Είμαι η Μπάρμπαρα Μίλισεντ Ρόμπερτς (Barbara Millicent Roberts) και είμαι κούκλα

H πολυτάραχη ζωή της Barbie -από το σκίτσο του 1952, την κυκλοφορία της στην Αμερική από τη Ρουθ Χάντλερ και τη Mattel -και όλη την πορεία της στον κόσμο μας

Αποκλειστικά η Βαρβάρα Μίλισεντ Ρόμπερτς μίλησε στον πολεμικό μας ανταποκριτή GIJOE Παρρή και αποκάλυψε άγνωστες πτυχές της πολυτάραχης ζωής της. Ο σύνδεσμος μου στη Mattel ήταν ο Adam που πολλοί τον γνωρίζετε ως X Man από τους Masters of the Universe. Δεν είχα πολύ χρόνο στη διάθεσή μου, γιατί η συζήτηση έγινε κρυφά από τη Mattel. Με κίνδυνο της ζωής μου μπήκα στις κεντρικές αποθήκες υπήρχε σχεδόν απόλυτο σκοτάδι μα αναγνώρισα τη φιγούρα της. Άναψε ένα τσιγάρο και άρχισε να μου λέει:

«Δημιουργός» μου είναι ο Reinhard Beuthien ένας Γερμανός σκιτσογράφος που με τύπωσε αρχικά στην εφημερίδα Bild το 1952. Είχα τόση επιτυχία ως σκίτσο κόμικ και κινούμενο σχέδιο που αποφάσισαν να με κάνουν το 1955 κούκλα. Ναι, αντιμετώπιζα τους άντρες ως αντικείμενα, κοιτούσα πώς θα με ικανοποιήσουν, πώς θα βρω πλούσιο γαμπρό όχι για να δεσμευτώ συναισθηματικά μα για να αποκατασταθώ οικονομικά. Ήμουν και πάρα πολύ προκλητική. Φορούσα συνεχώς μοδάτα ρούχα εφαρμοστά και ήμουν σεξουαλικά απελευθερωμένη, καθόμουν με τα εσώρουχα μου άνετα μπροστά σε φίλους, φίλες ακόμα και στον εργοδότη μου και ποτέ δεν έμεινα με το ίδιο αγόρι παραπάνω από μια βραδιά. Έτσι έγινα γνωστή ως η μυστηριώδης ξανθιά με την αλογουρά και πάντα καλλίγραμμη Bild Lilli. Με αγόραζαν οι άντρες για να κάνουν πλάκα μεταξύ τους ως πρόστυχο παιχνίδι από καπνοπωλεία της Γερμανίας, με αγοράζανε επίσης γυναίκες ως πονηρό δώρο γάμου. Σιγά σιγά όμως με αγαπήσανε και οι γυναίκες και τα παιδιά και οι πωλήσεις μου ανέβηκαν ακόμα περισσότερο. Έκανα μάλιστα καριέρα και στο εξωτερικό. Κυκλοφόρησα στη Γαλλία ως Miss Paris, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στη Σκανδιναβία, στο Χονγκ Κονγκ με τσιγάρο στο στόμα, και στην Αμερική ως Lilli Miss Marlene.

Ως και ασπρόμαυρη ταινία έγινα το 1958 Lilli A Girl from the Big City (Lilli – ein Madchen aus der Groβstadt) με ενσάρκωσε η Δανέζα ηθοποιός Ann Smyrner. Βοήθησα την αστυνομία να σταματήσει έναν πάστορα που λοξοδρόμησε και έγινε δολοφόνος και κλέφτης, σαγηνεύοντας όλους τους άντρες του υποκόσμου αποσπώντας πολύτιμες πληροφορίες για την υπόθεση.

