Senga Nengudi: Η μεγάλη νικήτρια του Βραβείου Nasher 2023 για τη γλυπτική

«Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της, η Nengudi έχει βοηθήσει να διευρύνει τα όρια του πεδίου της γλυπτικής, καλώντας τον κόσμο να επανεξετάσει τη χρονικότητα των γλυπτικών έργων, το πού μπορούν να εκτεθούν και τα υλικά από τα οποία μπορούν να συντίθενται»

H γλύπτρια Senga Nengudi, περισσότερο γνωστή για τα έργα γλυπτικής και τις περφόρμανς της που μιλούν για την ευθραυστότητα και την ανθεκτικότητα του ανθρώπινου σώματος, την ατομική δράση και τη σημασία της συνεργασίας και της φιλίας, είναι η μεγάλη νικήτρια του βραβείου Nasher 2023.

Το διεθνές βραβείο, που διεξάγεται για έκτη χρονιά, εκτός από την τεράστια αναγνώριση ενός «εν ζωή καλλιτέχνη που αναβαθμίζει την κατανόηση της γλυπτικής και των δυνατοτήτων της και που συνεχίζει να μιλάει με μεγάλη δύναμη στη σύγχρονη στιγμή», σύμφωνα με δήλωση του Jeremy Strick, διευθυντή του Nasher Sculpture Cente, περιλαμβάνει χρηματικό έπαθλο 100.000 δολαρίων, έκθεση και σειρά δημόσιων εκδηλώσεων στο Ντάλας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.

Η πιο γνωστή σειρά της Nengudi, “R.S.V.P.”, φτιαγμένη από χρησιμοποιημένα καλσόν που τεντώνονται, δένονται κόμπους και ζυγίζονται με άμμο, δημιουργήθηκε αντλώντας έμπνευση παρατηρώντας το σώμα της να αναπηδά μετά τον τοκετό και από τις μαύρες νοσοκόμες των οποίων τα στήθη «κρεμάνε» από τον θηλασμό τόσων παιδιών που δεν ήταν δικά τους. Τα γλυπτά αυτά έκαναν το ντεμπούτο τους στην γκαλερί Just Above Midtown Gallery στη Νέα Υόρκη το 1977. Μαζί με συνεργάτες όπως ο David Hammons και, πιο συχνά, η Maren Hassinger, χρησιμοποιήθηκαν σε παραστάσεις σε χώρους γκαλερί, καθώς και σε χώρους που δεν ήταν καθαρά καλλιτεχνικοί, όπως μια υπόγεια διάβαση αυτοκινητόδρομου στο Λος Άντζελες.

Senga Nengudi Studio performance with R.S.V.P., 1976 Silver gelatin print 73.7 × 101.6 cm 29 × 40 inches 76.2 × 104.1 cm (framed) 30 × 41 inches (framed) Photographer: Ken Peterson © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York
Maren Hassinger activating Senga Nengudi’s R.S.V.P. at Pearl C. Wood Gallery, Los Angeles, 1977 Photographer: Harmon Outlaw © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York
Maren Hassinger activating Senga Nengudi’s R.S.V.P. at Pearl C. Wood Gallery, Los Angeles, 1977 Photographer: Harmon Outlaw © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York
Senga Nengudi R.S.V.P. Reverie “Scribe”, 2014 Nylon mesh, sand and found metals 231 × 137 × 170 cm 91 × 54 × 67 inches © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York Photo: Timo Ohler

Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της τέχνης του Nengudi είναι το άνοιγμά της στον καθημερινό κόσμο. Ορισμένα από τα πρώιμα έργα της προσκαλούν τους θεατές να αλληλεπιδράσουν ενεργά με ψυχολογικούς, συναισθηματικούς και διαλεκτικούς τρόπους. Ένα παράδειγμα είναι η σειρά ”Water Compositions” από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 και του 1970, η οποία αποτελούνταν από θερμοκολλημένα περιβλήματα βινυλίου γεμάτα με χρωματιστό νερό. Μικρότερες συνθέσεις αυτού του τύπου εκτίθεντο σε ένα βάθρο και οι θεατές ενθαρρύνονταν να τις ενεργοποιήσουν σηκώνοντάς τες, πιέζοντας ή κουνώντας τες. Οι μεγαλύτερες συνθέσεις του έργου ”Water Compositions” ήταν στερεωμένες στους τοίχους της έκθεσης με σχοινιά, ενώ η εμφάνισή τους καθοριζόταν τελικά από τη βαρύτητα. Μεταξύ άλλων, τα γλυπτά αυτά ενέπλεκαν τις φυσικές αισθήσεις του θεατή, μεταβάλλοντας την ασυνείδητη σχέση μεταξύ του σώματος του θεατή και της άμορφης φυσικότητας των αντικειμένων.

