»

 

Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός παγκοσμίως ως TAKIS, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής. Πρωτοπόρος της κινητικής τέχνης, ξεδίπλωσε το καλλιτεχνικό του ταλέντο μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επιβλήθηκε προσφέροντας μια διαφορετική προσέγγιση της κινητικής τέχνης. Καλλιτέχνης αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, κατάφερε να δημιουργήσει μια άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και τις επιστήμες συνδυάζοντας στοιχεία της φύσης και της φυσικής στη γλυπτική του. Ο Takis ως «ακάματος δουλευτής των μαγνητικών πεδίων …» εξακολουθούσε μέχρι και σήμερα να πειραματίζεται και να δημιουργεί κινητικά έργα τέχνης που έχουν εμπνεύσει ζωγράφους, γλύπτες και ποιητές της γενιάς του αλλά και συγχρόνους του.

Γεννήθηκε το 1925 στην Αθήνα. Η παιδική του ηλικία και η εφηβεία του σημαδεύονται από αλλεπάλληλους πολέμους από τους οποίους η Ελλάδα υπέφερε όπως η Γερμανική και Ιταλική κατοχή και ο Εμφύλιος πόλεμος. Η οικονομική ευμάρεια της οικογένειάς του είχε πληγεί ήδη από το 1922 , δηλαδή την περίοδο της Μικρασιατικής καταστροφής.

Ξεκινά την καλλιτεχνική του πορεία σε ηλικία περίπου 20 ετών, παρά το γεγονός ότι η οικογένειά του δεν αποδεχόταν την κλίση του προς τις καλές τέχνες, σε ένα υπόγειο εργαστήρι, όταν έρχεται σε επαφή με τα έργα του Picasso και του Giacometti. Το 1952 δημιουργεί το πρώτο του ατελιέ με τους παιδικούς του φίλους και καλλιτέχνες Μίνω Αργυράκη και Ραϋμόνδο στην περιοχή της Ανάκασας. Τα πρώτα έργα του Τάκι είναι προτομές από γύψο και γλυπτά από σφυρήλατο σίδηρο εμπνευσμένα και από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό αλλά και από καλλιτέχνες όπως ο Picasso και ο Giacometti.

QUATRE SOLDATS, 1952

Στα τέλη του 1953 αναχωρεί για το Παρίσι. Το 1954, φτάνοντας στο Παρίσι εντάσσεται για λίγους μήνες στο ατελιέ του Brancusi. Τα τρία περίπου επόμενα χρόνια ταξιδεύει και ζει ανάμεσα στο Παρίσι και στο Λονδίνο, όπου εμπνέεται και δημιουργεί τα πρώτα του κινητικά έργα. Eντυπωσιασμένος από τα ραντάρ, τις κεραίες και τα τεχνολογικά κατασκευάσματα που κοσμούν τον σιδηροδρομικό σταθμό στο Calais της Γαλλίας, εμπνέεται και δημιουργεί τα πρώτα του Σινιάλα, τα οποία ενώ στην αρχή είναι άκαμπτα και έχουν φωτεινά σήματα στην κορυφή τους, σταδιακά αλλάζουν μορφή. Στην κορυφή τους τοποθετούνται πυροτεχνήματα μέσω των οποίων πραγματοποιεί διάφορα street art happenings στις πλατείες του Παρισιού, αποκτούν ευελιξία, κοσμούνται με τα λεγόμενα «objets trouvés», λικνίζονται χάρη στην πνοή του ανέμου ενώ όταν κρούουν μεταξύ τους παράγουν μοναδικούς ήχους δίνοντας την αίσθηση της δόνησης των χορδών και της μελωδίας της άρπας.