Μα η ζωή μου όλη άλλαξε όταν η Ρουθ Χάντλερ (Ruth Handler) με τον άντρα της και τα δυο παιδιά της Barbara και Kenneth επισκέφθηκαν τη γηραιά ήπειρο και με πήρανε μαζί τους στην Αμερική. Αυτή η οικογένεια είχε ιδρύσει το 1945 μια εταιρία παιχνιδιών τη Mattel και αυτή η Ρουθ παρατήρησε τις δυνατότητες μου και είδε το όφελος. Δεν υπήρχε στην αγορά κούκλα σαν και μένα. Όλες ήτανε είτε μωρά είτε χοντροκομμένες μεγάλες κούκλες, ποια να συγκριθεί μαζί μου; Άσε που η Μπάρμπαρα είχε ξετρελαθεί με μένα, μου άλλαζε ρούχα, μου έφτιαχνε ρούχα, έπαιζε μαζί μου, γιατί ήμουν μια τρισδιάστατη κούκλα που μπορούσα να τα κάνω όλα.

Δεν πήρε πολύ χρόνο στη Ρουθ, πριν με βαφτίσει Barbie, να με πατεντάρει, να μου φορέσει ένα ασπρόμαυρο μαγιό, γυαλιά ηλίου και άρχισε να με πουλάει στην Αμερική. Έκανε μάλιστα και τα πολυεθνικά της πλάγια κόλπα που δεν κατάφερα να εμποδίσω και ίσαμε το 1964 εξαγόρασε τα δικαιώματα και Bild Lilli δεν υπήρξε πια. Ως Barbie πια η Αμερική δεν με καλοδέχτηκε αρχικά, παραήμουν προκλητική για το 1959 που κυκλοφόρησα στην αγορά. Χαρακτηρίστηκα ως πορνογραφική κούκλα, ίσως γιατί κοιτούσα πλάγια πονηρά είχα βαμμένα νύχια και έντονο μέηκαπ και φορούσα μόνο ένα μαγιό.

Μα τελικά οι γυναίκες που είχανε βαρεθεί να βλέπουν τις κόρες τους να παίζουν όλο με κούκλες μωρά κοίταξαν και μένα. Άλλες εποχές η μόνη δουλειά μιας γυναίκας ήτανε να είναι όμορφη, να παντρευτεί, να είναι καλή νοικοκυρά, να κάνει παιδιά ήρθα εγώ και τάραξα τα νερά. Στην αρχή οι γονείς με χρησιμοποίησαν για να μάθουν οι κόρες τους μόδα και να ταυτιστούν οπτικά με την καλλίγραμμη σιλουέτα μου, μην γίνουν αφράτες και δεν βρίσκουνε γαμπρό. Η Ρουθ με πούλαγε μεν με ένα μαγιό αλλά τα λεφτά τα έβγαζε πουλώντας τα ρούχα μου, έχω μεγάλη πολύ μεγάλη γκαρνταρόμπα, ήμουν και τοπ μόντελ στην αρχή της καριέρας μου. Τότε σε ένα τηλεοπτικό γύρισμα το 1961 γνώρισα τον Kenneth Sean Carson και η Mattel τον κυκλοφόρησε κι αυτόν μ’ ένα ασπρόμαυρο μαγιό σε ένα κουτί, ως Ken απέκτησε κι αυτός μεγάλη γκαρνταρόμπα αλλά ποτέ τόσα επαγγέλματα όπως εγώ.

Σας είπα μπορεί αρχικά να με χρησιμοποίησαν για να διδάξουν το λάθος μήνυμα μα στο τέλος η φαντασία νικά και επικρατεί. Ένα θα σας πω μόνο, πήγα στο φεγγάρι το 1965 ως Astronaut Barbie πριν τον Νιλ Άρμστρονγκ, γιατί τα κορίτσια που με αγοράζανε δεν θέλανε να γίνουνε νοικοκυρές σε απόγνωση όπως οι μάνες τους. Είχε ξεκινήσει και το κίνημα της απελευθέρωσης, οπότε η Ρουθ το εκμεταλλεύτηκε και με απελευθέρωσε επαγγελματικά, από πολύ νωρίς είχα γίνει γιατρός, νοσοκόμα, Μις Αμερική, δασκάλα, μπαλαρίνα, ηθοποιός, δημοσιογράφος. Λένε μέχρι σήμερα ότι έχω 200 επαγγέλματα αλλά πιστέψτε με είναι πολλά περισσότερα και σίγουρα λιγότερα από κείνα που είχε ο Ken.

Δεν είχαμε ποτέ ανταγωνισμό με τον Ken, θύμα έπεσε κι αυτός της Ρουθ, γιατί και κείνος άνηκε στα αξεσουάρ μου που της απέδιδαν πολλά λεφτά. Δεν είχα μόνο για αξεσουάρ ρούχα, το dreamhouse μου, το αυτοκίνητο μου, το ποδήλατο μου τα ρόλλερς μου. Είχα και άλλες κούκλες όπως την Midge, τον Allan και την Skipper. H Midge με τον Allan το 1963 εμφανίστηκαν στη γειτονιά ως μια πιο νεανική βερσιόν μου, γιατί στις πωλήσεις με θεωρούσαν ενήλικη κούκλα, όπως και η αδελφή μου η Skipper που εμφανίστηκε ως μία πιο νεανική έκδοση μου.

Πάντως με τις φίλες μου μπορούσες να μοιραστείς τα ρούχα μου και τα αξεσουάρ μου, οπότε οι πωλήσεις συνεχώς αυξάνονταν. Το 1966 και λόγω του χορού swing, μου αλλάξανε το σώμα για πρώτη φορά. Από κει που κουνούσα τα χέρια και τα πόδια πάνω κάτω, το κεφάλι γύρω γύρω, απέκτησα μέση και κίνηση πιο κυκλική σαν να χορεύω με είπανε Twist and Turn Barbie. Μου ανοίξανε και λίγο παραπάνω τα μάτια αλλά γω εξακολουθούσα να κοιτάω στο πλάι με τις έντονες βλεφαρίδες μου. Αλλαγές στο σώμα μου το πλαστικό γίνανε πολλές όπως και στο πρόσωπο, η Ρουθ και η Mattel τις αποκαλούν εξέλιξη προϊόντος γω πάλι που τα βιώνω στο πλαστικό πετσί μου τις αποκαλώ αναγκαίο κακό για να ανέβουν οι πωλήσεις και να συνεχίσω να υπάρχω.

Το 1970 που πια η θέση της γυναίκας αποκτά μεγαλύτερη παρουσία χάρη στους αγώνες των γυναικών της εποχής συμμετέχω και γω σε όλο αυτό το κίνημα. Εξακολουθώ να έχω καριέρες μη συνηθισμένες και αλλάζει ξανά το πρόσωπό μου όταν κυκλοφορώ ως Living Barbie με πιο απαλό μέηκ απ, λίγο πιο φουσκωτά μάγουλα αποποιούμαι τη σνομπ εικόνα μου και αποκτώ μεγαλύτερη ελευθερία στις κινήσεις του σώματος μου και τους καρπούς μου ακολουθώντας το κίνημα ελευθερίας των γυναικών. Αποκτώ και τον πρώτο μαύρο φίλο μου τον Brad, γιατί δεν είμαι καμιά ρατσίστρια και το 1971 ως Malibu Barbie σπάω τις πωλήσεις με το μαγιό μου, το μαύρισμα μου, τα μακριά μαλλιά μου και το βλέμμα μου πια να κοιτά κατάματα τους αγοραστές μου.

