Μπάμπης Βελισσάριος: «Ο δικός μου Moby Dick είναι ο Αχαάβ του Δημήτρη Παπαδημητρίου. Είναι η έκθεση σε μια συνθήκη που δεν έχω ξαναβρεθεί»

«Η εποχή μας έχει ανάγκη από μαχητές»: Ο Μπάμπης Βελισσάριος μιλάει για τον δικό του "Moby Dick", για την πτυχή της ανθρώπινης υπόστασης που αφήνεται στο ανεξέλεγκτο θυμικό της

Δύο χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα που διεκόπη λόγω της πανδημίας το βασισμένο στο μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ μιούζικαλ Moby Dick, σε μουσική και λιμπρέτο του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα, σηκώνει και πάλι αυλαία. 23 ερμηνευτές, 12 μουσικοί, ολογραμματικές προβολές, 3D videos ζωντανεύουν το περιπετειώδες ταξίδι του καπετάνιου Αχαάβ και την αναμέτρησή του με τη λευκή φάλαινα, τις δυνάμεις της Φύσης και τον Θεό προσφέροντας ένα μουσικό και φιλοσοφικό υπερθέαμα για όλη την οικογένεια.

Λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης στο Christmas Theater o Μπάμπης Βελισσάριος, ο Αχαάβ του Δημήτρη Παπαδημητρίου, μιλάει στο ελc για τις απαιτήσεις του ρόλου του, για τον δικό του “Moby Dick”, για την πτυχή αυτή της ανθρώπινης υπόστασης, η οποία έχοντας περάσει απανωτές και σκληρές δοκιμασίες στη ζωή αφήνεται στο ανεξέλεγκτο θυμικό της.

 

Υποδύεστε τον Καπετάνιο Αχαάβ. Ποιες είναι οι απαιτήσεις του συγκεκριμένου ρόλου;

Είχα τη μεγάλη τύχη, όχι μόνο να μου εμπιστευτεί ο Δημήτρης Παπαδημητρίου το μουσικό παιδί του, αλλά να εγγυηθεί για την υποκριτική μου ικανότητα στον Γιάννη Κακλέα. Πριν αποδεχτώ λοιπόν αυτήν την ανάθεση, φιλόδοξος αν και ρομαντικός καλλιτέχνης, ζήτησα την παρτιτούρα για να δω περί τίνος πρόκειται. Από την πρώτη ανάγνωση βρέθηκα αντιμέτωπος με υπέροχες πρωτότυπες μελωδίες, μια πολύ όμορφη εναρμόνιση, αλλά κι ένα αρκετά απαιτητικό πεντάγραμμο για τους περισσότερους ρόλους.

Διαβάζοντας πιο ειδικά τον Αχαάβ διαπίστωσα ότι πρόκειται για έναν ιδιαίτερα δαιδαλώδη ρόλο που όμοιό του δεν είχα αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα. Φωνητικά κινείται ταυτόχρονα στην περιοχή του τενόρου και του βαρύτονου, με ιδιαίτερο βάρος στην ένταση και τους χρωματισμούς, αλλά και στο υποκριτικό κομμάτι, με έμφαση στο βάθος του χαρακτήρα που μόνο με μεγάλες μορφές της αρχαίας τραγωδίας μπορώ να παρομοιάσω.

Επιπλέον η φιλοσοφική διάσταση του Αχαάβ από τον Μέλβιλ, με στοιχεία από πολλές και διαφορετικές θρησκείες και παραδόσεις δίνουν στον ρόλο μια θεϊκή υπόσταση που στέκεται αντιμέτωπος τόσο με τον ίδιο τον Θεό όσο και με τον Λεβιάθαν που ονομάζει τη λευκή σπερμοφάλαινα, τον Μόμπι Ντικ. Στην πορεία βρέθηκα αντιμέτωπος με το ακρωτηριασμένο πόδι του Αχαάβ, όπου σκηνικά έπρεπε να δουλέψω με πολύ συγκεκριμένο τρόπο σε μικρό χρονικό διάστημα, έχοντας ευτυχώς τόσο τη βοήθεια της παραγωγής με προμήθεια εξοπλισμού από το εξωτερικό, όσο το απίστευτο κοστούμι που μου σχεδίασε η Ηλένια Δουλαδίρη.

Πότε πρωτοδιαβάσατε το μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ;

Επέλεξα αρχικά να διαβάσω για τον Αχαάβ από το λιμπρέτο και μέσα από τη συνθετική ματιά του Δημήτρη Παπαδημητρίου και κατόπιν να διαβάσω το 909 σελίδων διαμάντι της παγκόσμιας λογοτεχνίας του Herman Melville σε μετάφραση Α.Κ. Χριστοδούλου. Ολοκλήρωσα την πρώτη ανάγνωση, λίγο πριν την πρεμιέρα του 2020, ακριβώς πριν από δύο χρόνια. Αυτή τη στιγμή και εν αναμονή της πρεμιέρας μας στο Christmas Theater, βρίσκομαι στα μέσα της δεύτερης ανάγνωσης.

Τι σας γοητεύει στον Moby Dick;

Στην πραγματικότητα, όλα τα κλασικά έργα, γοητεύουν τον αναγνώστη παίζοντας παιχνίδια πολλών επιπέδων στο υπόστρωμα. Ο Μόμπι Ντικ πέρα από την αδιαμφισβήτητη καλλιτεχνική του αξία πέρασε από πολλές περιπέτειες στις ‘‘περιφρουρούμενες’’ εποχές που διάβηκε πριν του επιτραπεί αξιοκρατικά ν’ αναδυθεί. Τα συναισθήματα που μου γέννησε διαβάζοντάς το πιστεύω ότι τα μεταφέρω ιδανικά στη μουσικοθεατρική μας παράσταση.

Ο Αχαάβ αναμετριέται με τον Moby Dick και ξεπερνά έτσι τα όριά του. Εσείς έχετε βρει τον δικό σας “Moby Dick”;

Ο δικός μου Moby Dick είναι ο Αχαάβ του Δημήτρη Παπαδημητρίου. Είναι η ζωή μου έξω από τα όρια που είχα ως τώρα στη μουσική και το τραγούδι. Είναι το τσαλάκωμα της σκηνής και η έκθεση σε μια συνθήκη που δεν έχω ξαναβρεθεί.

Τι συμβολίζει ο Καπετάνιος Αχαάβ;

Ο Μέλβιλ στο πρόσωπο του Αχαάβ αποτυπώνει την πτυχή αυτή της ανθρώπινης υπόστασης, η οποία, έχοντας περάσει απανωτές και σκληρές δοκιμασίες στη ζωή, αδυνατεί να σκεφτεί με καθαρή σκέψη και αφήνεται στο ανεξέλεγκτο θυμικό του, το οποίο τον ωθεί σε λάθος χειρισμούς και αποφάσεις.

Ο Καπετάνιος Αχαάβ είναι ένας μοναδικά δυνατός και χαρισματικός άνθρωπος. Η πρώτη του συνάντηση – αναμέτρηση με τον Μόμπι Ντικ ήταν καθοριστική, του πήρε το πόδι και του άφησε ανεξίτηλο σημάδι στο μέτωπο. Από εκείνη τη στιγμή ερμηνεύονται όλα τα σημάδια και παραδίδεται σε μια μοιρολατρική αντιμετώπιση της ζωής του, ο ανεξέλεγκτος εγωισμός του τον ωθεί σε λάθος χειρισμούς και αποφάσεις. Νομίζει πως είναι υπεράνθρωπος, τυφλώνεται από την εμμονή του για εκδίκηση και προκειμένου να πετύχει τον παράλογο σκοπό του, δεν αντιλαμβάνεται καν, πως η φάλαινα έχει τη δική της δύναμη και στο τέλος η ίδια η φύση του δείχνει τα όριά της και τον οδηγεί στη συντριβή.

Οι άνθρωποι σήμερα επιδιώκουν την υπέρβαση;

Υπέρβαση. Χρήζει ανάλυσης το τι θεωρεί υπέρβαση ο καθένας στις μέρες μας. Υπέρβαση για μένα είναι ο ελεύθερος χρόνος που αναζητώ για την προσωπική μου ανάπτυξη, για την οικογένεια και τους φίλους μου, για την επαφή μου με τη φύση και τη μουσική, για τη μελέτη μου. Η εποχή μας έχει ανάγκη από μαχητές. Όχι με την πολεμική ή αθλητική διάσταση της λέξης όπως συνηθίζεται στις μέρες μας αλλά με την οικολογική της σημασία. Μαχητές λοιπόν για μένα είναι όλοι όσοι αναζητούν αδιαλείπτως αυτήν την υπέρβαση.

Ιnfo παράστασης:

Moby Dick, The Musical | Christmas Theater 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.