120 χρόνια από τη γέννηση του Γιώργου Ζογγολόπουλου: Ο Προμηθέας

Ο «Προμηθέας» του Γιώργου Ζογγολόπουλου, το γλυπτό που αναβίωσε την ομώνυμη παράσταση των Δελφικών Εορτών και πώς μπορείτε να αποκτήσετε ένα μοναδικό σπάνιο αντίτυπο με πιστοποίηση από το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου

Φωτογραφίες: © | Πηγή: Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου

Το ελculture σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου παρουσιάζει 12 θεματικά αφιερώματα σε καθένα από τα οποία θα ανακαλύπτουμε και μια ξεχωριστή δημιουργία του Γιώργου Ζογγολόπουλου με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 120 χρόνων από τη γέννησή του.

Για πρώτη φορά μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη το ελculture και το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου δίνουν τη δυνατότητα αναπαραγωγής δώδεκα μοναδικών γλυπτών από χυτό ορείχαλκο. Η σειρά των προς αναπαραγωγή γλυπτών θα είναι αυστηρά σε περιορισμένη έκδοση με μέγιστο αριθμό τα 10 αντίτυπα ανά θέμα, θα φέρει ειδική αρίθμηση και θα πιστοποιείται από το Ίδρυμα.

Φωτογραφία: Θάλεια Κυμπάρη | ©Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου

Ο Προμηθέας του Γιώργου Ζογγολόπουλου, είναι το γλυπτό που αναβίωσε την ομώνυμη παράσταση των Δελφικών Εορτών. Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος δημιουργεί το ορειχάλκινο γλυπτό Προμηθέας το 1957, το οποίο παρουσιάζει στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο το ίδιο έτος.

Ο γλύπτης θέλει μέσα από τον Προμηθέα του να αποτυπώσει μια σκηνή την οποία ο ίδιος είχε ζήσει κατά τις Δελφικές Εορτές στις οποίες παρευρέθηκε γνωρίζοντας τον Άγγελο Σικελιανό.

Σύμφωνα με περιγραφή του Γιώργου Ζογγολόπουλου:

«Τις Δελφικές Γιορτές και τις δύο τις παρακολούθησα, τις έζησα. Πολύ ωραίες. Και θα σου δώσω μια εικόνα, την ώρα που ο Προμηθέας, ξέρω εγώ, μίλαγε με τον Ήφαιστο κι ήτανε η υπόθεση των αετών που του έτρωγαν το συκώτι παρουσιάζονται τρεις – τέσσερεις αετοί, κοντά, από πάνω, ζωντανοί και ακούς μια φωνή ααααααααα, ο κόσμος. Ήταν καταπληκτικό!»

Ο Προμηθέας του Γ. Ζογγολόπουλου συνομιλεί με τη χρονική στιγμή που παρουσιάστηκε στους Δελφούς ο Προμηθέας Δεσμώτης αποτελώντας σήμερα τη γλυπτική αποτύπωση μιας θριαμβευτικής παράστασης, η οποία καταγράφηκε στην ιστορία.

Τόσο κατά τις πρώτες Δελφικές Εορτές το 1927 όσο και κατά τις δεύτερες το 1930, η τραγωδία του Αισχύλου σε επιμέλεια Άγγελου Σικελιανού και Εύας Πάλμερ – Σικελιανού άφησε κατενθουσιασμένους τους θεατές. Μάλιστα, η παράσταση του 1930 φέρεται να προκάλεσε πρωτοφανή συγκίνηση στους θεατές οι οποίοι υπολογίζονταν 1.500, ενώ το 1927, 1.000.

©Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου

Στην εν λόγω παράσταση η σκηνογραφία του Γ. Κοντολέοντος παρουσίαζε μια απλή κατασκευή από ένα γκρίζο επίπεδο, στο οποίο είχε στερεωθεί μια στήλη, όπου ο Ήφαιστος έδενε τον Προμηθέα που φορούσε ένα μακρύ χιτώνα και πολλοί θεατές έκαναν τον παραλληλισμό του Προμηθέα με τον Ιησού ως Εσταυρωμένο.

Τα πρωτότυπα και εντυπωσιακά σκηνοθετικά εφέ, η απομίμηση του κεραυνού με ειδικό μηχάνημα και η καταβαράθρωση του Προμηθέα μέσα σε φλόγες και καπνούς έκαναν τους θεατές να σηκωθούν όρθιοι ζητωκραυγάζοντας και επευφημώντας το ζεύγος Σικελιανού.

Η ζωηρή ανάμνηση της παράστασης Προμηθέας Δεσμώτης στους Δελφούς οδήγησε τον γλύπτη 30 χρόνια αργότερα στη δημιουργία ενός από τα πρώτα αφαιρετικά γλυπτά του. Σύμφωνα, δε, με τον ίδιο τα γλυπτά Προμηθέας και Ποσειδώνας του 1957 είναι τα πρώτα γλυπτά του, τα οποία παρουσιάζουν «σημαντική αφαίρεση». Και τα δύο έργα παρουσιάζονται στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο.

Ο Προμηθέας Δεσμώτης είναι η έκφραση της ελεύθερης συνείδησης του ανθρώπου που αντιστέκεται στην κατάχρηση και τον αυταρχισμό της εξουσίας. Η εναντίωση του Προμηθέα στον Δία για την προάσπιση και την επιβίωση του ανθρώπινου γένους και η, εν τέλει, νίκη του πρώτου αποτελεί τον κεντρικό άξονα της ελεύθερης σκέψης του ανθρώπου και του διαρκούς αγώνα του για εξέλιξη και πρόοδο.

Φωτογραφία: Θάλεια Κυμπάρη  | ©Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου

 

Λίγα λόγια για τον Γιώργο Ζογγολόπουλο

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος αποτελεί μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική φυσιογνωμία, του οποίου το έργο σφράγισε την τέχνη της Ελλάδας του 20ου αιώνα.

Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και συνέχισε με υποτροφίες στο Παρίσι και τη Φλωρεντία. Ξεκινώντας από τον ρεαλισμό έφτασε στην απόλυτη αφαίρεση μέσα από ένα διαρκώς εξελισσόμενο εικαστικό λεξιλόγιο και ύστερα από πειραματισμούς με διαφορετικά υλικά και τεχνικές.

Ο «αιώνιος έφηβος», όπως τον αποκαλούσαν, στα 103 χρόνια της ζωής του ερεύνησε την αρμονία και το μέτρο στην τέχνη του νοηματοδοτώντας κομβικά σημεία στο αστικό τοπίο όπως η πλατεία Ομονοίας, η πλατεία Συντάγματος, η παραλία Θεσσαλονίκης, αλλά και ορίζοντας ιστορικές στιγμές για τη χώρα μας όπως έκανε με τις περίφημες Σουλιώτισσες στο Μνημείο Ζαλόγγου.

Info:

Ο «Προμηθέας», με αφορμή τα 120 έτη από τη γέννηση του μεγάλου γλύπτη, επανακυκλοφορεί σε περιορισμένο αριθμό τεμαχίων με πιστοποίηση από το Ίδρυμα και «υπογραφή» των μαστόρων του Γεωργίου Ζογγολόπουλου.

Όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν το ξεχωριστό γλυπτό από χυτό ορείχαλκο που θα φέρει ειδική αρίθμηση και πιστοποίηση από το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, για περισσότερες πληροφορίες δηλώστε το ενδιαφέρον σας στο [email protected]

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.