Το 1975 με βρήκε σε σοκ, γιατί η Ρουθ με τον άντρα της έχασαν τη Mattel, επειδή γίνανε κάποιες οικονομικές ατασθαλίες δεν θα πω περισσότερα και ας έχω εργαστεί ως γραμματέας, προγραμματίστρια υπολογιστών και διευθύντρια. Η πλαστική μου ζωή συνεχίστηκε και δίχως τη Ρουθ μα τότε ήτανε που η Mattel πειραματίστηκε πολύ μαζί μας. Φανταστείτε ο Ken κυκλοφόρησε με μουστάκι και με μούσια, μένα δε με κάνανε ως και Super Star Barbie για να μην πω για τότε που μας κυκλοφορήσανε μαυρισμένους με πιο ανοιχτόχρωμα σημάδια από το μαγιό.

Το 1980 βρήκε τον Ken να έχει βρακί τυπωμένο στο σώμα του και την πρώτη Black Barbie με άφρο μαλλί, να ανέβουνε λίγο και οι πωλήσεις στους Αφροαμερικανούς. Επειδή πια οι γυναίκες δουλεύουν κυκλοφόρησα το 1985 ως Day to Night Barbie που το ρούχο εργασίας μου μετατρεπόταν σε βραδινό, γιατί είχα ζωή. Τώρα τι ζωή ήταν αυτή που δεν την έλεγχα είναι άλλο θέμα μα η ουσία είναι ότι τα κορίτσια παίζανε μαζί μου και σκεφτόντουσαν ότι μπορούσαν να κάνουν τα πάντα, να γίνουν τα πάντα, να είναι ελεύθερες.

Πάντα και μόνο τα παιδιά μού φέρθηκαν σωστά, κορίτσια και αγόρια γιατί θέλω να ξέρετε έστω και στα κρυφά με έπαιζαν και αγόρια μαζί με τον G I JOE που στα 60s κι αυτός κυκλοφορούσε σε μεγαλύτερο μέγεθος ίδιο με του Ken. Ακόμα και στα παιδιά που μου κόψανε τα μαλλιά με μουτζουρώσανε, με παραμορφώσανε, δεν κράτησα κακία, τα ξαναβρήκα μπροστά μου, όταν με αγοράσανε αυτά για τα δικά τους παιδιά.

Το 1992 σπάω πάλι τις πωλήσεις ως Tottaly Hair Barbie με μαλλί μακρύ ίσαμε τα πόδια μου. Στις πωλήσεις είδανε ότι πάντα πουλούσα ως μακρυμαλλούσα κοπελιά και του δώσανε και κατάλαβε. Το 1993 ήρθε και η ώρα του Ken να λάμψει στις πωλήσεις ως Earing Magic Ken, ήταν η εποχή που ήταν αποδεκτό και οι άντρες να φοράνε σκουλαρίκι αλλά ο Ken δεν πούλησε για το σκουλαρίκι του μα για το κυκλικό σχήμα που θύμιζε cockring που ‘χε κρεμασμένο στο λαιμό. Σου λέει οι μεγαλύτερες πωλήσεις χάρη στην LGBTQ+ κοινότητα.

Το 2003 μας βρήκε σε μια πιο πάρτι διάθεση ως Cali Girl Barbie και η Mattel ρώτησε τον κόσμο αν πρέπει να παρατήσω τον Ken και να κάνω σχέση με άλλα δυο αξεσουάρ που μου κατασκεύασαν τον Blain κι έναν Ισπανό κούκλο που δεν θυμάμαι καν το όνομά του, γιατί μου διαλέξανε τον Blain. Δεν μας άφησαν όμως στην ησυχία μας, γιατί το 2010 ξανάκανε καμπάνια η Mattel για το αν πρέπει να ξανακάνω σχέση με τον Ken. Το κοινό αποφάσισε και η Mattel με κυκλοφόρησε σε ένα κουτί μαζί του ως She Said Yes Barbie. Καλά ναι κατά καιρούς αυτός ο καπιταλισμός που είμαι προϊόν του μ’ έχει βάλει να κάνω μεγάλες αστοχίες, όπως τότε που μου δώσανε φωνή και όταν με πάταγες έλεγα «τα μαθηματικά είναι δύσκολα. Πάμε για ψώνια». Ή όταν πάντρεψα την Midge με τον Alan πια με ένα l και κείνη μετά πουλήθηκε με κοιλιά που έβγαζες από μέσα ένα μωρό και έγινε χαμός την αποσύρανε αμέσως και επειδή ήμουν κουμπάρα δεν ήξερα και πώς να της σταθώ.