Από το 1955 και μέχρι το τέλος του 1965 ο Takis, ως καλλιτεχνική διάνοια ήδη από τότε, πειραματίζεται με όλα τα στοιχεία του περιβάλλοντος και της φύσης τα οποία μας περιβάλλουν, αλλά αδυνατούμε να εντοπίσουμε με γυμνό μάτι. Αυτά τα στοιχεία θα αποτελέσουν τη βάση της καλλιτεχνικής του πορείας και εξερεύνησης καθώς χάρη σε αυτά διακρίνεται, ξεχωρίζει και καινοτομεί. Εξερευνά τις μαγνητικές δυνάμεις και την ενέργεια των μαγνητικών πεδίων τα οποία αποτελούν ένα από τα θεμέλια του έργου του στην καλλιτεχνική του έρευνα.

Πειραματίζεται με τον ηλεκτρισμό, τον ήχο και το φως όπως και άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς των Νεο-Ρεαλιστών της δεκαετίας του 1960 στο Παρίσι. Έτσι, μέσω της τέχνης του καθιστά ορατά όλα αυτά τα αόρατα στοιχεία. Επηρεασμένος από όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και από τις κοσμικές δυνάμεις και την επικοινωνία με το υπερπέραν δημιουργεί Τηλεγλυπτά και ΤηλεπίνακεςΤηλεφώταΚαντράνΜουσικά. Την περίοδο εκείνη ταξιδεύει αρκετά συχνά σε όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά και μητροπολιτικά κέντρα του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρώτο του ταξίδι του στις ΗΠΑ το 1961 όπου γνωρίζει τον μετέπειτα φίλο του Marcel Duchamp.

MUR MAGNETIQUE
TELELPHOTA – Galerie Maeght – Installation View

Χρονιά ορόσημο της περιόδου εκείνης αποτελεί το 1960, όταν ο Takis πραγματοποιεί την performance L’Impossible – Homme dans l’Espace (Το Αδύνατον – Ο Άνθρωπος στο Διάστημα) σε συνεργασία με το φίλο του Νοτιοαφρικανό ποιητή Sinclair Beiles. Η performance πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Iris Clert στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Sinclair Beiles διάβασε το περίφημο μαγνητικό του μανιφέστο: «Είμαι γλυπτό…Υπάρχουν κι άλλα γλυπτά σαν εμένα. Η κύρια διαφορά είναι ότι δε μπορούν να μιλήσουν…Θα ήθελα να δω όλες τις πυρηνικές βόμβες στη Γη να μετατρέπονται σε γλυπτά …» και «εκτοξεύεται στον αέρα» στιγμιαία αιωρούμενος από το μαγνητικό πεδίο ενός μαγνήτη που συνδέεται με τη ζώνη του.

Το 1968 μετακομίζει στη Μασσαχουσέτη όπου προσκαλείται με υποτροφία ως ερευνητής από το πανεπιστήμιο του ΜΙΤ και πιο συγκεκριμένα από το Κέντρο Προηγμένων Οπτικών Μελετών. Εκεί δημιουργεί μια σειρά από Ηλεκτρομαγνητικά γλυπτά. Μελετά την υδροδυναμική ενέργεια και δίνει μορφή στην επινόησή του με τίτλο Υδροδυναμική της Θαλάσσιας Ταλάντωσης, ενώ παράλληλα εμπνέεται και μια σειρά από Υδρομαγνητικά γλυπτά. Ριζοσπαστικός και ανατρεπτικός, συνιδρύει την περίοδο εκείνη την Ένωση Art Workers Coalition με σκοπό την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών ενάντια στην εκμετάλλευσή τους από τους γκαλερίστες, τους εικαστικούς επιμελητές και τα μουσεία. Χαρακτηριστικό γεγονός αποτελεί η εφόρμισή του στο Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης με σκοπό να αποσύρει ένα έργο του πριν προλάβει η ασφάλεια του Μουσείου να αντιδράσει. Η συμβολική του αυτή κίνηση γίνεται πρωτοσέλιδο στους New York Times.

SPIRALES

Το 1974, έχοντας πλέον επιστρέψει και πάλι στο Παρίσι, ξεκινά να δημιουργεί τα Ερωτικά του γλυπτά. «La force d’attraction est le denominateur commun du magnétisme et de l’érotisme. En 1974, Takis en fait l’equitation dans une série de bronzes réalisés a partir de moulages» (Takis, monographies, Érotique, p.203).

