Το ελληνικό σινεμά στο 55ο ΦΚΘ

36 ελληνικές ταινίες για τα 100 χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου

Το 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου, τιμά τα 100 χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου μαζί με δημιουργούς και θεατές, σε μια γιορτή με κλασικές κι αγαπημένες ταινίες, πρεμιέρες, καθώς και φιλμ πρόσφατης παραγωγής που έχουν ήδη κάνει αίσθηση. Συνολικά 36 ελληνικές ταινίες θα προβληθούν φέτος στη διοργάνωση, ενώ 10 ελληνικά project και ταινίες θα παρουσιαστούν στο τμήμα της Αγοράς.


Στιγμιότυπο από την ταινία «Η τιμή της αγάπης» της Τώνιας Μαρκετάκη

Φέτος το κοινό έδωσε δυναμικό παρών, συμμετέχοντας ενεργά σε αυτή την επέτειο και ψήφισε την ταινία της επιλογής του, μέσα από μια λίστα 200 ταινιών που είχε αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ, από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Οι είκοσι ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους θα προβληθούν στη Θεσσαλονίκη, στο αφιέρωμα «1914 – 2014: 100 χρόνια ελληνικός κινηματογράφος».


Στιγμιότυπο από την ταινία «Κάλπικη λίρα» του Γιώργου Τζαβέλλα

Με χρονολογική σειρά, οι ταινίες είναι οι εξής: «Κοινωνική σαπίλα» του Στέλιου Τατασόπουλου, «Κάλπικη λίρα» του Γιώργου Τζαβέλλα, «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη, «Ο δράκος» του Νίκου Κούνδουρου, «Συνοικία το όνειρο» του Αλέκου Αλεξανδράκη, «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού, «Ο θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Γλυκιά συμμορία» του Νίκου Νικολαΐδη, «Η τιμή της αγάπης» της Τώνιας Μαρκετάκη, «Καλή πατρίδα σύντροφε-Beloiannisz» του Λευτέρη Ξανθόπουλο, «Όλα είναι δρόμος» του Παντελή Βούλγαρη, «Από την άκρη της πόλης» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, «Πες στη μορφίνη, ακόμα την ψάχνω» του Γιάννη Φάγκρα, «Σώσε με» του Στράτου Τζίτζη, «Οι γενναίοι της Σαμοθράκης» του Σταμάτη Τσαρουχά, «Πολίτικη κουζίνα» του Τάσου Μπουλμέτη, «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα, «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη. Η βωβή ταινία «Κοινωνική σαπίλα», θα προβληθεί με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής που γράφτηκε ειδικά για το φιλμ από το Χάρη Γκατζόφλια (ο ίδιος στο πιάνο, κρουστά, ακορντεόν και ο Μιγκέλ Μιχαηλίδης στο βιολί).


Στιγμιότυπο από την ταινία «Forget Me Not» του Γιάννη Φάγκρα

Συνολικά επτά ταινίες θα παρουσιαστούν σε πρώτη προβολή στη διοργάνωση. «Η Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ, αφηγείται την περιπέτεια ενός φωτοφοβικού βρικόλακα (Βαγγέλης Μουρίκης) ως τα έγκατα της Γης. Γυρισμένο στον Βόρειο Ειρηνικό Ωκεανό, στην Αλάσκα και τη Νέα Ορλεάνη, το «Forget Me Not» του Γιάννη Φάγκρα εστιάζει στην ιστορία δυο εραστών στην άκρη του κόσμου, στους βασικούς ρόλους οι Αλίκη Δανέζη–Κνούτσεν και ο Γιάννης Στάνκογλου. Στρέφοντας το βλέμμα στην Ελλάδα του σήμερα, ο Δημήτρης Κολλάτος καταθέτει τη δική του οπτική στην ταινία «Η εκδίκηση του Διονύσου».  Η ταινία «Πολκ» των Βλαδίμηρου Νικολούζου και Νίκου Νικολόπουλου πραγματοποιεί ένα ταξίδι μέσα από το χρόνο και τη μνήμη με αφορμή την ιστορικής σημασίας δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ. Με φόντο το Παρίσι στην ταινία «Ως το κόκκαλο» του Θοδωρή Κουτσάφτη, μια γυναίκα αγωνίζεται να αποκαταστήσει την αλήθεια με αφορμή μια πλεκτάνη. Δέσμια μιας σκληρής καθημερινότητας η πρωταγωνίστρια της ταινίας «Βασίλισσα Αντιγόνη» του Τηλέμαχου Αλεξίου ταυτίζεται με την Αντιγόνη του Σοφοκλή, ακολουθώντας μια αβέβαιη διαδρομή. Τέλος, αντιμέτωπος με εύθραυστες προσωπικές ισορροπίες, βρίσκεται ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας «Dark Illusion» του Μάνου Καρυστινού.


Στιγμιότυπο από την ταινία «Πολκ» των Βλαδίμηρου Νικολούζου και Νίκου Νικολόπουλου

Το Φεστιβάλ καλεί φέτος την σύγχρονη ελληνική παραγωγή να συμμετάσχει σε αυτή τη γιορτή, ολοκληρώνοντας το πανόραμα ενός αιώνα ελληνικής μυθοπλασίας από το 1914 έως σήμερα. Εννέα ταινίες πρόσφατης παραγωγής, που έχουν ήδη πραγματοποιήσει πρεμιέρα θα προβληθούν στην 55η διοργάνωση. Το φιλμ «Xenia» του Πάνου Χ. Κούτρα, ξετυλίγει το αγωνιώδες όσο και συγκινητικό οδοιπορικό ενηλικίωσης δύο αδελφών αλβανικής καταγωγής. Τη νεοελληνική πραγματικότητα στηλιτεύει η ταινία «Το μικρό ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη, με ήρωα έναν άντρα που εκτελεί συμβόλαια θανάτου. Ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία το φιλμ «Έκρηξη» του Σύλλα Τζουμέρκα, σκιαγραφεί την πορεία μιας γυναίκας που επαναστατεί ενάντια σε ό,τι αγάπησε. Δυο μοναχικοί άνθρωποι συναντιούνται μέσα σε μια έρημη Αθήνα στο «Για πάντα» της Μαργαρίτας Μαντά. Ζητήματα ταυτότητας και μετανάστευσης θίγουν οι ταινίες «Electra» του Πέτρου Σεβαστίκογλου και «7 θυμοί» του Χρήστου Βούπουρα, ενώ στην «Μητριαρχία» του Νίκου Κορνήλιου εξήντα γυναίκες συζητούν, εξομολογούνται και επαναπροσδιορίζουν τη θέση τους στον κόσμο σήμερα. Στην εκρηκτική σχέση ενός παιδιού με τους γονείς του επικεντρώνεται η ταινία «Ανεμιστήρας» του Δημήτρη Μπίτου, ενώ μια ακραία εμπειρία βιώνει και η ηρωίδα του φιλμ  «Α» του Στάθη Αθανασίου


Στιγμιότυπο από την ταινία «Βασίλισσα Αντιγόνη» του Τηλέμαχου Αλεξίου

Σημαντική είναι και φέτος η ελληνική παρουσία στην Αγορά του 55ου ΦΚΘ, με συμμετοχές στα τμήματα Crossroads και Works in Progress, αλλά και στη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, δίνοντας την ευκαιρία στους δημιουργούς να προωθήσουν το έργο τους και να έρθουν σε επαφή με επαγγελματίες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου. Έξι κινηματογραφικά σχέδια από την Ελλάδα συμμετέχουν φέτος στο 10ο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads: Ark, Greenhouse, Kila, A pack of sheep, Tailor, There, where no one knew how to cry.

Επιπλέον, στο τμήμα Agora Works in Progress της Αγοράς συμμετέχουν οι εξής ελληνικές ταινίες: Suntan, Heatwave, Symptom, Ursus Minor, Nima.

Διαβάστε επίσης:
Τα τιμώμενα πρόσωπα του 55ου ΦΚΘ
Βραβείο σε 4 έλληνες δημιουργούς από το ΦΚΘ
Ανοιχτοί Ορίζοντες… στο ΦΚΘ

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.