Αλλά το σώμα μου παρέμεινε το μεγαλύτερο τους πρόβλημα, ως και για Πρόεδρος της Αμερικής κατέβηκα αλλά πάντα λέγανε ότι το σώμα μου και ειδικά το στήθος μου ήτανε δυσανάλογο και δεν θα μπορούσε καμίας γυναίκας η τόσο λεπτή μέση να αντέξει τόσο μεγάλο στήθος. Δεν είμαι άνθρωπος κουκλίτσα μου κούκλα είμαι. Ευτυχώς η Mattel κυκλοφόρησε τις Barbie Fashionistas που ‘χουν όλους τους ρεαλιστικούς σωματότυπους να μπορεί να ταυτιστεί ο αγοραστής και να μου ανέβουν οι πωλήσεις δίχως άλλη γκρίνια.

Ένσημα δεν μαζεύω έτσι κι αλλιώς γιατρούς δεν χρειάζομαι έχω τους πλαστικούς κατασκευαστές μου  κι όπως το βλέπω είναι πολύ νωρίς πριν με πουλήσουν ως Old Lady Barbie με ρυτίδες και γερασμένο κορμί. Αν και με κυκλοφόρησαν ως Chemo Barbie δίχως μαλλιά και έδωσα δύναμη σε πολλά κορίτσια, όταν με δωρίσανε σε νοσοκομεία.

Έχω ζήσει τη ζωή μου και επειδή είμαι πλαστική θα ζήσω περισσότερο ακόμα κι απ’ τις πήλινες αρχαίες πλαγγόνες που βρίσκετε εσείς οι Έλληνες στις ανασκαφές. Τα παιδιά πάντα θα χρειάζονται μια πλαστική ανθρώπινη ρέπλικα της κοινωνίας για να την εντάσσουν στο παιχνίδι της φαντασίας τους που ρεαλισμό πολύ δεν χωρά. Είμαι μια κούκλα που όλοι με ξέρετε, με έχετε πιάσει, με έχετε γδύσει ακόμα με έχετε τραγουδήσει χάρη στους Aqua και το Barbie Girl τους μα αναρωτιέμαι αν ξέρετε ποια πραγματικά είμαι.

Είμαι ό,τι θέλετε να είμαι, γιατί είμαι μια κούκλα. Το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ είναι ότι θα προσπαθήσω να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να επανορθώσω τη ζημιά που έκανα στις γυναίκες και στους άντρες με το τέλειο σώμα μου. Χάρισα ατελείωτες ώρες χαράς στα παιδιά και απέδωσα πολλά κέρδη στη Mattel. Tο πραγματικό μου όνομα είναι Lilli και Barbara, όταν με πήρανε μετανάστρια στην Αμερική, αλλά όλοι ακόμα και αυτοί που με μισείτε με ξέρετε ως Barbie.

Μου έκανε νόημα ο Adam ότι πρέπει να φύγουμε, την αποχαιρέτησα στα γρήγορα, με ευχαρίστησε με ένα πλαστικό φιλί στο στόμα και φύγαμε γρήγορα πριν μας πάρει χαμπάρι η Mattel.

HIDDEN TRACK

Φεύγοντας μου είπε να μεταφέρω στους Έλληνες το εξής μήνυμα «Και συ λαέ βασανισμένε μην ξεχνάς την Bi Bi Bo».

tags / Barbie

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.