Το 1986 επιστρέφοντας στην Ελλάδα ιδρύει το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (KETE) στο Γεροβουνό Αττικής, του οποίου τα επίσημα εγκαίνια πραγματοποιούνται το 1993. Όντας καλλιτέχνης πολυσχιδής, επιβάλλεται με την περίφημη Τέταρτη Διάσταση, μια αόρατη δύναμη που δημιουργείται από τα μαγνητικά πεδία που μας περιβάλλουν και διαχέονται στο χώρο.

Παρά το γεγονός ότι είναι αναγνωρισμένος για τα κινητικά του γλυπτά, ο Takis πρωτοπορεί και στη δημιουργία σκηνικών, στη μουσική επιμέλεια θεατρικών παραστάσεων και performances. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συνεργασίες με τον Κώστα Γαβρά για την ταινία Section Spéciale (Ειδικό Δικαστήριο) το 1975, με τον Μιχάλη Κακογιάννη για την παράσταση Ηλέκτρα του Σοφοκλή στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου το 1983 καθώς και την παράσταση Τρωάδες, με το Nam June Paik το 1979, με τη Joelle Léandre και τη χορεύτρια Μάρθα Ζιώγα για την performance με τίτλο Ligne Parallèle Erotique (Παράλληλη Ερωτική Γραμμή) το 1986 καθώς και με τη Βαρβάρα Μαυροθαλασσίτη για την performance «Isis Awakening» (Το ξύπνημα της Ίσιδος) το 1990.

Συνολικά, καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Takis συνεχίζει να διερευνά τα όρια και τα σημεία τομής της καλλιτεχνικής και επιστημονικής αντίληψης, καθώς και της μουσικής, των ήχων και ιδιαίτερα των εικόνων που βρίσκονται σε κίνηση. Καλλιτέχνης σύγχρονος και πρωτοποριακός, ο Takis ακολουθεί μια καλλιτεχνική πορεία που εκτίθεται στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, με ρίζες σε μια γλυπτική παράδοση η οποία κυμαίνεται από την αρχαία ελληνική γλυπτική, τον Giacometti και φθάνουν στα τεχνολογικά αντικείμενα και κατασκευάσματα της σύγχρονης εποχής.

MAGNETIC WALL FOURTH DIMENSION, 2001

 

ANTIGRAVITY

Τα έργα του κοσμούν τις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου όπως το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης George Pompidou στο Παρίσι, το ΜΟΜΑ και το Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης, τη De Menil Collection στο Χιούστον, την Tate Modern του Λονδίνου, την Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία. Στη Γαλλία, το Μουσείο του Jeu de Paume, το Palais de Tokyo και το Fondation Maeght έχουν οργανώσει μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις αφιερωμένες στον καλλιτέχνη. Το έργο του επίσης εκτίθεται στους κήπους της UNESCO στο Παρίσι και στην περιοχή της La Défense, όπου η γαλλική κυβέρνηση του παραχωρεί τον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο που δόθηκε ποτέ στην ιστορία του Παρισιού σε καλλιτέχνη, 3500 τμ για ένα “δάσος” από 49 Φωτεινά Σινιάλα.

Έχει επίσης συμμετάσχει δύο φορές στη Documenta στο Κάσελ, μια φορά στην Biennale της Βενετίας και το 1985 στην Biennale του Παρισιού όπου τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο. Το 2001, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδίδει στο Κ.Ε.Τ.Ε. τιμητική πλακέτα για την προσφορά του καλλιτέχνη στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τα έργα του με τίτλο Ηλεκτρικά Βαρέλια.

Απεβίωσε στην Αθήνα στις 9 Αυγούστου 2019.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων στο Ίδρυμα Takis με ελεύθερη είσοδο από τις 10 το πρωί έως τις 10 το βράδυ

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.