Senga Nengudi Water Composition III, 1969–70/2018 Heat sealed vinyl, coloured water, rope 91 × 120 × 73 cm 35 7/8 × 47 1/4 × 28 3/4 inches © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York Photo: Stephen White

Η πρακτική της περιλαμβάνει ποιητικά, αινιγματικά αντικείμενα και εγκαταστάσεις παράλληλα με περφόρμανς, ταινίες και φωτογραφίες. Σε μια καριέρα που καλύπτει περισσότερες από πέντε δεκαετίες, τα επιτεύγματα της Nengudi είχαν σημαντικό αντίκτυπο στη σύγχρονη ιστορία της τέχνης. Η Nengudi θα αποτελέσει το αντικείμενο μιας μεγάλης, μακροχρόνιας έκθεσης στο Dia Beacon, η οποία θα εγκαινιαστεί στις 17 Φεβρουαρίου 2023.

Senga Nengudi Ceremony for Freeway Fets, 1978 10 c-prints, contact sheet Dimensions variable Photographer: Quaku / Roderick Young © Senga Nengudi, 2022 Courtesy of Sprüth Magers and Thomas Erben Gallery, New York

Γεννημένη το 1943 ως Sue Ellen Irons στο Σικάγο του Ιλινόις, η Nengudi από νωρίς έδειξε ενδιαφέρον για την τέχνη και τον χορό, δύο πεδία στα οποία και αφοσιώθηκε στο Los Angeles State College, ενώ μετά την αποφοίτησή της, ακολούθησε μεταπτυχιακό στη γλυπτική στο ίδιο ίδρυμα, το οποίο μέχρι τότε είχε αλλάξει το όνομά του σε California State College, στο Λος Άντζελες. Εκτός από την επίσημη εκπαίδευσή της, η Nengudi θήτευσε στα μέσα της δεκαετίας του 1960 στο Watts Towers Art Center, το οποίο ιδρύθηκε από τον καλλιτέχνη Noah Purifoy στη γειτονιά των μαύρων του Watts. Η εκπαίδευση παρέμεινε σημαντική για τη Nengudi, η οποία συνέχισε να διδάσκει μέχρι τη συνταξιοδότησή της το 2008 από το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, Κολοράντο Σπρινγκς (UCCS).

Το έργο του Nengudi έχει εμφανιστεί σε περίοπτη θέση στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2017 και στην επανέκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης το 2019. Επίσης, το 2019, η Nengudi αποτέλεσε το αντικείμενο μιας μεγάλης περιοδεύουσας αναδρομικής έκθεσης που έκανε το ντεμπούτο της στο Lenbachhaus του Μονάχου, πριν κάνει στάσεις στο Ντένβερ, το Σάο Πάολο και τη Φιλαδέλφεια. Το 2020, εξελέγη μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών. Εκτός από το MoMA, το έργο της παρουσιάζεται επί του παρόντος και στο Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης.

«Είναι τιμή μας να απονέμουμε το βραβείο Nasher 2023 στη Senga Nengudi», δήλωσε ο διευθυντής του Nasher Sculpture Center, Jeremy Strick και συνέχισε λέγοντας: «καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της, η Nengudi έχει βοηθήσει να διευρύνει τα όρια του πεδίου της γλυπτικής, καλώντας τον κόσμο να επανεξετάσει τη χρονικότητα των γλυπτικών έργων, το πού μπορούν να εκτεθούν αυτά τα έργα και τα υλικά από τα οποία μπορούν να συντίθενται».

Προηγούμενοι νικητές ήταν οι Nairy Baghramian, Michael Rakowitz, Isa Genzken, Theaster Gates, Pierre Huyghe και Doris Salcedo. Η Nengudi είναι η πρώτη μαύρη γυναίκα που λαμβάνει αυτή την τιμή.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας