”Diego Rivera’s America”: Μια μεγάλη έκθεση που διερευνά το όνειρο του Ντιέγκο Ριβέρα για μια ενωμένη Αμερική

150 τοιχογραφίες, πίνακες και σχέδια που έγιναν μεταξύ των δεκαετιών 1920 και 1940, όταν «ο Ριβέρα και πολλοί συνάδελφοί του στο Μεξικό είδαν την τέχνη ως όπλο για την κοινωνική αλλαγή»

Το έργο του Ντιέγκο Ριβέρα «Ο γάμος της καλλιτεχνικής έκφρασης του Βορρά και του Νότου σε αυτή την ήπειρο», ευρύτερα γνωστό ως «Παναμερικανική Ενότητα» (Pan Αmerica Unity), είναι μια τοιχογραφία που δημιούργησε το 1940 στη Διεθνή Έκθεση Golden Gate (GGIE) του Σαν Φρανσίσκο.

Κατά τη διάρκεια επτά μηνών, ο ίδιος και μια ομάδα βοηθών του γέμισαν τα δέκα τσιμεντένια πάνελ με εικόνες πυραμίδων των Αζτέκων και φιλοσόφων, του Τόμας Έντισον και του Χένρι Φορντ, αλλά και εργατών που μοχθούν σε εργοστάσια, ορυχεία και χωράφια. Αυτά τα σύμβολα της ιστορίας, της πολιτικής και του μόχθου, και από τις δύο πλευρές των συνόρων ΗΠΑ-Μεξικού ενσάρκωναν το όραμα του Ντιέγκο Ριβέρα για την Αμερική – μια ενιαία οντότητα, που διαχωρίζεται από την Ευρώπη μέσω μιας κοινής ιστορίας του πολιτισμού των ιθαγενών και του επακόλουθου αποικισμού.

«Με τον όρο Αμερική, αναφέρομαι στην περιοχή που περιλαμβάνεται μεταξύ των δύο ορίων, των δύο άκρων», δήλωσε ο καλλιτέχνης το 1931.

Diego Rivera, Dance in Tehuantepec, 1928; collection Eduardo F. Costantini, Buenos Aires; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York

 

Diego Rivera, La bordadora (The Embroiderer), 1928 ; The Museum of Fine Arts, Houston, museum purchase funded by the Ca roline Wiess Law Accessions Endowment Fund ; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York ; photo : ©2022 Christie’s Images Limited

Η τοιχογραφία αυτή, αποτελεί το κεντρικό σημείο της έκθεσης ”Diego Rivera’s America” που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο (SFMoMA). Η έκθεση συγκεντρώνει 150 τοιχογραφίες, πίνακες και σχέδια που έγιναν μεταξύ των δεκαετιών 1920 και 1940, όταν «ο Ριβέρα και πολλοί συνάδελφοί του στο Μεξικό είδαν την τέχνη ως όπλο για την κοινωνική αλλαγή», θα αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης James Oles.

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη έρευνα του Ριβέρα που οργανώνεται με θεματικές, αίθουσες αφιερωμένες σε μέρη όπως το Τεχουαντεπέκ και το Μανχάταν που αιχμαλώτισαν τη φαντασία του, καθώς και στα αγαπημένα του θέματα, όπως οι αγορές δρόμων, οι λαϊκές γιορτές και οι εικόνες της βιομηχανίας αναδεικνύοντας τα σημαντικότερα ενδιαφέροντα του καλλιτέχνη κατά την περίοδο εκείνη: την καθημερινή ζωή των μητέρων, των εργατών και των ιθαγενών, τα σύμβολα της κομμουνιστικής πολιτικής του και το όραμά του για αλληλεγγύη πέρα από τα σύνορα.

