Το «Παραμοντελιστικό γκράφιτι, 2012», του γνωστού Ιάπωνα καλλιτέχνη Γιασουχίκο Χαγιάσι είναι μια εσωτερική εγκατάσταση στο Βυζαντινό Μουσείο και Χριστιανικό Μουσείο.
Η εκτέλεση του έργου πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση του ίδιου του καλλιτέχνη με συνεργείο τεχνιτών και ομάδα συντηρητών του Β.Χ.Μ. υπό την εποπτεία του συντηρητή Δημήτρη Μαργαριτώφ. Η νέα εγκατάσταση, τροποποιημένη κατάλληλα, καλύπτει τοίχους, δάπεδο και οροφή της δεξιάς πτέρυγας του Μουσείου, μήκους 24 μ., πλάτους 5 μ. και ύψους 5 μ.
Γιασουχίκο Χαγιάσι, «Παραμοντελιστικό γκράφιτι, 2012», 2020 (© 2020 ΥΠ.ΠΟ.Α./Β.Χ.Μ./Τ.Α.Π.).
Με ανόργανα βιομηχανικά στοιχεία, ο καλλιτέχνης δημιούργησε μια επιτυχημένη αλληγορία του ανεξέλεγκτα επεκτεινόμενου δικτυακού κόσμου. Με χρήση σιδηροτροχιών από το δημοφιλές στην Ιαπωνία παιχνίδι Pla-rail, έγχρωμο χαρτί κολάζ, φύλλα πολυστυρενίου και άμμο, κατασκευάστηκε μια «εντός των τειχών» φανταχτερή αλλά παγωμένη, μηχανιστική και χαοτική πραγματικότητα όμοια με αυτή που επέβαλε στις ζωές μας το σύγχρονο μοντέλο της παγκοσμιοποίησης.
Κάθε συναίσθημα και συγκίνηση δημιουργούνται και αναλώνονται στην επιφάνεια των πραγμάτων, άσκοπα επαναλαμβανόμενα στο διηνεκές. Το έργο είναι ένα καλλιτεχνικό σάλπισμα ευσυνειδησίας και έγερσης από τη μακαριότητα του εφησυχασμού. Εκλαμβάνεται δε, ως εικαστική οντολογική πραγματεία πάνω στην έλλειψη ουσιαστικών συστατικών στοιχείων του ανθρώπινου «είναι», το οποίο -χωρίς τελολογικό ορίζοντα και μακριά από την αληθινή φύση και τον Θεό- αιωρείται άσκοπα μέσα σε ένα επικούρειο ευδαιμονισμό.