Η έκθεση έχει αφετηρία την πρώτη παραγγελία τοιχογραφίας του Ριβέρα, το έργο ”Creation” (1922-23), ένα έργο που -όπως και μεγάλο μέρος του έργου του- ανατρέχει σε παλαιότερες καλλιτεχνικές τεχνικές, ενώ παράλληλα υιοθετεί και καλλιτεχνικές πρωτοπόρες μεθόδους. Στη δεκαετία του 1920, δουλεύοντας κυρίως στο Μεξικό, ο Ριβέρα καθιέρωσε το ώριμο στυλ του, που διακρίνεται από στρογγυλεμένες μορφές, έντονα χρώματα και ολοένα και πιο πυκνές συνθέσεις. Κατοχύρωσε το ενδιαφέρον του για την αλληγορία, τη λαϊκή κουλτούρα, την οικογένεια, την εργασία και την προλεταριακή επανάσταση, θέματα που θα αποτελέσουν το επίκεντρο των διάσημων τοιχογραφιών του στο Σαν Φρανσίσκο, το Ντιτρόιτ και τη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του 1930 και που θα επανέρχονται συχνά στους πίνακες και τα σχέδιά του μέχρι τη δεκαετία του 1940.

Τα έργα που προβάλλονται στην έκθεση προέρχονται τόσο από ιδιωτικές συλλογές όσο και από τις συλλογές του SFMoMA -μια από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων του Ριβέρα στον κόσμο, ανάμεσά τους κάποια που δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί στο παρελθόν. Περιλαμβάνονται αγαπημένα, γνωστά του έργα όπως το ”The Corn Grinder” (1926), ”Dance in Tehuantepec” (1928), ”Flower Carrier” (1935) και το ”Portrait of Lupe Marín” (1938).

Diego Rivera, La tortillera (The Tortilla Maker) , 1926; University of California, San Francisco School of Medicine Dean’s Office at Zuckerberg San Francisco G eneral Hospital and Trauma Center; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York; photo: Index Fototeca/Bridgeman Images

 

Diego Rivera, Retrato de Lupe Marin, 1938

 

D iego Rivera, Hombre fumando (Man Smoking) , 1937; Williams College Museum of Art, Williamstown, Massachusetts, gift of Cole Porter ; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York; photo : courtesy Williams College Museum of Art

Το Σαν Φρανσίσκο ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τον Ριβέρα- ήταν το πρώτο μέρος που ζωγράφισε τοιχογραφίες στις ΗΠΑ. Επίσης, το έργο του άσκησε μεγάλη επιρροή στους καλλιτέχνες και τους τοιχογράφους σε όλη την περιοχή. Μέσω του έργου τους, ο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο συνδέθηκαν στενά με τις τοπικές πολιτιστικές προσωπικότητες. Το Σαν Φρανσίσκο ήταν επίσης το μέρος όπου ο Ριβέρα και η Κάλο ξαναπαντρεύτηκαν το 1940, μετά το σύντομο διαζύγιό τους.

Η έκθεση παρουσιάζει πορτρέτα του μεγάλου κύκλου των φίλων τους στο Σαν Φρανσίσκο, συμπεριλαμβανομένων τριών σημαντικών έργων της Frida Kahlo.

Diego Rivera , Weaving , 1936 ; Art Institute of Chicago, gift of Josephine Wallace KixMiller in memory of her mother, Julie F. Miller ; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York; photo: The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY

 

Diego Rivera, Woman with Calla Lilies, 1945; private collection, U.S.A. ; courtesy Galeria Interart ; © 2022 Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York; photo: Scott Cramer

Ο Ντιέγκο Ριβέρα (1886 – 1957) πίστευε στη δύναμη της τέχνης να εκπαιδεύει, να εμπνέει δράση και να μεταμορφώνει την κοινωνία. Θεωρούσε την τέχνη βασικό όπλο στον ουτοπικό αγώνα για μεγαλύτερη κοινωνική ισότητα και τη δικαιοσύνη. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 έως τα μέσα του 1940, επανασχεδίασε τη μεξικανική εθνική ταυτότητα σε μεγάλη κλίμακα, αγκάλιασε τη βιομηχανική εποχή στις ΗΠΑ και συνέλαβε την ιδέα μιας μεγαλύτερης Αμερικής στην οποία η ενότητα και όχι η διαίρεση ήταν πρωταρχικής σημασίας.

Πληροφορίες Έκθεσης

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης San Francisco |  16 Ιουλίου 2022 – 2 Ιανουαρίου 2023

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.